کمپانی فیس بوک بزودی ۱۰ درصد از سهام خود را وارد بازار بورس می کند . ارزش تقریبی این ۱۰ درصد ، ۱۰ میلیارد دلار است بنابراین ارزش کل سهام کمپانی فیس بوک در حال حاضر۱۰۰ میلیارد دلار است.
به گزارش سه نسل، در تاریخ ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۴ ، کمپانی گوگل وارد بازار سهام شد و ۱.۹ میلیارد دلار از سهام خود را فروخت . وقتی فروش سهام این کمپانی آغاز شد ، ارزش کل کمپانی گوگل ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده بود(در حال حاضر ارزش این کمپانی ۱۸۷ میلیارد دلار است). امسال درباره سهام کمپانی فیس بوک صحبت می کنیم که بنا بر پیش بینی کارشناسان بزودی ۱۰ درصد از سهام خود را وارد بازار بورس می کند . ارزش تقریبی این ۱۰ درصد ، ۱۰ میلیارد دلار است بنابراین ارزش کل سهام کمپانی فیس بوک در حال حاضر۱۰۰ میلیارد دلار است.
آیا واقعا" فیس بوک ۱۰۰ میلیارد دلار می ارزد؟
کارشناسان اقتصادی می گویند : اگر مردم سهام این کمپانی را به همان مبلغی که ارائه شده است بخرند ، بنا براین جواب مثبت است و فیس بوک همینقدر ارزش دارد. سه دلیل عمده و مهم وجود دارد که باعث شده است سهام فیس بوک تا این حد ارزشمند و گران باشد و ارزش کمپانی فیس بوک چندین برابر ارزش اولیه کمپانی گوگل در هنگام ورود به بازار سهام باشد. فیس بوک واقعا" با کمپانی های اینترنتی دیگر تفاوتهای بسیار زیادی دارد.
در ترکیبت منحصر به فرد فیس بوک سه ستون اصلی وجود دارد که باعث شده اند این کمپانی ارزشمندترین کمپانی اینترنتی تاریخ جهان شود.
۱ تعداد کاربران
زمانی که فیس بوک وارد بازار سهام می شود ، حدود ۸۰۰ میلیون نفر عضو خواهد داشت و پیش بینی می شود در ماه آگوست تعداد کاربران این شبکه اجتماعی از رقم ۱میلیارد نفر بگذرد.این رقم معادل یک هفتم جمعیت کل جهان است . علاوه بر این مسئولان فیس بوک ادعا می کنند که این ۸۰۰ میلیون نفر همگی فعال هستند و بیش از نیمی از آنها هر وقت که فرصت داشته باشند به این وب سایت سر می زنند. البته این به آن معنا نیست که اکثریت کاربران فیس بوک هر روز وارد این وب سایت می شوند اما نشان دهنده این است که این شبکه اجتماعی پایگاه بسیار خوبی برای کاربران محسوب می شود. کاربران فیس بوک هنگامیکه وارد این شبکه اجتماعی می شوند بیشتر وقتشان را با بازدید از صفحات و کارهای انجام شده توسط دوستانشان می گذرانند و با کاربران دیگر در ارتباط هستند. تعداد دوستان هر یک از کاربران فیس بوک بطور میانگین حدود ۱۳۰ نفر است.
اگرچه تعداد کاربران کمپانی گوگل که در سال ۲۰۱۱ به بیش از یک میلیارد نفر رسید ، بیشتر از فیس بوک است ، اما طریقه استفاده این کاربران از گوگل کاملا" با کاربرانی که عضو فیس بوک هستند و از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند متفاوت است.
گوگل مانند ایستگاهی است که شما مقصد مورد نظرتان را در آن جستجو می کنید و این موتور جستجوی قوی به شما کمک می کند تا به آن مقصد برسید .
