• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

60 نکته براي گرافيست شدن

R0xanA

متخصص بخش گرافیک و مالتی مدیا

اين مجموعه، در بردانده نکاتي است که شايد به هنگام مطالعه در نظرتان بديهي جلوه کند. اما اغلب بدون توجه به آن ، اقدام به برنامه ريزي تبلغاتي و طراحي گرافيک ميکنيم...

انسان مجموعه اي از توانائيها و ناتوانائيهاست. تنها راه کسب موفقيت آن است که روي توانائيهاي خود متمرکز شود.
مقدمه :
اين مجموعه، در بردانده نکاتي است که شايد به هنگام مطالعه در نظرتان بديهي جلوه کند. اما اغلب بدون توجه به آن ، اقدام به برنامه ريزي تبلغاتي و طراحي گرافيک م يکنيم. اين عدم توجه به ويژه در ميان دانشجويان گرافيک که قصد ورود به عالم حرفه اي گرافيک و تبليغات را دارند بيشتر به چشم مي آيد. مواردي که در صورت توجه آنها، مسلماً منتج به خلق آثاري مناسبتر خواهد شد .

از اين رو سعي شده است با مدرن کردن مهمترين نکات کاربردي که داراي پيشينه اندکي در اين زمينه هستند کم رنگ کنيم. بديهي است در تدوين اين مجموعه فرض برآن بوده است که مخاطبين و مراجعين اين مجموعه از سواد بصري و مباني هنرهاي تجسمي بهره داشته و الفباي گرافيک را نيز از پيش آموخته اند.
با آرزوي مفيد واقع شدن اين مجموعه براي شما خواننده محترم :
1) پيش از آغاز هر پروژه تبليغاتي تمام مواردي را که تصور مي کنيد با پروژه شما مرتبط و ضروري است و بايد آنها را انجام دهيد ، يادداشت و فهرست کنيد.
2) در مورد موضوع سفارش اطلاعات لازم و ضروري کسب کنيد. تا زمانيکه تمامي اطلاعات ضروري يا حداقل مذکور ، اشتباه محض است.
3) اگر براي تبليغ کالاي مورد نظر ، اقدام به طراحي تصاوير الزامي است بهتر است تمامي الگوهايي را که به ذهنتان ميرسد ، بر روي کاغذ منتقل کنيد.
4) سقف بودجه که سفارش دهنده امکان پرداخت آنرا دارد براي شما بسيار اهميت دارد ، چرا که به شما امکان مي دهد موارد ديگر پروژه را براساس آن مدون و محاسبه کنيد.
5) شناخت ويژگيهاي کالا يا خدماتي که قرار است براي آن تبليغ کنيد شما را در قرار گرفتن در مسير درست تبليغ ، بسيار ياري مي کند.
6) تا حد امکان از بکار گيري تصاويري که در ساير آثار چاپي استفاده شده اند پرهيز کنيد ولي اگر به دلايلي لازم باشد چنين کاري انجام دهيد – از جمله اصرار سفارش دهنده آنهم در صورتي تصوير مورد نظر متعلق به آرشيو خود او باشد – حتما تصوير اصلي را از او تحويل بگيريد و از اسکن کردن تصاوير چاپي خودداري نيد، زير اين امر در چاپ (افست) مجدد تصوير سبب مي شود تا تصوير از نظر جهت قرار گرفتن ترام ها دچار افت کيفيت شود. (به اين ايراد اصطلاحاً پيچازي مي گويند).
7) زمانيکه براي انجام پروژه در اختيار داريد بايد کاملا مشخص باشد در حقيقت جدول زماني تبليغاتي شما جهت ارائه محصول تبليغي در جامعه بسيار حائز اهميت است.
8) انتخاب تکنيک و شيوه متناسب با موضوع از موارد ديگري است که در امکان موفقيت شما مؤثر است.
9) اگر مايليد ايده تبليغاتي شما منحصر به فرد و به اصطلاح (يونيک) باشد، بهتر است ايده هاي اوليه را با احتياط کنار گذاشته و به موارد ديگر فکر کنيد.
10) راهنمايي سفارش دهنده در تعيين آنچه مي خواد به عهده شماست بنابراين مطمئن شويد که سفارش دهنده مي داند چگونه تبليغي را براي خدمات يا محصولش مي خواهد.
11) سفارش دهنده را در جريان پيشرفت مراحل کار قار ردهيد.
12) سرعت عمل در تمامي کارها مورد تأييد است اما بازنگري چند بار هر طراحي مي تواند در کاهش نقاط ضعف و افزايش نقاط قوت آن مؤثر باشد.
13) به تفاوت بين زيبايي و موفقيت توجه کنيد. اثر موفق اثري است که تأثير لازم را در زمان پيش بيني شده در مخاطبين مورد نظر داشته باشد.
