سلام به دانشآموزان رشتهي انساني!
ممکنه تاحالا خيلي از شما دانشآموزان عزيز در يادگيري برخي از دروس يا برخي از مباحث درسي خاص با مشکل يا مشکلاتي مواجه شده باشيد و اين سؤال ذهن شما رو به خود مشغول کرده باشه که: چطوري ميتونم مشکلات يادگيري خودم رو برطرف کنم؟ ممکنه گاهي در يافتن پاسخ اين سؤال به نتايج مطلوبي رسيده باشيد و البته ممکنه گاهي هم در اين زمينه احساس ناتواني کرده باشيد. و البته؛ وظيفهي ما خدمترساني و کمک به شما در زمينهي پيشرفت تحصيلي است.
شايد براي شما هم جالب باشه بدونيد که اين مشکلات يادگيري فقط متوجه شما نيست و حتي برخي از رتبههاي برتر کنکور سال گذشته هم در ابتداي راه کنکور با مشکلاتي در يادگيري برخي از دروس مواجه بودهاند. با اين تفاوت که اونا اجازه ندادند که اين مشکلات مانع رسيدن اونها به هدفشون بشه و براي رفع اين موانع تلاشي مضاعف رو به کار گرفتند.
بيان مشکلات يادگيري رتبههاي برتر پارسال در کنار مرور راههايي که اونها براي رفع اين مشکلات پيدا کردند، ميتونه هم در جهت دستيابي به اعتماد به نفس بيشتر به شما کمک کنه (يعني به اين نکته وقوف پيدا کنيد که رتبههاي برتر کنکورهاي گذشته هم از درون شما دانشآموزان و با ويژگيهاي معمولي يک دانشآموز از جمله مشکلات يادگيري برخاستهاند) و هم اگر احياناً با مشکلي مشابه مشکلات اونها مواجه هستيد، بتونيد از راهحلهاشون استفاده کنيد.
البته با اين تذکر که: اين آموزه رو هرگز فراموش نکنيد! اگه براي حل مشکلي از راهحل ديگران استفاده ميکنيد و نه راهحل خودتون، بايد از کانال «شخصيسازي» عبور کنيد! يعني تقليد کورکورانه و بدون انديشه از راههاي موفقيت ديگران نتيجهاي نداره؛ بلکه بايد ابتدا اون راهحل رو با ويژگيهاي خاص و منحصر به فرد خودتون ارزيابي کرده و تطبيق بدهيد و سپس از آن استفاده کنيد.
در ذيل به چند نمونه از مشکلات يادگيري رتبههاي برتر پارسال و راهحلهاي اکتشافي آنها براي حل اين مشکلات اشاره ميکنيم. با اين يادآوري که مجموعهي اين روشها در خلال گزارشهاي بعدي تکميل خواهد شد.
و اما يک نکته!
اگر در يادگيري درس يا مبحثي خاص دچار اشکال هستيد و يا خواهان آنيد که در زمينههايي خاص به شما راهنمايي و مشاوره داده شود؛ ميتوانيد از مکاني که براي اظهارنظر شما در ذيل اين مطلب تعبيه شده است با ما گفتوگو کنيد و يقين داشته باشيد که تا پايان مسير کنکور ما در کنار شما و پاسخگوي سؤالات شما در اسرع وقت خواهيم بود. در حقيقت اين متن، فتح بابي است تا شما بپرسيد و ما بکوشيم تا پاسخهايي شايسته به سؤالات شما دهيم تا کنکور را با موفقيت پشت سر گذاريد.
همچنين اگر از رتبههاي برتر سال گذشته سؤالاتي داريد ميتوانيد از همين طريق با ما در ميان گذاريد تا ما با اخذ پاسخ پرسشهاي شما از ايشان، ياريرسان شما در پيمودن مسير کنکور باشيم.
نيلوفر حيدرپور (رتبهي 6 کشور):
تنها علت ضعف من در درس رياضي اين بود که به اندازهي کافي وقت صرف مطالعهي اين درس نميکردم. بعد از مدتي با «صرف وقت بيشتر» و تمرکز بر روي مطالعهي رياضي، عملکرد بهتري از خود نشان دادم. زيرا در درس رياضي تنها دانستن نکات کافي نيست «تمرين براي چگونگي کاربرد صحيح نکات در حل مسائل رياضي» از اهميت بيشتري برخوردار است که اين امر زمان بيشتري براي مطالعه را ميطلبد.
