[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]گردشگری در جهان، امروزه در حالی بهعنوان مهمترین بخش درآمد زایی بسیاری از كشورها محسوب میشود كه در آمد حاصل از این بخش طبق آمار بهگونهای كاملا نابرابر تقسیم میشود. بهطوریكه 50 درصد از درآمد حاصل از اینفعالیت اقتصادی تنها به 7 كشور آمریكا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و اتریش سرازیر شده و مابقی كشورها تنها به 5 درصد درآمد حاصل از گردشگری اكتفا می كنند. با نگاهی بر چگونگی گردشگری در آلمان بهعنوان یكی از كشورهای پیشرو در این عرصه در سطح اروپا، برخی از سیاست های راهبردی این كشور رامی توان مورد توجه قرار داد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]گردشگری در آلمان( بهعنوان یكی از محبوب ترین مقاصد گردشگری اروپا ) در سال های اخیر همواره با روند رو به رشدی روبهرو بوده است. این كشور هم اكنون با برخورداری از 6هزار و 135 موزه، 366 سالن تئاتر، 34 پارك مخصوص گذران اوقات فراغت؛ 45هزار زمین تنیس، 648 زمین گلف، 122 پارك طبیعی ـ ملی، پیست 190هزار كیلومتری پیادهروی و همچنین پیست 40هزار كیلومتری دوچرخه سواری یكی از بزرگترین كشورهای گردشگر پذیر در جهان محسوب می شود.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]طبق آخرین آمار منتشر شده از مراكز گردشگری این كشور میزان درآمد حاصل از بخش گردشگری آلمان در سال 2008، 350 میلیارد یورو ارزیابی شده است، كه این رقم در 10 سال آینده به 572 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. این در حالیست كه به گفته كارشناسان، این آمار حاكی از كاهش رشد تقاضا در حوزه گردشگری آلمان در سال 2008 است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]طبق آمار، نرخ رشد تقاضا در این كشور حدود 6 / 1 درصد است كه می بایست در بلندمدت ( بین سال های 2009 تا 2018) به رشد متوسط 4 / 3 درصد در سال برسد كه این پیش بینی در مقایسه با نتایج تحقیقات جهانی كمتر از متوسط جهانی 3 درصد در سال است كه دلیل آن جهش اقتصادی جهانی در این كشور اعلام شده است. طبق پیشبینیهای بلندمدت، رشد متوسط سالانه 4/4 درصدی در 10 سال آینده، مرحله امیدواركننده ای در بخش گردشگری در سراسر جهان است. بنابر نتایج اعلام شده از سوی مركز گردشگری آلمان ، این کشور امسال نیز جز بزرگترین كشورهای گردشگر پذیر از میان 10 كشور صنعتی جهان خواهد بود. طبق آمار، آلمان پس از آمریكا، چین و ژاپن در جایگاه چهارم قرار دارد و سهم بازار این كشور در حال حاضر 5/5 درصد است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]مركز گردشگری آلمان امسال با هدف حفظ و ارتقاء موقعیت گردشگری در آلمان 10 حوزه عملی ـ راهبردی بهمنظور توسعه صنعت گردشگری آلمان در خارج از مرزهای این كشور تنظیم و در مرحله اجرا قرار داده است. كارشناسان مركز گردشگری آلمان معتقدند آنها میتوانند با به كارگیری این 10 هدف استراتژیك جایگاه اقتصادی آلمان را از طریق اشتغالزایی در گردشگری این كشور و همچنین افزایش درآمد از راه مخارج سفر در داخل، 1 میلیارد یورو و در خارج 2/26 میلیارد یورو در سال 2006، ارتقاء دهد. 10 حوزه عملی استراتژیك برای توسعه گردشگری آلمان در سال 2008 عبارتند از:
