امروزه ضرورت برنامهريزي، با عنايت به سرعت، اطّلاعات، قدرت و تحوّلاتِ انفجاري موجود، از آفتاب روشنتر است.
اهميّت برنامهريزي آنقدر روشن و بديهي است که بينياز از تأکيد به نظر ميرسد. اين اصل در تمام مراحل حيات آدمي و در همهي امور، جاري و لازمالاجراست. برخي صاحبنظران معتقدند: «ما با برنامهريزي، تمام امکانات خويش را جهت وصول به هدف تعيين شده بسيج ميکنيم و به نوعي هماهنگي ميرسيم . بهترين مثال در اين زمينه، فصل امتحانات است.
فصل امتحانات، از محسوسترين زمانها جهت به کارگيري يک برنامهريزي منسجم و مجدّانه به شمار ميآيد؛ چون برنامهريزي، روش نظامدار انجام امور است و بدون بهکارگيري آن، اهداف حاصل نميشوند. در حالت فقدان برنامه، به روزمرگي دچار خواهيم شد و با انجام مطالعات پراکنده، انگيزههاي خود را ضعيف ميسازيم که محصول آن، اضطراب و نگرانيها است. به منظور ورود به قلمرو جادويي و شگفتانگيز برنامهريزي در فصل امتحانات و ارزشيابيها، ابتدا بايد تمام افکار محدود کننده را از خود برانيد . در اين حالت، به سطح جديدي از معرفت دروني ميرسيد که با شما نجوا ميکند: «من ميتوانم در اين لحظه، چنين کاري را به خوبي انجام دهم».
جالب اين که با چنين باوري، تمام کمکهاي موردنياز را دريافت خواهيد کرد. اگر بخواهيم ذهن را در جايگاهي قرار دهيم که معجزه بيافريند، بايد همهچيز را به برنامه و توکّل در آميزيم.
چگونه براي امتحانات، درس بخوانيم؟
عمدتاً در زمان امتحان، براي بهبود و افزايش يادگيري، بايد اصول زير را رعايت کنيم:
1- اصول پيش از شروع مطالعه، شامل:
- تعيين هدف و انگيزه
- انتخاب محيط مناسب
- اجتناب از اموري مانند پر بودن معده، اضطرابهاي نابهجا و تخيّلات
- حفظ آرامش
- دوري از عوامل اخلالگر مانند جلسات خانوادگي، صداي تلويزيون و راديو و محيط پر سر و صدا و ...
- در صورت امکان، يادداشتبرداري از نکتههاي مهم
- برخورد سؤالي با مطالعهي آموختني (از خودمان سؤال بپرسيم)
2- ترک افکار منفي
3- تمرکز حواس
4- استراحت کردن هنگام مطالعه
5- هر 45 دقيقه تا يک ساعت، استراحت پنج دقيقهاي لازم است.
6- علامتگذاري نکتههاي مهم
7- تکرار آموختهها و مرور آنها
[منبع]
اهميّت برنامهريزي آنقدر روشن و بديهي است که بينياز از تأکيد به نظر ميرسد. اين اصل در تمام مراحل حيات آدمي و در همهي امور، جاري و لازمالاجراست. برخي صاحبنظران معتقدند: «ما با برنامهريزي، تمام امکانات خويش را جهت وصول به هدف تعيين شده بسيج ميکنيم و به نوعي هماهنگي ميرسيم . بهترين مثال در اين زمينه، فصل امتحانات است.
فصل امتحانات، از محسوسترين زمانها جهت به کارگيري يک برنامهريزي منسجم و مجدّانه به شمار ميآيد؛ چون برنامهريزي، روش نظامدار انجام امور است و بدون بهکارگيري آن، اهداف حاصل نميشوند. در حالت فقدان برنامه، به روزمرگي دچار خواهيم شد و با انجام مطالعات پراکنده، انگيزههاي خود را ضعيف ميسازيم که محصول آن، اضطراب و نگرانيها است. به منظور ورود به قلمرو جادويي و شگفتانگيز برنامهريزي در فصل امتحانات و ارزشيابيها، ابتدا بايد تمام افکار محدود کننده را از خود برانيد . در اين حالت، به سطح جديدي از معرفت دروني ميرسيد که با شما نجوا ميکند: «من ميتوانم در اين لحظه، چنين کاري را به خوبي انجام دهم».
جالب اين که با چنين باوري، تمام کمکهاي موردنياز را دريافت خواهيد کرد. اگر بخواهيم ذهن را در جايگاهي قرار دهيم که معجزه بيافريند، بايد همهچيز را به برنامه و توکّل در آميزيم.
چگونه براي امتحانات، درس بخوانيم؟
عمدتاً در زمان امتحان، براي بهبود و افزايش يادگيري، بايد اصول زير را رعايت کنيم:
1- اصول پيش از شروع مطالعه، شامل:
- تعيين هدف و انگيزه
- انتخاب محيط مناسب
- اجتناب از اموري مانند پر بودن معده، اضطرابهاي نابهجا و تخيّلات
- حفظ آرامش
- دوري از عوامل اخلالگر مانند جلسات خانوادگي، صداي تلويزيون و راديو و محيط پر سر و صدا و ...
- در صورت امکان، يادداشتبرداري از نکتههاي مهم
- برخورد سؤالي با مطالعهي آموختني (از خودمان سؤال بپرسيم)
2- ترک افکار منفي
3- تمرکز حواس
4- استراحت کردن هنگام مطالعه
5- هر 45 دقيقه تا يک ساعت، استراحت پنج دقيقهاي لازم است.
6- علامتگذاري نکتههاي مهم
7- تکرار آموختهها و مرور آنها
[منبع]