تقریبا همه طراحان کار خود را با طراحی در فتوشاپ آغاز کرده اند و فهم کاملی نسبت به تصاویر و طرح های پیکسلی دارند. گرافیک های وکتور، ایلوستریتور و مخصوصا منحنی ها در یک حجاب قرار داشتند، در حالی که از کار با فتوشاپ لذت می بردم تصمیم گفتم ببینیم در پس پرده جادویی ایلوستریتور چه چیزی قرار دارد. چند سال بعد هنگامی که شروع به طراحی لوگو کردم، ناگهان با ایلوستریتور آشنا شدم، ابزاری که مرا شگفت زده کرد و من تازه فهمیدم تا آن روز چه فرصت گرانبهایی را از دست داده ام.
تصمیم گرفتیم در پست امروز 25 نکته اصولی و اولیه کار با ایلوستریتور برای طراحی طرح های وکتور را با شما به اشتراک بگذاریم. ابزارهای زیادی در ایلوستریتور وجود داردکه اغلب نادیده گرفته می شوند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم با کنار هم قرار دادن این 25 نکته یک راهنمای جامع برای ایلستریتور گردآوری کنیم.
آشنایی با پنل Tools
این پنل در منهی الیه سمت چپ پنجره Illustrator قرار دارد. این پنل را می توان با کلیک کردن روی نوار عنوان آن به اطراف جابجا کرد. ابزارهایی که درون این نوار قرار دارند از مهمترین ابزارهای Illustrator هستند. با کمک این ابزارها می توانید اشیای روی صفحه طراحی را دستکاری کنید.
وقتی روی بعضی از ابزارها دو بار کلیک کنید گزینه های دیگری نیز مشاهده می کنید، همچنین اگر روی بعضی از ابزارها کلیک کرده و مدت کوتاهی کلید ماوس را نگه دارید باز هم گزینه های پنهان شده ای ظاهر می شوند. مثلث کوچکی که کنار بعضی از ابزارها قرار دارد حاکی از آن است که این ابزار حاوی ابزارهای دیگری نیز هست.
در زیر آیکون های ابزار تصاویر کوچکی وجود دارد که رنگ شکل و حاشیه آن را نشان می دهد. شما می توانید با کلیک کردن روی کلید (X)، جای این رنگ ها را با هم عوض کنید. همچنین می توانید با زدن کلید (D) رنگ های را به حالت پیش فرض برگردانید.
همچنن یک سری کلید مهم دیگر نیز در این پنل قرار دارد که عبارتند از Draw Normal, Draw Behind و Draw Inside. این ها کلیدهای مفیدی هستند که می توانید هنگام طراحی کردن روی صفحه طراحی از آنها استفاده کنید.
نقاشی کردن با ابزارهای Pen و Pencil
ابزار Pencil
ابزار Pencil این امکان را برای شما فراهم می کند تا مثل یک مداد واقعی روی کاغذ طراحی کنید. این ابزار مسیرهای باز و بسته ایجاد می کند و حین نقاشی نقاط ثقل را در جاهایی که نقاشی می کنید قرار می دهد. شما نمی توانید تعیین کنید نقاط ثل کجا قرار بگیرنداما پس از پایان نقاشی می توانید آنها را تنظیم کنید.
ابزار Pencil برای کشیدن طرح های اولیه یا کلی بسیار مناسب است. این ابزار به دقیقی ابزار Pen نیست اما کارایی خوبی دارد.
با دو بار کلیک روی آیکون ابزار Pencil می توانید تنظیمات زیر را تغییر دهید:
Fidelity: کنترل می کند هر چند وقت یک بار نقاط به مسیر رسم شده اضافه می شوند و قبل از اضافه کردن نقطه جدید چه مقدار باید نشانگر ماوس را دور ببرید.
Smoothness: مقدار ملایمت و نرمی و مسیر را کنترل می کند. هر قدر مقدار این پارامتر بیشتر باشد نقاط بیشتری به مسیر اضافه خواهد شد، در نتیجه مسیر دقیق تری رسم می شود.
Fill New Pencil Strokes: پس از رسم مسیر یک رنگ fill به خط اضافه می کند. این بیشتر روی اشکالی که دارای بیش از یک خط هستند اعمال می شود.
Keep Selected: کنترل می کند خط پس از رسم شده باید انتخاب شود یا نه.