14) توجه به نظرات سفارش دهنده لازم و ضروري است ولي در ادامه اين توجه نبايد به اعمال سليقه مشتري تسليم شويد.
15) اتودهايي که براي ارائه به سفارش دهنده کار مي شوند بايد تا حد امکان کامل بوده و با نمونه نهايي مورد نظر شما همخواني داشته باشد.
16) ترجيحاً از ارائه يک اتود طرح به سفارش دهنده خودداري کنيد.
17) در صورتي که معتقديد نمونه اي از کارهاي ارائه شده به صاحب کار، نسبت به ديگر اتودها برتري دارد ، بطور غير مستقيم و از طريق برشمردن مزاياي آن، سفارش دهنده را نسبت به ديگر اتودها برتري دارد به طور غير مستقيم و از طريق برشمردن مزاياي آن،سفارش دهنده را نسبت به انتخاب آن راغب کنيد .
18) به ياد داشته باشيد صاحب اصلي اثر خلق شده توسط شما سفارش دهنده آن اثر است بنابراين سليقه شخصي خود را در اجراي کار به عنوان امضاي کار اعمال نکنيد.
19) هرگز در برشمردن معايب احتمالي کاري که انجام داده ايد پيش قدم نشويد.
20) گاهي اوقات ايده هاي تبليغاني خوبي به سرعت در ذهن شکل مي گيرند و به همان سرعت نيز از ياد مي رورند مناسبترين راه براي حفظ اين ايده ها، انتقال بلافاصله آنها روي کاغذ به صورتکاملاً ابتدايي و همراه کردن اين اتود خام باتوضيحات نوشتاري است.
21) غالباً حساسيت بيش از حد در رعايت کيفيت، به وجود آورنده وسواسي مخرب است و زماني در اثر وجود دارد که بايد از ايجاد تغيير در آن خودداري کرد. تشخيص دادن اي زمان اهميت ويژه اي دارد.
22) اگر سفارش دهنده ويژگي مشخصي از تبليغ کالا يا خدماتش را مورد توجه دارد ، شما موظفيد جهت موفقيت کارتان ( و کار او) و براي نيل به هدف، مورد تأکيدي را در اثرتان جلوه گر کنيد.
23) پس از تأييد اتود کار توسط سفارش دهنده اجراي چند نمونه وار ياسيون رنگ و طرح ، هم شما و هم سفارش دهنده را در رسيدن به محصولي قوي ياري مي کند.
24) نوآوري در غالب موارد سبب جلب توجه مخاطبين مي شود. ولي به کار گيري آن در صورتي که حساب شده و هوشمندانه انجام نشود منجر به شکست عمليات تبليغي شما خواهد شد.
25) ايجاد تغييرات غير معمول و غير منتظره در کار، مي تواند به جذابيت آن کمک کند. البته اين ابتکار نبايد عوارض اقتصادي، بصري و ... داشته باشد.
26) ايجاد و حفظ يک هارموني کلي در اثر ، گام ديگري در موفقيت آن است چگوگي خطوط مورد استفاده در آن ، نوع قلم نوشتار ، رنگ، کادر و ... همگي بايد متأثر از موضوع تبليغ و هماهنگ با يکديگر باشند.
27) براي انتخاب فونت مناسب، بايد مواردي همچون موضوع کار، مفهوم نوشته، حجم اشغالي توسط نوشتار ، محل قرار گيري رنگ مورد نظر برا ي آن و غيره مورد توجه قوار گيرد.
28) رنگهاي مورد نظر خود را حتماً با توجه به اطلسهاي رنگ قابل اطمينان انتخاب کنيد. اين نکته به ويژه در هنگام اجراي طرح بوسيله نرم افزارهاي گرافيکي و ديدن آن از طريق مانيتورهاي غير حرفه اي حائز اهميت است.
29) هنگام تايپ فارسي در نرم افزارهاي گرافيکي، به دليل تنظيم اوليه اين نرم افزارها براي تايپ انگليسي يا اصطلاحاً لاتين ، فواصل بين بعضي حروف بيشتر از حروف ديگر مي شود توصيه مي کنيم پس از اتمام تايپ مطالب و تبديل آنها به تصوير يا مسير ، ايرادات موجود در رابطه با فواصل حروف را از بين ببريد.
30) در هنگام طراحي با نرم افزارع از تبديل و تغيير مکرر و ساختار فايل خود مگر درموارد کاملا ً ضروري خودداري کنيد. تبديل و تغيير مد رنگي، ابعاد، کيفيت فايل و .... سبب کاهش کيفيت طرح نرم افزارهاي شما مي شود.
