B a R a N
مدير ارشد تالار
نیوشا مزیدآبادی: محسن شریفیان، موسیقیدان بوشهری چندی پیش آلبوم «دینگو مارو» را در ایام ماه رمضان که به نوعی کسادی بازار موسیقی محسوب میشود، منتشر کرد. این نوازنده و خواننده گروه لیان که در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی با ارائه موسیقی بومی جنوب کشور موفقیتهای فراوانی را از آن خود کرده، تلاش کرده در «دینگو مارو» با مطالعه موسیقی و فرهنگ کهن جنوب کشور، تلفیقی از موسیقی و برخی تفکرات فرهنگی مردم هرمزگان و بوشهر را به زبان موسیقی بیان کند. آلبوم «دینگو مارو» که حاصل همکاری محسن شریفیان و بهنام شهرکی است بهانهیی شد تا گفتوگویی با این نوازنده و آهنگساز جنوبی داشته باشیم. صدور مجوز انتشار این آلبوم نزدیک به سه سال طول کشید و پرسشهای زیادی را حول محتوای این آلبوم برانگیخت اما اینکه دلیل این وقفه سه ساله چه بوده و تا چه اندازه دفتر موسیقی وزارت ارشاد – که از آغاز فعالیت خود قصد داشته مجوزهای آلبومها را به سرعت منتشر کند- در این تاخیر دخیل بوده بحثی است که محسن شریفیان در ادامه این گفتوگو به آن پرداخته است.
«دینگو مارو» در سایت و همین گونه تبلیغ آن در تقویم دو سال قبل «ترانه شرقی» وجود داشت اما متاسفانه این شرکت نیز به انحای مختلف در کار ما تاخیر به وجود آورد. به هر حال ما مجبور شدیم انتشار این کار را به شرکت دیگری واگذار کنیم چون نمیتوانستیم شیوهیی را که شرکت «ترانه شرقی» در پیش گرفته بود، بپذیرم! این موضوع باعث آسیب دیدن گروههای مختلف شده بود چنان که دیدیم چه مسائلی برای گروه آریان به وجود آمد. به هر حال ما تصمیم گرفتیم تولید این آلبوم را به شرکت «ایران گام» واگذار کنیم و با آقای حسین خانی وارد مذاکره شدیم که ایشان نهایت همکاری را داشتند اما چون میخواستیم این آلبوم را به همراه چند قطعه تصویری منتشر کنیم باز درگیر مجوزها شدیم که در نهایت این قطعات متاسفانه مجوزهای لازم را نگرفت و به همین دلیل انتشار این آلبوم توسط «ایران گام» هم به طول انجامید.
منبع: اعتماد، بازنشر از موسیقی ایرانیان
- شما عنوان دینگو مارو را برای این آلبوم انتخاب کردهاید. دینگو مارو یکی از زارهای موسیقی بوشهر است اما در این آلبوم شما تلاش کردهاید موسیقی جنوب ایران را با موسیقی دیگر کشورها تلفیق کنید. دلیل انتخاب این عنوان برای آلبومی که در اصل ریتمیک و تلفیقی است، چیست؟
- با توجه به اینکه موسیقی جنوب ایران ویژگیهای خاص خود را دارد، چطور توانستهاید این موسیقی را با موسیقیهایی مثل فلامنکو تلفیق کنید؟ و آیا فکر نمیکنید این تلفیق به ذات اصلی موسیقی بومی بوشهر آسیب وارد میکند؟
- آلبوم «دینگو مارو» بعد از سه سال انتظار منتشر شد. این آلبوم چه مشکلاتی داشت که تا این حد انتشار آن به تعویق افتاد؟
«دینگو مارو» در سایت و همین گونه تبلیغ آن در تقویم دو سال قبل «ترانه شرقی» وجود داشت اما متاسفانه این شرکت نیز به انحای مختلف در کار ما تاخیر به وجود آورد. به هر حال ما مجبور شدیم انتشار این کار را به شرکت دیگری واگذار کنیم چون نمیتوانستیم شیوهیی را که شرکت «ترانه شرقی» در پیش گرفته بود، بپذیرم! این موضوع باعث آسیب دیدن گروههای مختلف شده بود چنان که دیدیم چه مسائلی برای گروه آریان به وجود آمد. به هر حال ما تصمیم گرفتیم تولید این آلبوم را به شرکت «ایران گام» واگذار کنیم و با آقای حسین خانی وارد مذاکره شدیم که ایشان نهایت همکاری را داشتند اما چون میخواستیم این آلبوم را به همراه چند قطعه تصویری منتشر کنیم باز درگیر مجوزها شدیم که در نهایت این قطعات متاسفانه مجوزهای لازم را نگرفت و به همین دلیل انتشار این آلبوم توسط «ایران گام» هم به طول انجامید.