Edit Selected Paths: اگز خط جدیدی که رسم کرده اید درون یک فاصله معین از مسیری که در حال حاضر وجود دارد باشد، تعیین می کند آیا این دو با هم ترکیب می شوند یا نه.
Within X Pixels: تعیین می کند خط جدید چقدر باید به مسیر فعلی نزدیک باشد تا با هم ترکیب شوند.
ابزار Pen
ابزار Pen گوشت و پوست Illustrator است. برای استفاده صحیح از این ابزار فقط باید کمی تمرین کنید. اما زمانی که در ویرایش و قرار دادن نقاط ثقل با این ابزار مهارت کافی کسب کردید به راحتی می توانید هر شکلی را که می خواهید رسم کنید. نقاط ثقل قلب طراحی در Illustrator هستند.
مفهوم اولیه ابزار Pen یعنی کلیک کردن برای اضافه شدن نقاط ثقل برای کشیدن یک خط. هنگامی که شما نقاط را اضافه می کنید برنامه ایلوستریتور به طور خودکار بین این نقاط خط اضافه می کند. پس از رسم خط می توانید خطوط را با با کلیک کردن و کشیدن نقاط و دستگیره های کنترل کننده آنها ویرایش کنید.
کلیدهای میانبر برای آسان تر شدن عمل رسم
حرکت دادن شکل در حین نقاشی: کلید spacebar را نگه داشته و ماوس را بکشید کشیدن شکل از مرکز: کلید Alt را نگه داشته و ماوس را بکشید افزایش یا کاهش اضلاع چند ضلعی، زاویه کمان، دوایر مارپیچ و یا تابش اشعه: کلیدهای جهت نمای بالا یا پایین را نگه داشته و ماوس را بکشید تغییر دادن حالت های نقاشی کردن: shift + D متصل کردن مسیرها: Ctrl + J
طراحی پرسپکتیو
اگر طراحی کتاب های کمدی یا کارتونی هستید حتما با طراحی پرسپکتیو آشنا هستید. اگر یک طراحی گرافیکی هستید ممکن است این مفهوم برای شما جدید باشد، اما با کمی تمرین می توانید در این زمینه مهارت پیدا کنید.
مفهوم طراحی پرسپکتیو
حول محور vanishing point (نقاط اضمحلال) و این که یک صحنه سه بعدی چگونه با چشم انشان دریافت می شود می چرخد. برای مثال، یک جاده مستقیم طولانی در مسافت دور به نظر می رسد که در حال اضمحلال و از بین رفتن است. اشیا دورتر، کوچکتر از چیزی که هستند به نظر می رسند و ... . در نرم افزار ورن CS5 ادوبی یک ویژگی جدید قرار داده شده است که این امکان را برای شما فراهم می کند تا نقاشی های پرسپکتیو را کنترل کنید، کایر قبلا قادر به انجام آن نبودید.
برای روشن شدن مطلب به این مثال توجه کنید. در نرم افزار Illustrator به مسیر View | Perspective Grid | Show Grid بروید یا کلیدهای (Ctrl + Shift + I) را فشار دهید تا شبکه بندی سه بعدی ظاهر شود. در حالی که شبکه بندی را مشاهده می کنید می توانید اشکالی را روی ان اضافه کنید، سپس اشکال به طور خودکار با نمای پرسپکتیو تنظیم می شوند. با استفاده از ابزار (Perspective Selection (shift + V می توانید محل قرار گیری شبکه بندی را ویرایش و اشیا را درون نمای سه بعدی تنظیم کنید.
استفاده از ابزار Eraser (پاکن) برای میزان کردن طرح ها
وقتی صفحه طراحی را با طرح ها مختلف پر می کنید، چگونه چیزی را که نمی خواهید را پاک می کنید. عمل پاک کردن در ایلوستریتور کمی با فتوشاپ فرق دارد. سه راه متداول برای پاک کردن طرح در ایلوستریتور وجود دارد.
ابزار Path Eraser (زیر ابزار Pen قرار دارد)
ابزار Path Eraser را انتخاب کنید و با یک حرکت آرام آن را در طول قسمتی از مسیر که قصد پاک کردن آن را دارید بشکید.
ابزار Delete Anchor Point (-)
این ابزار را انتخاب کنید، سپس روی نقاطی که میخواهید پاک شود کلیک کنید. هنگامی که نقاط حذف می شوند مسیر از مجددا تنظیم می شود.
