Maryam
متخصص بخش ادبیات
وقتی صدای زنگ پیامک گوشی بلند می شود، خیلی مطمئن نیست پیامی دوستانه در انتظارش باشد. چون هر ساعت پیامک تبلیغاتی بی ربطی به دستش می رسد.
مدت کمی بعد از رواج تلفن همراه و به خصوص با فعالیت شرکت های سرویس دهنده ای مثل ایرانسل، استفاده از پیامک به امری متداول تبدیل شد. اوایل، پیرامون استفاده بی رویه و بی معنا از پیام کوتاه بحث های داغی شکل گرفت و طبق معمول بعد از مدتی موضوع به دست فراموشی سپرده شد. شرکت های گوناگون در زمینه های کاری مختلف که به اهمیت جایگاه پیامک پی برده بودند، برای تبلیغ کالا یا موضوع موردنظرشان سراغ این رسانه تازه، اما کارآمد رفتند. معدود شرکت های تبلیغاتی امکان ارسال پیام برای معرفی و تبلیغ را برای صاحبان مشاغل فراهم کردند. مدیر یکی از این شرکت ها به تماشا گفت: «تولیدکنندگان، صاحبان کالا یا خدمات با مراجعه به این شرکت ها ثبت نام می کنند. تعداد پیامک ها و انتخاب مناطق جغرافیایی برای تبلیغ به عهده سفارش دهنده است. معمولاً شرکت ها می توانند از 500 تا 3000 پیامک را به مشترکین تلفن همراه بفرستند. تعرفه معمول برای هر پیامک فارسی 85 ریال تا 120 ریال و هر پیامک انگلیسی 200 تا 245 ریال است».
ـ دغدغه پیام فرهنگی
از سوی دیگر گاهی محتوای پیام هایی که به دست مخاطب می رسد، مغایر با اصول منطقی و متعارف است. از جمله پیامک هایی که ازدواج موقت را آگهی می کنند یا ادعاهای گزاف دارند. کارشناس یکی از شرکت های تبلیغاتی، سلیقه مدیران شرکت های تبلیغاتی را در پذیرفتن آگهی های پیامکی دخیل دانسته و می گوید:
«شرکت های تبلیغی موظف هستند برای تبلیغ هر موضوع مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و همچنین کنسرت ها و گردهمایی ها اخذ مجوز کنند».
وی همچنین بر این نظر است: «آگهی خرید و فروش حیوانات خانگی و اجناسی که صحبت درباره آنها خلاف عرف تلقی می شود، کاملاً ممنوع است و هیچ شرکتی اجازه تبلیغ مواردی از این دست را ندارد».
به اعتقاد او: «اگر جایی چنین پیام هایی برای مشترکان ارسال می شود، به این معناست که مدیران دغدغه محتوای پیام را ندارند».
ـ تبلیغات در حریم خصوصی
اما اینکه چگونه می شود از دست این پیام ها خلاص شد هم راه حلی دارد. راه حلی که مخابرات در اختیار مشترکین خود گذاشته تا بتواند از دست این پیامک های مزاحم خلاص شوند. به گفته یکی از کارشناسان شرکت مخابرات، کار بسیار ساده ای است. شرکت مخابرات برای کسانی که درخواست حذف تبلیغات در پیامک های دریافتی شان هستند، پرونده تشکیل می دهد. بعد از ارائه اطلاعاتی از قبیل شماره پرونده (شماره درج شده روی سیم کارت)، شماره خط ثابت، و شماره تلفن همراه حداقل یک هفته و حداکثر دو هفته طول می کشد تا به درخواستشان ترتیب اثر داده شود. بنابراین شما می توانید بدون هیچ هزینه ای از دست پیامک های تبلیغی مزاحم با پیام دوستانه روزتان را شروع کنید.
به هر حال تبلیغات به روش پیامک، خاص کشور ما نیست و در کل دنیا امری رایج به شمار می آید. اما همچون سایر پدیده ها نیاز به فرهنگ سازی، کنترل، و نظارت بیشتری دارد.