31) در اجراي سفارشات، کنترل متن نوشتار از جهت رفع غلطهاي املايي. به ويژه در سفارشات چاپ ضروري و برعهده شماست. حتي اگر اين موارد نادرست از جانب سفارش دهنده صورت گرفته باشد.
32) توجه به فرهنگ بصري و کلامي مخاطبين تبليغات، سبک کاستن از بسياري دوباره کاريها مي شود.
33) توصيه مي کنيم بيش از شروع اتودهاي اوليه براي انجام سفارش تبليغاتي قراردادي مشخص با سفارش دهنده عقد کنيد.
34) در صورت امکان روي دو يا چند پروژه تبليغاتي بطور همزمان و در يک آيتم زماني فکر نکنيد . اين کار سبب ميشود تا ضريب موفقيت کامل هر يک ازپروژه ها بطور قابل توجهي کاهش يابد.
35) اصول و قواعد گرافيک به منظور خلق آثار جذاب ، زيبا و موفق ايجاد شده و مورد استفاده قرار مي گيرد اما گاهي امکان دارد رعايت اين اصول و بکارگيري آنها از ميزان جذابيت يا توفيق کار بکاهد در اين صورت بهتر است از رعايت جزء به جزء اين اصول پرهيز کنيم
36) همواره موارد تبليغاتي که انجام داده ايد را (و حتماً از آنها آرشيوي در اختيار داريد) مورد بازبيني قرار دهيد. اين کار باعث مي شود متوجه پيشرفت يا احتمالاً سير نزولي در آثارتان شويد.
37) در آثاري که مخاطب عام دارند ميانگين سطح سواد بصري و فرهنگي جامعه را به عنوان معيار درک پيامتان در نظر داشته باشيد.
38) معکوس کردن بعضي از قسمتهاي نوشتار، کوچک بزرگ کردن بخش هايي از آن واژگون کردن تصاوير ، تغيير غير متعارف ابعاد طرح و نسبت آن، قرار دادن همه عوامل طراح در بخش کوچکي از کادر و تضاد با بخش بزرگتر آن و ... از جمله موارد ايجاد جذابيت در اثر اجرايي است. البته مسلماً اين موارد را در جاي خود بکار خواهيم برد.
39) ارائه ماکت، اتود و به طور کلي طرح آنجه قرار است بعداً به اجراي نهايي برسد با کيفيتي بيشتر از اجراي اصلي سبب ايجاد نوعي پرتوقعي در سفارش دهنده ميشود.
40) در آثاري که به دليل محدويت ابعاد امکان استفاده از تصاير کاهش مي يابد بهتر است با بکار گيري فونتهاي جذاب و مناسب اين نقيصه را کم رنگ کنيم.
41) توصيه مي کنيم آرشيوي از فونتهاي فارسي و انگليسي که با هم هماهنگ هستند، تهيه کنيد اينکار در طرحايي که نياز به استفاده هم زمان از دو زبان در آن است بسيار مفيد است.
42) ترجيحاً و در صورت امکان هنگام اجراي سفارش، به وارياسيون جمعي آن نيز فکر کنيد.
43) اثر ارجينال را به مشتري تحويل ندهيد. حال اين اثر اجراي دست باشد يا وسيله نرم افزار اجرا شده باشد. دليل اينکار جلوگيري از تغييرات احتمالي در طرح بدون اطلاع شماست.
44) آگاهي نسبت به زير شاخه هاي گوناگون گرافيک زير شاخه هاي آنها (گرافيک محيطي گرافيک خبري ، گرافيک ژورناليستي و ... مواردي چون بروشور، کاتالوگ ، پوستر، نشانه بسته بندي و ...) و اصطلاحات (گريد، پونيت، لي آوت، فونت و ...) و نيز نقاط قوت و ضعف هريک از اين شاخه ها و زير شاخه ها الزامي است.
45) هرگز در اجراي آثارتان وابسته به يک تکنيک و شيوه اجرايي نشويد. اينکار ضمن تکراري کردن آثارتان شما را در انجام پروژه هاي تبليغاتي گوناگون کاملاً محدود خواهد کرد.
46) تا آنجايي که برايتان مقدور است از پذيرفتن طرحهاي نيمه تمام خودداري کنيد. چنين موردي هم براي شما و هم براي طراح قبلي و هم براي سفارش دهنده تبعات منفي دارد.
47) به هنگام ارائه فاکتور هزينه ها به سفارش دهنده، از تخفيفهاي غير معقول خودداري کنيد. تخفيفهايي که شامل مبالغ قابل توجه مي شوند، ذهنيت مشتري را سنت به صحت مبلغي که پرداخت مي کند، درچار تردي ميسازد.
48) اجراي يک طراحي مي تواند با مشخص کردن اين موارد آغاز شود. مورد سفارش مخاطب (گروه سني و فرهنگي) زمان در اختيار، عوامل بصري لازم، تکنيک اجراي متناسب با هزينه ها و موارد جانبي.