ابزار (Eraser (shift + E
این یکی از ابزارهایی است که به ابزار مشابه خود در فتوشاپ شباهت زیادی دارد. این ابزار را انتخاب کرده و آن را روی قسمتی از شکل که قصد پاک کردن آن را دارید بکشید.
دستکاری اشکال با استفاده از Envelopes Envelope ها اشیائی هستند که شکل شئ انتخاب شده را تغییر می دهند. شما می توانید یک Envelope خارج از یک شئ بسازید و یا از یک شکل مورب شده و یا شبکه بندی مش به عنوان Envelope استفاده کنید.
تغییر دادن شکل یک شئ با استفاده از یک Envelope
شئ مورد نظر را انتخاب کنید. به مسیر Object | Envelope Distort | Make With Warp or Make with Mesh بروید. برای استفاده از شئ به عنوان شکل Envelope، مطمئن شوید هر دو شئ انتخاب شده اند، شئ بالایی باید شکل Envelope باشد، سپس به مسیر Object | Envelope Distort | Make With Top Object بروید.
سپس با ابزار Direct Selection همه نقاط ثقل روی envelope را ویرایش کنید. حالا این امکان برای شما فراهم می شود تا شکل شئ را به هر شکلی که می خواهید تغییر دهید.
کلیدهای میانبر برای ویرایش اشکال
برای تغییر ابزار Pen به ابزار Convert Anchor Point و بالعکس کلید alt را فشار دهید. برای تغییر ابزار Add Anchor Point به Delete Anchor Point و بالعکس کلید alt را فشار دهید. برای حرکت دادن نقطه ثقل در هنگام طراحی با ابزار Pen کلید spacebar را نگه داشته و ماوس را بکشید. برای برش یک خط مستقیم به وسیله ابزار Knife کلید alt را نگه داشته و ماوس را بکشید. برای برش 45 درجه یا 90 درجه ای با ابزار Knife کلیدهای alt و shift را نگه داشته و ماوس را بکشید.
تغییر دادن سطح طرح با استفاده از ابزار براش
براش ها به راحتی سبک و شکل مسیرهای را تغییر می دهند. براش ها 5 نوع هستند.
1. براش های کالیگرافی یا خوشنویسی: استروک هایی ایجاد می کند که مسیرهای رسم شده را با نقاط زاویه دار یک قلم خوشنویسی شبیه سازی می کند. 2. براش های ذرات پخش شده (Scatter brushes): کپی هایی از یک شئ را در امتداد یک مسیر پخش می کند. 3. براش های هنری (Art brushes): یک شکل را در امتداد طول یک مسیر می کشد. 4. براش های مو (Bristle brushes): استروک هایی ایجاد می کند ظاهری شبیه مو ایجاد می کند. 5. براش های پترن (Pattern brushes): در امتداد یک مسیر پترن ایجاد می کند. براش های پترن روی گوشه های د اخلی، گوشه های خارجی، ابتدا و انتهای پترن و همچنین اطراف پترن اعمال می شود.
ساخت براش برای ایجاد طرح های سفارشی
قدرت براش ها در ایلوستریتور در قابیلت ساخت براش های سفارشی از یک طرح نهفته است. برای مثال، اگر یک سری مداد زغالی دارید که از انها برای کشیدن طرح استفاده می کنید، و دوست دارید همین افکت را در ایلوستریتور هم داشته باشید، شما می توانید خطوطی را که توسط مداد نقاش یمرده اید اسکن کرده و آنها را وکتورایز کنید، سپس سری براش های مداد زغالی را برای استفاده از ایلوستریتور بسازید.
نحوه ساخت براش جدید
به پنل براش بروید و روی آیکون New Brush کلیک کنید، و یا طرح مورد نظر را به پنل Brushes بکشید. در پنجره ای که باز می شود نوع براشی را که می خواهید ایجاد کنید انتخاب کرده و روی دکمه OK کلیک کنید. هر نوع براش دارای تنظیمات خاص خود است. این تنظمات را تغییر دهید تا از همین طرح براش های مختلفی ایجاد شود.
طراحی با Live Paint
Live Paint طرح هنری شما را به گونه ای ایجاد می کند که گویی این طرح در یک کتاب رنگی است،به این معنی که همه مسیرها به جای اینکه جلو یا پشت هم باشند همگی در یک سطح قرار می گیرند. مسیرها برای جدا سازی طرح به قسمت های قابل رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی شما یک فلدر Live Paint ایجاد می کنید، هر مسیر به طور مجزا قابل ویرایش خواهد بود و اگر بخواهید شکل را ویرایش کنید، ایلوستریتور رنگ های مسیر را تنظیم می کند. این نوعی از ویرایش کتاب های رنگی است که پس از رنگ آمیزی انجام می شود.
