Maryam
متخصص بخش ادبیات
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:
بازار گوشیهای موبایل هر روز رونق بیشتری پیدا میکند و به دنبال عرضه مدلهای جدید و متنوع موبایلهای هوشمند با قابلیتها و امکانات متنوع داغ و داغتر هم میشود.
در واقع این روزها موبایلهای هوشمند هستند که نبض بازار جهانی گوشیهای موبایل را به دست گرفتهاند و میتوانند رشد و رونق آن را تضمین کنند. جدیدترین آمار منتشر شده در این مورد نشان میدهد که بازار جهانی گوشیهای موبایل در فصل دوم سال 2011 رشد سالانه 3/11 را تجربه کرده که این رقم با صرفنظر از رکود در بازار موبایلهای معمولی و ساده برآورد شده است. به گفته کارشناسان و فعالان این بازار، بازار جهانی موبایلهای معمولی و ساده برای اولین بار از فصل سوم سال 2009 شاهد کاهش میزان رشد و رکود بوده است.
کاهش رشد موبایلهای ساده
این گزارش که از سوی موسسه تحقیقاتی IDC منتشر شده است، نشان میدهد که تولید کنندگان بازار جهانی موبایل در فصل دوم امسال 4/365 میلیون دستگاه گوشی به سرتاسر جهان صادر کردهاند، در حالی که این رقم برای فصل دوم سال 2010 برابر 4/328 میلیون دستگاه بوده است. این رشد سالانه 3/11 درصدی اما کمتر از پیشبینی رشد 3/13 درصد کارشناسان این موسسه تحقیقاتی بوده است. از طرفی این بازار در فصل اول سال 2011 شاهد رشد سالانه 8/16 درصدی بوده است.
بازار جهانی موبایلهای ساده و معمولی در فصل دوم نسبت به فصل دوم سال 2010 کاهش 4 درصدی داشته است، اما رکود بازار این محصولات در بازار کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مانند ایالات متحده آمریکا، ژاپن و اروپای غربی چشمگیرتر بوده است که این اتفاق به دنبال تمایل کاربران این کشورها به استفاده از موبایلهای هوشمند رخ داده است.
«کوین رستیو» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد میگوید: «رکود در بازار موبایلهای ساده بیشترین تاثیر را بر بزرگترین تولیدکنندگان گوشیهای موبایل جهان داشته است. شرکتهای بزرگی مانند Nokia سهم قابل توجهی از بازار موبایلهای ساده را از دست داده و به شرکتهای تولیدکننده گوشیهای ارزان قیمتی مانند Micromax، TCL-Alcatel و Huawei واگذار کردهاند. در مقابل اما رشد دو رقمی بازار جهانی گوشیهای موبایل به دنبال رونق خوب بازار موبایلهای هوشمند در اغلب مناطق و کشورهای دنیا اتفاق افتاده است.»
هر چند طبق روال سالهای گذشته فصل دوم فصل رونق برای بازارهای منطقه آسیای پاسیفیک محسوب نمیشود، اما حضور پررنگ Apple در بازار چین رقابت خوبی را در بازار این مناطق ایجاد کرده است. بازار کشور ژاپن هم همچنان تحت تاثیر زلزله و بحران ماههای مه و آوریل قرار دارد و تنها عرضه مدلهای جدید در ماه ژوئن توانسته روزنههای رشد را در این بازار ایجاد کند. بازار کشورهای اروپای غربی هم در فصل دوم شاهد کاهش کمی نسبت به فصل اول بوده است. بازار کشورهای خاورمیانه هم به دنبال بحرانهای سیاسی نتوانست رشد چندان خوبی در این فصل داشته باشد.
در بازار آمریکای شمالی اما موبایلهای هوشمند بیشترین طرفداران را دارند و در مرکز توجه خریداران هستند. این موضوع باعث شده است تا فضای رقابتی خوبی در این بازار به وجود آمده و به این ترتیب قیمت نهایی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و بالاخره قدرت خرید هم بیشتر شود.