49) در طراحي و ارائه آثار به مکان ارائه آنها توجه داشته باشيد. اين نکته از جهت در نظر گرفتن عوامل بصري اطراف آنها که مي توانند نقش تکميلي يا تخريبي داشته باشند. حائز اهميت است.
50) به هنگام اجراي پروژه جديد، طرح هاي انجام شده قبلي را پيش رو داشته باشيد و تا حد امکان از عناصر تصويري و اجرايي که در طرح قبل موجود است، استفاده نکنيد.
51) ضمن اجراي سفارش، مشتري از آموزش تبليغاتي داده بکوشيد ميزان آگاهي هاي او را رد ارتباط با تبليغات و سواد بصري افزايش دهيد.
52) در صورتيکه تکنيک اجراي طرحتان يکي از شيوه هاي چاپ است – بويژه چاپ افست- پس از تکثير طرح، نمونه چاپ شده را با نمونه ارجينال تطبيق دهيد. از اين طريق در هنگام اجراي آثار بعد ه با همان تکنيک اجرا مي شوند، جزئيات کار را با اطمينان و دقت بيشتري مشخص خواهيد کرد.
53) براي بدست آوردن سفارش، قيمت بازار را خراب نکنيد اين کار ضمن لطمه زدن به همکاران ديگر نهايتاً باعث متضرر شدن شما نيز خواهد شد.
54) پي گيري نتيجه فعاليت هاي تبليغاتي که براي سفارش دهنده انجام داده ايد و ارسال آنها براي مشتري سبب آگاهي طرفين نسبت به ميزان موفقيت پروسه تبليغاتي مي شود. ضمن آنکه اعتماد سفارش دهنده را نسبت به وجدان کاري شما و موسسه شما افزايش مي دهد.
55) براي ساختار شکني و زير پا گذاشتن اصول و قواعد تبليغات و گرافيک لازم است . ابتدا آ‹ها را فرا گرفته باشيم نو آوري با آگاهي به آنچه در گذشته انجام پذيرفته، ارتباط مستقيم دارد. در حقيقت شما بايد بدانيد قبلاً چه بوده تا بتوانيد بگوييد بعداً چه بايد بشود.
56) بعضي از سفارشات به دليل ويژگيهاي خاص خود، امکان حرکات تازه در اجراي طرح را به شما نمي دهد براي نمونه در طراحي اوراق اداري نهادها و ارگانهاي اداري (در ايران) بايد توجه داشته باشد که بسياري از حرکتهاي شما از پيش توسط سفارش دهنده، مشخص يا محدود شده اند. لزوم قيد شدن نشانه هاي دوستي قرار گرفتن آنها در بالاي کادر، نوع مشخص قلم نوشتار، محدوديت رنگ در چاپ،ثابت بودن قطع (A?- A?) ضرورت قيد شدن مواردي چون تاريخ، شماره ، پيوست و .... از اين جمله اند.
57) با هر مشتري به زبان خودش گفتگو کنيد. مسلماً اين زبان، چرب زباني نخواهد بود، در نظر بگيريد به دليل عدم برقراري ارتباط فکري لازم با سفارش دهنده (به جهت نياموختن زبان وي) نتوانيد مجموعه فعاليتهاي خود و گروهتان را به او بقبولانيد و اين يعني دوباره کاري و از دست دادن فرصت.
58) سفارش دهندگان خوب خود را به مشتريان هميشگي تبديل کنيد . بهتر است تعداد انگشت شماري مشتري دائمي داشته باشيد تا آنکه تعداد پرشماري مشتري فصلي. ويژگي مهم حالت اول شناخت کافي و لازم بين شما و سفارش دهنده است که سبب مي شود تا با اطمينان از آنچه مي خواهيد و آنچه بايد انجام شود، در زمان و هزينه صرفه جويي کنيد. چنين امري نهايتاً به همکاريهاي موفق تري مي انجامد.
59) بين مشتريان خود به لحاظ اهميت سفارشات از نظر زمان تحويل و کيفيت اجرا، تفاوت نگذاريد. سفارش دهنده اي که با سفارش طراحي مجموعه اوراق اداري خود، کار با شما را آغاز مي کند، ممکن است در دراز مدت به يکي از اصلي ترين مشتريان شما تبديل گردد.
60) تا ديروز تصور مي شد وظيفه گرافيست (تبليغاتچي) اجراي پروژه تبليغاتي در جهت رضايت مشتري است اما امروز اعتقاد درست بر اين است که وظيفه گرافيست اجراي پروژه تبليغاتي در جهت رضايت مشتريهاي دائمي است. بنابراين شناخت و آگاهي نسبت به خواسته هاي اين مشتريان از وظايف شماست.