ساخت فلدر Live Paint
یک یا چند مسیر را انتخاب کنید، سپس به مسیر Object | Live Paint | Make بروید. سپس ابزار Live Paint Bucket را انتخاب کرده و روی شئ انتخاب شده کلیک کنید.
ردیابی طرح نقاشی شده دستی با استفاده از Live Trace Live Trace یکی از ابزارهای قدرتمند ایلوستریتور است. اگر طرحی را با دست نقاشی کرده اید، سپس آن را در اسکن و در فتوشاپ ویرایش کرده اید، سپس سعی کنید همین فرایند را در ایلوستریتور توسط Live Trace انجام دهید.
نحوه کار با Live Trace
طرح اسکن شده خود را وارد ایلوستریتور کنید (File | Place). در حالی که طرح انتخاب شده است به مسیر Object | Live Trace | Tracing Options بروید. درون پنجره Tracing Options تنظیمات آماده ای قرار دارد، یا می توانید از کنترل کننده ها برای تغییر دادن تنظیمات استفاده کنید. preview را فعال کنید تا بتوانید تغییراتی را که تنظیمات اعمال شده ایجاد می کنند را مشاهده کنید. پس از اینکه نتیجه مورد نظر خود را به دست آوردید روی دکمه Trace کلیک کنید.
حالا به مسیر Object | Expand بروید تا طرح به یک مسیر قابل ویرایش تبدیل شود.
آیا می دانید؟ در پنجره Tracing Options شما می توانید Fills یا Strokes انتخاب کنید. بنابراین اگر می خواهید یک یک نقاشی اسکن شده را وارد ایلوستریتور کنید می توانید آن را به استروک تبدیل کرده، ن را ویرایش کنید و سپس مسیر را ویرایش کنید، گویی آن را در ایلوستریتور طراحی کرده اید.
طراحی غیر مخرب با ویژگی Appearance
ویژگی های Appearance شبیه لایه های adjustment در فتوشاپ هستند. اساسا، از آنها به عنوان طرح های غیر مخرب یاد می شود. این Appearance ها ویژگی هایی هستند که به یک ظاهر شئ اعمال می شود و هیچ تاثیری در ساختار آن شئ ایجاد نمی کند. اگر ویژگی های Appearance را به یک شئ اعمال کنید، سپس تصمیم بگیرید ان را پاک کنید، به هیچ عنوان تغییری در اشیاء زیر آن و یا افکت هایی که به شئ اعمال شده ایجاد نمی کند.
پنل (Appearance (Window | Appearance را باز کنید. درون این پنل می توانید هر چیز مرتبط با یک شئ و یا گروهی از اشیا را کنترل کنید.
ذخیره سازی و یازیابی Style خا با استفاده از پنل Graphic Styles
Graphic Styles در ایلوستریتور عملکردی شبیه Layer Style در فتوشاپ دارد. پس اگر شما با Layer Style آشنایی داشته باشید این مفهوم برای شما نا آشنا نخواهد بود. با استفاده از سبک های گرافیکی می توانید همه ویژگی هایی را که روی یک شئ اعمال کرده اید را ذخیره کنید. برای مثال، فرض کنید یک طیف fill و stroke اعمال کرده اید، شفافیت (transparency) اشیا را تغییر داده اید و یک افکت drop show اعمال نموده اید، حالا این شئ را به پنل Graphic Styles بکشید. حالا یک استایل جدید ایجاد می شود که می توانید آن را روی دیگر اشیا اعمال کنید.
می بینید که می توانید یک گروه از استایل های گرافیکی را برای استفاده در سندهای دیگر ذخیره کنید، درست مثل کاری که برای سواچ ها در پنل سواچ انجام دادید.
اعمال اصلاحات حرفه ای با Special Effects
Special Effects ها یا افکت های ویژه را می توان به روش فتوشاپ به یک شئ اعمال کرد. شما می توانید این افکت ها را با انتخاب یک شئ و انتخاب افکت مورد نظر از منوی Effect به آن اعمال کنید. به یاد داشته باشید که افکت ها را می توان در پنل Attributes ویرایش کرد.
