21 (Gray Component Replacement) GCR - به چه صورت عمل مي كند؟
GCRكه به معناي جايگزيني مولفه خاكستري است به اين صورت عمل ميكند كه در مرحله تفكيك رنگ (color separation)يا تبديل RGBبه CMYKبراي تمامي پيكسلهاي تصوير درصدي مساوي از سه رنگ C، Mو Yبرداشته شده و به جاي آن درصد مناسبي از رنگ مشكي اضافه ميشود.
هر دو تكنيك UCRو GCRاز بروز مشكلاتي كه بر اثر انتقال حجم زياد مركب بر روي كاغذ به بار ميآيد (مثل پشت زني) جلوگيري ميكند.
21 - ويژگيهاي ترام گذاري AM
كدامند؟
يك شبكه ترامگذاري به روش AMبا چهار ويژگي مشخص ميشود كه عبارتند از: درصد ترامها، شكل ترامها، زاويه ترامها و فراواني ترامها.
23 -درصد ترام (dot percentage)چيست؟
درصد ترام روشي است براي توصيف ميزان تراكم ترامها بر روي سطحي نظير فيلم، پليت يا كاغذ. براي اندازهگيري دقيق درصد ترام از ابزاري بنام دنسيتومتراستفاده ميشود كه براي خواندن درصد ترام فيلم، پليت و كاغذ از انواع مختلف آن استفاده ميشود.
24- ترامها به چه اشكالي هستند و موارد استفاده آنها كدامند؟
به طور كلي در چاپ افست از سه نوع شكل ترام مربع، بيضي و دايره استفاده ميشود. در عمل انتخاب شكل ترام به عوامل مختلفي نظير : وضعيت تيرگي و روشني تصاوير موجود در كارچاپي، روش چاپي مورد استفاده و جنس ماده چاپ شونده بستگي دارد.
ترامهاي مربع شكل كاربرد عمومي دارند چرا كه به كمك آن بازسازي نرم و چشمنواز تنها و جزئيات كار امكان پذير است. كار با ترامهاي بيضوي در شرايط چاپي حساس، مشكلتر است زيرا كه در تصوير توليد زنجيره ميكنند. ترامهاي دايرهاي در كل بيدردسرترين شكل ترام هستند و درحين كار با آنها كمتر با مشكل چاقي ترام (dot gain)مواجه ميشويم.
25- براي چاپ روزنامه چه شكل ترامي مناسبتر است؟
از آنجايي كه در چاپ افست رول روزنامه (coldset)غالبا با مشكل چاقي ترام مواجهيم، ترامهاي دايرهاي شكل انتخابي مناسب براي چاپ روزنامه هستند و تا حد زيادي اين مشكل را براي ما حل ميكنند.
26- فراوانيترام (screen ruling)چيست؟
اصطلاح فراواني ترام، به تعداد ترامها در واحد طول ( سانتيمتر يا اينچ) گفته ميشود و واحد آن خط بر سانتيمتر (lpc)يا خط بر اينچ (lpi)است.
27- ترامگذاري FMبر چه مبنايي استوار است؟
ترام گذاري FMبر تعيين تعداد نقاط (ترامهاي) لازم براي شبيهسازي تنهاي مختلف استوار است كه به طور تصادفي بر روي سطح خروجي منتقل ميشوند. اين ترامها بر عكس ترامگذاري به روش AM، همگي هماندازه بوده ولي فاصله آنها از يكديگر به طور تصادفي تغيير ميكند. انتخاب ترامگذاري FMبستگي به نوع تصوير و ويژگيهاي روش چاپي مورد استفاده
دارد.
28- فشردهسازي فايلهاي گرافيكي چه فوائدي دارد؟
فشردهسازي فايلها براي كاهش حجم آنها جهت تسهيل در امر نگهداري، آرشيو و انتقال آنها به صورت ديجيتال به كار ميرود. بسياري از فرمتهاي فايلي و سيستمهاي انتقال دادهها از انواع روشهاي lossyو losslessبراي فشرده سازي اطلاعات استفاده ميكنند بدون اينكه كاربر از اين مساله اطلاع داشته باشد.
