کیفیت یا طنین یک موج صوتی
دو آهنگ حاصل از سازهای مختلف ممکن است بسامد اصلی یکسانی داشته باشند (و در نتیجه ارتفاع یکسان) ولی صدا متفاوت باشد ، زیرا محتوای هارمونیکی آنها متفاوت است. اختلاف در صدا رنگ پردهی صوت ، کیفیت یا طنین ، و گاهی با اصلاحهای ذهنی نظیر صدای زیر ، طلایی ، مطبوع و صدای خیلی زیر نامیده میشود.
آهنگی که نظیر آهنگ در کلارینت هماهنگهای زیادی دارد ، معمولاً صدای تیز و `زهی` یا `زیر` دارد ولی آهنگی که عمدتاً یک هماهنگ اصلی را دارد مثل نی با صدای بم مطبوعتر و نظیر فلوت است.
همین اصل برای صدای انسان نیز برقرار است که مثال دیگری از یک ساز بادی است ، حرفهای صدادار `a` و `e` صداهای متفاوتی دارند زیرا محتوای هماهنگ آنها متفاوت است.
عامل دیگری که در کیفیت یک آهنگ مؤثر است رفتار در شروع `خیز` و در انتهای `افت` آن است. یک آهنگ پیانو با ضربه شروع و سپس به تدریج محو میشود. در کلاوسن علاوه بر داشتن محتوای هماهنگ متناوب ، آهنگ با ضربهی خیلی سریعتری شروع میشود و هماهنگهای بالاتر قبل از هماهنگهای پایینتر شروع میکنند. وقتی کلید رها شود ، صدا نیز در کلاوسن خیلی سریعتر از پیانو محو میشود.
اثرهای مشابهی در سازهای موسیقایی دیگری نیز وجود دارند. در سازهای بادی و زهی نوازنده در خیز و افت یک آهنگ کنترل قابل ملاحظهای دارد و این مشخصهها کمک میکنند تا برای هر سازی مشخصههای یگانهای تعریف شوند.
دو آهنگ حاصل از سازهای مختلف ممکن است بسامد اصلی یکسانی داشته باشند (و در نتیجه ارتفاع یکسان) ولی صدا متفاوت باشد ، زیرا محتوای هارمونیکی آنها متفاوت است. اختلاف در صدا رنگ پردهی صوت ، کیفیت یا طنین ، و گاهی با اصلاحهای ذهنی نظیر صدای زیر ، طلایی ، مطبوع و صدای خیلی زیر نامیده میشود.
آهنگی که نظیر آهنگ در کلارینت هماهنگهای زیادی دارد ، معمولاً صدای تیز و `زهی` یا `زیر` دارد ولی آهنگی که عمدتاً یک هماهنگ اصلی را دارد مثل نی با صدای بم مطبوعتر و نظیر فلوت است.
همین اصل برای صدای انسان نیز برقرار است که مثال دیگری از یک ساز بادی است ، حرفهای صدادار `a` و `e` صداهای متفاوتی دارند زیرا محتوای هماهنگ آنها متفاوت است.
عامل دیگری که در کیفیت یک آهنگ مؤثر است رفتار در شروع `خیز` و در انتهای `افت` آن است. یک آهنگ پیانو با ضربه شروع و سپس به تدریج محو میشود. در کلاوسن علاوه بر داشتن محتوای هماهنگ متناوب ، آهنگ با ضربهی خیلی سریعتری شروع میشود و هماهنگهای بالاتر قبل از هماهنگهای پایینتر شروع میکنند. وقتی کلید رها شود ، صدا نیز در کلاوسن خیلی سریعتر از پیانو محو میشود.
اثرهای مشابهی در سازهای موسیقایی دیگری نیز وجود دارند. در سازهای بادی و زهی نوازنده در خیز و افت یک آهنگ کنترل قابل ملاحظهای دارد و این مشخصهها کمک میکنند تا برای هر سازی مشخصههای یگانهای تعریف شوند.