منبع : MashhadTeam.com
اين مجموعه، در بردانده نکاتي است که شايد به هنگام مطالعه در نظرتان بديهي جلوه کند. اما اغلب بدون توجه به آن ، اقدام به برنامه ريزي تبلغاتي و طراحي گرافيک ميکنيم...

انسان مجموعه اي از توانائيها و ناتوانائيهاست. تنها راه کسب موفقيت آن است که روي توانائيهاي خود متمرکز شود.
مقدمه :
اين مجموعه، در بردانده نکاتي است که شايد به هنگام مطالعه در نظرتان بديهي جلوه کند. اما اغلب بدون توجه به آن ، اقدام به برنامه ريزي تبلغاتي و طراحي گرافيک م يکنيم. اين عدم توجه به ويژه در ميان دانشجويان گرافيک که قصد ورود به عالم حرفه اي گرافيک و تبليغات را دارند بيشتر به چشم مي آيد. مواردي که در صورت توجه آنها، مسلماً منتج به خلق آثاري مناسبتر خواهد شد .
از اين رو سعي شده است با مدرن کردن مهمترين نکات کاربردي که داراي پيشينه اندکي در اين زمينه هستند کم رنگ کنيم. بديهي است در تدوين اين مجموعه فرض برآن بوده است که مخاطبين و مراجعين اين مجموعه از سواد بصري و مباني هنرهاي تجسمي بهره داشته و الفباي گرافيک را نيز از پيش آموخته اند.
با آرزوي مفيد واقع شدن اين مجموعه براي شما خواننده محترم :
1) پيش از آغاز هر پروژه تبليغاتي تمام مواردي را که تصور مي کنيد با پروژه شما مرتبط و ضروري است و بايد آنها را انجام دهيد ، يادداشت و فهرست کنيد.
2) در مورد موضوع سفارش اطلاعات لازم و ضروري کسب کنيد. تا زمانيکه تمامي اطلاعات ضروري يا حداقل مذکور ، اشتباه محض است.
3) اگر براي تبليغ کالاي مورد نظر ، اقدام به طراحي تصاوير الزامي است بهتر است تمامي الگوهايي را که به ذهنتان ميرسد ، بر روي کاغذ منتقل کنيد.
4) سقف بودجه که سفارش دهنده امکان پرداخت آنرا دارد براي شما بسيار اهميت دارد ، چرا که به شما امکان مي دهد موارد ديگر پروژه را براساس آن مدون و محاسبه کنيد.
5) شناخت ويژگيهاي کالا يا خدماتي که قرار است براي آن تبليغ کنيد شما را در قرار گرفتن در مسير درست تبليغ ، بسيار ياري مي کند.
6) تا حد امکان از بکار گيري تصاويري که در ساير آثار چاپي استفاده شده اند پرهيز کنيد ولي اگر به دلايلي لازم باشد چنين کاري انجام دهيد – از جمله اصرار سفارش دهنده آنهم در صورتي تصوير مورد نظر متعلق به آرشيو خود او باشد – حتما تصوير اصلي را از او تحويل بگيريد و از اسکن کردن تصاوير چاپي خودداري نيد، زير اين امر در چاپ (افست) مجدد تصوير سبب مي شود تا تصوير از نظر جهت قرار گرفتن ترام ها دچار افت کيفيت شود. (به اين ايراد اصطلاحاً پيچازي مي گويند).
7) زمانيکه براي انجام پروژه در اختيار داريد بايد کاملا مشخص باشد در حقيقت جدول زماني تبليغاتي شما جهت ارائه محصول تبليغي در جامعه بسيار حائز اهميت است.
8) انتخاب تکنيک و شيوه متناسب با موضوع از موارد ديگري است که در امکان موفقيت شما مؤثر است.
9) اگر مايليد ايده تبليغاتي شما منحصر به فرد و به اصطلاح (يونيک) باشد، بهتر است ايده هاي اوليه را با احتياط کنار گذاشته و به موارد ديگر فکر کنيد.
10) راهنمايي سفارش دهنده در تعيين آنچه مي خواد به عهده شماست بنابراين مطمئن شويد که سفارش دهنده مي داند چگونه تبليغي را براي خدمات يا محصولش مي خواهد.
11) سفارش دهنده را در جريان پيشرفت مراحل کار قار ردهيد.
12) سرعت عمل در تمامي کارها مورد تأييد است اما بازنگري چند بار هر طراحي مي تواند در کاهش نقاط ضعف و افزايش نقاط قوت آن مؤثر باشد.
13) به تفاوت بين زيبايي و موفقيت توجه کنيد. اثر موفق اثري است که تأثير لازم را در زمان پيش بيني شده در مخاطبين مورد نظر داشته باشد.
