دختر مهتاب
متخصص بخش آموزش خیاطی
مدلسازی جلوی الگو
1-ابتدا پنس سرشانه جلو را به وسط سرشانه در جلو انتقال دهید. ( برای انتقال این پنس خط OS را قیچی کرده، محل قبلی پنس را ببندید.)
2- نقطه N و A را روی هلال یقه جلو علامت بزنید. برای گشاد کردن یقه از نقطه N، 1سانتیمتر به داخل الگو علامت بزنید تا نقطه N´ مشخص شود.
3- از نقطه A روی خط مرکزی جلو به اندازه دلخواه یقه را باز کنید تا نقطه B مشخص شود. ( در اینجا فاصلهی نقطه A تا B مساوی 10 سانتیمتر است. )
4- از نقطه R تا C برای دکمهخور قسمت جلو، به اندازه نصف قطر دکمه به اضافه 5/0 تا 7/0 سانتیمتر ( بستگی به ضخامت پارچه) علامت بزنید.
( برای مثال در اینجا فاصلهی R تا C، 2 سانتیمتر تعیین شده است. )
از نقطه N´ تا C طرح هفت یقه را ترسیم کنید.
5- پس از رسم شکل هفت یقه، پنس 6/0 سانتیمتری روی شکل هفت یقه رسم میشود که برای افرادی با سینههای بزرگ مقدار این پنس 1 سانتیمتر خواهد بود. همچنین برای رسم یقههایی با هفت باز، دو عدد پنس 6/0 میلیمتری رسم میشود. پنس 6/0سانتیمتری روی الگو بسته میشود و به پنس بزرگ سرشانه انتقال پیدا میکند. ( این پنس از لقی یقه هفت جلوگیری میکند. ) پس از بستن پنس 6/0 سانتیمتری، طرح هفت یقه را ترمیم کنید.
رسم برش منحنی
6- نقطه J را روی تقاطع کمر و پهلو علامت بزنید. فاصله J تا J´ را مساوی 5 تا 8 سانتیمتر اندازه بگیرید. خط I´J را موازی خط کمر رسم کنید. فاصله بین نقاط I تا H´ را 3 تا 4 سانتیمتر اندازه بزنید و از نقطه H´ تا J´ برش هلال جلوی بالاتنه را رسم کنید.
7- نقطه H را به روی نقطه H´ علامت بزنید.
8- به دلخواه قد کت را مشخص کنید. قد کت را میتوان روی خط باسن یا کمی بالاتر تعیین کرد. در اینجا برای اینکه پیلی بهتر دیده شود قد کت، 3 تا 4 سانتیمتر بالاتر از خط باسن تعیین شده است.
9- نقاط W و W´ را در محل تقاطع پنس کمر و قد کت علامت بزنید.
10- فاصلهی نقاط D تا D´ مساوی فاصلهی R تا C به اندازه 2 سانتیمتر است.
11- فاصله نقاط D تا E و D تا F به اندازه 8 سانتیمتر است.
12- از نقطه D´ تا F´ 5/2 سانتیمتر است.
13- هلال E- F´- F را طراحی کنید.
14- نقاط O تا S ( پنس بزرگ سرشانه ) S تا H، H تا W را قیچی کنید. ( قبل از قیچی کردن برشها، نقاط موازنه بر روی آنها مشخص شود.
15- نقاط S تا H، H´ تا J´ را قیچی کنید. ( با چیدن این خطوط پنس کمر خالی میشود. )
16- خط H´W را کنار خط H´W را کنار خط H´I بچسبانید.
قسمت پشت الگو
1-برای گشاد کردن یقه پشت فاصلهی M تا M´ را 1 سانتیمتر و فاصلهی P تا P´ را 5/0 سانتیمتر اندازه بزنید. سپس هلال جدید یقه پشت را طراحی کنید.
2- ½ سرشانه پشت را مشخص کنید ( نقطه V ).
3- پنس بزرگ پشت را 1 سانتیمتر به سمت پهلو، جابهجا کنید.
4- قد کت پشت را به اندازه قد کت جلو، اندازه بزنید.
5- نقطه V را با کمی انحنا به نقطه V وصل کنید.
6- پنس کوچک کمر را حذف کنید و مقدار آن ( که معمولاً 2 سانتیمتر است ) را به پنس بزرگ کمر و پهلو اضافه کنید. ( 5/0 سانتیمتر آن را به پهلوی پشت و 5/1 سانتیمتر " 7/0 سانتیمتر از هر طرف " را به پنس بزرگ پشت اضافه کنید. ) در نتیجه پنس بزرگ پشت و پنس پهلو بزرگتر میشوند.