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]1. تقویت وجهه كشور آلمان بهعنوان یك مقصد گردشگری: نخستین هدف مركز گردشگری آلمان ادامه رشد مثبت وجهه آلمان در سراسر جهان است بویژه كه در این صورت تصویر جهانی مثبت از كشور آلمان نیز به واسطه وجهه گردشگری آن در آینده افزایش خواهد یافت. به گفته این مركز تحقق این امر در گرو رشد شاخص برند ملی است طبق آمار، آلمان در طول سال 2006 از محبوبیت بالایی در خارج از مرزهای این كشور برخوردار بوده است بهطوری كه به لحاظ محبوبیت در رتبه گذاری ملی در سطح بینالمللی رتبه نخست و در رتبه گذاری منتشر شده از ژنو برای دومین بار جایگاه سوم را پس از سوئیس و اتریش به دست آورد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]2. توسعه گردشگری این كشور در مقیاس جهانی: از دیگر اهداف مركز گردشگری آلمان توسعه گردشگری این كشور در سطح جهانی است. در این راستا مركز گردشگری آلمان از بازارهای خارجی پویایی و رشد روشنی انتظار دارد. بر این اساس این مركز پتانسیلهای اقتصادی بالایی را در درآمد حاصله تا سال 2015 ارزیابی كرده است كه از آن جمله میتوان به افزایش 15 میلیون گردشگر خارجی اشاره كرد كه بهدنبال آن تولید ناخالص داخلی به 9/17 میلیارد یورو افزایش یافته و درآمد مالیاتی انباشت شده به حدود 4/5 میلیارد یورو خواهد رسید.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]3. اتصال شبكه های عبور و مرور اعم از خطوط پرواز، راه آهن و خیابان: مهمترین فاكتور ادامه رشد گردشگری در آلمان ایجاد زیرساختهای عبور و مرور قابل رقابت با پایتخت بویژه برای مناطق گردشگرپذیر است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]4. حفظ رتبه نخست آلمان در بخش سفر های تجاری در اروپا: به گفته مركز گردشگری آلمان مهمترین وظیفه گردشگری این كشور در آینده بهعنوان دارنده نخستین جایگاه سفرهای تجاری در اروپا، مدیریت بازار آلمان در بخش سفرهای تجاری بهویژه در عرصه رقابتهای آسیایی است. آلمان در جهان بهعنوان كشور موزهها و در اروپا نیز بهعنوان كشور كنفرانسها و همایشها دارنده رتبه نخست است. بنابر آمار ارائه شده29 درصد همه سفرهای انجام شده از اروپا به این كشور سفرهای تجاری است كه این میزان تقریبا 2 برابر متوسط سفرهایی است كه در اروپا انجام میگیرد. طبق پیشبینی كارشناسان گردشگری آلمان، 43 درصد از مجموع 3/10 میلیون سفر تجاری انجام شده از اروپا را میتوان از طریق ایجاد زیر ساختهای نوین هر ساله در بازار به تثبیت رسانده و افزایش داد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]5. غلبه بر چالش های جامعه شناختی در سطح بینالمللی: مركز گردشگری آلمان وجود گردشگران روبه رشد بالای 55 سال را امتیازی مهم برای رشد گردشگری آلمان و بویژه برای حفظ جایگاه مدیریتی مقاصد سفر آلمانیها در داخل میداند. طبق آمار میزان سفر این گروه سنی گردشگران روی هم رفته تا سال 2020 در مهمترین بازارهای اصلی سراسر جهان به 1/31 میلیون سفر خواهد رسید. مهمترین بازارهای اصلی جهان عبارتند از: فرانسه، آمریكا، هلند و ایتالیا. بر این اساس به گفته مركز گردشگری آلمان ترغیب گردشگران بالای 55 سال به ادامه سفرهای داخلی در آلمان به لحاظ ملی حائز كمال اهمیت است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]6. توسعه و بهره گیری مستمر از جایگاه فرهنگی آلمان: به گفته كارشناسان كشور آلمان هماكنون از وجهه فرهنگی تمام عیاری در سراسر جهان برخوردار است. طبق آمار 27 درصد سفرهایی كه از خارج بهمنظور گذران تعطیلات و 4/13درصد سفرهای تجاری انجام گرفته به مقاصد گردشگری آلمان ناشی از وجهه مثبت فرهنگی این كشور است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]طی یك همه پرسی انجام شده در میان 36 كشور عضو در شاخص برند ملی ( NBI) و 62 درصد شركت كنندگان، آلمان را كشوری با میراث فرهنگی غنی و 53 درصد آلمان را صاحب مناظر طبیعی زیبا میدانند. از سوی دیگر 3/63 درصد نیز در سراسر جهان معتقدند كه این كشور از میراث معماری غنی برخوردار است. در این راستا عامل رتبه فرهنگی، هم در گردشگری بین المللی و هم در جایگاه