• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تاپيك آموزشي مطالب هواشناسي

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
درود

سعي بر اينست كه در اين تاپيك مطالب آموزشي رو از موضوعات گوناگون علم هواشناسي ارائه نماييم.:گل:
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
شاخص MJO بعنوان يك شاخص بسيار مهم و موثر بر روي آب و هواي مناطق حاره و نيز جنب حاره اي شناخته شده. طبق تجربيات و مطالعات بهترين فاز اين شاخص فاز 8 بوده كه در اين فاز بادهاي شرق وزان اقيانوس هند به اوج رسيده و برروي درياي سرخ شرايط همگرايي سطحي و واگرايي فوقاني ايجاد مي شود كه منجر به بسط و توسعه سيستم هاي سوداني مي شه.


وضعيت فعلي شاخص MJO: اكنون در فاز ي كه در شكل زير مي بينيد قرار دارد .

rmm.phase.Last40days.gif.small.gif



اين شرايط منجر به كاهش فعااليت و نفوذ سيستم هاي جنوبي در خاورميانه ميشه و متقابلا شرايط مرطوب تري در اندونزي و مالزي و منطقه اقيانوسيه فراهم مي آورد. وقوع و فراواني طوفان هاي حاره اي در اين شرايط در منطقه اقيانوسيه افزايش پيدا مي كند.

شاخص Potential Velocity در 2 تراز 200 و 850 بسيار مهم هستند هر گاه در آفريقا اين شاخص در تراز 200 و 850 بترتيب منفي و مثبت نسبت به نرمال شد آنگاه شرايط براي وقوع ناپايداري بر روي درياي سرخ و منطقه حاره آفريقا مساعد مي شه.

3jkwks4s6u4a5th8gd.png

037exw03tfm6il956xoy.png



 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
quote_icon.png
نوشته اصلی توسط pokerface
امیر محسن عزیز، مشهد امروز تحت تاثیر CIN (convection inhibition ) هست.یعنی‌ نیروی بازدارندهٔ صعود هوا.اگر من در رسم چین اشتباه کردم دوستان کمک کنن که تصحیح بشه .در کنار نقشه CIN رو زده صفر ولی‌ روی نقش که من رسم می‌کنم CIN قابل توجه هست.

vlq0ah9r99xob6owm4vs.gif
3qohce1m50booq37u8e.gif
f3dcv33lg101184ogjd6.gif
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
نوشته شده توسط : Cumulonimbus

ضمن تشكر از بهروز عزيز
اون شاخصهايي كه در نمودار skewt صفر منظور شده، همان صفر درست هست چون اكثر شاخصهايي كه به همراه نمودار Skewt نمايش داده ميشود معيارهايي از ناپايداري هوا در شرايط باروتروپيك هستند و عمدتا در مورد تغييرات همرفتي جو كاربرد دارند. شاخصهاي CAPE و CIN وقتي تعريف ميشوند كه جو ناپايدار باشد و هوا بعد از اشباع شدن و رسيدن به سطح LCL پتانسيل رسيدن به سطح صعود آزاد (LFC) را داشته باشد. سطح محصور بين منحني دما و خط صعود آدياباتيك اشباع كه LCL را به LFC متصل ميكند CIN (Convective Inhibition) ناميده ميشود كه در حقيقت نقطه مقابل CAPE يا Anti-CAPE مي باشد. با اين تعريف هر چه CIN منفي تر باشد شروع ناپايداري همرفتي و صعود آزاد هوا به تاخير مي افتد.
به طور كلي قائده اي كه براي شاخصهاي ناپايداري (SHOW،LIFT،KINX،CAPE،CINS و...)در منابع مختلف بيان شده عمدتا در طوفان هاي همرفتي به كار مي رود و در شرايط بارشهاي غير همرفتي و در زمستان كاربرد ندارد. در حقيقت اين شاخصها براي يك جو باروتروپيك (barotropic) تعريف شده اند كه جو داراي توزيع دمايي يكنواخت و بدون شرايط جبهه اي است يعني همان چيزي كه در فصل گرم سال بيشتر وجود دارد. كافي است نگاهي به اين شاخصها در هنگام بارش برف يا باران در فصل سرد سال بياندازيد و ببينيد اصلا با تعاريفي كه از آنها در مورد ميزان ناپايداري هوا شده همخواني ندارد.

يك روز بهاري با رگبار و رعدوبرق



يك روز برفي
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
نوشته اصلی توسط pokerface

ممنون از توضیح خوبت مهدی جان.ولی‌ یک سوال؟ elevated convection میتونه در cold front سیکلون‌ها در بارش‌های زمستانی هم وجود داشته باشه،یعنی‌ همرفت از سطح زمین انجام نشه و در واقع از بالای لایهٔ inversion رخ بده.کما اینکه در فریم بعد مشهد هم cape نمودار شد و هم CIN .می‌شه در مورد این برام توضیح بدی؟ممنون از وقتی‌ که میگذاری.

CAPE is effectively the positive buoyancy of an air parcel and is an indicator of atmospheric instability, which makes it very valuable in predicting severe weather. It is a form of fluid instability found in thermally stratified atmospheres in which a colder fluid overlies a warmer one. As explained below, when an air mass is unstable, the element of the air mass that is displaced upwards is accelerated by the pressure differential between the displaced air and the ambient air at the (higher) altitude to which it was displaced. This usually creates vertically developed clouds from convection, due to the rising motion, which can eventually lead to thunderstorms. It could also be created in other phenomenon, such as a cold front. Even if the air is cooler on the surface, there is still warmer air in the mid-levels, that can rise into the upper-levels. However, if there is not enough water vapor present, there is no ability for condensation, thus storms, clouds, and rain will not form.