۲ مدت زمانی که کاربران در فیس بوک صرف می کنند
فیس بوک واقعا" زمان شما را می کشد. کاربران آمریکایی فیس بوک بطور متوسط هر ماه ۷ ساعت و ۴۵ دقیقه از وقتشان را در وب سایت فیس بوک می گذرانند. حتی وب سایت "یوتیوب " هم نمی تواند از این نظر با فیس بوک رقابت کند ، کاربران این وب سایت هر ماه بطور متوسط کمتر از دوساعت در این وب سایت گردش می کنند.(مدت زمانی که کاربران گوگل در هر ماه ازخدمات و امکانات مختلف این وب سایت استفاده می کنند نیز کمتر از دو ساعت است. )
در وب سایت فیس بوک امکانات و چیزهای بسیار زیادی برای سرگرم کردن کاربران وجود دارد . در این شبکه اجتماعی تعداد زیادی برند ، بازی ، مطلب ، عکس و غیره وجود دارد و علاوه بر این کاربران به عکسها و مطالبی که دوستانشان به اشتراک گذاشتند نیز دسترسی دارند .
اما مهم ترین رمز موفقیت فیس بوک این است که ، این شبکه اجتماعی یک ایستگاه موقت نیست بلکه درواقع مقصد نهایی کاربران است . تعداد بازدید کنندگان این وب سایت تقریبا" از همه وب سایتهای دیگر بیشتر است و نکته اصلی این است که وقتی شخصی وارد این شبکه اجتماعی می شود مدت زمان زیادی را درآن صرف می کند.
۳ میزان وابستگی کاربران به فیس بوک
بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند "فرند استر" و "مای اسپیس" که قبل از فیس بوک فعالیت خود را آغاز کرده بودند در ابتدا طرفداران بسیار زیادی داشتند و هر روز به تعداد کاربران آنها اضافه می شد اما بعد از گذشت چند سال کاربران خسته می شدند و فعالیت خود را متوقف می کردند و در یک شبکه اجتماعی دیگر عضو می شدند و به همین دلیل بسیاری گمان می کنند حالا که ۸سال از زمان تاسیس فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی دانشجویی در دانشگاه هاروارد گذشته است ، به تدریج میزان کاربران فیس بوک هم مانند شبکه های اجتماعی دیگر کاهش می یابد .
اما این پیش بینی واقعیت ندارد و دامنه فعالیت و تعداد کاربران فیس بوک همچنان رو به افزایش است. اگرچه سرعت افزایش کاربران جوان فیس بوک کاهش یافته است (یا شاید اشباع شده است ) اما هنوز منفی نشده است و علاوه بر این تعداد کاربران بالای ۵۰ سال این شبکه اجتماعی با سرعت رو به افزایش است و اعضای خانواده ها از طریق این شبکه اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند .
فیس بوک به بخشی از تارو پود زندگی مدرن تبدیل شده است و جدا شدن از این شبکه اجتماعی و عضو شدن در یک شبکه اجتماعی دیگر مانند "گوگل پلاس" اصلا" کار ساده ای نیست زیرا اگر شما از این شبکه اجتماعی خارج شوید و در شبکه دیگری عضو شوید به احتمال زیاد در این شبکه جدید تنها خواهید ماند بنا براین شما به خاطر ارتباطات و دوستانی که در این شبکه دارید به نوعی به فیس بوک وابسته هستید و نمی توانید از آن جدا شوید و هر چه قدر ارتباطات و دوستان شما در این شبکه بیشتر باشند وابستگی شما به آن نیز بیشتر خواهد شد و به همین دلیل فیس بوک دائما" تلاش می کند تا کاربران خود را به یکدیگر مرتبط کند زیرا هر فردی که به دوستان شما اضافه می شود وابستگی شما به این وب سایت نیز بیشتر می شود.
هیچ کمپانی اینترنتی دیگری چنین پایه های مستحکم و قدرتمندی ندارد و فیس بوک با تکیه بر این سه پایه مهم و اساسی به موفقیتهای روز افزون دست می یابد و به همین دلیل این شبکه اجتماعی چنین ارزش بالایی دارد.