امروزی آلمان بهعنوان مقصد فرهنگی شماره 2 اروپاییها، میبایست در جهت خلق خطوط تولیدی مهمی در آینده گردشگری آلمان مورد بهره برداری قرار گیرد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]7. توسعه ملی گردشگری سلامت: تقویت گردشگری سلامت (سفر بهمنظور فرار از شهرها و گریز از استرس و لذت بردن از آفتاب و... ) از دیگر اهداف مهم در راستای توسعه گردشگری آلمان در سال 2008 است به گفته كارشناسان موضوع سلامت در همه بخشهای درمانی و پزشكی می بایست بهطور فعال در زمره اهداف توسعه گردشگری در آلمان قرار گیرد. ضمن آنكه روند رو به رشد سلامت در جمعیت آلمان می بایست هر چه بیشتر در ارتباط با موضوع گردشگری سلامت مورد توجه قرار گیرد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]8. افزایش تولیدات با توجه به دگرگونیهای اقلیمی: تغییرات اقلیمی نظیر زمستان های معتدل و برفی و یا تابستان های گرم و بارانی حاكی از افزایش تغییرات آب و هوایی و رویدادهای غیر عادی نظیر توفان و سیلاب در آینده است. دگرگونی اقلیمی در سراسر جهان برای اقتصاد گردشگری آلمان نیز چالشهای بزرگی به همراه دارد. این موضوع بیش از همه در ارتباط با احساس فردی گردشگران است كه با هدف گذران تعطیلات سفر كردهاند. از سوی دیگر دگرگونیهای اقلیمی میزان تقاضا در زمینه زیرساختهای گردشگری را افزایش میدهد. بر این اساس مركز گردشگری در آلمان درصدد است رشد تولیدات بلندمدت بهطور هماهنگ با مناطق گردشگرپذیر و در راستای تغییرات اقلیمی آنها انجام گیرد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]9. تسریع روند بینالمللی شدن شهرها و مناطق در آلمان: برای نخستین بار در سال 2006 از هر 7 گردشگری كه در هتلها و دیگر مناطق آلمان اقامت شبانه داشتند یك گردشگر خارجی محسوب میشد. این آمار بدون هیچ تغییری در سال 2007 نیز تكرار شد. شهر زاكسن آلمان در این میان مهمترین بازار درآمد در ایالات جدید آلمان بهشمار میرفت.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]10. بهره برداری جهانی از فروش چند شبكهای: مركز گردشگری آلمان در استراتژیهای آتی گردشگری در این كشور بر بهرهبرداری از تمامی راههای فروش تاكید میكند.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]گردشگری در آلمان( بهعنوان یكی از محبوب ترین مقاصد گردشگری اروپا ) در سال های اخیر همواره با روند رو به رشدی روبهرو بوده است. این كشور هم اكنون با برخورداری از 6هزار و 135 موزه، 366 سالن تئاتر، 34 پارك مخصوص گذران اوقات فراغت؛ 45هزار زمین تنیس، 648 زمین گلف، 122 پارك طبیعی ـ ملی، پیست 190هزار كیلومتری پیادهروی و همچنین پیست 40هزار كیلومتری دوچرخه سواری یكی از بزرگترین كشورهای گردشگر پذیر در جهان محسوب می شود.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]طبق آخرین آمار منتشر شده از مراكز گردشگری این كشور میزان درآمد حاصل از بخش گردشگری آلمان در سال 2008، 350 میلیارد یورو ارزیابی شده است، كه این رقم در 10 سال آینده به 572 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. این در حالیست كه به گفته كارشناسان، این آمار حاكی از كاهش رشد تقاضا در حوزه گردشگری آلمان در سال 2008 است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]طبق آمار، نرخ رشد تقاضا در این كشور حدود 6 / 1 درصد است كه می بایست در بلندمدت ( بین سال های 2009 تا 2018) به رشد متوسط 4 / 3 درصد در سال برسد كه این پیش بینی در مقایسه با نتایج تحقیقات جهانی كمتر از متوسط جهانی 3 درصد در سال است كه دلیل آن جهش اقتصادی جهانی در این كشور اعلام شده است. طبق پیشبینیهای بلندمدت، رشد متوسط سالانه 4/4 درصدی در 10 سال