ویژگی های خودکار ایلوستریتور
اکشن ها
اگر پست 25 نکته کار با فتوشاپ را خوانده باشید، با اکشن ها آشنا شده اید. اکشن های ایلوستریتور نیز شبیه اکشن های فتوشاپ کار می کنند. اساسا، اکشن به یک سری کار ضبط شده گفته می شود که شما می توانید تنها با یک کلیک آن را بارها و بارها اجرا کنید.
گرافیک های Data Driven
گرافیک های Data Driven این امکان را فراهم می کنند تا از طرح خود چندین نسخه تولید کنید. برای مثال، در کمپانی کار می کنید که بیش از 100 کارمند دارد و شما یک کارت ویزیت جدید برای تمام اقلام فروشی طراحی کرده اید. به جای اینکه همه اطلاعات هر کارمند را به صورت دستی روی کارت قرار دهید، می توانید فایل طراحی را به عنوان یک template یا الگو تنظیم کنید و از یک دستور برای قرار دادن اطلاعات (نام، تلفن، ایمیل، عکس) از دیتا بیس کمپانی استفاده کنید.
شما می توانید هر قطعه از اثر هتر خود را به یک الگو برای گرافیک های data-driven درون ایلوستریتور تبدیل کنید. کاری که باید انجام دهید این است که تعریف کنید کدام یک از اشیای روی صفحه طراحی با استفاده از متغیرها دینامیک (قابل تغییر) هستند. در صورتی که شما به صورت تیمی طراحی می کنید این امکان بسیار برای شما مفید خواهد بود. شما می توانید یک الگو طراحی کنید که به شما این امکان را بدهد تا روی عناصر دینامیک طرح کنترل داشته باشید. وقتی الگو به شما تحویل داده می شود، می توانید مطمئن باشید داده های متغیر تغییر خواهند کرد.
پنل Rulers و Grids و Guides و Align
ابزارهای گوناگونی وجود دارد که به ما کمک می کند اشیا را در محل مناسب خود قرار دهیم. درست مثل فتوشاپ، در ایلوستریتور هم خط کش ها و خطوط راهنما در دسترس کاربران قرار داده شده است (Ctrl + R). همچنین در صورت لزوم می توانید شبکه بندی را فعال کنید (Ctrl + "). اما مهمتر از همه می خواهیم نگاهی به پنل Align بیندازیم.
پنل Align حاوی گزینه هایی برای چیدمان و هم راستا کردن اشیا است. در صورتی که بخواهید چیدمان طرح را به طور صحیح درست کنید استفاده از این پنل ضروری خواهد بود.
استفاده از Illustrator به عنوان ابزار تایپ
ایلوستریتور کار با ابزار type را ساده کرده است. به ابزارهای زیر مجموعه ابزار type توجه کنید. یکی از مفیدترین ابزارهای تایپ ابزار Type on a Path (تایپ روی مسیر) است. ابتدا یک مسیر به شکل دلخواه رسم کنید، سپس ابزار Type on a Path را انتخاب کنید. مسیر را انتخاب و شروع به تایپ کردن کنید.
گزینه های معمول تایپ در پنل Character در دسترس شما قرار دارد.
استفاده از فلدرهای رنگ و سواچ برای مدیریت رنگ خط
پنل swatches حاوی رنگ ها، گرادیانت ها و پترن هایی است که می توانید آنها را به صورت مجزا از سند ذخیره کنید. این کار چه فایده ای دارد؟ فرض کنید شور یک پروژه کار می کنید که شامل 4 رنگ به اضافه یک گرادیانت و دو پترن است. این یک پروژه چاپی است که از هر 8 مشتری یک مشتری چنین درخواست دارد، و شما می دانید که باید این رنگ هیا خاص را در همه این پروژه ها به کار ببرید. شما به آسانی می توانید این رنگ های خاص را از منوی پنل سواچ انتخاب کرده، یک فلدر جدید بسازید، سپس رنگ های مورد نظر را یکی یکی درون این فلدر بکشید و یا از منوی پنل گزینه "Add Selected Colors" را انتخاب کنید.
وقتی رنگ ها و طیف های رنگ درون پنل قرار گرفت می توانید آنها را از طریق منو، درون پنل swatches ذخیره کنید.