29- چه عواملي در ديدن صحيح رنگها تاثير دارند؟
رنگ يك شي به عوامل مختلف و از جمله: رنگ و ميزان اشباع منبع نوري كه شي زير آن ديده ميشود، رنگ نورهاي محيطي اطراف شي و وضعيت و توانايي چشم بيننده بستگي دارد.
30- جهت استاندارد نگه داشتن نور محيط كار براي صحيح ديدن رنگها در مانيتور رعايت چه مواردي توصيه مي شود؟
در حالت كلي سه موضوع بايد
رعايت شود:
ع هفتهاي يك بار كليه سطوح خنثي، لامپهاي فلورسنت و سطوح منعكسكننده نور با استفاده از موادي كه به اين سطوح آسيب نزند تميز شوند.
ع تمامي نقاط محل نصب و مشاهده تصاوير بايد به طور منظم براي اطمينان از عدم وجود آلودگي، چرك، باقي مانده نوارچسب و گرد و غبار كنترل شود. اگر چنين مواردي ديده شد بايد بدون آسيب رساندن به سطوح پاك شوند.
ع لامپهاي فلورسنت بايد بعد از 2000 ساعت كار تعويض شوند.
31- معايب استفاده از فيلم عكاسي به عنوان اورژينال كار چاپي چيست؟
آسيب پذيري نسبت به خش و گردوغبار، به طور مستقيم قابل استفاده نبودن در مراحل توليد به خاطر ديجيتال نبودن و كاهش كيفيت آن به مرور زمان از مهمترين معايب فيلم عكاسي است.
32- مزايا و معايب استفاده از فيلمهاي
35 ميلي متري به عنوان اورژينال
كدامند؟
با اينكه براي تصاوير معمولي استفاده از فيلمهاي 35 ميليمتري بسيار متداول است و اين امكان وجود دارد كه پس از اسكن تا بزرگ نمايي 800% يعني به ابعاد كاغذ 4 Aبرسيم كه براي غالب مجلهها و كاربردهاي عمومي، ابعاد مناسبي به نظر ميرسد اما:
ع توانايي ثبت جزئيات در فيلمهاي 35 ميليمتري نسبت به فرمتهاي بزرگتر محدودتر است و ابعاد كوچكتر مشكلات بيشتري را ميتواند در بر داشته باشد.
ع لمس كردن و جابهجا كردن آنها از قاب محافظ (بدون اينكه آسيبي به فيلمها وارد شود) بسيار مشكل است.
ع با توجه به اينكه اين فيلمها به بزرگنمايي زيادي احتياج دارند، نواقصي از جمله غبار، خراش، بافتهاي اضافي و واضح نبودن تصوير در آنها بيشتر مشهود ميشود.
ع اين فرمت قادر به تامين كيفيت مناسب براي تصاوير تبليغاتي بسيار با كيفيت و هر تصويري با بافت و جزئيات دقيق
نيست.
33- اشكالاتي كه اغلب در تصاوير اورژينال عكاسي شده وجود دارند، كدامند؟
ع نوردهي اشتباه
ع خاكستري غير خنثي يا همان وجود سايه رنگي (cast)در تصوير
ع وجود گرين (grain)يا بافت نقطه نقطه
در تصوير
ع عدم وضوح
ع مشكلات مربوط به رنگ
34- نامناسب بودن نور در تصوير اورژينال چه مشكلي به بار مي آورد؟
نوردهي بيش از اندازه سبب حذف و از بين رفتن جزئيات قسمتهاي روشن تصوير و كاهش خلوص در رنگهاي تصوير ميشود. نوردهي كمتر از حد لازم نيز تصوير را تاريك كرده و با اينكه احياي جزييات در نواحي روشن امكانپذير است، با اين كار در قسمتهاي تيره تصوير (shadows)تغييري حاصل نميشود زيرا كه در اين نقاط امولسيون فيلم، براي تشكيل تصوير، نور كافي دريافت نكرده است. نوردهي كم يك فيلم نگاتيو رنگي ميتواند سبب چرك شدن تنهاي متوسط تا تيره در فيلم نگاتيو شود و موجب از بين رفتن جزييات قسمتهاي تيره شود، كه در نتيجه كنتراست كل تصوير در چاپ پايين خواهد آمد.
