B a R a N
مدير ارشد تالار
خبر آنلاین: گوگل به عنوان بزرگترین شرکت اینترنتی جهان چند روز قبل گزارش مالی خود مربوط به سال 2013 میلادی را منتشر کرد و توضیح داد که طی این سال در مجموع 82/59 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که از این رقم 96/13 میلیارد دلار را درآمد عملیاتی گوگل تشکیل میداد.
گوگل اعلام کرد که طی این سال درمجموع 92/12 میلیارد دلار سود خالص را از آن خود کرده و تنها در فصل پایانی سال 2013 موفق به کسب درآمد 86/16 میلیارد دلاری شده است. این شرکت که به جز خدمات اینترنتی دهها سرویس و ابزار مختلف را در زمینههای مختلف در اختیار کاربران میگذارد، حدود 48 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و مجموع سرمایه های آن 92/110 میلیارد دلار محاسبه میشود.
گوگل برای آنکه به نیاز روزافزون کاربران جهانی پاسخ دهد یک میلیون سرور را در پایگاههای داده مرکزی خود به کار گرفته است و در هر روز یک میلیارد کلیدواژه را بین 24 پتابایت اطلاعات بررسی میکند. در حال حاضر حدود 5/2 میلیارد نفر در جهان از اینترنت استفاده میکنند که گوگل با همه توانش تنها میتواند موارد مورد نیاز آنها را در 01/0 درصد اطلاعات ذخیره شده در اینترنت جستوجو کند. اما باید توجه داشت که این شرکت گوگل علاوه بر خدمات اینترنتی، فعالیتهای دیگری هم انجام میدهد و در این خصوص هفته گذشته اعلام شد که شرکت گوگل روزانه 10 حق امتیاز و اختراع ثبت میکند و از این نظر رکورد همه شرکتها و سازمانها را در سراسر جهان شکسته است.
گوگل که در ابتدای فعالیت خود فقط 4 حق امتیاز ثبت شده داشت، بیشترین اختراعاتش را برای موتور جستوجوگر اینترنتی و سیستمعامل اندروید ثبت میکند و فقط در حوزه گوشیهای هوشمند تاکنون بیش از 250 هزار اختراع ثبت کرده است. با این وجود، کارشناسان با بررسیهای گسترده خود بین این حجم وسیع اختراعات، لیست 10 حق امتیاز عجیبی که گوگل ثبت کرده است را منتشر کردند.
دستهای به شکل قلب
«تیلور سوئیفت»؛ یک خواننده سرشناس امریکایی است که در کنسرتها با استفاده از دستانش شکل قلب را در مقابل هواداران ایجاد میکند. اما گوگل به این نتیجه رسیده است که از همین شکل ساده که با دستان ایجاد میشود، میتواند یک حق امتیاز متفاوت ثبت کند. این شرکت در سال 2011 میلادی حق امتیازی با عنوان «حالت دستها برای نشان دادن چیزهای مهم» ثبت کرد. این شرکت توضیح داد که صاحبان عینک هوشمند Google Glass میتوانند در مقابل خود با دستانشان حالتهای مختلف را ایجاد کنند تا این عینک به صورت هوشمند حالتهای یاد شده را تشخیص دهد و تصاویر تهیه شده از آنها را به صورت مستقیم روی شبکههای اجتماعی به نمایش بگذارد.
دستیار مجازی شبکههای اجتماعی
سر زدن به شبکههای اجتماعی یکی از علاقمندی کاربران جهانی محسوب میشود. اما اگر در آن واحد عضو چند شبکه اجتماعی مختلف باشید، پاسخ به همه صحبتهای دوستانتان کار دشواری به نظر میرسد که حق امتیاز جالب گوگل این مشکل را حل کرده است. گوگل در سال 2011 میلادی حق امتیازی را با عنوان «سیستم خودکار پیشنهادها برای عکسالعملهای شخصی در شبکههای اجتماعی» ثبت کرد و توضیح داد که این فناوری تمامی مطالب، اطلاعات مرتبط و موضوعات وابسته را مورد بررسی قرار میدهد و سپس یک پیشنهاد را به صورت خودکار ارائه میدهد که با سلیقه و تفکر شما یکسان است و دقیقاً شبیه به همان پاسخی است که درنظر دارید برای مطالب ارائه شده از سوی دوستان بنویسید. این پاسخ به راحتی میتواند روی شبکههای اجتماعی منتشر شود.