آیا می دانید؟ شما می توانید سواچ ها را بین Illustrator و InDesign و Photoshop ذخیره کنید. برای ان کار، کتابخانه swatch را ذخیره کنید. سپس رنگ ها به همان ترتیبی که تنظیم شده اند بین برنامه های کاربردی مذکور مشاهده کنید.
اضافه کردن طرح های تک کلیکی با استفاده از سمبل ها
سمبل در ایلوستریتور یک راه عالی برای بازیابی اثر هنری از یک منبع را فراهم کرده است. برای مثال، فرض کنید در حال طراحی یک طرح کاربر پسند هستید و طرح شامل 10 الی 12 دکمه است، و در وسط طراحی شما تصمیم می گیرید کمی سبک دکمه ها را تغییر دهید. از آنجا که شما همه دکمه ها را از یک سمبل اولیه ساخته اید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه اول و اصلی را تغییر دهید تا همه دکمه های نمونه تغییر کنند. این یک ابزار بسیار مناسب برای صرفه جویی در زمان است.
ساخت سمبل
طرح خود را به پنل symbols بکشید، سپس یک پنجره symbol جدید باز می شود، در اینجا می توانید سمبل را نامگذاری کنید. نوع سمبل به طور پیش فرض در حالتن Movie Clip قرار دارد. شما می توانید registration point و align to grid و utilize 9 را تنظیم کنید. در صورتی که می خواهید طرح را وارد Flash کنید Slice Scaling را انتخاب کنید. برای ویرایش سمبل، روی تصویر کوچکی که در symbol library قرار دارد و یا روی نمونه ای که روی سند قرار دارد دو بار کلیک کنید. هر تغییری در سمبل ذخیذه شده و روی همه نمونه ها اعمال می شود. دقت داشته باشید که شما می توانید Symbol Libraries را نیز مثل swatch ها ذخیره کنید، بنابراین می توانید از انها بین سندها استفاده کنید.
آیا می دانید؟ شما می توانید نوع سمبل (symbol type) را در حالت MovieClip قرار دهید. این زمانی که می خواهید طرح را به Flash صادر کنید بسیار مفید خواهد بود.
رنگ آمیزی اشکال با گرادیانت، Mesh و پترن
گرادیانت
گرادیانت ها در ایلوستریتور را می توان از پنل (gradient (Window | Gradient اضافه کرد. در پنل گرادیانت، تصویر کوچک Gradient Fill رنگ ها و نوع گرایدانت فعلی را نشان می دهد. وقتی شما روی این تصویر کوچک کلیک کنید، شئ انتخاب شده در صفحه طراحی با این گرادیانت رنگ آمیزی می شود.
گرادیانت ها را می توان با ابزار (Gradient (G نیز اضافه کرد، که بعضی از ویژگی های پنل Gradient را داراست، به استثنای این که در اینجا مستقیما روی طرح کار می شود. با کمک دستگیره های لغزده می توانید زاویه، محل قرار گیری و گستردگی گرادیانت خطی و یا نقطه کانونی را تنظیم کنید. شما می توانید رنگ ها را مستقیما از طریق دستگیره های لغزنده، هنگامی که با ماوس روی آن حرکت می کنید تنظیم کنید.
Meshها
وقتی یک شئ مش طراحی می شود این امکان برای آن شئ ایجاد می شود که چند رنگ را در بر بگیرد که در این صورت می تواند در جهات مختلف شناور شود و به آرامی از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل شود. خطوط چندتایی شئ را قطع می کنند و راهی برای دستکاری رنگ روی شئ فراهم می سازند. جایی که این خطوط با هم تلاقی پیدا می کنند یک نقطه مش ساخته می شود. نقاط مش به شکل الماس ظاهر می شوند و عملکردی شبیه نقاط ثقل (anchor point) دارند، اما با قابلیت رنگ پذیری. شما می توانید نقاط مش را اضافه و در صورت لزوم آنها را پاک کنید.برای تبدیل یک شئ به مش، فقط کافی است ابزار (Mesh (U را برداشته، رنگ fill را برای مش انتخاب کنید، و شروع به کلیک کردن روی شی کنید تا نقاط مش اضافه شوند.
پترن ها
پترن ها در ایلوستریتور در پنل Swatches ذخیره می شوند. هر چیزی را می توان به عنوان پترن ذخیره کرد. برای ساخت یک پترن جدید به مسیر Edit | Define Pattern بروید. پترن ها را می توان به همراه رنگ ها و گرادیانت ها در یک Swatch Library ذخیره کرد.