بازار گوشي تلفن همراه كه از تيرماه 85 تاكنون و در پي تغيير ناگهاني تعرفه واردات از 4 به 60 درصد همواره متلاطم بوده، در روزهاي اخير با معضل جديدي روبهرو شده كه كام واردكنندگان رسمي اين محصول پرمصرف را تلخ كرده است.
مشكل از اين قرار است كه از 26 اسفند 85 تا به امروز هيچگوشي وارداتي توسط نهاد متولي آن به ثبت نرسيده و ا ز 23 اسفندماه نيز، مدارك جديد ثبتگوشي تحويل گرفته نشده است.
شركتهاي نمايندگي رسمي واردات گوشي در ايران همچون نوكيا، سوني اريكسون، سامسونگ هماكنون با مشكل ثبت(رجيستر كردن) گوشيهاي خود در سيستم مخابراتي مواجه هستند. بايد خاطرنشان كرد كه اين همان گوشيهايي است كه نمايندگان با تعرفه وارداتي 60 درصدي و رعايت تمامي موازين گمركي وارد كشور كرده و حالا پس از گذشت يك ماه و نيم از واردات گوشيها، نميتوانند آنها را رجيستر كنند. صرفه نظر از ضرر اقتصادي كه روزبهروز بر اين واردكنندگان تحميل ميشود، متضرر اصلي در اين ماجرا مردم هستندكه به علت كمشدن حق انتخاب و نبودن گوشيهاي ثبتشده از گارانتيهاي معتبر، مجبور به خريد گوشيهاي قاچاق و نامرغوب ميشوند.
مهدي نادر، مدير فروش سيتادل تلكام ميگويد: بحث پرشدن سيستمهاي مخابراتي يا تجهيزات Eir يك حادثه طبيعي مانند سيل يا زلزله نيست كه قابل پيش بيني نباشد. وي ميافزايد: ما مشكل پر شدن ظرفيت تجهيزات Eir را ميپذيريم ولي آيا مسوولان نبايد از مدتها پيش راهي براي حل اين مشكل پيدا ميكردند و لااقل زودتر اين خبر را به واردكنندگان و مردم اعلام ميكردند كه حالا اين جور به مشكل برنخوريم؟
نادر همچنين ميگويد: قيمت گوشي تلفن همراه مدام در نوسان است و اكنون دقيقه به دقيقه قيمت گوشي در دبي كاهش مييابد حال به فرض آنكه گوشيها امروز هم رجيستر شوند مجبوريم گوشيها را به همان قيمتي كه يك ماه و نيم پيش خريدهايم، بفروشيم.
صدري، مديرعامل شركت خدمات طلايي نوكيا نيز در اين رابطه ميگويد: با توجه به واگذاري روزانه تلفن همراه در كشور و حجم زيادي از گوشي ما كه در گمرك مانده، مردم چگونه ميتوانند اين نياز ضروري خود را برآورده كنند. تاخير 5/1 ماهه در عرضه كالايي مانند موبايل كه مهمترين وسيله ارتباطي محسوب ميشود، چيزي نيست كه با عذرخواهي يك مسوول يا صبر كردن ما قابل جبران باشد.
از سوي ديگر، با توجه به اعتراضاتي كه واردكنندگان رسمي نسبت به تاخير در ثبت شماره سريال گوشيهاي وارداتي دارند، هنوز جواب قانعكنندهاي به اين شركتها داده نشده و قرار بوده طي جلساتي كه ديروز (شنبه) و امروز در شركت ارتباطات سيار برگزار ميشود، تصميم نهايي درباره اين معضل گرفته شود. بر اساس اين گزارش برخي از واردكنندگان رسمي اين موضوع را در قالب شكايت به ديوان عالي اداري، وزارت بازرگاني و شركت ارتباطات سيار منعكس كردهاند كه البته بررسي و پاسخگويي به اين شكايات در روال اداري نهادهاي متولي مدت زمان زيادي ميطلبد.
مشكل از اين قرار است كه از 26 اسفند 85 تا به امروز هيچگوشي وارداتي توسط نهاد متولي آن به ثبت نرسيده و ا ز 23 اسفندماه نيز، مدارك جديد ثبتگوشي تحويل گرفته نشده است.
شركتهاي نمايندگي رسمي واردات گوشي در ايران همچون نوكيا، سوني اريكسون، سامسونگ هماكنون با مشكل ثبت(رجيستر كردن) گوشيهاي خود در سيستم مخابراتي مواجه هستند. بايد خاطرنشان كرد كه اين همان گوشيهايي است كه نمايندگان با تعرفه وارداتي 60 درصدي و رعايت تمامي موازين گمركي وارد كشور كرده و حالا پس از گذشت يك ماه و نيم از واردات گوشيها، نميتوانند آنها را رجيستر كنند. صرفه نظر از ضرر اقتصادي كه روزبهروز بر اين واردكنندگان تحميل ميشود، متضرر اصلي در اين ماجرا مردم هستندكه به علت كمشدن حق انتخاب و نبودن گوشيهاي ثبتشده از گارانتيهاي معتبر، مجبور به خريد گوشيهاي قاچاق و نامرغوب ميشوند.
مهدي نادر، مدير فروش سيتادل تلكام ميگويد: بحث پرشدن سيستمهاي مخابراتي يا تجهيزات Eir يك حادثه طبيعي مانند سيل يا زلزله نيست كه قابل پيش بيني نباشد. وي ميافزايد: ما مشكل پر شدن ظرفيت تجهيزات Eir را ميپذيريم ولي آيا مسوولان نبايد از مدتها پيش راهي براي حل اين مشكل پيدا ميكردند و لااقل زودتر اين خبر را به واردكنندگان و مردم اعلام ميكردند كه حالا اين جور به مشكل برنخوريم؟
نادر همچنين ميگويد: قيمت گوشي تلفن همراه مدام در نوسان است و اكنون دقيقه به دقيقه قيمت گوشي در دبي كاهش مييابد حال به فرض آنكه گوشيها امروز هم رجيستر شوند مجبوريم گوشيها را به همان قيمتي كه يك ماه و نيم پيش خريدهايم، بفروشيم.
صدري، مديرعامل شركت خدمات طلايي نوكيا نيز در اين رابطه ميگويد: با توجه به واگذاري روزانه تلفن همراه در كشور و حجم زيادي از گوشي ما كه در گمرك مانده، مردم چگونه ميتوانند اين نياز ضروري خود را برآورده كنند. تاخير 5/1 ماهه در عرضه كالايي مانند موبايل كه مهمترين وسيله ارتباطي محسوب ميشود، چيزي نيست كه با عذرخواهي يك مسوول يا صبر كردن ما قابل جبران باشد.
از سوي ديگر، با توجه به اعتراضاتي كه واردكنندگان رسمي نسبت به تاخير در ثبت شماره سريال گوشيهاي وارداتي دارند، هنوز جواب قانعكنندهاي به اين شركتها داده نشده و قرار بوده طي جلساتي كه ديروز (شنبه) و امروز در شركت ارتباطات سيار برگزار ميشود، تصميم نهايي درباره اين معضل گرفته شود. بر اساس اين گزارش برخي از واردكنندگان رسمي اين موضوع را در قالب شكايت به ديوان عالي اداري، وزارت بازرگاني و شركت ارتباطات سيار منعكس كردهاند كه البته بررسي و پاسخگويي به اين شكايات در روال اداري نهادهاي متولي مدت زمان زيادي ميطلبد.