کودکان باید از مقطع ابتدایی زبان را بیاموزند
كارشناسان آموزش زبان: آموزش زبان از مقطع ابتدایی شروع شود
سیدعبدالله لاجوردی، فارغ التحصیل آموزش زبان از كشور آمریكا و مدرس زبان انگلیسی در طول صحبت های خود بارها بر موضوع آموزش در مقطع ابتدایی تاكید می كند: «هیچ سنی بعد از دوسالگی برای آموختن زبان دیر نیست ولی بهتر است آموزش و پرورش نیز از دوران ابتدایی به شكل جدی زبان دوم را آموزش دهد، تا بچه ها بتوانند خیلی زود با دنیای امروز ارتباط برقرار كنند.»اولین جشنواره ملی آموزش زبان با همكاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت سه روز در تهران برگزار شد و دیروز به كار خود پایان داد. به گفته تابعیان، مدیر اجرایی جشنواره همه گروه های سنی از برنامه ها استقبال كرده اند و در هر نیم روز بیش از دو هزار و 500 نفر از غرفه ها دیدن كردند.سید عبدالله لاجوردی، مدرس یكی از موسسات شركت كننده در جشنواره است. او معتقد است تجربه كاری معلمان در رشته آموزش زبان مانند سایر دروس اهمیت زیادی دارد: «به عنوان مثال من امسال در كلاس اول راهنمایی تدریس داشته ام، با توجه به رشد و گسترش اطلاعات در طول سال، من احتیاج به اطلاعات تازه تری دارم، معلمان باید با همفكری خود را آماده تدریس كنند»
او می گوید: «برای این كه مطلبی را به خاطر بسپاریم باید ازآن استفاده كنیم، برای یادگیری مكالمه باید از روش های مختلفی بهره گرفت. دانش آموزان خود بخشی از آموزش هستند. باید به شكلی آموزش داد كه دانش آموز به زبان دوم علاقه مند شود. نكته مهم دیگر ترجمه نكردن است، نباید ابتدا به فارسی فكر كنند سپس آن را در ذهن خود به انگلیسی برگردانند، لغت ها حاوی فرهنگ هستند و زبان زنده است و همواره لغات جدیدی به آن اضافه می شود.»
استفاده از فیلم و موسیقی و تصویر، ابزاری هستند كه این مدرس زبان به آن ها اشاره دارد: «معلمی شغل زیبایی است و معلم باید برای انتقال مطالب از هر ابزار و روشی بهره گیرد. موسیقی، نمایش، عكس و فیلم نمونه هایی از این وسیله ها هستند.»
لاجوردی تاكید می كند: «كودك می تواند حتی پیش از دبستان زبان آموزی را شروع كند، بچه ها در هفت سالگی مسایل را تجزیه و تحلیل می كند، كودك می تواند تا چهارسالگی به چند زبان دنیا صحبت كند. فراگیری زبان دوم لطمه ای به زبان مادری نمی زند.»
ثریا اسفندیاری دست در دست احسان، مقابل غرفه نشریات ایستاده است.
او می گوید:«اگر پسرم بخواهد در دنیا، فرد با سوادی باشد باید علاوه بر زبان مادری یك زبان دیگر هم بداند.
به همین جهت لازم دانستم كه او را از كلاس سوم ابتدایی به آموزشگاه زبان ببرم.احسان حالا 13 ساله است و مانند برادر بزرگترش به زبان انگلیسی علاقه مند شده و مطمئنا در مدرسه هم موفق خواهد بود.»
اسفندیار تصمیم گرفته از بچه ها عقب نماند: «آموزش زبان برای خودمان هم واجب است. سعی كردم پابه پای بچه ها بیاموزم و پیش بروم تا عقب نمانم و ارتباطمان قطع نشود.»
كاش مدارس هم به آموزش زبان توجه بیش تری می كردند تا بچه هایی كه از آموزشگاه ها محرومند هم بهره مند باشند.»
علی بخشی، مدیر مسوول اولین مجله هایی كه به زبان انگلیسی برای كودكان و نوجوانان منتشر می شود (تینیجر و لیدر) (Teenager-ladder) می گوید:«سال اول آموزش زبان دوم بسیار مهم است من به آموزشگاه زبان نرفته ام اما از معلم اول راهنمایی ام ممنونم كه آن قدر خوب به من درس داد كه به زبان انگلیسی علاقه مند شدم.»
به نظر این كارشناس بهره مندی تعدادی از دانش آموزان از آموزشگاه باعث می شود سطح كلاس های مدارس یك دست نباشد و معلم ها براساس توان دانش آموزان قوی تر تدریس كنند به این ترتیب بچه های ضعیف به سختی خود را تا مقطع دبیرستان بالا می كشند و در دانشگاه هم كم ترین نمره را در درس زبان به دست می آورند: «حتی مواردی دیده ام كه سطح زبان دانش آموز آن قدر پایین بوده كه برای كنكور زبان دوم را فرانسه انتخاب كرده تا وسوسه تست زدن نداشته باشد و به این صورت نمره منفی نگیرد.»او جشنواره ملی زبان را موفق ارزیابی می كند.