7- بر روی برش پشت، از نقطه V تا V´ و از نقطه V´ تا نقطه T، نقاط موازنه را مشخص نموده و آن را قیچی کنید. ( مقدار پنس بزرگ کمر خالی میشود. )
8- پنس حلقه آستین پشت بسته میشود و به برش انتقال پیدا میکند.
9- بر روی قطعات الگو خطوط راستا را موازی خط مرکزی پشت رسم نمایید.
سجاف یقه
سجاف یقه جلو، از نقطه N´ در سرشانه، 5 سانتیمتر و از خط مرکزی به سمت داخل، به اندازه دو برابر مقدار دکمهخور به اضافه 1 سانتیمتر است.
سجاف پشت در خط مرکزی پشت 5 سانتیمتر و از نقطه M´ در سرشانه، نیز 5 سانتیمتر در نظر بگیرید.
سجافها را با خطوطی نرم و منحنی رسم و سپس کپی نمایید.
آستین کت
1-اساس آستین اولیه را رسم نمایید. ( اساس آستین در همین شماره صفحه ... آموزش داده شده است. )
2- از دو طرف خط آرنج نقطه و نیم سانت به سمت داخل الگو علامت بزنید تا نقطه B و C مشخص شوند.
3- این خط را تا لبه مچ آستین ادامه دهید.
4- برای برش منحنی آستین از نقطه B و C، 5 تا 8 سانت اندازه بزنید تا نقطه E و F مشخص شوند.
5- وسط خط F و E را به موازات نقطه A مشخص کرده، 3 سانتیمتر به سمت پایین الگو علامت زده، منحنی روی آستین را رسم نمایید.
6- خط لب مچ آستین را صاف طراحی کنید.
1-ابتدا پنس سرشانه جلو را به وسط سرشانه در جلو انتقال دهید. ( برای انتقال این پنس خط OS را قیچی کرده، محل قبلی پنس را ببندید.)
2- نقطه N و A را روی هلال یقه جلو علامت بزنید. برای گشاد کردن یقه از نقطه N، 1سانتیمتر به داخل الگو علامت بزنید تا نقطه N´ مشخص شود.
3- از نقطه A روی خط مرکزی جلو به اندازه دلخواه یقه را باز کنید تا نقطه B مشخص شود. ( در اینجا فاصلهی نقطه A تا B مساوی 10 سانتیمتر است. )
4- از نقطه R تا C برای دکمهخور قسمت جلو، به اندازه نصف قطر دکمه به اضافه 5/0 تا 7/0 سانتیمتر ( بستگی به ضخامت پارچه) علامت بزنید.
( برای مثال در اینجا فاصلهی R تا C، 2 سانتیمتر تعیین شده است. )
از نقطه N´ تا C طرح هفت یقه را ترسیم کنید.
5- پس از رسم شکل هفت یقه، پنس 6/0 سانتیمتری روی شکل هفت یقه رسم میشود که برای افرادی با سینههای بزرگ مقدار این پنس 1 سانتیمتر خواهد بود. همچنین برای رسم یقههایی با هفت باز، دو عدد پنس 6/0 میلیمتری رسم میشود. پنس 6/0سانتیمتری روی الگو بسته میشود و به پنس بزرگ سرشانه انتقال پیدا میکند. ( این پنس از لقی یقه هفت جلوگیری میکند. ) پس از بستن پنس 6/0 سانتیمتری، طرح هفت یقه را ترمیم کنید.
رسم برش منحنی
6- نقطه J را روی تقاطع کمر و پهلو علامت بزنید. فاصله J تا J´ را مساوی 5 تا 8 سانتیمتر اندازه بگیرید. خط I´J را موازی خط کمر رسم کنید. فاصله بین نقاط I تا H´ را 3 تا 4 سانتیمتر اندازه بزنید و از نقطه H´ تا J´ برش هلال جلوی بالاتنه را رسم کنید.
7- نقطه H را به روی نقطه H´ علامت بزنید.
8- به دلخواه قد کت را مشخص کنید. قد کت را میتوان روی خط باسن یا کمی بالاتر تعیین کرد. در اینجا برای اینکه پیلی بهتر دیده شود قد کت، 3 تا 4 سانتیمتر بالاتر از خط باسن تعیین شده است.