اميرمحمود هوشمند چترودي (رتبهي 1 کشور):
براي موفقيت در درس رياضي:
اميرحسين رمضاني (رتبهي 12 کشور):
در ابتدا وقت زيادي صرف مطالعهي درس عربي ميکردم اما نتيجهي مطلوبي نميگرفتم. با تغيير روش مطالعه و استفاده از تکنيکهاي زير توانستم پيشرفت کنم:
سميرا افضلي شهري (رتبهي 9 کشور):
ابتدا درس اقتصاد را بيشتر بهصورت تشريحي ميخواندم اما با توجه به بيشتر بودن تعداد سؤالهاي مسألهاي در اين درس نسبت به سؤالهاي متني در کنکور سراسري؛ با «تمرکز بيشتر بر روي حل مسائل» به نتيجهي بهتري رسيدم.
فاطمه محسني (رتبهي 8 کشور):
حجم زياد کتابهاي درسي تاريخ دغدغهي اصلي من بود؛ لذا «بر عکس مطالعه ميکردم» يعني اول تست ميزدم و سپس از روي کتاب بهصورت خلاصه، مباحث کتاب درسي را ميخواندم.
نيلوفر حيدرپور (رتبهي 6 کشور):
ابتدا در درس دين و زندگي، بيشتر کتاب درسي و نکات بيان شده توسط استاد خود را ميخواندم و کمتر تست ميزدم اما بعد فهميدم که در اين درس «تستزني» نيز به همان اندازه اهميت دارد. روش تستزني در دين و زندگي با ساير دروس تفاوت دارد و آن هم اين است که «بررسي بسيار دقيق تک تک گزينهها» براي پاسخگويي به سؤالات اين درس مورد نياز است، حال آنکه در ساير دروس اين امر از اهميت کمتري برخوردار است.
[منبع]
به امید موفقیت دوستان انجمنی رشته انسانی
ممکنه تاحالا خيلي از شما دانشآموزان عزيز در يادگيري برخي از دروس يا برخي از مباحث درسي خاص با مشکل يا مشکلاتي مواجه شده باشيد و اين سؤال ذهن شما رو به خود مشغول کرده باشه که: چطوري ميتونم مشکلات يادگيري خودم رو برطرف کنم؟ ممکنه گاهي در يافتن پاسخ اين سؤال به نتايج مطلوبي رسيده باشيد و البته ممکنه گاهي هم در اين زمينه احساس ناتواني کرده باشيد. و البته؛ وظيفهي ما خدمترساني و کمک به شما در زمينهي پيشرفت تحصيلي است.
شايد براي شما هم جالب باشه بدونيد که اين مشکلات يادگيري فقط متوجه شما نيست و حتي برخي از رتبههاي برتر کنکور سال گذشته هم در ابتداي راه کنکور با مشکلاتي در يادگيري برخي از دروس مواجه بودهاند. با اين تفاوت که اونا اجازه ندادند که اين مشکلات مانع رسيدن اونها به هدفشون بشه و براي رفع اين موانع تلاشي مضاعف رو به کار گرفتند.
بيان مشکلات يادگيري رتبههاي برتر پارسال در کنار مرور راههايي که اونها براي رفع اين مشکلات پيدا کردند، ميتونه هم در جهت دستيابي به اعتماد به نفس بيشتر به شما کمک کنه (يعني به اين نکته وقوف پيدا کنيد که رتبههاي برتر کنکورهاي گذشته هم از درون شما دانشآموزان و با ويژگيهاي معمولي يک دانشآموز از جمله مشکلات يادگيري برخاستهاند) و هم اگر احياناً با مشکلي مشابه مشکلات اونها مواجه هستيد، بتونيد از راهحلهاشون استفاده کنيد.
البته با اين تذکر که: اين آموزه رو هرگز فراموش نکنيد! اگه براي حل مشکلي از راهحل ديگران استفاده ميکنيد و نه راهحل خودتون، بايد از کانال «شخصيسازي» عبور کنيد! يعني تقليد کورکورانه و بدون انديشه از راههاي موفقيت ديگران نتيجهاي نداره؛ بلکه بايد ابتدا اون راهحل رو با ويژگيهاي خاص و منحصر به فرد خودتون ارزيابي کرده و تطبيق بدهيد و سپس از آن استفاده کنيد.