14) توجه به نظرات سفارش دهنده لازم و ضروري است ولي در ادامه اين توجه نبايد به اعمال سليقه مشتري تسليم شويد.
15) اتودهايي که براي ارائه به سفارش دهنده کار مي شوند بايد تا حد امکان کامل بوده و با نمونه نهايي مورد نظر شما همخواني داشته باشد.
16) ترجيحاً از ارائه يک اتود طرح به سفارش دهنده خودداري کنيد.
17) در صورتي که معتقديد نمونه اي از کارهاي ارائه شده به صاحب کار، نسبت به ديگر اتودها برتري دارد ، بطور غير مستقيم و از طريق برشمردن مزاياي آن، سفارش دهنده را نسبت به ديگر اتودها برتري دارد به طور غير مستقيم و از طريق برشمردن مزاياي آن،سفارش دهنده را نسبت به انتخاب آن راغب کنيد .
18) به ياد داشته باشيد صاحب اصلي اثر خلق شده توسط شما سفارش دهنده آن اثر است بنابراين سليقه شخصي خود را در اجراي کار به عنوان امضاي کار اعمال نکنيد.
19) هرگز در برشمردن معايب احتمالي کاري که انجام داده ايد پيش قدم نشويد.
20) گاهي اوقات ايده هاي تبليغاني خوبي به سرعت در ذهن شکل مي گيرند و به همان سرعت نيز از ياد مي رورند مناسبترين راه براي حفظ اين ايده ها، انتقال بلافاصله آنها روي کاغذ به صورتکاملاً ابتدايي و همراه کردن اين اتود خام باتوضيحات نوشتاري است.
21) غالباً حساسيت بيش از حد در رعايت کيفيت، به وجود آورنده وسواسي مخرب است و زماني در اثر وجود دارد که بايد از ايجاد تغيير در آن خودداري کرد. تشخيص دادن اي زمان اهميت ويژه اي دارد.
22) اگر سفارش دهنده ويژگي مشخصي از تبليغ کالا يا خدماتش را مورد توجه دارد ، شما موظفيد جهت موفقيت کارتان ( و کار او) و براي نيل به هدف، مورد تأکيدي را در اثرتان جلوه گر کنيد.
23) پس از تأييد اتود کار توسط سفارش دهنده اجراي چند نمونه وار ياسيون رنگ و طرح ، هم شما و هم سفارش دهنده را در رسيدن به محصولي قوي ياري مي کند.
24) نوآوري در غالب موارد سبب جلب توجه مخاطبين مي شود. ولي به کار گيري آن در صورتي که حساب شده و هوشمندانه انجام نشود منجر به شکست عمليات تبليغي شما خواهد شد.
25) ايجاد تغييرات غير معمول و غير منتظره در کار، مي تواند به جذابيت آن کمک کند. البته اين ابتکار نبايد عوارض اقتصادي، بصري و ... داشته باشد.
26) ايجاد و حفظ يک هارموني کلي در اثر ، گام ديگري در موفقيت آن است چگوگي خطوط مورد استفاده در آن ، نوع قلم نوشتار ، رنگ، کادر و ... همگي بايد متأثر از موضوع تبليغ و هماهنگ با يکديگر باشند.
27) براي انتخاب فونت مناسب، بايد مواردي همچون موضوع کار، مفهوم نوشته، حجم اشغالي توسط نوشتار ، محل قرار گيري رنگ مورد نظر برا ي آن و غيره مورد توجه قوار گيرد.
28) رنگهاي مورد نظر خود را حتماً با توجه به اطلسهاي رنگ قابل اطمينان انتخاب کنيد. اين نکته به ويژه در هنگام اجراي طرح بوسيله نرم افزارهاي گرافيکي و ديدن آن از طريق مانيتورهاي غير حرفه اي حائز اهميت است.
29) هنگام تايپ فارسي در نرم افزارهاي گرافيکي، به دليل تنظيم اوليه اين نرم افزارها براي تايپ انگليسي يا اصطلاحاً لاتين ، فواصل بين بعضي حروف بيشتر از حروف ديگر مي شود توصيه مي کنيم پس از اتمام تايپ مطالب و تبديل آنها به تصوير يا مسير ، ايرادات موجود در رابطه با فواصل حروف را از بين ببريد.
30) در هنگام طراحي با نرم افزارع از تبديل و تغيير مکرر و ساختار فايل خود مگر درموارد کاملا ً ضروري خودداري کنيد. تبديل و تغيير مد رنگي، ابعاد، کيفيت فايل و .... سبب کاهش کيفيت طرح نرم افزارهاي شما مي شود.
31) در اجراي سفارشات، کنترل متن نوشتار از جهت رفع غلطهاي املايي. به ويژه در سفارشات چاپ ضروري و برعهده شماست. حتي اگر اين موارد نادرست از جانب سفارش دهنده صورت گرفته باشد.