-------------------------------------------------


نوشته اصلی توسط: Cumulonimbus

سلام
آفرين دقيقا همين طوره. CAPE وقتي معني پيدا ميكنه كه هوا بتواند به سطح LFC برسد. خوب در اين حالت مقدار انرژي كه بسته هوا نياز دارد تا خود را از سطح LCL به سطح صعود آزاد(LFC) برساند همان CIN يا Anti-CAPE هست. نتيجتا اگر CAPE ي وجود نداشته باشد به معني اين است كه هوا اصلا نمي تواند به سطح صعود آزاد برسد پس CIN هم معنايي نخواهد داشت.
 
آخرین ویرایش:

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
نوشته اصلی توسط: Cumulonimbus


همرفتهايي كه از سطح شروع ميشوند مختص شرايط جوي باروتروپيك هستند كه بسته هوا بعد از مقداري صعود و ارتفاع گرفتن به سطح صعود آزاد ميرسه و از اين ارتفاع به بعد به علت اينكه همواره از هواي محيط گرمتر هست به صعود ادامه ميدهد و ابر و بارش افتاق ميافتد. اما در فصل سرد كه معمولا جو يكنواخت نيست و با عبور توده هاي هوايي مختلف شرايط جبهه اي پيدا ميكند و اصطلاحا باروكلينيك هست ديگر بسته هوا نمي تواند به سطح صعود آزاد برسد بنابراين از طريق صعود مكانيكي بر روي سطح جبهه سرد هوا اشباع ميشود و ابر و بارشهاي رگباري ناشي از ابر كومولونيمبوس اتفاق ميافتد. شروع صعود هوا و شكلگيري همرفت از ارتفاعي است كه لايه اينورژن ناشي از جبهه به اتمام ميرسد. ضمنا مقدار CAPE و CIN در اين حالت خيلي كمتر از مقدار اين شاخصها در همرفت تابستانه است. شكل كلاسيك پروفايل قايم جو در اين حالت در زير آورده شده است.

 

Cumulonimbus

متخصص هواشناسی
بارشهاي امروز شمال شرق و رگبارهاي پراكنده برفي كه امروز در مشهد اتفاق افتاد ناشي از عبور يك شاخه جبهه سرد از منطقه ما بود. در هنگام عبور جبهه سرد باد با افزايش ارتفاع در خلاف جهت عقربه هاي ساعت ميچرخد كه اصطلاحا به آن (backing wind) ميگويند. علتش هم اين هست كه در نيمكره شمالي هواي سرد غالبا از شمال نفوذ ميكند اما با افزايش ارتفاع باد سوي غربي پيدا ميكنند كه نتيجتا باد پات ساعتگرد ميچرخند(روي گراف اسكيوتي مشخص شده).
شكل زير پروفايل قايم امروز هواي مشهد رو نشان ميدهد. تشكيل لايه اينورژن در شرايط جبهه اي به علت عبور ار توده هواي سرد زيرين به توده هواي گرمتر بالايي است.(به سطح جبهه در شكل دوم توجه كنيد.)


جبهه سرد


جبهه سرد امروز
 

pokerface

متخصص هواشناسی
ک سیستم ضعیف کم فشار از شمال غرب میاد روی کاسپین و از شمال شرق خارج می‌شه.اکثر ایران تحت نفوذ پر فشار سطح زمین هست.رطوبتش رو از دریای سیاه میگیره برای مناطق داخلی‌ بارش قابل ملاحظه به همراه نداره ولی‌ برای نواحی ساحلی خزر بارش‌های خوب و قسمتهایی از شمال شرق بارش‌های پراکندهٔ رگباری پیش بینی‌ می‌شه.نقشه theta w میتونید جبهه‌ تشکیل شده بر شمال شرق ترکیه رو ببینید.در ۲ فریم بعد حرکت جبهه‌ به سمت کاسپین و شمال شرق دیده میشه.رادیو سوند ارزروم هم گذاشتم تا frontaal zone رو در برسی‌ عمودی پروفایل جو ببینیم.از دوستان خواهش می‌کنم در تحلیل سیستم کمک کنن .

5cn9pr8mo12t724la7xk.png
qa24bahuze1v8lnbmw.gif
j38ilv60o08u8y2t6qx.gif
7kg9an5fda51ghu90gd3.gif
11n5pwy3k5rv0r67wyhp.gif
vkw3558tc3w1wshg65y7.gif
g3axoegnpp0t6e4btwod.png
 

pokerface

متخصص هواشناسی
دقیقا شرایط حال حاضر در این مقاله اومده،خیلی‌ جالبه.

ﻧﻘﺶ ﺩﺭﻳﺎﻱ ﺧﺰﺭ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﺎﺭﺷﻲ ﺳﻮﺍﺣﻞ شمال کشور