سیستم شناسایی تبلیغات
برای شرکتهای تبلیغاتی بسیار مهم است که متوجه شوند آگهی آنها تا چه اندازه مورد توجه کاربران قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که آگهیهای اینترنتی نمیتوانند به راحتی تعداد مخاطبان را نشان دهند. همچنین، نمیتوان دریافت که هر کاربر آنلاین چند دقیقه به یک آگهی اینترنتی نگاه میکند یا چه میزان به آن توجه میکند. اما گوگل در سال 2013 حق امتیازی را با نام «سیستم ردیابی نگاه خیره کاربران» ثبت کرد که یک دستگاه الکترونیکی کوچک با قابلیت کار گذاشتن در رایانهها و حتی عینک هوشمند گوگل را شامل میشد و قادر بود موقعیت چشم کاربر را تشخیص دهد و همه حرکات آن را تحلیل کند تا در نهایت مشخص شود که هر فرد چقدر به آگهیها توجه میکند. این سیستم همچنین قابلیت نصب روی بیلبوردهای تبلیغاتی، کیوسکهای اتوبوس و دیگر اماکن عمومی را دارد.
نرمافزار صورتحساب رستوران
شاید برای شما هم پیش آمده است که با گروهی از دوستان به رستوران رفتهاید و پس از پرداخت صورتحساب، اطرافیان فراموش کردهاند سهم خود را از هزینه کلی بپردازند. اما از این پس نیازی نیست در این زمینه نگرانی داشته باشید، زیرا گوگل مشکل شما را حل کرده است. گوگل در سال 2013 حق امتیازی با عنوان «ردیابی و مدیریت هزینههای گروه» به ثبت رساند. این حق امتیاز در اصل یک ابزار کاربردی است که روی انواع گوشیهای هوشمند نصب میشود و علاوه بر محاسبه هزینه کلی پرداخت شده، نوع غذا و رقمی که هر شخص باید بپردازد را به صورت خودکار محاسبه میکند. این نرمافزار هماکنون به صورت رایگان موجود است.
تبلیغات بر اساس نور، صدا و دمای هوا
گوگل همواره سعی میکند آگهیهای تبلیغاتی را متناسب با نیاز کارمندان منتشر کند و از زمانی که گوشیهای هوشمند و تبلتها به اینترنت متصل شدهاند، به راحتی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی افراد آگهیهای مورد نظر خود را به دست آنها میرساند. اما این شرکت اینترنتی در سال 2008 حق امتیازی با نام «آگهیهای مبتنی بر شرایط محیطی» ثبت کرد که شامل یک دستگاه با حسگرهای هوشمند میشد و داخل گوشیهای هوشمند و دیگر دستگاههای الکترونیکی بهکار میرفت. این حسگر قادر به تشخیص دمای هوا، میزان رطوبت، صدا، نور، ترکیبات شیمیایی هوا و همه جزئیات پیرامون کاربر بود و اطلاعات آن به سرورهای گوگل منتقل میشد. با این دستگاه اگر به عنوان مثال داخل فضای گرم و مرطوب قرار داشتید، آگهی تبلیغاتی مرطوب به محصولات تهویه مطبوع برای شما ظاهر میشد.