35- اصطلاح سايه رنگي (color cast)به چه معناست و بر چند نوع است؟
گرايش رنگهاي يك تصوير به رنگي خاص را سايه رنگي (color cast)ميگويند و نظير حالتي است كه به يك تصوير از پشت يك فيلتر رنگي نگاه شود. در اكثر موارد سايه رنگي ناچيز بوده و تنها در نواحي خاكستري تصويرقابل تشخيص است. نوردهي نادرست در موقع عكاسي، پردازش نادرست تصوير، نگهداري نادرست فيلمها و برخي از ويژگيهاي محصول ميتوانند سبب بروز سايه رنگي در تصوير شود. اغلب سه نوع سايه رنگي وجود دارد:
ع سايه رنگي در تمام تصوير- در اين حالت كل تصوير تحت تاثير اين نقص است كه بيشتر از نور خوردن فيلم ناشي مي شود.
ع سايه رنگي درمحدوده يك ناحيه تن. در اين حالت يك ناحيه تن خاص از تصوير براي مثال در ناحيه روشن (highlight)، ناحيه تيره (shadow)يا در ناحيه تن مياني (midtone)با سايه رنگي مواجه هستيم. حتي ممكن است كه سايه رنگي در تمامي نواحي تصوير وجود داشته ولي با يكديگر متفاوت باشند.
ع سايه رنگي موضعي- در اين حالت اثر ناخواسته رنگي در يك بخش از تصوير ديده مي شود. علت بروز اين نوع سايه رنگي ميتواند انعكاس از يك جسم رنگي، تداخل نورها ( مثل نور روز با فلورسنت) و يا نور ناشي از منبعي خارج از تصوير باشد.
36- چه نكاتي را در تهيه اسكنر بايد مد نظر داشته باشيم؟
در هنگام انتخاب اسكنرها رعايت موارد زير لازم بهنظر ميرسد:
ع تناسب اسكنر با جنس و ابعاد فيزيكي اورژينال (از نظر رفلكتيو يا ترانسپارنت بودن و نيز ابعاد آن)
ع رزولوشن ورودي مورد نياز
ع رزولوشن نوري اسكنر
ع سرعت لازم براي اسكن ( تعداد اسكن در ساعت)
ع قابليت نرمافزار اسكنر
ع ميزان مهارت لازم براي كار با اسكنر و نرمافزار آن
ع نوع اتصال اسكنر به كامپيوتر
( USB، SCSI، ...)
ع قيمت
37- براي اسكنر تخت (flatbed scanner)چند نوع رزولوشن مي توان تعريف كرد؟
معمولا اسكنرهاي تخت با دو نوع رزولوشن تعريف مي شوند:
ع رزولوشن نوري (optical resolution) و
ع رزولوشن درونيابي شده
interpolated resolution))
38- اسكنرهاي تخت چگونه عمل ميكنند؟
ابتدا سند با تابش يك لامپ مخصوص روشن مي شود. پس از اين مرحله، تصوير سند به وسيله يك آيينه زاويه دار به يك آيينه ديگر منعكس ميشود. بعضي از اسكنرها 2 آيينه و برخي ديگر 3 آيينه دارند. آخرين آيينه، تصوير را به يك لنز منعكس ميكند. لنز تصوير را از طريق فيلترهاي تفكيك رنگ- كه كارشان جدا كردن 3 رنگ قرمز، آبي و سبز موجود در تصوير است- روي CCDمتمركز ميكند. CCDمهمترين قسمت يك اسكنر تخت و رايجترين فنآوري براي دريافت تصوير در اسكنرهاست. اصولا هر اسكنري، بايد بتواند به نحوي تصوير را به سيگنال الكتريكي تبديل كند كه CCD اين كار را انجام ميدهد. CCDيك مجموعه از ديودهاي نوري است كه فوتونها را به الكترونها تبديل ميكند. هرچه نوري كه به يك ديود ميتابد، روشنتر باشد، بار الكتريكي كه در آن مكان جمع ميشود نيز بيشتر خواهد بود. به اين ترتيب، رنگهاي مختلف تصوير، بسته به شدت روشنايي كه دارند، از طريق ديودهاي CCDبه ولتاژ الكتريكي تبديل ميشوند. كل مكانيزم بيان شده شامل آيينهها، لنز، فيلتر و CCD، هد اسكن كننده تصوير را ميسازند. تنظيمات دقيق اجزاي مختلف هد، به مدل اسكنر بستگي دارد، اما اصول آن در تمام اسكنرها مشابه است.