به عبارت ديگر، بارشهاي شديد سواحل جنوبي درياي خزر
در شرايطي به وقوع ميپيوندد كه سطح زمين تحت حاكميت
پشته پرفشار از نوع سرد قرار دارد و مركز اين پرفشار معمو ً لا
در شمال غرب درياي سياه (در شرق اروپا) استقرار يافته
است. در جلوي اين پرفشار، سيستم كمفشاري واقع شده كه
داراي منشأ مديترانهاي است و از طريق تركيه و درياي سياه
به جنوب خزر ميرسد و موجب هجوم هواي سرد از طريق
جبهه قطبي به ناحيه خزري ميشود
(شكل ٢). در تراز ۵٠٠
هكتوپاسكال، وقوع بارش در منطقه همراه با حاكميت پشته
بر درياي سياه، شرق تا مركز اروپا و شرق درياي مديترانه،
ناوه عميقی در شرق درياي سياه (در حوالي طولهاي ٤٠ تا ۵٠
شرقي) استقرار میيابد
(شكل ٣). هنگامي كه مركز اين ناوه در
پيرامون قطب شمال و در امتداد اروپاي شرقي قرار گيرد با
گسترش جبهة سرد آن به سمت جنوب، پشته پرفشار مستقر
در شرق اروپا بر درياي خزر قرار میگيرد و بتدريج با ظهور
جريانهای شمال شمال غربي بردرياي خزر، هواي سرد
ناحيه شمالگان با طی کردن سرتاسر طول درياي خزر و با
جذب گرما و رطوبت كافي بشدت ناپايدار میشود. اين عامل
بويژه در نيمه غربي سواحل شمال كشور موجب ريزش بارش
قابل ملاحظهاي ميشود. اين بارش در زماني كه اختلاف
دماي هوا و سطح آب زياد باشد، شديدتر و مقدار آن بيشتر
است. پس لازمه ريزش بارش در سواحل جنوبي خزر آن
است كه در ترازهاي مياني و بالايي جو، ناوه و در سطح زمين
نيز، جبهه (بويژه جبهه سرد) وجود داشته باشد.
حال هر قدر
تفاوت دمای هوا و سطح دريا بيشتر باشد، ميزان بارش نيز
بيشتر و شديدتر است.
 

pokerface

متخصص هواشناسی
دقیقا امیر محسن عزیز به درستی‌ اشاره کردی.مرکز کم فشاری که الان در شرق سواهله جبهه‌ سردش روی کاسپین قرار میگیره و با ریزش هوای سرد و پشت بندش پر فشار فوق‌العاده سنگین بهترین رژیم بارشیو برای شمال رقم میزانه.چقدر جالب که شرایط الان دقیقا شبیه اون مقاله هست.خوش حالم به یک تحلیل درست درمون رسیدیم.
ok88tcncl45iq7908t.png
nr0re2p9nfq8gxqxahoo.png
 

Mohammad-rasht

کاربر ويژه

تحليل بارش برف ايستگاههاي هواشناسي طي ديماه 1386
Cloud Streets Across Caspian Sea - January 10, 2008​
image01122008_1km.jpg
تصوير ماهواره‌ايTERRA از وضعيت ابرناكي خزر طي بارش برف در 20 ديماه 86​
تحليل سينوپتيكي :
با نفوذ توده هواي پرفشار سرد اروپا و نزديك شدن موج ناپايدار كم ارتفاع بر روي سواحل جنوبي درياي خزر از اواخر وقت روز پانزدهم ديماه بارش برف در اكثر نقاط استان آغاز گرديد. بيشترين بارش برف گزارش شده در روز پانزدهم مربوط به ايستگاه جيرنده با 60 سانتيمتر برف ميباشد. بدليل تقويت اين سيستم و افزايش جرم در منطقه و همچنين رسيدن موج ناپايدار در روز 16ام ، بارش برف بطور متناوب و شديد تا روز 17ام و در كياشهر تا 18ام ادامه پيدا كرد. از ظهر روز هجدهم با كاهش موقتي ناپايداري و استقرار هواي پرفشار و گذر موقتي موج ناپايدر هيچ بارشي در استان رخ نداد. از اواخر وقت روز 20ام با نفوذ مجدد همان سيستم و رسيدن موج ناپايدار جديد بارش برف آغاز و تا روز بيست و چهارم ادامه داشت. بيشترين بارش برف گزارش شده طي اين مدت در روز 21ام مربوط به ايستگاه بندرانزلي با 74 سانتيمتر برف ميباشد.


نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه بندرانزلي طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه بندرانزلي طي 7 روز بوده كه شامل سه موج بارش در روزهاي شانزدهم ، بيست و يكم ، بيست و سوم بوده كه بيشترين بارش در روز بيست و يكم و به ميزان 74 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين هفت روز ، 302.5 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 91 سانتيمتر گزارش گرديده است. طي اين مدت در انزلي حداكثر دما 5 درجه سانتيگراد در روز 16 ام و حداقل دما 6.2- درجه سانتيگراد مربوط به روز 18ام در ديماه گزارش گرديده است.
b1.jpg
b2.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه بندرانزلي طي ديماه 86


نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه كياشهر طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه كياشهر طي 7 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي شانزدهم و بيست و يكم بوده كه بيشترين بارش در روز شانزدهم و به ميزان 33 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين هفت روز ، 136.6 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 50 سانتيمتر گزارش گرديده است. طي اين مدت در كياشهر حداكثر دما 5.4 درجه سانتيگراد در روز 16 ام و حداقل دما 7- درجه سانتيگراد در روز 21ام ديماه گزارش گرديده است.
b3.jpg

b4.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه كياشهر طي ديماه 86​
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه كشاورزي رشت طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه كشاورزي رشت طي 7 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي پانزدهم ، بيست و يكم بوده كه بيشترين بارش در روز شانزدهم و به ميزان 45 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين هفت روز ، 119.2 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 78 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي اين مدت در جنوب شهر رشت حداكثر دما 3.6 درجه سانتيگراد در روز 16 ام و حداقل دما 11.8- درجه سانتيگراد در روز 18ام ديماه گزارش گرديده است.
b5.jpg
b24.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه كشاورزي رشت طي ديماه 86​

نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه فرودگاه رشت طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه فرودگاه رشت طي 7 روز بوده كه شامل سه موج بارش در روزهاي شانزدهم ، بيست و يكم بوده كه بيشترين بارش در روز شانزدهم و به ميزان 46 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين هفت روز ، 159.3 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 78 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي اين مدت در شمال شهر رشت حداكثر دما 4.6 درجه سانتيگراد در روز 16 ام و حداقل دما 12- درجه سانتيگراد در روزهاي 20 و 21 ام ديماه گزارش گرديده است.
b6.jpg
b7.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه فرودگاه رشت طي ديماه 86​
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه آستارا طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه فرودگاه رشت طي 3 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي پانزدهم و بيستم بوده كه بيشترين بارش در روز پانزدهم و به ميزان 14 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين مدت ، 17 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 21 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي اين مدت در آستارا حداكثر دما 1.8 درجه سانتيگراد در روز 16 ام و حداقل دما 7.8- درجه سانتيگراد در روزهاي 20 ام ديماه گزارش گرديده است.
b8.jpg
b9.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه آستارا طي ديماه 86​
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه تالش طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه تالش طي 3 روز بوده كه شامل يك موج بارش در روز بيست و يكم بوده كه بيشترين بارش در روز بيست و دوم و به ميزان 38 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين مدت ، 31.1 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 46 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي ايم مدت در تالش حداكثر دما 3.2 درجه سانتيگراد در روز 16 ، 21 و 22 ام و حداقل دما 5.4- درجه سانتيگراد در روزهاي 19 ام ديماه گزارش گرديده است.
b10.jpg
b11.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه تالش طي ديماه 86​
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه لاهيجان طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه لاهيجان طي 6 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي شانزدهم ، بيست و دوم بوده كه بيشترين بارش در روز بيست و دوم و به ميزان 40 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين هفت روز ، 89.3 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 62 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي اين مدت در لاهيجان حداكثر دما 3.4 درجه سانتيگراد در روز 16 ام و حداقل دما 5- درجه سانتيگراد در روز 19ام ديماه گزارش گرديده است.
b12.jpg
b13.jpg


نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه لاهيجان طي ديماه 86​
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه رودسر طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه رودسر طي 6 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي شانزدهم ، بيست و دوم بوده كه بيشترين بارش در روز بيست و دوم و به ميزان 38 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين هفت روز ، 100.2 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 50 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي اين مدت در رودسر حداكثر دما 5.2 درجه سانتيگراد در روزهاي 21 و22 ام و حداقل دما 6- درجه سانتيگراد در روز 18ام ديماه گزارش گرديده است.
b14.jpg
b15.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه رودسر طي ديماه 86​
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه منجيل طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه منجيل طي 5 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي پانزدهم ، بيست و سوم بوده كه بيشترين بارش در روز شانزدهم و به ميزان 14 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين هفت روز ، 7 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 22 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي اين مدت حداكثر دما 5.2 درجه سانتيگراد در روزهاي 16 ام و حداقل دما 6.6- درجه سانتيگراد در روز 20ام در ديماه گزارش گرديده است.
b16.jpg
b17.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه منجيل طي ديماه 86​
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه جيرنده طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه جيرنده طي 5 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي پانزدهم ، بيست و يكم بوده كه بيشترين بارش در روز پانزدهم و به ميزان 60 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين پنج روز ، 24.7 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 84 سانتيمتر گزارش گرديده است. طي اين مدت در جيرنده حداكثر دما 2.8- درجه سانتيگراد در روزهاي 16 ام و حداقل دما 13.4- درجه سانتيگراد در روز 18ام در ديماه گزارش گرديده است.
b18.jpg
b19.jpg

نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه جيرنده طي ديماه 86
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه ماسوله طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه ماسوله طي 6 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي شانزدهم ، بيست و دوم بوده كه بيشترين بارش در روز بيست و دوم و به ميزان 40.5 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين شش روز ، 53.4 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 71 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي اين مدت در ماسوله حداكثر دما 2.2- درجه سانتيگراد در روز 16 ام و حداقل دما 13.8- درجه سانتيگراد در روز 23ام در ديماه گزارش گرديده است.
b20.jpg
b21.jpg


نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه ماسوله طي ديماه 86
نمودار ارتفاع برف روزانه ايستگاه ديلمان طي ديماه 86
بارش برف در ايستگاه ديلمان طي 7 روز بوده كه شامل دو موج بارش در روزهاي پانزدهم ، بيستم بوده كه بيشترين بارش در روز پانزدهم و به ميزان 20 سانتيمتر گزارش شده است. آب حاصل بارش طي اين مدت ، 15.7 ميليمتر بوده و حداكثر ارتفاع برف روي زمين 34 سانتيمتر گزارش گرديده است.طي اين مدت حداكثر دما 2.2- درجه سانتيگراد در روزهاي 16 و 20 ام و حداقل دما 18.2- درجه سانتيگراد در روز 18ام در ديماه گزارش گرديده است.
b22.jpg
b23.jpg


نمودار ارتفاع برف ساعتي ايستگاه ديلمان طي ديماه 86



سحر صالح (كارشناس مركز علوم جوي و اقيانوسي بندر انزلي)


دریافت فایل اکسل که شامل تمام اطلاعات جوی اون روز ها می شه برای ایستگاه های گیلان:

دريافت فايل Excell
 

Cumulonimbus

متخصص هواشناسی
خوب نگاهي به شرايط اتمسفر در نيمه شب گذشته در مشهد داشته باشيم.
چيزي كه مشخص است وجود لايه نه چندان ضخيم ابر و عدم وجود رطوبت كافي در جو است. همان طور كه مي بينيد در فاصله بين سطح 700 و 500 ميلي بار هوا بسيار خشك است. توجه داشته باشيد براي وقوع بارندگي هاي مطلوب بايستي رطوبت در اين سطح بيشتر از 70 درصد باشد. در حقيقت مقدار رطوبت موجود در جو مشهد براي تشكيل ابر مناسب بوده ولي رطوبت كافي براي رشد عمودي مناسب ابر نيمبواستراتوس و در نتيجه وقوع بارش قابل توجه وجود نداشته است. نكته جالب توجه ديگري كه در نمودار اسكيوتي ديشب مشهد به چشم مي خورد اين است كه باد تا سطوح بالاي جو (250 ميلي بار) سوي شمالي-شمال شرقي دارد كه اين مويد رخنه هواي سرد و خشك شمالي است. به طور معمول در بالاي سطح 700، باد سوي غربي پيدا مي كند. ضمنا وجود شرايط جبهه اي در منطقه به چشم نمي خورد.
مقاسه نمودار اسكيوتي ديشب مشهد با نمودار مربوط به زمان بارش 30 سانتي اوايل دي ماه، تفاوت مقدار رطوبت را به خوبي نشان مي دهد.
ديشب


برف سنگين اوايل دي ماه
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
نوشته شده توسط:

Cumulonimbus
user-online.png
http://www.iranjoman.com/member.php?u=26535

امروز, 08:27 PM Top | #20846





سلام
عرض هم به حضورتون كه شزايط فعلي جوي حاكم بر منطقه چيزي شبيه به مدل زير است:

c معرف باند ابرهاي همرفتي همراه با Shortwave Trough تراز 500 و F معرف باند ابر همراه با جبهه سطح زمين مي باشد. فلشها هم jet streak ها را نشان ميدهند.ديروز و امروز يك سوم شمالي كشور و امروز مناطق مركزي تحت تاثير يك Shortwave Trough قرار گرفت و به همين خاطر عموما بارشها رگباري و ابرها عموما cb بودند. همان طور كه مدل بالا نشان ميدهد وقتي دو jet streak به هم برسند و تراف بالا با جبهه سطح زمين منطبق شود mid latitude cyclone عميق شده و به اوج قدرت خود مي رسد. در چنين حالتي چندين عامل شرايط صعود هوا تا ترازهاي مياني و بالايي جو فراهم مي كنند كه شيب جبهه، مكش تراف بالا و خود همگرايي سيكلون مهمترين اين عوامل هستند. اگر نقشه ها را دنبال كنيد همين ترافي كه الان بر روي كشور قرار دارد بعد از عبور از ايران بر روي جبهه ساكني كه هم اكنون در پاكستان و افغانستان قرار دارد منطبق شده و اين جبهه ساكن به يك سيستم جبهه اي فعال تبديل ميشود. اگر چنين اتفاقي (منطبق شدن تراف بالا و جبهه پايين يا همان ادغام دو Jet streak در مدل بالا) در قبل از ورود سيستم به كشور انجام ميشد بارشهاي بسيار خوبي رو دريافت ميكرديم.
نقشه هاي زير با مدل بالا مقايسه نماييد تقريبا شرايط مشابهي ديده ميشود:


موقعيت jet streak


موقعيت فعلي تراف

عميق شدن تراف و انطباق آن با جبهه سطح زمين بعد از عبور از ايران


اين هم موقعيت جبهه ساكن
 
آخرین ویرایش:

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
نوشته اصلی توسط nojeana
خوب پس با تداوم بارش ها تا 2 یا 3 ساعت آینده ایشاله برف می شه.
سامانه تا کی در شمالشرق حضور داره؟
راستی امیر این سامانه که خیلی بی جون بود چجوری اینهمه مشهد خوب شد؟ از جنوب تقویت شد یا خزر؟




محمد جان

والا اینجا دوستان و اساتید خیلی بزرگواری هستند که تفاسیر خیلی جامع و کاملی از خودشون ارائه میدن و خوب من خیلی کوچیکتر از این حرفها هستم که بخوام در مورد این پدیده خاص اظهار نظر کنم ولی خوب اونچیزی که من از این سامانه برداشت کردم به شرح ذیل هست ، فقط از دوستان و اساتید عزیز خواهش میکنم اگه جایی از تفسیر بنده دچار نقصان و یا کمبود هست در توضیح و درک بهتر مطلب بنده رو از علم خوبشون بی دریغ نذارن

1- در بررسی نقشه تراز 500 ملی بار ، همانطوریکه در تصویر زیر مشاهد میکنید منطقه شمال شرق ایران از ناوه عمیقی که در منطقه افغانستان در حال فعالیت هست بی بهره نمونده و هر چند به شکلی ضعیف خصوصا شهر مشهد در دامنه گذر امواج ناپایدار تراز میانی جو در مسیر شمال به جنوب قرار گرفته:

coni2bl5tnslh3zfon3.png


2- در این موقع از سال یعنی فصل زمستان ، بررسی نقشه های تراز 300 میلی بار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هست . این تراز در واقع تشریح کننده وضعیت جت استریم ها هستند که در واقع این جت استریم ها در شکل گیری الگوهای خاص آب و هوایی بسیار پراهمیت هستند. در تصویر زیر شکل گیری پشته در نیمه غربی و شمالی شدن جریانات در شمال شرق ایران و منطقه مشهد بخوبی دیده میشه:

dt2l5jnthknzvjjc0ksb.png


3-در نقشه استریم لاین زیر استقرار مرکز پر فشار و هوای سرد در محدوده دریاچه آرال رو ما داریم که باعث ریزش هوای سرد به منطقه ما شده:

ualh7ldsmvp3uv5maep.png


4- در نقشه شاخص K-Index امروز ما شاهد استقرار توده های AIR mass ( هوای مرطوب جنوبی) بودیم که واقعا رطوبت خوبی رو در تراز 700 میلی بار برای پدیده بارش در منطقه ما به ارمغان آوردند:

x27zeh9cb1uzfbf0x0ha.png


5- نقشه تراز 850 میلی بار زیر نشان دهنده این هست که ما در سطح زمین شاهد نفوذ جریانات سرد و مرطوب شمال غرب دریای خزر بودیم.

