doctor.sniff
New member
گوگل آنالیتیک بسیار قویتری از چیزی است که افراد در نظر میگیرند. بر عکس باور عمومی، این ابزار میتواند اکثر کارهایی که سایر ابزار پیشرفته آنالیتیک انجام میدهند، را بدون هیچ عیبی انجام دهد. تنها فرق این است که گوگل آنالیتیک مجانی است.
بسیاری از طراحان و توسعه دهندگان وب در مورد محدودیتهای گوگل آنالیتیک شکایت میکنند. در یک نگاه مختصر، به نظر نمیرسد که این ابزار، مانند سایر بستههای آنالیتیک دیگر، قدرت زیادی داشته باشد؛ زیرا به شما اجازه نمیدهد لینکهای خروجی خود را ردیابی کرده و یا اینکه دادهها را به صورت همزمان ببینید. بنابراین، توسعه دهندگان وب دوست دارند از محصولات پولی مثل Clicky و Mint استفاده کنند. اما این خدمات بسیار گران قیمت هستند، مخصوصا اگر پروژه اینترنتی شما هنوز به فاز درآمدزایی نرسیده باشد. همینطور، با اینکه، این ابزارها بعضی از محدودیتهای گوگل آنالیتیک را ندارند، اما بعضی از خصوصیات گوگل آنالیتیک، بسیار بهتر از تمام این ابزار است، مثلا قابلیت ردیابی AdWords و Adsense.
برای اطلاعات کسانی که نمیدانند، گوگل آنالیتیک، ابزار آماردهی وب است که به شما اطلاعاتی در مورد تعداد افراد بازدیدکننده از سایت، صفحات مشاهده شده، و محل ارجاع ترافیک به سایت را ارائه میکند. این ابزار مجانی بوده و با قرار دادن یک کد جاوا اسکرپیت در کد HTML فعال میشود. وقتی کسی از صفحه شما بازدید کند، این برنامه نیز لود میشود.
اما این تنها ظاهر کار است: این ابزار به شما اجازه می دهد کمپینها، اهداف، قیفها و گزارشاتی خاص را بسازید. این ابزار به شما دادههای قابل عملکرد و اسکوپهای کلیدی در مورد دادههای توصیفی دیگر ارائه میکند. اکثر افراد آنالیتیک خود را تنظیم میکنند، اما نمیتوانند دادهها را بیرون کشیده و فرصتی طلایی برای بهینهسازی سایت خود را از دست میدهند. هر بار که شما، ساختار یا طراحی وب سایت خود را عوض میکنید، بسته آنالیتیک وب به شما میگوید که باید کدام قسمتها عوض شده (و کجا باید کاملا تغییر پیدا کند). با استفاده از قابلیتهای پیشرفته گوگل آنالیتیک، نه تنها دلیلی برای پرداختن پول برای سایر بستههای آنالیتیک نخواهید داشت، بلکه میتوانید مخاطب خود را درک کرده و کاری با سایت خود کنید که رقبایتان توانایی انجام آن را ندارند.
در بخش زیر، 6 قابلیت پیشرفته بیان میشود که شما میتوانید برای ارتقای گوگل آنالیتیک و تصمیمگیری مبتنی بر داده، از آنها استفاده کنید.
1. با استفاده از لینکهای خروجی، پی ببرید، مخاطبین شما به کدام سایت میروند
حتی اگر آمار پرش شما زیاد باشد، هنوز درک محلی که مخاطبین بعد از خروج از صفحه شما، به آن میروند، بسیار کلیدی خواهد بود. با درک رفتار لینکهای خروجی کاربران، شما میتوانید وب سایت را برای کانورژن بهینه سازی کرده و پیام برند را طوری اصلاح کنید که بیشترین تأثیر را داشته باشد. این مسئله از دو نظر اهمیت دارد.