9- نقاط W و W´ را در محل تقاطع پنس کمر و قد کت علامت بزنید.
10- فاصلهی نقاط D تا D´ مساوی فاصلهی R تا C به اندازه 2 سانتیمتر است.
11- فاصله نقاط D تا E و D تا F به اندازه 8 سانتیمتر است.
12- از نقطه D´ تا F´ 5/2 سانتیمتر است.
13- هلال E- F´- F را طراحی کنید.
14- نقاط O تا S ( پنس بزرگ سرشانه ) S تا H، H تا W را قیچی کنید. ( قبل از قیچی کردن برشها، نقاط موازنه بر روی آنها مشخص شود.
15- نقاط S تا H، H´ تا J´ را قیچی کنید. ( با چیدن این خطوط پنس کمر خالی میشود. )
16- خط H´W را کنار خط H´W را کنار خط H´I بچسبانید.
قسمت پشت الگو
1-برای گشاد کردن یقه پشت فاصلهی M تا M´ را 1 سانتیمتر و فاصلهی P تا P´ را 5/0 سانتیمتر اندازه بزنید. سپس هلال جدید یقه پشت را طراحی کنید.
2- ½ سرشانه پشت را مشخص کنید ( نقطه V ).
3- پنس بزرگ پشت را 1 سانتیمتر به سمت پهلو، جابهجا کنید.
4- قد کت پشت را به اندازه قد کت جلو، اندازه بزنید.
5- نقطه V را با کمی انحنا به نقطه V وصل کنید.
6- پنس کوچک کمر را حذف کنید و مقدار آن ( که معمولاً 2 سانتیمتر است ) را به پنس بزرگ کمر و پهلو اضافه کنید. ( 5/0 سانتیمتر آن را به پهلوی پشت و 5/1 سانتیمتر " 7/0 سانتیمتر از هر طرف " را به پنس بزرگ پشت اضافه کنید. ) در نتیجه پنس بزرگ پشت و پنس پهلو بزرگتر میشوند.
7- بر روی برش پشت، از نقطه V تا V´ و از نقطه V´ تا نقطه T، نقاط موازنه را مشخص نموده و آن را قیچی کنید. ( مقدار پنس بزرگ کمر خالی میشود. )
8- پنس حلقه آستین پشت بسته میشود و به برش انتقال پیدا میکند.
9- بر روی قطعات الگو خطوط راستا را موازی خط مرکزی پشت رسم نمایید.
سجاف یقه
سجاف یقه جلو، از نقطه N´ در سرشانه، 5 سانتیمتر و از خط مرکزی به سمت داخل، به اندازه دو برابر مقدار دکمهخور به اضافه 1 سانتیمتر است.
سجاف پشت در خط مرکزی پشت 5 سانتیمتر و از نقطه M´ در سرشانه، نیز 5 سانتیمتر در نظر بگیرید.
سجافها را با خطوطی نرم و منحنی رسم و سپس کپی نمایید.
آستین کت
1-اساس آستین اولیه را رسم نمایید. ( اساس آستین در همین شماره صفحه ... آموزش داده شده است. )
2- از دو طرف خط آرنج نقطه و نیم سانت به سمت داخل الگو علامت بزنید تا نقطه B و C مشخص شوند.
3- این خط را تا لبه مچ آستین ادامه دهید.
4- برای برش منحنی آستین از نقطه B و C، 5 تا 8 سانت اندازه بزنید تا نقطه E و F مشخص شوند.
5- وسط خط F و E را به موازات نقطه A مشخص کرده، 3 سانتیمتر به سمت پایین الگو علامت زده، منحنی روی آستین را رسم نمایید.
6- خط لب مچ آستین را صاف طراحی کنید.

پیوست ها
-
artakava-25af27de5201cd76b81a5f80fd6d97.jpg48.2 کیلوبایت · بازدیدها: 73
-
1artakava-com1.jpg7.1 کیلوبایت · بازدیدها: 71
-
2artakava-com2.jpg3.5 کیلوبایت · بازدیدها: 72
-
artakava-comiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.jpg4 کیلوبایت · بازدیدها: 73
-
3artakava-com3.jpg5.8 کیلوبایت · بازدیدها: 72
-
4artakava-com4.jpg5 کیلوبایت · بازدیدها: 71
-
5artakava-com5.jpg6 کیلوبایت · بازدیدها: 70
-
6artakava-com6.jpg5.1 کیلوبایت · بازدیدها: 71