p63ulvip1832h2gqqmjt.png


نتیجه اینکه ابر و باد و مه خورشید فلک دست به دست هم دادند تا خدا رو شکر ما امروز یک روز نسبتا سرد و مرطوب رو در مشهد پشت سر بذاریم:گل:
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
نوشته شده توسط :

pokerface

user-online.png



تاریخ عضویت Jan 2013
عنوان کاربر استاد هواشناسی

[h=2]
ضمن تشکر از امیر محسن عزیز
در حال حاضر شاهد بلوغ و رسیدن یک سیکلون عرضهای میانی به مراحل نهایی هستیم.سیستم vertically stacked هست یعنی‌ کم فشار سطح و تراز میانی بر هم منطبق شده
برای ارزیابی یک سیکلون از نقشسه‌های ۴ گانه استفاده می‌کنیم.
۱-با نگاه به نقشه تراز ۵۰۰mb مکان تراف و پشته‌ها رو پیدا می‌کنیم.
۲-از نقشه که همزمان فشار سطح دریا و ۱۰۰۰-۵۰۰ mb thickness رو نشون میده جبهه‌‌ها رو راسم می‌کنیم.با نگاه به isobars مرکز کم فشار رو پیدا کرده و در زیر اون به فشر شدن خطوط ضخامت ۱۰۰۰-۵۰۰ mb نگاه می‌کنیم.اینجا دقیقا مرکز هوای سرد سیکلون هست و خطّ جبهه رو جلوی این به هم فشردگی و در ناحیه گرم سیکلون راسم می‌کنیم.راسم خطّ جبهه‌ گرم سخت تر هست چون فشردگی و تمایز خوت به اندازهٔ جبهه‌ سرد نیست
۳-از نقشه رطوبت در تراز ۷۰۰ mb جهت تخمین مکانهای تشکیل ابر و کمک به رسم جبهه‌‌ها استفاده می‌کنیم.
۴-نقشه ماهواره مربوط به تاریخ شروع پیشبینیرو مقایسه می‌کنیم.
جریان هوا در اطراف یک سیکلون عرضهای میانی کمی‌ پیچیده هست.
۱-warm conveyor belt: کمربند جریان هوای جبهه‌ گرم و مرطوب سیکلون هست که پس از حرکت به سمت شمال و بالا رفتن از روی توده هوای سرد در حال عقب نشینی سرد شده و ضمن بارش با رسیدن به تراز ۳۰۰ mb با جریانای قوی غربی سوی‌‌ غرب به شرق پیدا میکنه.البته در هنگام صعود به علت کشیده شدن توسط کم فشار تراز میانی کمرش یک حالت انحنای s مانند پیدا میکنه
۲-dry slot: که به صورت یک ناحیهٔ خالی‌ از water vapor در نقش مشخصه به علت نزول هوای خشک tropopause در غرب مرکز سیکلون هست.می‌دونیم که در مرکز کم فشار سطح هوا در حال صعود هست و بنابر این برای ایجاد تعادل این هوای خشک کمی‌ غرب مرکز کم فشار نزول میکنه که پس از نزول به صورت پاد ساعت گرد به دور مرکز کم فشار می‌چرخه و باعث اضمحلال ابرها و رطوبت می‌شه و ناحیه dry conveyor belt رو ایجاد میکنه
۳-cold conveyor belt: مسیر جریان هوای سرد پیچیده تر هست.هوای سرد در شمال جبهه‌ گرم شروع به حرکت به سمت غرب در زیر warm conveyor belt میکنه مثل حالتی که یک زیر گذر از روی یک ٔپل هوایی رعد میشه.در حین حرکت رطوبت رو از تبخیر سطحی و بارش جبهه‌ گرم بالا دریافت می‌کنه و همینطور که به سمت غرب میره صعود میکنه و در نزدیکی‌ شمال غرب مرکز کم فشار به ۲ قسمت تقسیم میشه.شاخه شمالی‌ به سمت شمال و بعد در جهت بادهای غربی به سمت شرق میره و شاخهٔ جنوبی به جریانات سیکلونی تراز میانی میپیونده و سر شکل کامای معروف سیکلون رو ایجاد میکنه.معمولا در زمستان سنگین‌ترین برف‌ها به خاطره وجود همین کمربند سرد و در محل شمال غرب مرکز کم فشار (که از مرکز کم فشار تا ۲۰۰ میل میتونه فاصله داشته) سطح هست که باند‌های باریک ولی‌ سنگین برف رو به جا میذاره.
متاسفانه من نقشههای روزهای قبل رو دقیق نتونستم برسی‌ کنم ولی‌ احساس می‌کنم مشهد هم تا حدودی تحت تاثیر cold conveyor belt قرار گرفته باشه.

nxof4j390iq2tazj01f.png
l9yu1btiyv4eqtaqm3qs.png
tv641xqw8o00k6yg8beg.png
8bi0rfxla8j2mz62xyk2.jpg
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
نمودارSkew-T Log-P


موارد زير تمام خطوط اصلي هستند كه يك نمودار Skew-T را تشكيل مي دهند:




- هم فشارها (Isobars) خطوطي از فشارهاي برابر. اين خطوط كه به صورت افقي از چپ به راست نمايش داده مي شوند در قسمت چپ نمودار مقدار گذاري شده اند. فشار با فواصل 100 ميلي بار افزوده شده و گستره اي بين 1050 تا 100 ميلي بار را شامل مي شود. توجه داشته باشيد فاصله گذاري بين هم فشارها در ارتفاع افزايش مي يابد (به همين دليل Log P ناميده مي شود).

