فروشگاههای لوازم التحریر یکی از مشتریهای پروپا قرص گیت فروشگاهی به شمار میروند. نصب گیت فروشگاهی برای صاحبان این فروشگاهها میبایست، همراه با توضیحات کافی و بیان نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مختلف باشد. مشتری باید نسبت به نقاط قوت و ضعف دستگاهها اطلاعات کافی داشته باشد تا سطح انتظارش از دستگاه منطقی باشد و برخی ضعفهایی که مربوط به ماهیت گیت فروشگاهی میباشد، را به پای شرکت مجری ننویسد. واقعیت این است که بازده فنیگیت فروشگاهیبرای این فروشگاهها، نسبت به فروشگاههای لباس بسیار کمتر است ولی با این حال میزان بازدارندگی و کاهش سرقت، عددی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. مشکل عمده در این فروشگاهها، اجناس ریزی است که الصاق لیبل ضد سرقت به آنها اندکی دشوار میباشد. نیز لیبل برخی اجناس فلزی و یا دارای بسته بندی متالایز (بسته بندیهایی که در آنها فلز به کار رفته است، همانند بسته بندی اکثر چیپسها) جوابدهی مورد نظر مشتری را ندارد. در ادامه به بررسی هر سه تکنولوژی گیت فروشگاهی در فروشگاههای لوازم التحریر میپردازیم:
تکنولوژی EM
همانگونه که در بخشهای مختلف سایت بیان شده است، تکنولوژی EM دارای قیمت بالا و گیرایی کلی اندک میباشد. تنها نقطه قوت این تکنولوژی در فروشگاههای لوازم التحریر، نازک بودن لیبل و حفظ گیرایی آن بر روی فلز و شبه فلز میباشد، با این حال ضعف کلی دستگاه و قیمت گیت فروشگاهی و خنثی کننده به اندازه ایست که این نقاط قوت اهمیت خود را از دست میدهند. هزینه یک سیستم مناسب EM در حدود ده میلیون تومان (در سال ۱۳۹۱) میباشد و قیمت لیبل EM از صدوپنجاه الی چند صد تومان متغیر است. و با وجود همه اینها باید توجه داشت که تکنولوژی EM اساساً ضعیف میباشد و جوابدهی لیبل EM بر روی فلز یا غیر فلز، در مقایسه با جوابدهی لیبل RF یا AM بر روی غیر فلز کمتر میباشد.
تکنولوژی AM
ابعاد لیبل ضد سرقت AM حدوداً یک سانتی متر در چهار سانتی متر بوده و ضخامت آن در حدود یک میلی متر میباشد. این ابعاد و گیرایی نسبتاً بهتر بر روی فلز (نسبت به تکنولوژی RF) محاسنی است که ممکن است صاحبان فروشگاه و حتی گاهاً شرکت مجری گیت دزدگیر فروشگاهی را برای تهیه آن ترغیب کند ولی با این حال بهتر است که پارامترهای دیگر نیز در نظر گرفته شود و صرفه اقتصادی این تکنولوژی در مقایسه با تکنولوژیهای دیگر و به خصوص تکنولوژی RF نیز سنجیده شود.
تکنولوژی RF
لیبلهای دزدگیر RF بر روی فلزات و بسته بندیهایی که در آنها فلز به کار رفته باشد، کارایی اندکی دارند و ابعادشان نیز معمولاً چهار سانتی متر در چهار سانتی متر بوده و ضخامت بسیار اندکی دارند. (همانند لیبلهای کاغذی) با این حال نقاط قوت این لیبلها، چسبندگی بسیار عالی و قیمت اندکشان میباشد. (قیمت لیبل RF حدوداً یک سوم قیمت لیبل AM میباشد.)
با توجه به ظواهر امر به نظر میرسد که سیستم AM برای فروشگاه لوازم التحریر مناسب باشد ولی توجه به استدلالات زیر خالی از لطف نیست.
اگرچه لیبل AM کوچکتر از لیبل RF میباشد ولی با این حال باز هم برای برخی از اجناس ریز مناسب نیست. درصد اقلامی که امکان الصاق لیبل AM به آنها وجود دارد ولی امکان الصاق لیبل RF وجود ندارد، بسیار اندک میباشد.
قیمت لیبل RF حدوداً یک سوم قیمت لیبل AM میباشد. این گزاره بدان معناست که هزینه جاری مدیر فروشگاه برای استفاده از سیستم ضد سرقت فروشگاهی AM، سه برابر هزینه جاری گیت فروشگاهی RF خواهد بود. اگر فرض کنیم که با نصبگیت فروشگاهی AM، ماهانه جلوی A ریال سرقت را بگیریم و با نصبگیت فروشگاهی RF از B ریال سرقت جلوگیری کنیم، مسلماً عدد A اندکی بزرگتر از B خواهد بود ولی باید بررسی کنیم که آیا A منهای B در مقایسه با هزینه جاری گیت AM منهای هزینه جاری گیت RF نیز بزرگتر خواهد بود یا نه.
به عبارت دیگر، اگرچه با نصب گیت فروشگاهی AM سرقت نسبتاً کمتری نسبت به حالت نصب گیت RF خواهیم داشت، ولی هزینهای که برای لیبل AM پرداخت خواهیم کرد، بسیار بیشتر خواهد بود و عملاً بیشتر زیان خواهیم کرد.
لیبل RF اگرچه بر روی فلز و اجسام ریز کارایی ندارد ولی بر روی اقلامی همانند کتاب، دفتر و اقلامی همانند جامدادیهای پلاستیکی و... کارایی بسیار خوبی دارد. درصد این اقلام در فروشگاه لوازم التحریر قابل توجه است.
