به گزارش «همشهری آنلاین» کتاب گرافیک خبری و اطلاعرسان نوشته دکتر یونس شکرخواه و مریم سلیمی تا پایان تیرماه از سوی انتشارات دفتر مطالعات رسانهها منتشر میشود.
مسوول انتشارات دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با اعلام این خبر توضیح داد: این اثر استخراجی از دو رساله دانشگاهی است و در پنج فصل مختلف، به معرفی دقیق و کامل از مفاهیم گرافیک خبری و اطلاعرسان و همچنین کاربرد آنها میپردازد.
شبنم یونسیخواه ادامه داد: گرافیک اطلاعرسان که در ایران از آن با نام اینفوگرافیک، دادهنما یا گرافیک اطلاعاتی یاد میشود، نمایشگر بصری اطلاعات است که از توان ارایه حجم بالایی از اطلاعات در یک فضای محدود بهره میبرد.
وی با بیان این که در این کتاب توضیحات کاملی درباره انواع گرافیک اطلاع رسان به مخاطبان ارایه میشود عنوان کرد: این نوع گرافیک از نظر ماهیت محتوایی و اهداف تولید شامل گرافیک فوری یا خبری و گرافیک غیرفوری و غیرخبری است. گرافیک اطلاعرسان و خبری دارای کاربردهای بسیاری هستند که عمده این بهرهگیری ریشه در قابلیتهای این گرافیک به ویژه در حوزه مطبوعات دارد.
یونسیخواه با اشاره به فصول پنجگانه این کتاب توضیح داد: در نخستین فصل کتاب به رابطه بین رسانه و گرافیک، در فصل دوم به ذکر تفاوت بین اطلاع و خبر و نیز چگونگی ارایه اخبار و اطلاعات در رسانه و در فصل سوم و چهارم به گرافیکهای اطلاعرسان و خبری، مفاهیم و انواع پیشینه در جهان و ایران و ویژگیها و تفاوتها پرداخته شده است.
به گفته وی، فصل پنجم کتاب نیز درباره تبیین کاربرد و الزامات تهیه و تولید گرافیکهای خبری و اطلاعرسان و نیز طرح پیشنهادهایی برای افزایش و کاربرد و بهرهگیری از آنها به ویژه در ایران پرداخته میشود و در بخش پیوستها نیز دانشگاهها، مراکز و انجمنها، کتابها، سایتها و نمونههای موفق مرتبط اختصاص یافته است.
یونسیخواه با بیان این که پیشبینی میشود کتاب تا پایان تیرماه منتشر شود، یادآور شد: در این کتاب از منابع مختلف چاپی، دیجیتال و آنلاین به زبانهای اسپانیایی و انگلیسی، همچنین از دیدگاههای نوین نظری و آرای صاحبنظران جهانی حوزه گرافیک اطلاعرسان و خبری استفاده شده است.