-
هم دما (Isotherms) خطوطي از دماهاي برابر. اين خطوط از جنوب غرب به شمال شرق (به همين دليل skew ناميده مي شود) در سراسر نمودار نمايش داده شده و يكچارچه هستند. فواصل بين خطوط براي هر 10 درجه در واحد سلسيوس در نظر گرفته مي شود. اين خطوط در پايين نمودار مقدار گذاري مي شوند.

- خطوط نسبت آميختگي اشباع (Saturation mixing ratio lines) خطوط با نسبت آميختگي يكسان (جرم بخار آب تقسيم بر جرم هوا خشك - گرم بر كيلو گرم). اين خطوط از جنوب غرب به شمال شرق به صورت خط تيره نمايش داده مي شوند. آنها در پايين نمودار مقدار گذاري شده اند.

- پيكان هاي باد (Wind barbs) سرعت و راستاي باد كه براي هر پيكان ترسيم شده و در سمت راست نمودار نمايش داده مي شوند.

- افتاهنگ بي دررو خشك (Dry adiabatic lapse rate) سرعت خنك شدن (10 درجه سلسيوس در هر كيلومتر) يك بسته هواي غير اشباع صعود كننده. اين خطوط از جنوب شرق به شمال غرب سرازير شده و يكپارچه هستند. خطوط بتدريج با ارتفاع به سمت شمال قوس پيدا مي كنند.

- افتاهنگ بي دررو مرطوب (Moist adiabatic lapse rate) سرعت خنك شدن (بسته به مقدار رطوبت هوا) يك بسته هواي اشباع صعود كننده. اين خطوط از جنوب به سمت شمال غرب سرازير مي شود. MALR هنگامي كه هواي سرد نسبت به هواي گرم مقدار رطوبت كمتري دارد، با ارتفاع افزايش مي يابد.

-
عمق پيمايي محيطي (Environmental sounding) نشان دهنده اندازه گيري واقعي دما در اتمسفر. خطوط ناهموار (دندانه دار) جاري شده از جنوب به شمال نمودار. اين خط هميشه سمت راست منحني نقطه شبنم مي باشد.

- نمودار نقطه شبنم (Dewpoint plot) خطوط ناهموار (دندانه دار) جاري شده از جنوب به شمال. آن نمودار نيمرخ قائم دماي نقطه شبنم مي باشد. اين خط همواره سمت چپ عمق پيماي محيطي مي باشد.

- افتاهنگ توده (Parcel lapse rate)
مسير دماي يك توده، در صورت برآمدن از لايه مرزي سياره اي (پايين ترين لايه تروپوسفر كه باد تحت تاثير نيروي اصطكاك قرار دارد) تعبير مي شود.افتاهنگ تا زمان اشباع از DALR پيروي مي كند پس از آن از MALR پيروي مي نمايد. اين خط براي برآورد شاخص صعود (LI) ، اﻧﺮژي ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ در دﺳﺘﺮس ﻫﻤﺮﻓﺘﻲ (CAPE) ، بازدارندگي همرفتي (CINH) و ساير شاخص هاي ترموديناميك استفاده مي شود.




ترجمه توسط مهرداد شهبازي

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
TP چيست؟TP مخفف Tropopause به معني تروپوپوز ست. اين يك لايه همدما يا وارونه در تروپوسفر فوقاني ست. گرم شدن محصول جذب امواج طول موج كوتاه توسط ازون مي باشد. تروپوپوز در نزديكي پايين "لايه ازون" واقع شده است.




قرار گيري TP چگونه است
؟
در يك نمودار Skew-T ، تروپوپوز بعنوان يك سطح فشار در ميلي بار تعيين مي شود. سطحي كه در عمق پيمايي دما، نخستين بار همدما يا وارونه مي شود بعنوان سطح تروپوپوز شناخته مي شود. در حقيقت، تروپوپوز بسيار بيشتر از يك ناحيه انتقالي نسبت به تراز سطح فشار خاص ست.

121110.gif



اهميت استفاده از TP
:
تروپوپوز يك مانع تراز فوقاني در برابر همرفت بواسطه ثبات بسيار بالايش بوده كه سرعت جريانات بالارونده را هنگامي كه آنها به سمت اين منطقه حركت مي كنند بسرعت كند مي كند. TP در یک ارتفاع بالاتر و سطح فشار پایین تر در فصل گرم نسبت به فصل سرد می باشد. TP، در فصل گرم در حدود 150 ميلي بار بوده در حالی که در فصل سرد نزدیک به 250 ميلي بار است و همچنین اين لايه در اين فصل می تواند بزرگتر بوده و بدين گونه آسان تر تعيين موقعيت شود.


ترجمه توسط مرداد شهبازي



 
آخرین ویرایش:

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
با تشکراز مهرداد - مهدی و بهروز عزیز که همواره در آموختن درست مفاهیم هواشناسی به تک همه ما نقش بزرگی رو ایفا کرده اند:گل: من هم یک سری توضیحات رو در ارتباط با نمودار اسکیوتی رادیو سند به فرمایشات اساتید عزیزمون اضافه میکنم و امیدوارم که مورد استفاده دوستان قرار بگیره.