عکاسی بدون دخالت دست
گوگل در سرویس Maps به کاربران امکان میدهد تصاویر خود را روی نقشه الکترونیکی منتشر کنند و حتی آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند. اما به نظر میرسد که گوگل علاقه بیشتر به دنیای تصویربرداری دارد و پا را از این هم فراتر برده است. این شرکت در سال 2013 میلادی حق امتیازی را با نام «عکاسی هنگام پیادهروی مبتنی بر سیستم سنجش داخلی» ثبت کرد. این اختراع مربوط به یک دستگاه کوچک میشد که متشکل از چند دوربین و حسگر هوشمند بود و کاربر میتوانست آن را دور گردن خود بیندازد تا دوربین با بررسی شرایط محیطی، در هر لحظه بهترین عکسها را بدون دخالت دست تهیه کند. این فناوری برای آن دسته از افرادی مناسب است که از ناحیه دست فلج هستند یا اینکه به دلیل حرکت چرخهای صندلی چرخدار نمیتوانند با دستان خود عکاسی کنند.
خالکوبی میکروفون و دروغسنج روی گردن
گوگل در سال 2012 با خرید شرکت موتورولا حق امتیاز «خالکوبی پوست الکترونیکی مجهز به تجهیزات موبایلی» را ثبت کرد و برای نخستین بار تاتوی دیجیتالی را معرفی کرد. در این اختراع گوگل یک پوست الکترونیکی با قابلیت اتصال به پوست بدن ارائه کرد که یک میکروفون بیسیم را شامل میشد و مبتنی بر صدای کاربر برای انجام تماسهای تلفنی فعالیت میکرد. این میکروفون قادر به حذف صداهای اضافی محیط بود و میتوانست به عنوان یک هدست عمل کند. این خالکوبی دیجیتالی با توجه به حسگرهای هوشمند خود قادر به بررسی عضلات گردن بود و از این طریق میتوانست دروغ گفتن در کاربر را هم شناسایی کند.
صفحهکلید روی دست
عینک هوشمند Google Glass قابلیتهای فراوانی دارد و قادر به شناسایی صدا و حرکات بدن است. با این وجود این دستگاه نسبت به گوشیهای هوشمند و رایانههای لوحی برخی محدودیتها را شامل میشود و در فضاهای شلوغ نمیتواند دستورهای صوتی شما را بهراحتی تشخیص دهد. برای حل این مشکل گوگل در سال 2013 حق امتیازی را با نام «روشها و سیستمهای مخصوص ورودیهای مجازی رایانهای» ثبت کرد که به صاحبان عینک هوشمند امکان میداد از دست خود به عنوان صفحهکلید استفاده کنند و متنهای مورد نظر خود را روی دستشان تایپ کنند.
تأمین انرژی سرورها با موج دریا
گوگل به واسطه سرورهای بزرگ خود انرژی زیادی نیاز دارد و تنها در سال 2010 میلادی 26/2 میلیون مگاوات- ساعت انرژی مصرف کرده است. اما این شرکت در سال 2008 حق امتیازی را با نام «پایگاه داده مبتنی بر آب» ثبت کرد که قادر بود انرژی تولید شده توسط موجهای دریا را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند و آن را در مراکز داده خود مورد استفاده قرار دهد. گوگل در اکتبر 2013 یک بنای عظیم چهار طبقه را در خلیج سانفرانسیسکو ساخت که به صورت شناور در این مکان حضور داشت و تمام انرژی مورد نیاز خود را از موجها دریافت میکرد.
بهروزرسانی با داستانهای دنبالهدار
گوگل در سال 2010 میلادی حق امتیازی با نام «داستان دنبالهدار شخصی در شبکههای اجتماعی و دیگر دستگاههای ارتباطی» به ثبت رساند و توضیح داد که این فناوری به کاربران کمک میکند مطلب مورد نظر خود را به صورت یک داستان کارتونی دنبالهدار روی شبکههای اجتماعی منتشر کنند. کاربر در این فناوری میتواند تصاویر مورد نظر را انتخاب کند و نرمافزار مربوطه انواع کارتونها را در اختیار او میگذارد تا مطلب مورد نظر شبیه به یک سری از تصاویر کارتونی دنبالهدار در شبکههای اجتماعی منتشر شود.