كارشناسان آموزش زبان: آموزش زبان از مقطع ابتدایی شروع شود
سیدعبدالله لاجوردی، فارغ التحصیل آموزش زبان از كشور آمریكا و مدرس زبان انگلیسی در طول صحبت های خود بارها بر موضوع آموزش در مقطع ابتدایی تاكید می كند: «هیچ سنی بعد از دوسالگی برای آموختن زبان دیر نیست ولی بهتر است آموزش و پرورش نیز از دوران ابتدایی به شكل جدی زبان دوم را آموزش دهد، تا بچه ها بتوانند خیلی زود با دنیای امروز ارتباط برقرار كنند.»اولین جشنواره ملی آموزش زبان با همكاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت سه روز در تهران برگزار شد و دیروز به كار خود پایان داد. به گفته تابعیان، مدیر اجرایی جشنواره همه گروه های سنی از برنامه ها استقبال كرده اند و در هر نیم روز بیش از دو هزار و 500 نفر از غرفه ها دیدن كردند.سید عبدالله لاجوردی، مدرس یكی از موسسات شركت كننده در جشنواره است. او معتقد است تجربه كاری معلمان در رشته آموزش زبان مانند سایر دروس اهمیت زیادی دارد: «به عنوان مثال من امسال در كلاس اول راهنمایی تدریس داشته ام، با توجه به رشد و گسترش اطلاعات در طول سال، من احتیاج به اطلاعات تازه تری دارم، معلمان باید با همفكری خود را آماده تدریس كنند»
او می گوید: «برای این كه مطلبی را به خاطر بسپاریم باید ازآن استفاده كنیم، برای یادگیری مكالمه باید از روش های مختلفی بهره گرفت. دانش آموزان خود بخشی از آموزش هستند. باید به شكلی آموزش داد كه دانش آموز به زبان دوم علاقه مند شود. نكته مهم دیگر ترجمه نكردن است، نباید ابتدا به فارسی فكر كنند سپس آن را در ذهن خود به انگلیسی برگردانند، لغت ها حاوی فرهنگ هستند و زبان زنده است و همواره لغات جدیدی به آن اضافه می شود.»
استفاده از فیلم و موسیقی و تصویر، ابزاری هستند كه این مدرس زبان به آن ها اشاره دارد: «معلمی شغل زیبایی است و معلم باید برای انتقال مطالب از هر ابزار و روشی بهره گیرد. موسیقی، نمایش، عكس و فیلم نمونه هایی از این وسیله ها هستند.»
لاجوردی تاكید می كند: «كودك می تواند حتی پیش از دبستان زبان آموزی را شروع كند، بچه ها در هفت سالگی مسایل را تجزیه و تحلیل می كند، كودك می تواند تا چهارسالگی به چند زبان دنیا صحبت كند. فراگیری زبان دوم لطمه ای به زبان مادری نمی زند.»
ثریا اسفندیاری دست در دست احسان، مقابل غرفه نشریات ایستاده است.
او می گوید:«اگر پسرم بخواهد در دنیا، فرد با سوادی باشد باید علاوه بر زبان مادری یك زبان دیگر هم بداند.
به همین جهت لازم دانستم كه او را از كلاس سوم ابتدایی به آموزشگاه زبان ببرم.احسان حالا 13 ساله است و مانند برادر بزرگترش به زبان انگلیسی علاقه مند شده و مطمئنا در مدرسه هم موفق خواهد بود.»
اسفندیار تصمیم گرفته از بچه ها عقب نماند: «آموزش زبان برای خودمان هم واجب است. سعی كردم پابه پای بچه ها بیاموزم و پیش بروم تا عقب نمانم و ارتباطمان قطع نشود.»
كاش مدارس هم به آموزش زبان توجه بیش تری می كردند تا بچه هایی كه از آموزشگاه ها محرومند هم بهره مند باشند.»
علی بخشی، مدیر مسوول اولین مجله هایی كه به زبان انگلیسی برای كودكان و نوجوانان منتشر می شود (تینیجر و لیدر) (Teenager-ladder) می گوید:«سال اول آموزش زبان دوم بسیار مهم است من به آموزشگاه زبان نرفته ام اما از معلم اول راهنمایی ام ممنونم كه آن قدر خوب به من درس داد كه به زبان انگلیسی علاقه مند شدم.»
به نظر این كارشناس بهره مندی تعدادی از دانش آموزان از آموزشگاه باعث می شود سطح كلاس های مدارس یك دست نباشد و معلم ها براساس توان دانش آموزان قوی تر تدریس كنند به این ترتیب بچه های ضعیف به سختی خود را تا مقطع دبیرستان بالا می كشند و در دانشگاه هم كم ترین نمره را در درس زبان به دست می آورند: «حتی مواردی دیده ام كه سطح زبان دانش آموز آن قدر پایین بوده كه برای كنكور زبان دوم را فرانسه انتخاب كرده تا وسوسه تست زدن نداشته باشد و به این صورت نمره منفی نگیرد.»او جشنواره ملی زبان را موفق ارزیابی می كند.