اول، بسیاری از مدلهای تجاری به جذب ترافیک به صفحهای وابسته هستند که در دامنه دیگر قرار گرفته است. یک نمونه مناسب، برنامههای وابستهای هستند که در آن شما باید ترافیک را به صفحه لندینگ ارجاع داده تا پول در بیاورید. اگر شما رفتار لینکهای بیرونی را ردیابی کنید، خواهید دانست که کدام دومینها، بهتر کانورت میکنند. با توجه به قانون اخلاق کاری 80-20، شما میتوانید فعالیتهای بازاریابی خود را به آن کانالهای رسانهای تمرکز داده و در زمان خود صرفهجویی کنید. در این زمان آزاد میتوانید ایدههای جدید را تست کرده، کار آزاد انجام داده، یا هر کار دیگری که میخواهید.
دوم، با دنبال کردن لینکهای بیرونی، شما خواهید دانست، کدام نقاط در صفحات شما، بهتر کانورت میکنند. سپس شما میتوانید لینکهای منتخب خود را در این نقاط قرار دهید. برای مثال، شما ممکن است بخواهید یک لینک کم ارزش را حذف کرده و آن را با لینک به بهترین محتوای خود عوض کنید، یا اینکه لینک یک بلاگ نویس متفرقه را بگذارید که به شما کمک کرده است. اگر میبینید هیچکدام از لینکهای درونی یا بیرونی شما، به خوبی کراول نمیشوند، بهتر است گوگل آنالیتیک را با بهینهساز وب سایت گوگل ترکیب کرده و تست تقسیمی انجام دهید.
حالا که متقاعد شدهاید تا لینکهای خروجی را ردیابی کنید، بخش زیر، نحوه انجام کار را آموزش میدهد. اگر شما از CMS مخصوص یا برنامه استفاده میکنید، بهترین راه انجام کار، اضافه کردن کد زیر به بخش <head> صفحه شماست:
<script type="text/javascript">
function recordOutboundLink(link, category, action) {
try {
var myTracker=_gat._getTrackerByName();
_gaq.push(['myTracker._trackEvent', ' category ', ' action ']);
setTimeout('document.location = "' link.href '"', 100)
}catch(err){}
}
</script>
این باعث میشود، لینکهای صفحه بارگذاری، به اندازه کسری در ثانیه، به تعویق بیفتد. این باعث میشود آنالیتیکها زمان داشته باشند تا کلیک زده شده توسط کاربر را قبل از خروج ضبط کند. خوشبختانه، این تأخیر آنقدر کم است که بر تجربه کاربری تأثیر نمیگذارد. پس نگران نباشید. سپس، شما میتوانید هر نوع لینکی که میخواهید را بعد از عملکرد onClick، ردیابی کنید:
<a href="http://www.example.com" onClick="recordOutboundLink(this, 'Outbound Links', 'example.com'); return false;">
دو پارامتر در recordOutboundLink وجود دارد که بهتر است آن را برای شخصیسازی گزارشات خود تغییر دهید. دومین پارامتر، که ارزش لینک خروجی در مثال بالا نام دارد، به فولدرهایی اشاره میکند که برای تنظیم کردن دادههای شما در زمان نشان دادهشدن در گوگل آنالیتیک، نیاز هستند. تغییر نام لینکهای خروجی، نقطه شروع مناسبی است، اما به خوبی نمیتواند نحوه دستهبندی مناسب دادههای جمعآوری شده را توضیح دهد. راه بهتر، دستهبندی لینکهای خروجی بر اساس نوع لینک است: بلاگ، صفحه لندینگ، یا رسانههای اجتماعی، یا اینکه میتوانید بر اساس موقعیت لینک در صفحه، دستهبندی کنید: بالا، یا پایین. سومین پارامتر در لیست، شاخصهای شخصی صفحه هستند. اختصار دامنه، بهترین نمونه است، ا ما شما میتوانید آن را به چیزی تغییر دهید که بهتر در ذهن باقی میمانند مثل فیس بوک یا تویتر.
اگر از CMS محبوب یا فریم ورک خاصی استفاده میکنید، ردیابی لینکهای بیرونی بسیار راحت تر خواهد بود. اگر شما از وردپرس استفاده میکنید، میتوانید به طور خودکار، با استفاده از پلاگین گوگل آنالیتیک، لینکها را ردیابی کنید.
