گروه آموزشي فني و مهندسي در آموزش عالي ايران و جهان از اهميت ويژهاي برخوردار بوده و متقاضيان زيادي را به خود اختصاص داده است.به گزارش ايسنا، از جمله رشتههاي پر متقاضي اين گروه ميتوان به مهندسي برق، مکانيک، عمران، معماري، کامپيوتر و ... اشاره کرد. اما يکي از مواردي که همواره اين گروه را با چالش مواجه کرده بازار کار فارغ التحصيلان اين گروه به ويژه در رشتههاي پرطرفدار است.در حالي که به گفته دبير شوراي برنامهريزي وزارت علوم برخي از رشتههاي پرکاربرد فني و مهندسي که کشور نيز نياز بسياري به آنها دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.در همين راستا و همزمان با پنجم اسفند، روز مهندس، سعيد قديمي، دبير شوراي برنامهريزي وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهي ايسنا با اشازه به جمعيت حدود 4.5 ميليون نفري دانشجويان کشور با بيان اينکه در حال حاضر 80 درصد اين دانشجويان در مقاطع مختلف، در حدود 20 درصد رشتههاي کشور تحصيل ميکنند، گفت: اين رشتهها شامل رشتههاي پر طرفدار فني و مهندسي و برخي از رشتههاي علوم انساني مثل حقوق ميشود.وي با اشاره به رشتههاي پرمتقاضي گروه فني و مهندسي، اظهار کرد: مهندسي برق، مهندسي کامپيوتر، عمران و مکانيک از رشتههاي پرمتقاضي فني و مهندسي هستند، در حالي که بسياري از رشتههاي مهندسي پر کاربرد که بازار کار خوبي دارند، نياز به اطلاعرساني دارد تا انتخاب رشته در دانشگاهها با بهرهوري بالاتري انجام شود.قديمي افزود: با توجه به اينکه 80 درصد دانشجويان کشور تنها در 20 درصد رشتهها مشغول به تحصيل هستند، تصريح کرد: به همين دليل يکي از بزرگترين معضلاتي که فارغالتحصيلان اين رشتهها با آن روبرو هستند، بحث بازار کار است.دبير شوراي برنامهريزي وزارت علوم، با اشاره به رشته مهندسي سواحل، مهندسي دريا و ديگر رشتههاي مهندسي علوم دريايي و همچنين در برخي رشتههاي حوزه کشاورزي به عنوان رشتههاي پر کاربرد مهندسي در کشور، گفت: متاسفانه اين رشتهها نسبت به نياز کشور متقاضي چنداني ندارند، در حالي که از بازار کار خوبي برخوردارند. براي مثال در حوزه عمران عمدتا دانشجويان متقاضي تحصيل در گرايشهاي سازه هستند، در حالي که ما در حوزه راه و ترابري در کشور نياز بسياري داريم که کمتر استقبال ميشود.وي با بيان اينکه در حال حاضر رشتههاي بين رشتهاي مديريت و مهندسي مورد توجه ماست، تصريح کرد: از جمله اين رشتهها ميتوان به مهندسي پزشکي، مديريت پروژه و ... اشاره کرد که در دنيا نيز پيشرفتهاي زيادي در اين زمينه انجام شده است.قديمي با بيان اينکه در حال حاضر 34 درصد دانشجويان کشور در رشتههاي فني و مهندسي تحصيل ميکنند، درباره منابع درسي تدريس شده در اين رشتهها، تصريح کرد: منابع درسي ما در اين حوزه عمدتا از منابع روز هستند، اما اشکالي که در برنامههاي ما وجود دارد، اين است که اين دروس بومي و به عبارت ديگر پاسخگوي نيازهاي کشور نيست، به همين دليل کار بازنگري سرفصلها و دروس آغاز شده است.قديمي در پايان افزود: علاوه بر بروز رساني، بوميسازي و کارآمدسازي برنامههاي درسي در بازنگري شاخص ارزشمداري نيز جزو اولويتهاست.