32) توجه به فرهنگ بصري و کلامي مخاطبين تبليغات، سبک کاستن از بسياري دوباره کاريها مي شود.
33) توصيه مي کنيم بيش از شروع اتودهاي اوليه براي انجام سفارش تبليغاتي قراردادي مشخص با سفارش دهنده عقد کنيد.
34) در صورت امکان روي دو يا چند پروژه تبليغاتي بطور همزمان و در يک آيتم زماني فکر نکنيد . اين کار سبب ميشود تا ضريب موفقيت کامل هر يک ازپروژه ها بطور قابل توجهي کاهش يابد.
35) اصول و قواعد گرافيک به منظور خلق آثار جذاب ، زيبا و موفق ايجاد شده و مورد استفاده قرار مي گيرد اما گاهي امکان دارد رعايت اين اصول و بکارگيري آنها از ميزان جذابيت يا توفيق کار بکاهد در اين صورت بهتر است از رعايت جزء به جزء اين اصول پرهيز کنيم
36) همواره موارد تبليغاتي که انجام داده ايد را (و حتماً از آنها آرشيوي در اختيار داريد) مورد بازبيني قرار دهيد. اين کار باعث مي شود متوجه پيشرفت يا احتمالاً سير نزولي در آثارتان شويد.
37) در آثاري که مخاطب عام دارند ميانگين سطح سواد بصري و فرهنگي جامعه را به عنوان معيار درک پيامتان در نظر داشته باشيد.
38) معکوس کردن بعضي از قسمتهاي نوشتار، کوچک بزرگ کردن بخش هايي از آن واژگون کردن تصاوير ، تغيير غير متعارف ابعاد طرح و نسبت آن، قرار دادن همه عوامل طراح در بخش کوچکي از کادر و تضاد با بخش بزرگتر آن و ... از جمله موارد ايجاد جذابيت در اثر اجرايي است. البته مسلماً اين موارد را در جاي خود بکار خواهيم برد.
39) ارائه ماکت، اتود و به طور کلي طرح آنجه قرار است بعداً به اجراي نهايي برسد با کيفيتي بيشتر از اجراي اصلي سبب ايجاد نوعي پرتوقعي در سفارش دهنده ميشود.
40) در آثاري که به دليل محدويت ابعاد امکان استفاده از تصاير کاهش مي يابد بهتر است با بکار گيري فونتهاي جذاب و مناسب اين نقيصه را کم رنگ کنيم.
41) توصيه مي کنيم آرشيوي از فونتهاي فارسي و انگليسي که با هم هماهنگ هستند، تهيه کنيد اينکار در طرحايي که نياز به استفاده هم زمان از دو زبان در آن است بسيار مفيد است.
42) ترجيحاً و در صورت امکان هنگام اجراي سفارش، به وارياسيون جمعي آن نيز فکر کنيد.
43) اثر ارجينال را به مشتري تحويل ندهيد. حال اين اثر اجراي دست باشد يا وسيله نرم افزار اجرا شده باشد. دليل اينکار جلوگيري از تغييرات احتمالي در طرح بدون اطلاع شماست.
44) آگاهي نسبت به زير شاخه هاي گوناگون گرافيک زير شاخه هاي آنها (گرافيک محيطي گرافيک خبري ، گرافيک ژورناليستي و ... مواردي چون بروشور، کاتالوگ ، پوستر، نشانه بسته بندي و ...) و اصطلاحات (گريد، پونيت، لي آوت، فونت و ...) و نيز نقاط قوت و ضعف هريک از اين شاخه ها و زير شاخه ها الزامي است.
45) هرگز در اجراي آثارتان وابسته به يک تکنيک و شيوه اجرايي نشويد. اينکار ضمن تکراري کردن آثارتان شما را در انجام پروژه هاي تبليغاتي گوناگون کاملاً محدود خواهد کرد.
46) تا آنجايي که برايتان مقدور است از پذيرفتن طرحهاي نيمه تمام خودداري کنيد. چنين موردي هم براي شما و هم براي طراح قبلي و هم براي سفارش دهنده تبعات منفي دارد.
47) به هنگام ارائه فاکتور هزينه ها به سفارش دهنده، از تخفيفهاي غير معقول خودداري کنيد. تخفيفهايي که شامل مبالغ قابل توجه مي شوند، ذهنيت مشتري را سنت به صحت مبلغي که پرداخت مي کند، درچار تردي ميسازد.
48) اجراي يک طراحي مي تواند با مشخص کردن اين موارد آغاز شود. مورد سفارش مخاطب (گروه سني و فرهنگي) زمان در اختيار، عوامل بصري لازم، تکنيک اجراي متناسب با هزينه ها و موارد جانبي.