ادامه مطلب: http://digiseo.ir/post/c_showListObject/210_گوگل-آنالیتیک-ابزاری-قدرتمند
فایل پی دی اف: http://fsnet.ir/home/1/files/گوگل آنالیتیک ابزاری قدرتمند.pdf
بسیاری از طراحان و توسعه دهندگان وب در مورد محدودیتهای گوگل آنالیتیک شکایت میکنند. در یک نگاه مختصر، به نظر نمیرسد که این ابزار، مانند سایر بستههای آنالیتیک دیگر، قدرت زیادی داشته باشد؛ زیرا به شما اجازه نمیدهد لینکهای خروجی خود را ردیابی کرده و یا اینکه دادهها را به صورت همزمان ببینید. بنابراین، توسعه دهندگان وب دوست دارند از محصولات پولی مثل Clicky و Mint استفاده کنند. اما این خدمات بسیار گران قیمت هستند، مخصوصا اگر پروژه اینترنتی شما هنوز به فاز درآمدزایی نرسیده باشد. همینطور، با اینکه، این ابزارها بعضی از محدودیتهای گوگل آنالیتیک را ندارند، اما بعضی از خصوصیات گوگل آنالیتیک، بسیار بهتر از تمام این ابزار است، مثلا قابلیت ردیابی AdWords و Adsense.
برای اطلاعات کسانی که نمیدانند، گوگل آنالیتیک، ابزار آماردهی وب است که به شما اطلاعاتی در مورد تعداد افراد بازدیدکننده از سایت، صفحات مشاهده شده، و محل ارجاع ترافیک به سایت را ارائه میکند. این ابزار مجانی بوده و با قرار دادن یک کد جاوا اسکرپیت در کد HTML فعال میشود. وقتی کسی از صفحه شما بازدید کند، این برنامه نیز لود میشود.
اما این تنها ظاهر کار است: این ابزار به شما اجازه می دهد کمپینها، اهداف، قیفها و گزارشاتی خاص را بسازید. این ابزار به شما دادههای قابل عملکرد و اسکوپهای کلیدی در مورد دادههای توصیفی دیگر ارائه میکند. اکثر افراد آنالیتیک خود را تنظیم میکنند، اما نمیتوانند دادهها را بیرون کشیده و فرصتی طلایی برای بهینهسازی سایت خود را از دست میدهند. هر بار که شما، ساختار یا طراحی وب سایت خود را عوض میکنید، بسته آنالیتیک وب به شما میگوید که باید کدام قسمتها عوض شده (و کجا باید کاملا تغییر پیدا کند). با استفاده از قابلیتهای پیشرفته گوگل آنالیتیک، نه تنها دلیلی برای پرداختن پول برای سایر بستههای آنالیتیک نخواهید داشت، بلکه میتوانید مخاطب خود را درک کرده و کاری با سایت خود کنید که رقبایتان توانایی انجام آن را ندارند.
در بخش زیر، 6 قابلیت پیشرفته بیان میشود که شما میتوانید برای ارتقای گوگل آنالیتیک و تصمیمگیری مبتنی بر داده، از آنها استفاده کنید.
1. با استفاده از لینکهای خروجی، پی ببرید، مخاطبین شما به کدام سایت میروند
حتی اگر آمار پرش شما زیاد باشد، هنوز درک محلی که مخاطبین بعد از خروج از صفحه شما، به آن میروند، بسیار کلیدی خواهد بود. با درک رفتار لینکهای خروجی کاربران، شما میتوانید وب سایت را برای کانورژن بهینه سازی کرده و پیام برند را طوری اصلاح کنید که بیشترین تأثیر را داشته باشد. این مسئله از دو نظر اهمیت دارد.
اول، بسیاری از مدلهای تجاری به جذب ترافیک به صفحهای وابسته هستند که در دامنه دیگر قرار گرفته است. یک نمونه مناسب، برنامههای وابستهای هستند که در آن شما باید ترافیک را به صفحه لندینگ ارجاع داده تا پول در بیاورید. اگر شما رفتار لینکهای بیرونی را ردیابی کنید، خواهید دانست که کدام دومینها، بهتر کانورت میکنند. با توجه به قانون اخلاق کاری 80-20، شما میتوانید فعالیتهای بازاریابی خود را به آن کانالهای رسانهای تمرکز داده و در زمان خود صرفهجویی کنید. در این زمان آزاد میتوانید ایدههای جدید را تست کرده، کار آزاد انجام داده، یا هر کار دیگری که میخواهید.
