روزانه بسیاری افراد در مراکز تجاری و بازارها در پی خرید یک لپتاپ با امکانات متفاوت هستند. مطمئنأ برای خرید یک دستگاه لپتاپ نکات زیادی را باید مد نظر قرار داد. از وزن و شکل ظاهری دستگاه تا امکانات جانبی و خدمات پس از فروش آن. هم اکنون به معرفی 5 ترفند مهم به هنگام خریداری یک دستگاه لپتاپ میپردازیم.
1- هنگام خرید به اندازه و وزن دستگاه توجه کنید.
هدف اولیه تولید لپ تاپ ها ساخت دستگاهی است که امکان حمل و نقل داشته باشد. در حال حاضر لپتاپ هائی تولید می شوند که بسیار سبک هستند ولی گران تر هم هستند. اصولأ لپتاپ ها می توانند امروزه به جای کامپیوترهای معمولی هم مورد استفاده قرار گیرند.
2-به پورت ها و امکانات لپتاپ توجه کنید.
مطمئن شوید که لپتاپ مورد نظر شما نیازهای شما را از جهت پورت ها و وسائل قابل اتصال حداقل تا یک سال آینده برطرف خواهد کرد. اگر در محیطی کار می کنید که نیاز به درگاه USB دارید حتماً از فروشنده بخواهید دستگاهی به شما معرفی کند که دارای این درگاه باشد. امکانات بی سیم و بلوتوث هم در حال بازکردن جای خود در دنیای امروزی می باشند. آنها را فراموش نکنید.
3- قابلیت ارتقا.
لپتاپ ها عمومأ دارای قابلیت ارتقای قطعات و متعلقات نیستند مگر در مواردی مثل RAM و دیسک سخت (HDD). ولی معمولأ افزایش سرعت CPU و کارت گرافیکی مقدور نمی باشد. پس لازم است بدانید دستگاهی که می خرید باید نیازهای پردازشی و گرافیکی شما را تا حداقل 2 سال برطرف سازد.
4- خدمات پس از فروش.
لپتاپ ها از قطعات متعددی ساخته می شوند که با وجود کیفیت بالای ساخت امکان خرابی و عیب دارند. سعی کنید دستگاه شما دارای گارانتی معتبری باشد و یا حداقل اگر آن را بدون گارانتی می خرید از وجود مرکز سرویس و خدمات پس از فروش آن در نزدیکی محل سکونت تان مطمئن شوید. از فروشنده بخواهید به شما بگوید کدام قطعات شامل گارانتی می شوند و تا چه مدت. قطعات اصلی شامل صفحه نمایش، باطری، آداپتور، درایو نوری و برد مادر باید حداقل دارای یکسال گارانتی و سه سال خدمات پس از فروش باشند. گول ارزان بودن لپتاپ در بعضی فروشگاهها را نخورید.
5- کاربرد خود را مورد توجه قرار دهید.
اگر دستگاه را برای محیط های سخت مثل محیط های صنعتی یا پر غبار و آلوده می خواهید یا به سراغ نوعی خاص از هر مدل بروید مثلأ خانواده Latitude در لپتاپ ها و Optiplex درکامپیوتر های رومیزی Dell برای این گونه مصارف طراحی شده اند و عمومأ دارای 3 سال گارانتی بین المللی می باشند.
1- هنگام خرید به اندازه و وزن دستگاه توجه کنید.
هدف اولیه تولید لپ تاپ ها ساخت دستگاهی است که امکان حمل و نقل داشته باشد. در حال حاضر لپتاپ هائی تولید می شوند که بسیار سبک هستند ولی گران تر هم هستند. اصولأ لپتاپ ها می توانند امروزه به جای کامپیوترهای معمولی هم مورد استفاده قرار گیرند.
2-به پورت ها و امکانات لپتاپ توجه کنید.
مطمئن شوید که لپتاپ مورد نظر شما نیازهای شما را از جهت پورت ها و وسائل قابل اتصال حداقل تا یک سال آینده برطرف خواهد کرد. اگر در محیطی کار می کنید که نیاز به درگاه USB دارید حتماً از فروشنده بخواهید دستگاهی به شما معرفی کند که دارای این درگاه باشد. امکانات بی سیم و بلوتوث هم در حال بازکردن جای خود در دنیای امروزی می باشند. آنها را فراموش نکنید.
3- قابلیت ارتقا.
لپتاپ ها عمومأ دارای قابلیت ارتقای قطعات و متعلقات نیستند مگر در مواردی مثل RAM و دیسک سخت (HDD). ولی معمولأ افزایش سرعت CPU و کارت گرافیکی مقدور نمی باشد. پس لازم است بدانید دستگاهی که می خرید باید نیازهای پردازشی و گرافیکی شما را تا حداقل 2 سال برطرف سازد.
4- خدمات پس از فروش.
لپتاپ ها از قطعات متعددی ساخته می شوند که با وجود کیفیت بالای ساخت امکان خرابی و عیب دارند. سعی کنید دستگاه شما دارای گارانتی معتبری باشد و یا حداقل اگر آن را بدون گارانتی می خرید از وجود مرکز سرویس و خدمات پس از فروش آن در نزدیکی محل سکونت تان مطمئن شوید. از فروشنده بخواهید به شما بگوید کدام قطعات شامل گارانتی می شوند و تا چه مدت. قطعات اصلی شامل صفحه نمایش، باطری، آداپتور، درایو نوری و برد مادر باید حداقل دارای یکسال گارانتی و سه سال خدمات پس از فروش باشند. گول ارزان بودن لپتاپ در بعضی فروشگاهها را نخورید.
5- کاربرد خود را مورد توجه قرار دهید.
اگر دستگاه را برای محیط های سخت مثل محیط های صنعتی یا پر غبار و آلوده می خواهید یا به سراغ نوعی خاص از هر مدل بروید مثلأ خانواده Latitude در لپتاپ ها و Optiplex درکامپیوتر های رومیزی Dell برای این گونه مصارف طراحی شده اند و عمومأ دارای 3 سال گارانتی بین المللی می باشند.