مترجم: فرشته مشاور
به گزارش سه نسل، در تاریخ ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۴ ، کمپانی گوگل وارد بازار سهام شد و ۱.۹ میلیارد دلار از سهام خود را فروخت . وقتی فروش سهام این کمپانی آغاز شد ، ارزش کل کمپانی گوگل ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده بود(در حال حاضر ارزش این کمپانی ۱۸۷ میلیارد دلار است). امسال درباره سهام کمپانی فیس بوک صحبت می کنیم که بنا بر پیش بینی کارشناسان بزودی ۱۰ درصد از سهام خود را وارد بازار بورس می کند . ارزش تقریبی این ۱۰ درصد ، ۱۰ میلیارد دلار است بنابراین ارزش کل سهام کمپانی فیس بوک در حال حاضر۱۰۰ میلیارد دلار است.
آیا واقعا" فیس بوک ۱۰۰ میلیارد دلار می ارزد؟
کارشناسان اقتصادی می گویند : اگر مردم سهام این کمپانی را به همان مبلغی که ارائه شده است بخرند ، بنا براین جواب مثبت است و فیس بوک همینقدر ارزش دارد. سه دلیل عمده و مهم وجود دارد که باعث شده است سهام فیس بوک تا این حد ارزشمند و گران باشد و ارزش کمپانی فیس بوک چندین برابر ارزش اولیه کمپانی گوگل در هنگام ورود به بازار سهام باشد. فیس بوک واقعا" با کمپانی های اینترنتی دیگر تفاوتهای بسیار زیادی دارد.
در ترکیبت منحصر به فرد فیس بوک سه ستون اصلی وجود دارد که باعث شده اند این کمپانی ارزشمندترین کمپانی اینترنتی تاریخ جهان شود.
۱ تعداد کاربران
زمانی که فیس بوک وارد بازار سهام می شود ، حدود ۸۰۰ میلیون نفر عضو خواهد داشت و پیش بینی می شود در ماه آگوست تعداد کاربران این شبکه اجتماعی از رقم ۱میلیارد نفر بگذرد.این رقم معادل یک هفتم جمعیت کل جهان است . علاوه بر این مسئولان فیس بوک ادعا می کنند که این ۸۰۰ میلیون نفر همگی فعال هستند و بیش از نیمی از آنها هر وقت که فرصت داشته باشند به این وب سایت سر می زنند. البته این به آن معنا نیست که اکثریت کاربران فیس بوک هر روز وارد این وب سایت می شوند اما نشان دهنده این است که این شبکه اجتماعی پایگاه بسیار خوبی برای کاربران محسوب می شود. کاربران فیس بوک هنگامیکه وارد این شبکه اجتماعی می شوند بیشتر وقتشان را با بازدید از صفحات و کارهای انجام شده توسط دوستانشان می گذرانند و با کاربران دیگر در ارتباط هستند. تعداد دوستان هر یک از کاربران فیس بوک بطور میانگین حدود ۱۳۰ نفر است.
اگرچه تعداد کاربران کمپانی گوگل که در سال ۲۰۱۱ به بیش از یک میلیارد نفر رسید ، بیشتر از فیس بوک است ، اما طریقه استفاده این کاربران از گوگل کاملا" با کاربرانی که عضو فیس بوک هستند و از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند متفاوت است.
گوگل مانند ایستگاهی است که شما مقصد مورد نظرتان را در آن جستجو می کنید و این موتور جستجوی قوی به شما کمک می کند تا به آن مقصد برسید .