منبع : برترین ها
مدت کمی بعد از رواج تلفن همراه و به خصوص با فعالیت شرکت های سرویس دهنده ای مثل ایرانسل، استفاده از پیامک به امری متداول تبدیل شد. اوایل، پیرامون استفاده بی رویه و بی معنا از پیام کوتاه بحث های داغی شکل گرفت و طبق معمول بعد از مدتی موضوع به دست فراموشی سپرده شد. شرکت های گوناگون در زمینه های کاری مختلف که به اهمیت جایگاه پیامک پی برده بودند، برای تبلیغ کالا یا موضوع موردنظرشان سراغ این رسانه تازه، اما کارآمد رفتند. معدود شرکت های تبلیغاتی امکان ارسال پیام برای معرفی و تبلیغ را برای صاحبان مشاغل فراهم کردند. مدیر یکی از این شرکت ها به تماشا گفت: «تولیدکنندگان، صاحبان کالا یا خدمات با مراجعه به این شرکت ها ثبت نام می کنند. تعداد پیامک ها و انتخاب مناطق جغرافیایی برای تبلیغ به عهده سفارش دهنده است. معمولاً شرکت ها می توانند از 500 تا 3000 پیامک را به مشترکین تلفن همراه بفرستند. تعرفه معمول برای هر پیامک فارسی 85 ریال تا 120 ریال و هر پیامک انگلیسی 200 تا 245 ریال است».
ـ دغدغه پیام فرهنگی
از سوی دیگر گاهی محتوای پیام هایی که به دست مخاطب می رسد، مغایر با اصول منطقی و متعارف است. از جمله پیامک هایی که ازدواج موقت را آگهی می کنند یا ادعاهای گزاف دارند. کارشناس یکی از شرکت های تبلیغاتی، سلیقه مدیران شرکت های تبلیغاتی را در پذیرفتن آگهی های پیامکی دخیل دانسته و می گوید:
«شرکت های تبلیغی موظف هستند برای تبلیغ هر موضوع مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و همچنین کنسرت ها و گردهمایی ها اخذ مجوز کنند».
وی همچنین بر این نظر است: «آگهی خرید و فروش حیوانات خانگی و اجناسی که صحبت درباره آنها خلاف عرف تلقی می شود، کاملاً ممنوع است و هیچ شرکتی اجازه تبلیغ مواردی از این دست را ندارد».
به اعتقاد او: «اگر جایی چنین پیام هایی برای مشترکان ارسال می شود، به این معناست که مدیران دغدغه محتوای پیام را ندارند».
ـ تبلیغات در حریم خصوصی
اما اینکه چگونه می شود از دست این پیام ها خلاص شد هم راه حلی دارد. راه حلی که مخابرات در اختیار مشترکین خود گذاشته تا بتواند از دست این پیامک های مزاحم خلاص شوند. به گفته یکی از کارشناسان شرکت مخابرات، کار بسیار ساده ای است. شرکت مخابرات برای کسانی که درخواست حذف تبلیغات در پیامک های دریافتی شان هستند، پرونده تشکیل می دهد. بعد از ارائه اطلاعاتی از قبیل شماره پرونده (شماره درج شده روی سیم کارت)، شماره خط ثابت، و شماره تلفن همراه حداقل یک هفته و حداکثر دو هفته طول می کشد تا به درخواستشان ترتیب اثر داده شود. بنابراین شما می توانید بدون هیچ هزینه ای از دست پیامک های تبلیغی مزاحم با پیام دوستانه روزتان را شروع کنید.
به هر حال تبلیغات به روش پیامک، خاص کشور ما نیست و در کل دنیا امری رایج به شمار می آید. اما همچون سایر پدیده ها نیاز به فرهنگ سازی، کنترل، و نظارت بیشتری دارد.
منبع : برترین ها