موبایلهای آندرویدی به خصوص برندهای Samsung، Motorola، HTC و LG توانستهاند رشد خوبی را در بازار کشورهایی مانند کانادا به ثبت برسانند. در مقابل تقاضا برای موبایلهای ساده همچنان رو به کاهش است. در بازار آمریکای لاتین اما موبایلهای هوشمند ارزانقیمت همچنان پر طرفدارند. این گوشیها با قابلیتهای ویژهشان برای گشتوگذار در شبکههای اجتماعی بیشترین تقاضای خرید را در این منطقه به خودشان اختصاص دادهاند.
رشد چشمگیر موبایلهای هوشمند
در مقابل موبایلهای ساده اما موبایلهای هوشمند همچنان به روند رشد خود در مناطق و کشورهای مختلف جهان ادامه میدهند، تا جایی که جدیدترین گزارشها و آمارها نشان میدهد که بازار جهانی موبایلهای هوشمند در فصل دوم سال 2011 رشد سالانه 4/65 درصد را تجربه کرده است تا به این ترتیب این سومین فصل متوالی باشد که صادرات نهایی این بازار تا 100 میلیون دستگاه افزایش پیدا میکند.
IDC اعلام کرده است که تولیدکنندگان این بازار 5/106 میلیون دستگاه موبایل هوشمند را در فصل دوم امسال به سرتاسر جهان صادر کردهاند که این رقم برای فصل دوم سال 2010 برابر 4/64 میلیون دستگاه بوده است تا در نهایت به رشد سالانه بیش از 65 درصدی منجر شود. این در حالی است که کارشناسان IDC قبلا پیشبینی کرده بودند که رشد سالانه این بازار در فصل دوم سال 2011 به 3/67 درصد برسد و از طرفی این بازار در فصل اول شاهد رشد سالانه 84 درصدی بوده است.
«رامون لیاماس»، یکی از تحلیلگران IDC در این مورد میگوید: «بازار جهانی موبایلهای هوشمند رکود جدیدی را برای خودش به ثبت رسانده است. از زمانی که شرکت Apple اولین گوشی iPhone خودش را در سال 2007 به بازار معرفی و عرضه کرد، این شرکت بخشهای مختلف سختافزاری و نرمافزاری این بازار را در دست گرفته است. تقاضا در بازار موبایلهای هوشمند همچنان در حال افزایش است و با ورود مدلهای جدید این حجم تقاضا بیشتر هم میشود. به همین دلیل هم هست که بازار موبایلهای هوشمند به تدریج در ماههای اخیر به تعادل خوبی در بازارهای توسعه یافته و پیشرفته و همچنین بازارهای نوظهور و نه چندان پیشرفته رسیده است.»
با این اوصاف است که کارشناسان IDC پیشبینی کردهاند که بازار جهانی موبایلهای هوشمند تا پایان سال 2011 رشد سالانه بیش از 55 درصدی را تجربه کرده و به ثبت برساند.
در این میان اما آنچه جالب توجه بوده است رشد چشمگیر و قابل توجه Apple در این بازار و ادامه روند رشد و رهبری آن است. در حال حاضر بیش از 200 شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی در بیش از 200 کشور مختلف جهان مدلهای مختلفی از موبایل هوشمند پرطرفدار این شرکت را عرضه میکنند.
این موضوع باعث شده است تا Apple علاوه بر افزایش ظرفیتهای تولیدی، به فکر گسترش خدمات خود در بازارهای در حال توسعه و نوظهور بیفتد تا به این ترتیب علاوه بر کاربران حرفهای و تجاری، نظر کاربران نهچندان حرفهای را هم به خودش جلب کند.