آینده، مرحله امیدواركننده ای در بخش گردشگری در سراسر جهان است. بنابر نتایج اعلام شده از سوی مركز گردشگری آلمان ، این کشور امسال نیز جز بزرگترین كشورهای گردشگر پذیر از میان 10 كشور صنعتی جهان خواهد بود. طبق آمار، آلمان پس از آمریكا، چین و ژاپن در جایگاه چهارم قرار دارد و سهم بازار این كشور در حال حاضر 5/5 درصد است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]مركز گردشگری آلمان امسال با هدف حفظ و ارتقاء موقعیت گردشگری در آلمان 10 حوزه عملی ـ راهبردی بهمنظور توسعه صنعت گردشگری آلمان در خارج از مرزهای این كشور تنظیم و در مرحله اجرا قرار داده است. كارشناسان مركز گردشگری آلمان معتقدند آنها میتوانند با به كارگیری این 10 هدف استراتژیك جایگاه اقتصادی آلمان را از طریق اشتغالزایی در گردشگری این كشور و همچنین افزایش درآمد از راه مخارج سفر در داخل، 1 میلیارد یورو و در خارج 2/26 میلیارد یورو در سال 2006، ارتقاء دهد. 10 حوزه عملی استراتژیك برای توسعه گردشگری آلمان در سال 2008 عبارتند از:
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]1. تقویت وجهه كشور آلمان بهعنوان یك مقصد گردشگری: نخستین هدف مركز گردشگری آلمان ادامه رشد مثبت وجهه آلمان در سراسر جهان است بویژه كه در این صورت تصویر جهانی مثبت از كشور آلمان نیز به واسطه وجهه گردشگری آن در آینده افزایش خواهد یافت. به گفته این مركز تحقق این امر در گرو رشد شاخص برند ملی است طبق آمار، آلمان در طول سال 2006 از محبوبیت بالایی در خارج از مرزهای این كشور برخوردار بوده است بهطوری كه به لحاظ محبوبیت در رتبه گذاری ملی در سطح بینالمللی رتبه نخست و در رتبه گذاری منتشر شده از ژنو برای دومین بار جایگاه سوم را پس از سوئیس و اتریش به دست آورد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]2. توسعه گردشگری این كشور در مقیاس جهانی: از دیگر اهداف مركز گردشگری آلمان توسعه گردشگری این كشور در سطح جهانی است. در این راستا مركز گردشگری آلمان از بازارهای خارجی پویایی و رشد روشنی انتظار دارد. بر این اساس این مركز پتانسیلهای اقتصادی بالایی را در درآمد حاصله تا سال 2015 ارزیابی كرده است كه از آن جمله میتوان به افزایش 15 میلیون گردشگر خارجی اشاره كرد كه بهدنبال آن تولید ناخالص داخلی به 9/17 میلیارد یورو افزایش یافته و درآمد مالیاتی انباشت شده به حدود 4/5 میلیارد یورو خواهد رسید.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]3. اتصال شبكه های عبور و مرور اعم از خطوط پرواز، راه آهن و خیابان: مهمترین فاكتور ادامه رشد گردشگری در آلمان ایجاد زیرساختهای عبور و مرور قابل رقابت با پایتخت بویژه برای مناطق گردشگرپذیر است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]4. حفظ رتبه نخست آلمان در بخش سفر های تجاری در اروپا: به گفته مركز گردشگری آلمان مهمترین وظیفه گردشگری این كشور در آینده بهعنوان دارنده نخستین جایگاه سفرهای تجاری در اروپا، مدیریت بازار آلمان در بخش سفرهای تجاری بهویژه در عرصه رقابتهای آسیایی است. آلمان در جهان بهعنوان كشور موزهها و در اروپا نیز بهعنوان كشور كنفرانسها و همایشها دارنده رتبه نخست است. بنابر آمار ارائه شده29 درصد همه سفرهای انجام شده از اروپا به این كشور سفرهای تجاری است كه این میزان تقریبا 2 برابر متوسط سفرهایی است كه در اروپا انجام میگیرد. طبق پیشبینی كارشناسان گردشگری آلمان، 43 درصد از مجموع 3/10 میلیون سفر تجاری انجام شده از اروپا را میتوان از طریق ایجاد زیر ساختهای نوین هر ساله در بازار به تثبیت رسانده و افزایش داد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]5. غلبه بر چالش های