گوگل اعلام کرد که طی این سال درمجموع 92/12 میلیارد دلار سود خالص را از آن خود کرده و تنها در فصل پایانی سال 2013 موفق به کسب درآمد 86/16 میلیارد دلاری شده است. این شرکت که به جز خدمات اینترنتی دهها سرویس و ابزار مختلف را در زمینههای مختلف در اختیار کاربران میگذارد، حدود 48 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و مجموع سرمایه های آن 92/110 میلیارد دلار محاسبه میشود.
گوگل برای آنکه به نیاز روزافزون کاربران جهانی پاسخ دهد یک میلیون سرور را در پایگاههای داده مرکزی خود به کار گرفته است و در هر روز یک میلیارد کلیدواژه را بین 24 پتابایت اطلاعات بررسی میکند. در حال حاضر حدود 5/2 میلیارد نفر در جهان از اینترنت استفاده میکنند که گوگل با همه توانش تنها میتواند موارد مورد نیاز آنها را در 01/0 درصد اطلاعات ذخیره شده در اینترنت جستوجو کند. اما باید توجه داشت که این شرکت گوگل علاوه بر خدمات اینترنتی، فعالیتهای دیگری هم انجام میدهد و در این خصوص هفته گذشته اعلام شد که شرکت گوگل روزانه 10 حق امتیاز و اختراع ثبت میکند و از این نظر رکورد همه شرکتها و سازمانها را در سراسر جهان شکسته است.
گوگل که در ابتدای فعالیت خود فقط 4 حق امتیاز ثبت شده داشت، بیشترین اختراعاتش را برای موتور جستوجوگر اینترنتی و سیستمعامل اندروید ثبت میکند و فقط در حوزه گوشیهای هوشمند تاکنون بیش از 250 هزار اختراع ثبت کرده است. با این وجود، کارشناسان با بررسیهای گسترده خود بین این حجم وسیع اختراعات، لیست 10 حق امتیاز عجیبی که گوگل ثبت کرده است را منتشر کردند.
دستهای به شکل قلب
«تیلور سوئیفت»؛ یک خواننده سرشناس امریکایی است که در کنسرتها با استفاده از دستانش شکل قلب را در مقابل هواداران ایجاد میکند. اما گوگل به این نتیجه رسیده است که از همین شکل ساده که با دستان ایجاد میشود، میتواند یک حق امتیاز متفاوت ثبت کند. این شرکت در سال 2011 میلادی حق امتیازی با عنوان «حالت دستها برای نشان دادن چیزهای مهم» ثبت کرد. این شرکت توضیح داد که صاحبان عینک هوشمند Google Glass میتوانند در مقابل خود با دستانشان حالتهای مختلف را ایجاد کنند تا این عینک به صورت هوشمند حالتهای یاد شده را تشخیص دهد و تصاویر تهیه شده از آنها را به صورت مستقیم روی شبکههای اجتماعی به نمایش بگذارد.
دستیار مجازی شبکههای اجتماعی
سر زدن به شبکههای اجتماعی یکی از علاقمندی کاربران جهانی محسوب میشود. اما اگر در آن واحد عضو چند شبکه اجتماعی مختلف باشید، پاسخ به همه صحبتهای دوستانتان کار دشواری به نظر میرسد که حق امتیاز جالب گوگل این مشکل را حل کرده است. گوگل در سال 2011 میلادی حق امتیازی را با عنوان «سیستم خودکار پیشنهادها برای عکسالعملهای شخصی در شبکههای اجتماعی» ثبت کرد و توضیح داد که این فناوری تمامی مطالب، اطلاعات مرتبط و موضوعات وابسته را مورد بررسی قرار میدهد و سپس یک پیشنهاد را به صورت خودکار ارائه میدهد که با سلیقه و تفکر شما یکسان است و دقیقاً شبیه به همان پاسخی است که درنظر دارید برای مطالب ارائه شده از سوی دوستان بنویسید. این پاسخ به راحتی میتواند روی شبکههای اجتماعی منتشر شود.