با این اوصاف حالا Apple حتی رقبایی مانند Nokia و Samsung را هم پشت سر گذاشته و به برترین و پرفروشترین تولیدکننده بازار جهانی موبایلهای هوشمند تبدیل شده است
بازار گوشیهای موبایل هر روز رونق بیشتری پیدا میکند و به دنبال عرضه مدلهای جدید و متنوع موبایلهای هوشمند با قابلیتها و امکانات متنوع داغ و داغتر هم میشود.
در واقع این روزها موبایلهای هوشمند هستند که نبض بازار جهانی گوشیهای موبایل را به دست گرفتهاند و میتوانند رشد و رونق آن را تضمین کنند. جدیدترین آمار منتشر شده در این مورد نشان میدهد که بازار جهانی گوشیهای موبایل در فصل دوم سال 2011 رشد سالانه 3/11 را تجربه کرده که این رقم با صرفنظر از رکود در بازار موبایلهای معمولی و ساده برآورد شده است. به گفته کارشناسان و فعالان این بازار، بازار جهانی موبایلهای معمولی و ساده برای اولین بار از فصل سوم سال 2009 شاهد کاهش میزان رشد و رکود بوده است.
کاهش رشد موبایلهای ساده
این گزارش که از سوی موسسه تحقیقاتی IDC منتشر شده است، نشان میدهد که تولید کنندگان بازار جهانی موبایل در فصل دوم امسال 4/365 میلیون دستگاه گوشی به سرتاسر جهان صادر کردهاند، در حالی که این رقم برای فصل دوم سال 2010 برابر 4/328 میلیون دستگاه بوده است. این رشد سالانه 3/11 درصدی اما کمتر از پیشبینی رشد 3/13 درصد کارشناسان این موسسه تحقیقاتی بوده است. از طرفی این بازار در فصل اول سال 2011 شاهد رشد سالانه 8/16 درصدی بوده است.
بازار جهانی موبایلهای ساده و معمولی در فصل دوم نسبت به فصل دوم سال 2010 کاهش 4 درصدی داشته است، اما رکود بازار این محصولات در بازار کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مانند ایالات متحده آمریکا، ژاپن و اروپای غربی چشمگیرتر بوده است که این اتفاق به دنبال تمایل کاربران این کشورها به استفاده از موبایلهای هوشمند رخ داده است.
«کوین رستیو» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد میگوید: «رکود در بازار موبایلهای ساده بیشترین تاثیر را بر بزرگترین تولیدکنندگان گوشیهای موبایل جهان داشته است. شرکتهای بزرگی مانند Nokia سهم قابل توجهی از بازار موبایلهای ساده را از دست داده و به شرکتهای تولیدکننده گوشیهای ارزان قیمتی مانند Micromax، TCL-Alcatel و Huawei واگذار کردهاند. در مقابل اما رشد دو رقمی بازار جهانی گوشیهای موبایل به دنبال رونق خوب بازار موبایلهای هوشمند در اغلب مناطق و کشورهای دنیا اتفاق افتاده است.»
هر چند طبق روال سالهای گذشته فصل دوم فصل رونق برای بازارهای منطقه آسیای پاسیفیک محسوب نمیشود، اما حضور پررنگ Apple در بازار چین رقابت خوبی را در بازار این مناطق ایجاد کرده است. بازار کشور ژاپن هم همچنان تحت تاثیر زلزله و بحران ماههای مه و آوریل قرار دارد و تنها عرضه مدلهای جدید در ماه ژوئن توانسته روزنههای رشد را در این بازار ایجاد کند. بازار کشورهای اروپای غربی هم در فصل دوم شاهد کاهش کمی نسبت به فصل اول بوده است. بازار کشورهای خاورمیانه هم به دنبال بحرانهای سیاسی نتوانست رشد چندان خوبی در این فصل داشته باشد.
در بازار آمریکای شمالی اما موبایلهای هوشمند بیشترین طرفداران را دارند و در مرکز توجه خریداران هستند. این موضوع باعث شده است تا فضای رقابتی خوبی در این بازار به وجود آمده و به این ترتیب قیمت نهایی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و بالاخره قدرت خرید هم بیشتر شود.