49) در طراحي و ارائه آثار به مکان ارائه آنها توجه داشته باشيد. اين نکته از جهت در نظر گرفتن عوامل بصري اطراف آنها که مي توانند نقش تکميلي يا تخريبي داشته باشند. حائز اهميت است.
50) به هنگام اجراي پروژه جديد، طرح هاي انجام شده قبلي را پيش رو داشته باشيد و تا حد امکان از عناصر تصويري و اجرايي که در طرح قبل موجود است، استفاده نکنيد.
51) ضمن اجراي سفارش، مشتري از آموزش تبليغاتي داده بکوشيد ميزان آگاهي هاي او را رد ارتباط با تبليغات و سواد بصري افزايش دهيد.
52) در صورتيکه تکنيک اجراي طرحتان يکي از شيوه هاي چاپ است – بويژه چاپ افست- پس از تکثير طرح، نمونه چاپ شده را با نمونه ارجينال تطبيق دهيد. از اين طريق در هنگام اجراي آثار بعد ه با همان تکنيک اجرا مي شوند، جزئيات کار را با اطمينان و دقت بيشتري مشخص خواهيد کرد.
53) براي بدست آوردن سفارش، قيمت بازار را خراب نکنيد اين کار ضمن لطمه زدن به همکاران ديگر نهايتاً باعث متضرر شدن شما نيز خواهد شد.
54) پي گيري نتيجه فعاليت هاي تبليغاتي که براي سفارش دهنده انجام داده ايد و ارسال آنها براي مشتري سبب آگاهي طرفين نسبت به ميزان موفقيت پروسه تبليغاتي مي شود. ضمن آنکه اعتماد سفارش دهنده را نسبت به وجدان کاري شما و موسسه شما افزايش مي دهد.
55) براي ساختار شکني و زير پا گذاشتن اصول و قواعد تبليغات و گرافيک لازم است . ابتدا آ‹ها را فرا گرفته باشيم نو آوري با آگاهي به آنچه در گذشته انجام پذيرفته، ارتباط مستقيم دارد. در حقيقت شما بايد بدانيد قبلاً چه بوده تا بتوانيد بگوييد بعداً چه بايد بشود.
56) بعضي از سفارشات به دليل ويژگيهاي خاص خود، امکان حرکات تازه در اجراي طرح را به شما نمي دهد براي نمونه در طراحي اوراق اداري نهادها و ارگانهاي اداري (در ايران) بايد توجه داشته باشد که بسياري از حرکتهاي شما از پيش توسط سفارش دهنده، مشخص يا محدود شده اند. لزوم قيد شدن نشانه هاي دوستي قرار گرفتن آنها در بالاي کادر، نوع مشخص قلم نوشتار، محدوديت رنگ در چاپ،ثابت بودن قطع (A?- A?) ضرورت قيد شدن مواردي چون تاريخ، شماره ، پيوست و .... از اين جمله اند.
57) با هر مشتري به زبان خودش گفتگو کنيد. مسلماً اين زبان، چرب زباني نخواهد بود، در نظر بگيريد به دليل عدم برقراري ارتباط فکري لازم با سفارش دهنده (به جهت نياموختن زبان وي) نتوانيد مجموعه فعاليتهاي خود و گروهتان را به او بقبولانيد و اين يعني دوباره کاري و از دست دادن فرصت.
58) سفارش دهندگان خوب خود را به مشتريان هميشگي تبديل کنيد . بهتر است تعداد انگشت شماري مشتري دائمي داشته باشيد تا آنکه تعداد پرشماري مشتري فصلي. ويژگي مهم حالت اول شناخت کافي و لازم بين شما و سفارش دهنده است که سبب مي شود تا با اطمينان از آنچه مي خواهيد و آنچه بايد انجام شود، در زمان و هزينه صرفه جويي کنيد. چنين امري نهايتاً به همکاريهاي موفق تري مي انجامد.
59) بين مشتريان خود به لحاظ اهميت سفارشات از نظر زمان تحويل و کيفيت اجرا، تفاوت نگذاريد. سفارش دهنده اي که با سفارش طراحي مجموعه اوراق اداري خود، کار با شما را آغاز مي کند، ممکن است در دراز مدت به يکي از اصلي ترين مشتريان شما تبديل گردد.
60) تا ديروز تصور مي شد وظيفه گرافيست (تبليغاتچي) اجراي پروژه تبليغاتي در جهت رضايت مشتري است اما امروز اعتقاد درست بر اين است که وظيفه گرافيست اجراي پروژه تبليغاتي در جهت رضايت مشتريهاي دائمي است. بنابراين شناخت و آگاهي نسبت به خواسته هاي اين مشتريان از وظايف شماست.

 
بالا