حميدرضا حاجيبابايي، وزير آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص «برنامه اين وزارتخانه براي کاهش کتب درسي»، اظهار داشت: اطلاعات را نميخواهيم کم کنيم؛ بلکه به دنبال اين هستيم که به جاي حجم و سطح زياد، عمق زياد به دانشآموزان ارائه دهيم.وي با اشاره به سند تحول بنيادين آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنيادين اين وزارتخانه از متناسبسازي کتب و ساعت درسي ياد شده که مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
* کاهش عناوين کتب درسي آغاز شده است
حاجيبابايي با تأکيد بر اينکه تغيير کتب درسي آغاز شده است، افزود: کتابهايي که چاپ ميکنيم بر اين اساس است؛ در حال حاضر يک سري از تغييرات انجام ميپذيرد و يک سري از تغييرات نيز بر اساس مرور زمان است.وي با بيان اينکه بايد عناوين کتب درسي کاهش پيدا کند، گفت: وقتي ميگوييم دانشآموز به جاي 9 کتاب بايد ۶ کتاب داشته باشد، به اين معني نيست که 3 کتاب را حذف ميکنيم بلکه به عنوان مثال کتب تاريخ، جغرافيا و اجتماعي را يک کتاب ميکنيم و مطالعات اجتماعي ميشود.
* نظام آموزشي حفظ محور را نميخواهيم
وزير آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه حجم کتب درسي کمتر ميشود اما عمق کار بيشتر خواهد شد، افزود: در زمينه آموزش سعي ما بر اين است که دانشآموز در مدرسه فعال شود، عملياتي ورود پيدا کرده و انديشه کند.حاجيبابايي ادامه داد: اينکه دانشآموز 20 کتاب را حفظ کند و 20 هم بگيرد اما از مدرسه که بيرون رفت، از آن اطلاعات چيزي باقي نماند، مورد نظر ما نيست و ما اين نظام آموزشي را نميخواهيم.
* کاهش عناوين کتب درسي آغاز شده است
حاجيبابايي با تأکيد بر اينکه تغيير کتب درسي آغاز شده است، افزود: کتابهايي که چاپ ميکنيم بر اين اساس است؛ در حال حاضر يک سري از تغييرات انجام ميپذيرد و يک سري از تغييرات نيز بر اساس مرور زمان است.وي با بيان اينکه بايد عناوين کتب درسي کاهش پيدا کند، گفت: وقتي ميگوييم دانشآموز به جاي 9 کتاب بايد ۶ کتاب داشته باشد، به اين معني نيست که 3 کتاب را حذف ميکنيم بلکه به عنوان مثال کتب تاريخ، جغرافيا و اجتماعي را يک کتاب ميکنيم و مطالعات اجتماعي ميشود.
* نظام آموزشي حفظ محور را نميخواهيم
وزير آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه حجم کتب درسي کمتر ميشود اما عمق کار بيشتر خواهد شد، افزود: در زمينه آموزش سعي ما بر اين است که دانشآموز در مدرسه فعال شود، عملياتي ورود پيدا کرده و انديشه کند.حاجيبابايي ادامه داد: اينکه دانشآموز 20 کتاب را حفظ کند و 20 هم بگيرد اما از مدرسه که بيرون رفت، از آن اطلاعات چيزي باقي نماند، مورد نظر ما نيست و ما اين نظام آموزشي را نميخواهيم.
منبع : باشگاه خبري فارس «توانا»