موبایلهای آندرویدی به خصوص برندهای Samsung، Motorola، HTC و LG توانستهاند رشد خوبی را در بازار کشورهایی مانند کانادا به ثبت برسانند. در مقابل تقاضا برای موبایلهای ساده همچنان رو به کاهش است. در بازار آمریکای لاتین اما موبایلهای هوشمند ارزانقیمت همچنان پر طرفدارند. این گوشیها با قابلیتهای ویژهشان برای گشتوگذار در شبکههای اجتماعی بیشترین تقاضای خرید را در این منطقه به خودشان اختصاص دادهاند.
رشد چشمگیر موبایلهای هوشمند
در مقابل موبایلهای ساده اما موبایلهای هوشمند همچنان به روند رشد خود در مناطق و کشورهای مختلف جهان ادامه میدهند، تا جایی که جدیدترین گزارشها و آمارها نشان میدهد که بازار جهانی موبایلهای هوشمند در فصل دوم سال 2011 رشد سالانه 4/65 درصد را تجربه کرده است تا به این ترتیب این سومین فصل متوالی باشد که صادرات نهایی این بازار تا 100 میلیون دستگاه افزایش پیدا میکند.
IDC اعلام کرده است که تولیدکنندگان این بازار 5/106 میلیون دستگاه موبایل هوشمند را در فصل دوم امسال به سرتاسر جهان صادر کردهاند که این رقم برای فصل دوم سال 2010 برابر 4/64 میلیون دستگاه بوده است تا در نهایت به رشد سالانه بیش از 65 درصدی منجر شود. این در حالی است که کارشناسان IDC قبلا پیشبینی کرده بودند که رشد سالانه این بازار در فصل دوم سال 2011 به 3/67 درصد برسد و از طرفی این بازار در فصل اول شاهد رشد سالانه 84 درصدی بوده است.
«رامون لیاماس»، یکی از تحلیلگران IDC در این مورد میگوید: «بازار جهانی موبایلهای هوشمند رکود جدیدی را برای خودش به ثبت رسانده است. از زمانی که شرکت Apple اولین گوشی iPhone خودش را در سال 2007 به بازار معرفی و عرضه کرد، این شرکت بخشهای مختلف سختافزاری و نرمافزاری این بازار را در دست گرفته است. تقاضا در بازار موبایلهای هوشمند همچنان در حال افزایش است و با ورود مدلهای جدید این حجم تقاضا بیشتر هم میشود. به همین دلیل هم هست که بازار موبایلهای هوشمند به تدریج در ماههای اخیر به تعادل خوبی در بازارهای توسعه یافته و پیشرفته و همچنین بازارهای نوظهور و نه چندان پیشرفته رسیده است.»
با این اوصاف است که کارشناسان IDC پیشبینی کردهاند که بازار جهانی موبایلهای هوشمند تا پایان سال 2011 رشد سالانه بیش از 55 درصدی را تجربه کرده و به ثبت برساند.
در این میان اما آنچه جالب توجه بوده است رشد چشمگیر و قابل توجه Apple در این بازار و ادامه روند رشد و رهبری آن است. در حال حاضر بیش از 200 شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی در بیش از 200 کشور مختلف جهان مدلهای مختلفی از موبایل هوشمند پرطرفدار این شرکت را عرضه میکنند.
این موضوع باعث شده است تا Apple علاوه بر افزایش ظرفیتهای تولیدی، به فکر گسترش خدمات خود در بازارهای در حال توسعه و نوظهور بیفتد تا به این ترتیب علاوه بر کاربران حرفهای و تجاری، نظر کاربران نهچندان حرفهای را هم به خودش جلب کند.
با این اوصاف حالا Apple حتی رقبایی مانند Nokia و Samsung را هم پشت سر گذاشته و به برترین و پرفروشترین تولیدکننده بازار جهانی موبایلهای هوشمند تبدیل شده است