• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

پیکاسو در استانبول

B a R a N

مدير ارشد تالار
موزه «پرا» در استانبول میزبان آثار حکاکی و سرامیک «پابلو پیکاسو» می‌شود.

4217829171147123611351054122711822103246.jpg

نمایشگاهی از آثار سرامیک و حکاکی کهپیکاسو در خانه محل تولدش خلق کرده، به زودی در پایتخت کشور ترکیه برگزار می‌شود.
این کارها از مالاگای اسپانیا راهی استانبول می‌شوند و از پنجم فوریه تا بیستم آوریل در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.
حکاکی‌های پیکاسو نشان‌دهنده سیر تحولی سبک هنری این نقاش بزرگ اسپانیایی هستند؛ از موضوعات رئالیستی تا رسیدن به سبک کوبیسم.
علاوه‌بر کارهای سرامیکی، یادگاری‌های شخصی هم از پیکاسو در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.
استانبول طی این روزها نمایشگاه دیگری را هم در موزه «پرا» برپا می‌کند؛ «هنر شیشه‌ای معاصر کشورهای نوردیک» نام این رویداد است که در آن آثاری از جنس شیشه متعلق به بزرگترین هنرمندان معاصر کشورهای نوردیک به نمایش درمی‌آید.
هنرمندان 25 کشور ازجمله دانمارک، فنلاند، نروژ، سوئد و ایسلند کارهای خود را به استانبول ارسال کرده‌اند.
این نمایشگاه کاربرد هنری شیشه را به نمایش می‌گذارد. ماده‌ای که در زندگی روزمره انسان‌ها نقشی پررنگ دارد، اما کمتر در آثار هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
[h=2]زندگی پیکاسو پابلو پیکاسو در 25 اکتبر سال 1881 در مالاگا، یکی از شهرهای کشور اسپانیا، زاده شد.
وی تحصیلات خود را در فرانسه به پایان رساند. او نزد پدرش که استاد نقاشی بود به آموختن گریموری پرداخت و در سال 1903 مقیم پاریس شد.

در سال‌های 1906 و 1910 به اتفاق "ژرژ براک"، از نخستین کسانی بود که سنجاق و میخ را با هم توام کرد و پیکاسو تخته و چیز‌های دیگری را هم به آن افزود. پیکاسو در سبک خود شهرت فراوانی به دست آورد و پیروان فراوانی کسب کرد.
او در مجسمه‌سازی، قلم‌زنی، حکاکی روی چوب و معماری تبحر داشت. دوره‌ اول هنری وی در طبقه‌بندی‌ها به‌نا‌م‌های "رز و آبی" می‌باشد.
حکاکی‌های پیکاسو نشان‌دهنده سیر تحولی سبک هنری این نقاش بزرگ اسپانیایی هستند؛ از موضوعات رئالیستی تا رسیدن به سبک کوبیسم.

در دوران آبی سبک کاری وی اغلب شامل سایه‌های آبی کشیده شده از اجسامی بود که تنها به نیمی از آنها به تصویر کشیده می‌شد.
در دوران رز از آبی به سمت صورتی تمایل پیدا کرد و نقاشی‌های وی به دنیای واقعی نزدیک‌تر شدند. او سپس به سبک کوبیسم روی آورد که در آن اشیاء را توسط اشکال ساده هندسی به تصویر کشاند.
آخرین دوره‌ کاری پیکاسو دوره‌ سورئالیستی است که از 1924 آغاز می‌شود، ولی همیشه فاصله‌اش را با سورئالیست‌ها حفظ کرد.
پیکاسو و هنرمندان سورئالیست جهان در اصول بنیادی، بدین معنا که هنر قادر است آنچه را که طبیعت و عقل نمی‌توانند ابراز کنند نشان دهد، موافقت داشتند، ولی اختلاف اساسی بسیاری بین پیکاسو و سورئالیست‌ها وجود دارد.
فراوری: سمیه رمضان ماهی
بخش هنری تبیان
 
بالا