۲ مدت زمانی که کاربران در فیس بوک صرف می کنند
فیس بوک واقعا" زمان شما را می کشد. کاربران آمریکایی فیس بوک بطور متوسط هر ماه ۷ ساعت و ۴۵ دقیقه از وقتشان را در وب سایت فیس بوک می گذرانند. حتی وب سایت "یوتیوب " هم نمی تواند از این نظر با فیس بوک رقابت کند ، کاربران این وب سایت هر ماه بطور متوسط کمتر از دوساعت در این وب سایت گردش می کنند.(مدت زمانی که کاربران گوگل در هر ماه ازخدمات و امکانات مختلف این وب سایت استفاده می کنند نیز کمتر از دو ساعت است. )
در وب سایت فیس بوک امکانات و چیزهای بسیار زیادی برای سرگرم کردن کاربران وجود دارد . در این شبکه اجتماعی تعداد زیادی برند ، بازی ، مطلب ، عکس و غیره وجود دارد و علاوه بر این کاربران به عکسها و مطالبی که دوستانشان به اشتراک گذاشتند نیز دسترسی دارند .
اما مهم ترین رمز موفقیت فیس بوک این است که ، این شبکه اجتماعی یک ایستگاه موقت نیست بلکه درواقع مقصد نهایی کاربران است . تعداد بازدید کنندگان این وب سایت تقریبا" از همه وب سایتهای دیگر بیشتر است و نکته اصلی این است که وقتی شخصی وارد این شبکه اجتماعی می شود مدت زمان زیادی را درآن صرف می کند.
۳ میزان وابستگی کاربران به فیس بوک
بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند "فرند استر" و "مای اسپیس" که قبل از فیس بوک فعالیت خود را آغاز کرده بودند در ابتدا طرفداران بسیار زیادی داشتند و هر روز به تعداد کاربران آنها اضافه می شد اما بعد از گذشت چند سال کاربران خسته می شدند و فعالیت خود را متوقف می کردند و در یک شبکه اجتماعی دیگر عضو می شدند و به همین دلیل بسیاری گمان می کنند حالا که ۸سال از زمان تاسیس فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی دانشجویی در دانشگاه هاروارد گذشته است ، به تدریج میزان کاربران فیس بوک هم مانند شبکه های اجتماعی دیگر کاهش می یابد .
اما این پیش بینی واقعیت ندارد و دامنه فعالیت و تعداد کاربران فیس بوک همچنان رو به افزایش است. اگرچه سرعت افزایش کاربران جوان فیس بوک کاهش یافته است (یا شاید اشباع شده است ) اما هنوز منفی نشده است و علاوه بر این تعداد کاربران بالای ۵۰ سال این شبکه اجتماعی با سرعت رو به افزایش است و اعضای خانواده ها از طریق این شبکه اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند .
فیس بوک به بخشی از تارو پود زندگی مدرن تبدیل شده است و جدا شدن از این شبکه اجتماعی و عضو شدن در یک شبکه اجتماعی دیگر مانند "گوگل پلاس" اصلا" کار ساده ای نیست زیرا اگر شما از این شبکه اجتماعی خارج شوید و در شبکه دیگری عضو شوید به احتمال زیاد در این شبکه جدید تنها خواهید ماند بنا براین شما به خاطر ارتباطات و دوستانی که در این شبکه دارید به نوعی به فیس بوک وابسته هستید و نمی توانید از آن جدا شوید و هر چه قدر ارتباطات و دوستان شما در این شبکه بیشتر باشند وابستگی شما به آن نیز بیشتر خواهد شد و به همین دلیل فیس بوک دائما" تلاش می کند تا کاربران خود را به یکدیگر مرتبط کند زیرا هر فردی که به دوستان شما اضافه می شود وابستگی شما به این وب سایت نیز بیشتر می شود.
هیچ کمپانی اینترنتی دیگری چنین پایه های مستحکم و قدرتمندی ندارد و فیس بوک با تکیه بر این سه پایه مهم و اساسی به موفقیتهای روز افزون دست می یابد و به همین دلیل این شبکه اجتماعی چنین ارزش بالایی دارد.
مترجم: فرشته مشاور