محمد علی خبری هنرمندان تئاتر را جزء ایثارگران تاریخ تئاتر امروز ایران دانست و اظهار امیدواری کرد با فراهم شدن پایگاه هایی برای اجرای عمومی آثار این هنرمندان، ایثارشان به ثمر بنشیند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان اینکه جشنواره ها فقط امر جریان سازی را بر عهده ندارند اظهار کرد: اجرای مداوم آثار نیز حائز اهمیت است، بنابراین کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، باید تالارهایی را برای اجرای آثارشان در اختیار داشته باشند و مسئولان هم امکانات لازم و شرایط را برای اجرای عمومی آثار فراهم کنند تا در جشنواره ها، از جمله جشنواره تئاتر مقاومت، از میان همین اجراهای عمومی، آثار منتخب برای اجرا به جشنواره معرفی شوند.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر تا زمانی که اجرای آثار نمایشی در حوزه دفاع مقدس در طول سال برقرار نباشد، مخاطبی هم نخواهیم داشت. پس برای آشنا کردن مردم با فرهنگ مقاومت و گرایش مخاطبان باید آثاری با مضامین دفاع مقدس در طول سال در تالارهای نمایشی کشور اجرا شوند تا شمار مخاطبان آثار تئاتر مقاومت هم افزایش یابد.
خبری تصریح کرد: نمایشنامه تئاتر نیست، بلکه جزء ادبیات نمایشی است. زمانی تئاتر داریم که اجرا داشته باشیم و نمایش زمانی اجرا خواهد شد که مخاطب داشته باشیم. همچنین هنر نمایش باید جزء یک نهاد فرهنگی در جامعه باشد که به نظر می رسد در جامعه ما اینگونه نیست، این در حالی است که اگر هنر مداومت نداشته باشد، جایگاهی نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت حدود 500 تا 600 متن نمایشی به دبیرخانه رسیده است، بیان کرد: این رقم کمی نیست و نشان می دهد که هنرمندان ایران می خواهند در این حوزه نمایشی فعالیت کنند. اما متاسفانه هنرمندان تئاتر به دلیل کمبود تالارهای نمایشی حضور صحنه ای مداوم ندارند و اگر شرایطی برای اجرای عمومی آثارشان فراهم شود، قطعا در طول سال شاهد حضور آثار متنوعی در زمینه تئاتر دفاع مقدس و گرایش هنرمندان به این حوزه خواهیم بود.
این هنرمند تئاتر در ادامه با بیان اینکه مسئله سفارش اثر به هنرمند در تمام جوامع وجود دارد، تصریح کرد: اما این نکته که سفارش برای چه هدفی انجام می شود، مهم است. اگر سفارش برای بالا بردن آمار باشد، در هر دو صورت نتیجه ای در بر نخواهد داشت. در واقع سفارش باید بر اساس نیازی که وجود دارد و با مشورت و برگزاری جلسات هم اندیشی صورت بگیرد، زیرا از طریق سفارش می خواهیم برای دیگران الگوسازی کنیم، پس نباید بدون اندیشه اثری را سفارش داد.
خبری در پایان با اشاره به اینکه نویسندگان نباید تنها بر اساس خیال پردازی های خود در زمینه دفاع مقدس متون نمایشی را به نگارش درآورند، گفت: خاطرات می توانند منابع بسیار خوبی برای نمایشنامه نویسان باشند و در واقع ذهن هنرمند باید با ادبیات مقاومت پیوند بخورد و به ادبیات مقاومت و دفاع مقدس نگاه و توجه کنند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان اینکه جشنواره ها فقط امر جریان سازی را بر عهده ندارند اظهار کرد: اجرای مداوم آثار نیز حائز اهمیت است، بنابراین کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، باید تالارهایی را برای اجرای آثارشان در اختیار داشته باشند و مسئولان هم امکانات لازم و شرایط را برای اجرای عمومی آثار فراهم کنند تا در جشنواره ها، از جمله جشنواره تئاتر مقاومت، از میان همین اجراهای عمومی، آثار منتخب برای اجرا به جشنواره معرفی شوند.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر تا زمانی که اجرای آثار نمایشی در حوزه دفاع مقدس در طول سال برقرار نباشد، مخاطبی هم نخواهیم داشت. پس برای آشنا کردن مردم با فرهنگ مقاومت و گرایش مخاطبان باید آثاری با مضامین دفاع مقدس در طول سال در تالارهای نمایشی کشور اجرا شوند تا شمار مخاطبان آثار تئاتر مقاومت هم افزایش یابد.
خبری تصریح کرد: نمایشنامه تئاتر نیست، بلکه جزء ادبیات نمایشی است. زمانی تئاتر داریم که اجرا داشته باشیم و نمایش زمانی اجرا خواهد شد که مخاطب داشته باشیم. همچنین هنر نمایش باید جزء یک نهاد فرهنگی در جامعه باشد که به نظر می رسد در جامعه ما اینگونه نیست، این در حالی است که اگر هنر مداومت نداشته باشد، جایگاهی نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت حدود 500 تا 600 متن نمایشی به دبیرخانه رسیده است، بیان کرد: این رقم کمی نیست و نشان می دهد که هنرمندان ایران می خواهند در این حوزه نمایشی فعالیت کنند. اما متاسفانه هنرمندان تئاتر به دلیل کمبود تالارهای نمایشی حضور صحنه ای مداوم ندارند و اگر شرایطی برای اجرای عمومی آثارشان فراهم شود، قطعا در طول سال شاهد حضور آثار متنوعی در زمینه تئاتر دفاع مقدس و گرایش هنرمندان به این حوزه خواهیم بود.
این هنرمند تئاتر در ادامه با بیان اینکه مسئله سفارش اثر به هنرمند در تمام جوامع وجود دارد، تصریح کرد: اما این نکته که سفارش برای چه هدفی انجام می شود، مهم است. اگر سفارش برای بالا بردن آمار باشد، در هر دو صورت نتیجه ای در بر نخواهد داشت. در واقع سفارش باید بر اساس نیازی که وجود دارد و با مشورت و برگزاری جلسات هم اندیشی صورت بگیرد، زیرا از طریق سفارش می خواهیم برای دیگران الگوسازی کنیم، پس نباید بدون اندیشه اثری را سفارش داد.
خبری در پایان با اشاره به اینکه نویسندگان نباید تنها بر اساس خیال پردازی های خود در زمینه دفاع مقدس متون نمایشی را به نگارش درآورند، گفت: خاطرات می توانند منابع بسیار خوبی برای نمایشنامه نویسان باشند و در واقع ذهن هنرمند باید با ادبیات مقاومت پیوند بخورد و به ادبیات مقاومت و دفاع مقدس نگاه و توجه کنند.