جامعه شناختی در سطح بینالمللی: مركز گردشگری آلمان وجود گردشگران روبه رشد بالای 55 سال را امتیازی مهم برای رشد گردشگری آلمان و بویژه برای حفظ جایگاه مدیریتی مقاصد سفر آلمانیها در داخل میداند. طبق آمار میزان سفر این گروه سنی گردشگران روی هم رفته تا سال 2020 در مهمترین بازارهای اصلی سراسر جهان به 1/31 میلیون سفر خواهد رسید. مهمترین بازارهای اصلی جهان عبارتند از: فرانسه، آمریكا، هلند و ایتالیا. بر این اساس به گفته مركز گردشگری آلمان ترغیب گردشگران بالای 55 سال به ادامه سفرهای داخلی در آلمان به لحاظ ملی حائز كمال اهمیت است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]6. توسعه و بهره گیری مستمر از جایگاه فرهنگی آلمان: به گفته كارشناسان كشور آلمان هماكنون از وجهه فرهنگی تمام عیاری در سراسر جهان برخوردار است. طبق آمار 27 درصد سفرهایی كه از خارج بهمنظور گذران تعطیلات و 4/13درصد سفرهای تجاری انجام گرفته به مقاصد گردشگری آلمان ناشی از وجهه مثبت فرهنگی این كشور است.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]طی یك همه پرسی انجام شده در میان 36 كشور عضو در شاخص برند ملی ( NBI) و 62 درصد شركت كنندگان، آلمان را كشوری با میراث فرهنگی غنی و 53 درصد آلمان را صاحب مناظر طبیعی زیبا میدانند. از سوی دیگر 3/63 درصد نیز در سراسر جهان معتقدند كه این كشور از میراث معماری غنی برخوردار است. در این راستا عامل رتبه فرهنگی، هم در گردشگری بین المللی و هم در جایگاه امروزی آلمان بهعنوان مقصد فرهنگی شماره 2 اروپاییها، میبایست در جهت خلق خطوط تولیدی مهمی در آینده گردشگری آلمان مورد بهره برداری قرار گیرد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]7. توسعه ملی گردشگری سلامت: تقویت گردشگری سلامت (سفر بهمنظور فرار از شهرها و گریز از استرس و لذت بردن از آفتاب و... ) از دیگر اهداف مهم در راستای توسعه گردشگری آلمان در سال 2008 است به گفته كارشناسان موضوع سلامت در همه بخشهای درمانی و پزشكی می بایست بهطور فعال در زمره اهداف توسعه گردشگری در آلمان قرار گیرد. ضمن آنكه روند رو به رشد سلامت در جمعیت آلمان می بایست هر چه بیشتر در ارتباط با موضوع گردشگری سلامت مورد توجه قرار گیرد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]8. افزایش تولیدات با توجه به دگرگونیهای اقلیمی: تغییرات اقلیمی نظیر زمستان های معتدل و برفی و یا تابستان های گرم و بارانی حاكی از افزایش تغییرات آب و هوایی و رویدادهای غیر عادی نظیر توفان و سیلاب در آینده است. دگرگونی اقلیمی در سراسر جهان برای اقتصاد گردشگری آلمان نیز چالشهای بزرگی به همراه دارد. این موضوع بیش از همه در ارتباط با احساس فردی گردشگران است كه با هدف گذران تعطیلات سفر كردهاند. از سوی دیگر دگرگونیهای اقلیمی میزان تقاضا در زمینه زیرساختهای گردشگری را افزایش میدهد. بر این اساس مركز گردشگری در آلمان درصدد است رشد تولیدات بلندمدت بهطور هماهنگ با مناطق گردشگرپذیر و در راستای تغییرات اقلیمی آنها انجام گیرد.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]9. تسریع روند بینالمللی شدن شهرها و مناطق در آلمان: برای نخستین بار در سال 2006 از هر 7 گردشگری كه در هتلها و دیگر مناطق آلمان اقامت شبانه داشتند یك گردشگر خارجی محسوب میشد. این آمار بدون هیچ تغییری در سال 2007 نیز تكرار شد. شهر زاكسن آلمان در این میان مهمترین بازار درآمد در ایالات جدید آلمان بهشمار میرفت.
[FONT=Vazir,helvetica,sans-serif]10. بهره برداری جهانی از فروش چند شبكهای: مركز گردشگری آلمان در استراتژیهای آتی گردشگری در این كشور بر بهرهبرداری از تمامی راههای فروش تاكید میكند.