39- يك تصوير اورژينال بهتر است با چه رزولوشني اسكن شود؟
به طور معمول رزولوشن لازم براي اسكن يك تصوير اوريژينال دو برابر فراواني ترام كار چاپي انتخاب مي شود. از آنجايي كه براي غالب كارهاي چاپي افست از فراواني ترام 150 خط بر اينچ ( (051lpiاستفاده مي شود، بنابراين رزولوشن 300 پيكسل بر اينچ ( 003ppi)براي ابعاد نهايي تصوير كافي است.
40- رابطه بين رزولوشن ورودي
و رزولوشن خروجي output ِ input)
resolution) يك اسكنر چيست؟
اگر ضريب بزرگنمايي تصوير (يعني نسبت طول يا عرض تصوير ديجيتال به طول يا عرض اورژينال) EFباشد در اينصورت نسبت رزولوشن ورودي اسكنر Input Resبه رزولوشن خروجي اسكنر Output Resبرابر است با:
Res=EF x Output ResInput
20 پرسش بعدي
از حالا تا شماره بعد فرصت داريد در مورد پاسخ صحيح اين پرسشها فكر كنيد
تجزيه و تحليل پرسشهاي تخصصي و تلاش براي پيدا كردن پاسخ دقيق و صحيح، موجب تامل و درك بهتر ميشود، همچنين ذهن را براي درك مطلب و به ياد سپردن پاسخهاي درست، آماده ميسازد. بنابراين بد نيست تا شماره بعدي به پاسخ صحيح اين پرسشها فكر كنيد.
41- آيا بالا بردن بيش از حد لازم رزولوشن ورودي(input resolution) يك اسكنر تاثيري در ارتقاي كيفيت كار چاپي دارد؟
42- وضوح يا sharpness تصوير به چه معناست؟
43- وضوح يا sharpness تصوير چاپي نهايي متاثر از چه عواملي است؟
44- محدوده دانسيته تصوير
(dynamic range) به چه معناست؟
45- عمق پيكسل(pixel depth) چيست و به چه عواملي بستگي دارد؟
46- براي كاليبره كردن دقيق يك اسكنر چه نكاتي را بايد مد نظر داشت؟
47- سيستم مديريت داشتههاي ديجيتال(digital asset management) شامل چه بخشهايي ميتواند باشد؟
48- مزاياي مديريت اطلاعات سفارش مشتري چيست؟
49-XML چيست؟
50- هدف كنسرسيوم بينالمللي رنگ(ICC) چيست؟
51- منظور از پروفايلICC چه ميباشد؟
52-(Color Management Module) CMM چهوظيفهاي را به عهده دارد؟
53-در تبديل يك فايل تصويريRGB بهCMYK اولين مشكلي كه پيش ميآيد، چيست؟
54- چرا در روند توليد كار چاپي، نمونه (proof) تهيه ميكنيم؟
55- روشهاي اصلي نمونهگيري رنگي(color proofing) كدامند؟
56- علل برتري پروف چاپي به پروف ديجيتال چيست؟
57- منظور از پري فلايتينگ(preflighting) چيست؟
58- پست اسكريپت(postscript) چيست؟
59- يك فايل پست اسكريپت شامل چه بخشهايي است؟
60- ريپ(RIP) چيست و چه وظيفهاي برعهده دارد؟
منبع: Iranprint
ترجمه و تدوين: خدايار صادقي، روجا نيستاني