سیستم شناسایی تبلیغات
برای شرکتهای تبلیغاتی بسیار مهم است که متوجه شوند آگهی آنها تا چه اندازه مورد توجه کاربران قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که آگهیهای اینترنتی نمیتوانند به راحتی تعداد مخاطبان را نشان دهند. همچنین، نمیتوان دریافت که هر کاربر آنلاین چند دقیقه به یک آگهی اینترنتی نگاه میکند یا چه میزان به آن توجه میکند. اما گوگل در سال 2013 حق امتیازی را با نام «سیستم ردیابی نگاه خیره کاربران» ثبت کرد که یک دستگاه الکترونیکی کوچک با قابلیت کار گذاشتن در رایانهها و حتی عینک هوشمند گوگل را شامل میشد و قادر بود موقعیت چشم کاربر را تشخیص دهد و همه حرکات آن را تحلیل کند تا در نهایت مشخص شود که هر فرد چقدر به آگهیها توجه میکند. این سیستم همچنین قابلیت نصب روی بیلبوردهای تبلیغاتی، کیوسکهای اتوبوس و دیگر اماکن عمومی را دارد.
نرمافزار صورتحساب رستوران
شاید برای شما هم پیش آمده است که با گروهی از دوستان به رستوران رفتهاید و پس از پرداخت صورتحساب، اطرافیان فراموش کردهاند سهم خود را از هزینه کلی بپردازند. اما از این پس نیازی نیست در این زمینه نگرانی داشته باشید، زیرا گوگل مشکل شما را حل کرده است. گوگل در سال 2013 حق امتیازی با عنوان «ردیابی و مدیریت هزینههای گروه» به ثبت رساند. این حق امتیاز در اصل یک ابزار کاربردی است که روی انواع گوشیهای هوشمند نصب میشود و علاوه بر محاسبه هزینه کلی پرداخت شده، نوع غذا و رقمی که هر شخص باید بپردازد را به صورت خودکار محاسبه میکند. این نرمافزار هماکنون به صورت رایگان موجود است.
تبلیغات بر اساس نور، صدا و دمای هوا
گوگل همواره سعی میکند آگهیهای تبلیغاتی را متناسب با نیاز کارمندان منتشر کند و از زمانی که گوشیهای هوشمند و تبلتها به اینترنت متصل شدهاند، به راحتی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی افراد آگهیهای مورد نظر خود را به دست آنها میرساند. اما این شرکت اینترنتی در سال 2008 حق امتیازی با نام «آگهیهای مبتنی بر شرایط محیطی» ثبت کرد که شامل یک دستگاه با حسگرهای هوشمند میشد و داخل گوشیهای هوشمند و دیگر دستگاههای الکترونیکی بهکار میرفت. این حسگر قادر به تشخیص دمای هوا، میزان رطوبت، صدا، نور، ترکیبات شیمیایی هوا و همه جزئیات پیرامون کاربر بود و اطلاعات آن به سرورهای گوگل منتقل میشد. با این دستگاه اگر به عنوان مثال داخل فضای گرم و مرطوب قرار داشتید، آگهی تبلیغاتی مرطوب به محصولات تهویه مطبوع برای شما ظاهر میشد.