دوم، با دنبال کردن لینکهای بیرونی، شما خواهید دانست، کدام نقاط در صفحات شما، بهتر کانورت میکنند. سپس شما میتوانید لینکهای منتخب خود را در این نقاط قرار دهید. برای مثال، شما ممکن است بخواهید یک لینک کم ارزش را حذف کرده و آن را با لینک به بهترین محتوای خود عوض کنید، یا اینکه لینک یک بلاگ نویس متفرقه را بگذارید که به شما کمک کرده است. اگر میبینید هیچکدام از لینکهای درونی یا بیرونی شما، به خوبی کراول نمیشوند، بهتر است گوگل آنالیتیک را با بهینهساز وب سایت گوگل ترکیب کرده و تست تقسیمی انجام دهید.
حالا که متقاعد شدهاید تا لینکهای خروجی را ردیابی کنید، بخش زیر، نحوه انجام کار را آموزش میدهد. اگر شما از CMS مخصوص یا برنامه استفاده میکنید، بهترین راه انجام کار، اضافه کردن کد زیر به بخش <head> صفحه شماست:
<script type="text/javascript">
function recordOutboundLink(link, category, action) {
try {
var myTracker=_gat._getTrackerByName();
_gaq.push(['myTracker._trackEvent', ' category ', ' action ']);
setTimeout('document.location = "' link.href '"', 100)
}catch(err){}
}
</script>
این باعث میشود، لینکهای صفحه بارگذاری، به اندازه کسری در ثانیه، به تعویق بیفتد. این باعث میشود آنالیتیکها زمان داشته باشند تا کلیک زده شده توسط کاربر را قبل از خروج ضبط کند. خوشبختانه، این تأخیر آنقدر کم است که بر تجربه کاربری تأثیر نمیگذارد. پس نگران نباشید. سپس، شما میتوانید هر نوع لینکی که میخواهید را بعد از عملکرد onClick، ردیابی کنید:
<a href="http://www.example.com" onClick="recordOutboundLink(this, 'Outbound Links', 'example.com'); return false;">
دو پارامتر در recordOutboundLink وجود دارد که بهتر است آن را برای شخصیسازی گزارشات خود تغییر دهید. دومین پارامتر، که ارزش لینک خروجی در مثال بالا نام دارد، به فولدرهایی اشاره میکند که برای تنظیم کردن دادههای شما در زمان نشان دادهشدن در گوگل آنالیتیک، نیاز هستند. تغییر نام لینکهای خروجی، نقطه شروع مناسبی است، اما به خوبی نمیتواند نحوه دستهبندی مناسب دادههای جمعآوری شده را توضیح دهد. راه بهتر، دستهبندی لینکهای خروجی بر اساس نوع لینک است: بلاگ، صفحه لندینگ، یا رسانههای اجتماعی، یا اینکه میتوانید بر اساس موقعیت لینک در صفحه، دستهبندی کنید: بالا، یا پایین. سومین پارامتر در لیست، شاخصهای شخصی صفحه هستند. اختصار دامنه، بهترین نمونه است، ا ما شما میتوانید آن را به چیزی تغییر دهید که بهتر در ذهن باقی میمانند مثل فیس بوک یا تویتر.
اگر از CMS محبوب یا فریم ورک خاصی استفاده میکنید، ردیابی لینکهای بیرونی بسیار راحت تر خواهد بود. اگر شما از وردپرس استفاده میکنید، میتوانید به طور خودکار، با استفاده از پلاگین گوگل آنالیتیک، لینکها را ردیابی کنید.
ادامه مطلب: http://digiseo.ir/post/c_showListObject/210_گوگل-آنالیتیک-ابزاری-قدرتمند
فایل پی دی اف: http://fsnet.ir/home/1/files/گوگل آنالیتیک ابزاری قدرتمند.pdf