در ذيل به چند نمونه از مشکلات يادگيري رتبههاي برتر پارسال و راهحلهاي اکتشافي آنها براي حل اين مشکلات اشاره ميکنيم. با اين يادآوري که مجموعهي اين روشها در خلال گزارشهاي بعدي تکميل خواهد شد.
و اما يک نکته!
اگر در يادگيري درس يا مبحثي خاص دچار اشکال هستيد و يا خواهان آنيد که در زمينههايي خاص به شما راهنمايي و مشاوره داده شود؛ ميتوانيد از مکاني که براي اظهارنظر شما در ذيل اين مطلب تعبيه شده است با ما گفتوگو کنيد و يقين داشته باشيد که تا پايان مسير کنکور ما در کنار شما و پاسخگوي سؤالات شما در اسرع وقت خواهيم بود. در حقيقت اين متن، فتح بابي است تا شما بپرسيد و ما بکوشيم تا پاسخهايي شايسته به سؤالات شما دهيم تا کنکور را با موفقيت پشت سر گذاريد.
همچنين اگر از رتبههاي برتر سال گذشته سؤالاتي داريد ميتوانيد از همين طريق با ما در ميان گذاريد تا ما با اخذ پاسخ پرسشهاي شما از ايشان، ياريرسان شما در پيمودن مسير کنکور باشيم.
نيلوفر حيدرپور (رتبهي 6 کشور):
تنها علت ضعف من در درس رياضي اين بود که به اندازهي کافي وقت صرف مطالعهي اين درس نميکردم. بعد از مدتي با «صرف وقت بيشتر» و تمرکز بر روي مطالعهي رياضي، عملکرد بهتري از خود نشان دادم. زيرا در درس رياضي تنها دانستن نکات کافي نيست «تمرين براي چگونگي کاربرد صحيح نکات در حل مسائل رياضي» از اهميت بيشتري برخوردار است که اين امر زمان بيشتري براي مطالعه را ميطلبد.
اميرمحمود هوشمند چترودي (رتبهي 1 کشور):
براي موفقيت در درس رياضي:
- اول «متن کتاب درسي» را خوب مطالعه ميکردم
- سپس «تمرينهاي کتاب درسي» را حل ميکردم
- بعد به سراغ «تمرينهاي کتابهاي تستی» ميرفتم.
اميرحسين رمضاني (رتبهي 12 کشور):
در ابتدا وقت زيادي صرف مطالعهي درس عربي ميکردم اما نتيجهي مطلوبي نميگرفتم. با تغيير روش مطالعه و استفاده از تکنيکهاي زير توانستم پيشرفت کنم:
- «تحليل قواعدي خط به خط متن کتاب درسي»
- «تمرکز بيشتر بر حل تمرين و تستزني» (نسبت به مطالعهي صرف مطالب و نکات)
سميرا افضلي شهري (رتبهي 9 کشور):
ابتدا درس اقتصاد را بيشتر بهصورت تشريحي ميخواندم اما با توجه به بيشتر بودن تعداد سؤالهاي مسألهاي در اين درس نسبت به سؤالهاي متني در کنکور سراسري؛ با «تمرکز بيشتر بر روي حل مسائل» به نتيجهي بهتري رسيدم.
فاطمه محسني (رتبهي 8 کشور):
حجم زياد کتابهاي درسي تاريخ دغدغهي اصلي من بود؛ لذا «بر عکس مطالعه ميکردم» يعني اول تست ميزدم و سپس از روي کتاب بهصورت خلاصه، مباحث کتاب درسي را ميخواندم.
نيلوفر حيدرپور (رتبهي 6 کشور):
ابتدا در درس دين و زندگي، بيشتر کتاب درسي و نکات بيان شده توسط استاد خود را ميخواندم و کمتر تست ميزدم اما بعد فهميدم که در اين درس «تستزني» نيز به همان اندازه اهميت دارد. روش تستزني در دين و زندگي با ساير دروس تفاوت دارد و آن هم اين است که «بررسي بسيار دقيق تک تک گزينهها» براي پاسخگويي به سؤالات اين درس مورد نياز است، حال آنکه در ساير دروس اين امر از اهميت کمتري برخوردار است.
[منبع]
به امید موفقیت دوستان انجمنی رشته انسانی