عکاسی بدون دخالت دست
گوگل در سرویس Maps به کاربران امکان میدهد تصاویر خود را روی نقشه الکترونیکی منتشر کنند و حتی آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند. اما به نظر میرسد که گوگل علاقه بیشتر به دنیای تصویربرداری دارد و پا را از این هم فراتر برده است. این شرکت در سال 2013 میلادی حق امتیازی را با نام «عکاسی هنگام پیادهروی مبتنی بر سیستم سنجش داخلی» ثبت کرد. این اختراع مربوط به یک دستگاه کوچک میشد که متشکل از چند دوربین و حسگر هوشمند بود و کاربر میتوانست آن را دور گردن خود بیندازد تا دوربین با بررسی شرایط محیطی، در هر لحظه بهترین عکسها را بدون دخالت دست تهیه کند. این فناوری برای آن دسته از افرادی مناسب است که از ناحیه دست فلج هستند یا اینکه به دلیل حرکت چرخهای صندلی چرخدار نمیتوانند با دستان خود عکاسی کنند.
خالکوبی میکروفون و دروغسنج روی گردن
گوگل در سال 2012 با خرید شرکت موتورولا حق امتیاز «خالکوبی پوست الکترونیکی مجهز به تجهیزات موبایلی» را ثبت کرد و برای نخستین بار تاتوی دیجیتالی را معرفی کرد. در این اختراع گوگل یک پوست الکترونیکی با قابلیت اتصال به پوست بدن ارائه کرد که یک میکروفون بیسیم را شامل میشد و مبتنی بر صدای کاربر برای انجام تماسهای تلفنی فعالیت میکرد. این میکروفون قادر به حذف صداهای اضافی محیط بود و میتوانست به عنوان یک هدست عمل کند. این خالکوبی دیجیتالی با توجه به حسگرهای هوشمند خود قادر به بررسی عضلات گردن بود و از این طریق میتوانست دروغ گفتن در کاربر را هم شناسایی کند.
صفحهکلید روی دست
عینک هوشمند Google Glass قابلیتهای فراوانی دارد و قادر به شناسایی صدا و حرکات بدن است. با این وجود این دستگاه نسبت به گوشیهای هوشمند و رایانههای لوحی برخی محدودیتها را شامل میشود و در فضاهای شلوغ نمیتواند دستورهای صوتی شما را بهراحتی تشخیص دهد. برای حل این مشکل گوگل در سال 2013 حق امتیازی را با نام «روشها و سیستمهای مخصوص ورودیهای مجازی رایانهای» ثبت کرد که به صاحبان عینک هوشمند امکان میداد از دست خود به عنوان صفحهکلید استفاده کنند و متنهای مورد نظر خود را روی دستشان تایپ کنند.
تأمین انرژی سرورها با موج دریا
گوگل به واسطه سرورهای بزرگ خود انرژی زیادی نیاز دارد و تنها در سال 2010 میلادی 26/2 میلیون مگاوات- ساعت انرژی مصرف کرده است. اما این شرکت در سال 2008 حق امتیازی را با نام «پایگاه داده مبتنی بر آب» ثبت کرد که قادر بود انرژی تولید شده توسط موجهای دریا را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند و آن را در مراکز داده خود مورد استفاده قرار دهد. گوگل در اکتبر 2013 یک بنای عظیم چهار طبقه را در خلیج سانفرانسیسکو ساخت که به صورت شناور در این مکان حضور داشت و تمام انرژی مورد نیاز خود را از موجها دریافت میکرد.
بهروزرسانی با داستانهای دنبالهدار
گوگل در سال 2010 میلادی حق امتیازی با نام «داستان دنبالهدار شخصی در شبکههای اجتماعی و دیگر دستگاههای ارتباطی» به ثبت رساند و توضیح داد که این فناوری به کاربران کمک میکند مطلب مورد نظر خود را به صورت یک داستان کارتونی دنبالهدار روی شبکههای اجتماعی منتشر کنند. کاربر در این فناوری میتواند تصاویر مورد نظر را انتخاب کند و نرمافزار مربوطه انواع کارتونها را در اختیار او میگذارد تا مطلب مورد نظر شبیه به یک سری از تصاویر کارتونی دنبالهدار در شبکههای اجتماعی منتشر شود.