- شما اشاره کوتاهی به مشکلاتی کردید که از طرف دفتر موسیقی وجود داشت و باعث شد انتشار آن به تعویق بیفتد. میتوانید بیشتر توضیح دهید که این مشکلات مشخصا چه بود؟
- اما با این حال کنسرتهای شما در تهران هیچوقت با مشکل مجوز روبهرو نبود. چطور ممکن است که آلبومی از شما که در آن هم به موسیقی جنوب پرداختهاید با مشکل مجوز روبهرو شود؟
- متاسفانه در سالهای اخیر به موسیقی نواحی در ایران کمتر توجه نشان داده میشود. چنان که در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر که مهمترین تریبون اجرای موسیقی در سال است نیز اجرای موسیقی نواحی نداشتیم. شما به عنوان هنرمندی که در این سالها با اجراهای خود سعی کردهاید حداقل نوای موسیقی جنوب ایران را زنده نگه دارید فکر میکنید این نگاه مسوولان به موسیقی نواحی تا چه اندازه به آن لطمه وارد میکند؟
محسن شریفیان
- مدتی پیش آقای پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد به صحبتهای شما در حاشیه روز نی انبان واکنشهایی نشان دادند و گفتند: «محسن شریفیان بهتر است به جای آنکه کارهایی بکند که دور از شأن یک هنرمند است، فقط آهنگسازی کند.» شما تا به حال به این مساله واکنش نشان ندادید. دلیل این سکوت چه بود؟
- یعنی اشاره ایشان بیشتر به حرفهای شما بود؟
- یکی دیگر از مشکلاتی که در سالهای گذشته با آن روبهرو بودید، اجرای «خیام خوانی» در کنسرت هایتان بود که البته در همین آلبوم هم وجود دارد. ماجرا چیست؟ چرا مدام به اجرای خیامخوانی ایراد میگیرند؟
- شما سالهای زیادی است که با گروه لیان در زمینه موسیقی جنوب فعالیت میکنید اما این موسیقی هم با وجود ویژگیها و تواناییهایی که دارد ممکن است به ورطه تکرار بیفتد. برای اینکه دچار تکرار نشوید و مخاطبانتان را از دست ندهید چه چارهیی اندیشیدهاید؟
- جالب است که گروه لیان به عنوان یک گروه موسیقی نواحی توانسته این همه سال با تمام مشکلاتی که پیش رو داشته خود را حفظ کند و به فعالیت ادامه دهد. این در صورتی است که بسیاری از گروههای نواحی و حتی پاپ در سالهای اخیر منحل شدهاند. شما فکر میکنید دلیل این ماندگاری چیست؟
- انتشار این آلبوم به عنوان یک آلبوم ریتمیک در ماه رمضان شاید چندان درست نبود. تا به امروز استقبال مردم از این آلبوم چطور بوده است؟
- برنامهیی برای اجرای جدید ندارید؟
منبع: اعتماد، بازنشر از موسیقی ایرانیان