گیت فروشگاهی، بیشتر حالت بازدارندگی دارد و اکثر سارقان و دله دزدان با دیدن این سیستم از سرقت صرفنظر میکنند. تجربه نشان داده است که صاحبان فروشگاهی که گیت فروشگاهی AM نصب کردهاند، پس از مدتی به دلیل هزینه بسیار بالای لیبل، تصمیم گرفتهاند که الصاق لیبل را متوقف کنند و صرفاً از حالت بازدارندگی روانی استفاده کنند که البته پس از مدتی و روش شدن قضیه برای برخی سارقان حرفهای، این ترفند هم کارایی خود را از دست میدهد.
منبع: گیت فروشگاهی
تکنولوژی EM
همانگونه که در بخشهای مختلف سایت بیان شده است، تکنولوژی EM دارای قیمت بالا و گیرایی کلی اندک میباشد. تنها نقطه قوت این تکنولوژی در فروشگاههای لوازم التحریر، نازک بودن لیبل و حفظ گیرایی آن بر روی فلز و شبه فلز میباشد، با این حال ضعف کلی دستگاه و قیمت گیت فروشگاهی و خنثی کننده به اندازه ایست که این نقاط قوت اهمیت خود را از دست میدهند. هزینه یک سیستم مناسب EM در حدود ده میلیون تومان (در سال ۱۳۹۱) میباشد و قیمت لیبل EM از صدوپنجاه الی چند صد تومان متغیر است. و با وجود همه اینها باید توجه داشت که تکنولوژی EM اساساً ضعیف میباشد و جوابدهی لیبل EM بر روی فلز یا غیر فلز، در مقایسه با جوابدهی لیبل RF یا AM بر روی غیر فلز کمتر میباشد.
تکنولوژی AM
ابعاد لیبل ضد سرقت AM حدوداً یک سانتی متر در چهار سانتی متر بوده و ضخامت آن در حدود یک میلی متر میباشد. این ابعاد و گیرایی نسبتاً بهتر بر روی فلز (نسبت به تکنولوژی RF) محاسنی است که ممکن است صاحبان فروشگاه و حتی گاهاً شرکت مجری گیت دزدگیر فروشگاهی را برای تهیه آن ترغیب کند ولی با این حال بهتر است که پارامترهای دیگر نیز در نظر گرفته شود و صرفه اقتصادی این تکنولوژی در مقایسه با تکنولوژیهای دیگر و به خصوص تکنولوژی RF نیز سنجیده شود.
تکنولوژی RF
لیبلهای دزدگیر RF بر روی فلزات و بسته بندیهایی که در آنها فلز به کار رفته باشد، کارایی اندکی دارند و ابعادشان نیز معمولاً چهار سانتی متر در چهار سانتی متر بوده و ضخامت بسیار اندکی دارند. (همانند لیبلهای کاغذی) با این حال نقاط قوت این لیبلها، چسبندگی بسیار عالی و قیمت اندکشان میباشد. (قیمت لیبل RF حدوداً یک سوم قیمت لیبل AM میباشد.)
با توجه به ظواهر امر به نظر میرسد که سیستم AM برای فروشگاه لوازم التحریر مناسب باشد ولی توجه به استدلالات زیر خالی از لطف نیست.
اگرچه لیبل AM کوچکتر از لیبل RF میباشد ولی با این حال باز هم برای برخی از اجناس ریز مناسب نیست. درصد اقلامی که امکان الصاق لیبل AM به آنها وجود دارد ولی امکان الصاق لیبل RF وجود ندارد، بسیار اندک میباشد.
قیمت لیبل RF حدوداً یک سوم قیمت لیبل AM میباشد. این گزاره بدان معناست که هزینه جاری مدیر فروشگاه برای استفاده از سیستم ضد سرقت فروشگاهی AM، سه برابر هزینه جاری گیت فروشگاهی RF خواهد بود. اگر فرض کنیم که با نصبگیت فروشگاهی AM، ماهانه جلوی A ریال سرقت را بگیریم و با نصبگیت فروشگاهی RF از B ریال سرقت جلوگیری کنیم، مسلماً عدد A اندکی بزرگتر از B خواهد بود ولی باید بررسی کنیم که آیا A منهای B در مقایسه با هزینه جاری گیت AM منهای هزینه جاری گیت RF نیز بزرگتر خواهد بود یا نه.
به عبارت دیگر، اگرچه با نصب گیت فروشگاهی AM سرقت نسبتاً کمتری نسبت به حالت نصب گیت RF خواهیم داشت، ولی هزینهای که برای لیبل AM پرداخت خواهیم کرد، بسیار بیشتر خواهد بود و عملاً بیشتر زیان خواهیم کرد.
لیبل RF اگرچه بر روی فلز و اجسام ریز کارایی ندارد ولی بر روی اقلامی همانند کتاب، دفتر و اقلامی همانند جامدادیهای پلاستیکی و... کارایی بسیار خوبی دارد. درصد این اقلام در فروشگاه لوازم التحریر قابل توجه است.
گیت فروشگاهی، بیشتر حالت بازدارندگی دارد و اکثر سارقان و دله دزدان با دیدن این سیستم از سرقت صرفنظر میکنند. تجربه نشان داده است که صاحبان فروشگاهی که گیت فروشگاهی AM نصب کردهاند، پس از مدتی به دلیل هزینه بسیار بالای لیبل، تصمیم گرفتهاند که الصاق لیبل را متوقف کنند و صرفاً از حالت بازدارندگی روانی استفاده کنند که البته پس از مدتی و روش شدن قضیه برای برخی سارقان حرفهای، این ترفند هم کارایی خود را از دست میدهد.
منبع: گیت فروشگاهی