در تصاویر زیر من به توضیحات خطوط و رنگ بندی این نمودارها بیشتر بر روی تصاویر پرداختم که میشه جهت حرکت و نحوه شناسایی شون رو به راحتی تشخیص داد:

w8csyesj53c61wb6dn7d.jpg


fcn327pd6qkny7w3dmf.jpg


ieiq14n0gode8z6nyt0k.jpg


2tyz8jdqt29wfv9sn9q8.jpg


mof6y29yzdyjx5zc3m7p.jpg
 

saeed hh

کاربر ويژه
مطابق باتعريف سازمان هوا شناسي جهاني WMO تعريف ابر چنين است :
توده انبوهي از اجزا بسيار كوچك و قابل رويت از آب يا يخ و يا آب و يخ معلق در هوا را ابر ميگويند.

نحوه تشكيل ابر:
هوا نميتواند تمامي بخار آب موجود در خود را نگهداري كند لذا باحركت هوا به سمت بالا موجود متراكم شده و ذرات ريز و غير مرئي آن به قطرات بسيار ريز و قابل رويت آب يا ذرات ريز و برف و يخ تبديل ميشوند ، سه شرط اساسي براي تشكيل ابر در مورد نظر است .
1-بخار آب موجود بايستي به مقدار كافي باشد .
2- بايستي حتما عمل تبرير انجام شود . COOLING PROCESS
3-بايستي حتما هسته ها ي تراكم يا هسته هايي كه قطرات آب بتوانند د ر اطراف آن هسته ها شكل گيرند وجود داشته باشند .
براي سرد شدن هوا و تشكيل ابر چندين فرايند وجود دارد :
الف : سرد شدن بخار آب بر اثر فرايند جابجايي عمودي . CONVECTIVE COLLIN
ب : برودت مكانيكي يا سرد شدن بخار آب د ر اثر گسترش هوا به قسمتهاي فوقاني . MECHANICAL COLLING
ج: برودت تششعي يا سرد شدن در اثر تششعات موجود. RADIATION –COOLING
سه مرحله عمل فوق به ترتيب مورد بحث قرار ميگيردند:
سرد شدن در اثر عمل جابجايي عمودي : CONVECTIVE COLLING
صعود يك بسته هوا در آتمسفر به سبب گرماي ايجاد شده در سطح زمين را عمل جابجايي حرارتي THERMAL CONVECTION گويند .
اگر يك بسته هوا گرم شود ، دانستيه آن نسبت به محيط كمتر شده و در نتيجه بسته هوا بسمت بالا صعود مينمايد .
پس از صعود دماي آن كاهش يافته و اين عمل تا آنجا ادامه ميابد كه دماي بسته هوا و محيط باهم برابر شود و يا آنكه دماي محيط بيشتر از دماي بسته هوا باشد در اين موقع است كه عمل CONVECTION ( صعود هوا به سمت بالا ) متوقف شده و ابرهاي كومولوفرم CUMOLUFORM يا ابرهاي جوششي تشكيل ميشود كف اين ابرها برابر باارتفاعي است كه عمل اشباع بسته هوا شروع شده و سقف يا TOP ابر برابر باارتفاعي است كه دماي بسته هوا برابر يا كمتر از دماي اطراف ميباشد.
برودت مكانيكي : MECHANICAL – COOLING
برودت مكانيكی بر دو نوع مي باشد :
اورو گافيك
جبهه اي
برودت مكانيكي اورو گرافيك :
اگر هواي مرطوب در اثر جريان باد به سمت بالاي كوهها و تپه ها حركت كند ابر تشكيل ميشود نوع ابر تشكيل شده بستگي به افت درجه حرارت باارتفاع يا LA PS – RAIE =L.R
اگر ميزان L.R محيط يعني ميزان افت درجه حرارت باارتفاع محيط كم باشد نوع ابرهاي تشكيل شده بصورت ابرهاي پوششي يا STRATOFORM خواهد بود .
اگر ميزان L .R يا افت درجه حرارت باميزان محيط شديد باشد يعني اينكه ميزان افت درجه حرارت باارتفاع در محيط اطراف زياد باشد نوع ابرهاي تشكيل شده بصورت ابرهاي جوششي يا CUMULOFORM خواهد بود.
برودت جبهه اي :
برودت جبهه اي در اثر شيب جبهه اي ايجاد شده بين دو توده هوا تشكيل ميشود فرض ميشود دو توده هوا كه هر يك داراي مشخصات ويژه خود هستند نزديك هم قرار گيرند.
باتوجه به اختلاف دانسيته موجود ،اين دو توده هواي گرم را كه داراي دانسيته كمتري است به سمت بالاي توده هواي سرد حركت ميدهد .
وجه مشترك اين دو توده هوا را سطح جبهه اي باجبهه دو توده هوا گويند (در مبحث جبهه ها مفصلا در اين مورد بحث خواهد شد ) حال اگر توده هواي گرم به آرامي بالاي توده هواي سرد بلغزد د راين صورت توده هوا به صورت آدياباتيكي يعني بدون انتقال دما به محيط خارج سرد ميشود تا آنكه به درجه يا نقطه شبنم خود برسد د ر اين صورت ابرهاي پوششي يا STRATIFORM تشكيل ميشود از طرف ديگر هنگامي كه هواي سرد ،هواي گرم را از پايين بسمت بالا سريعا حركت دهد در اين صورت ابرهاي جوششي يا
CUMULUFORM در اثر تراكم شديد هواي گرم هنگام صعود سريع آن تشكيل ميشود.
برودت تشعشعي :
زمين هنگام شب باطول موج بلند تشعشعات شبانه انجام ميدهد در اين صورت برودت زميني به سرعت انجام ميشود توده هواي مجاور زمين در اثر تشعشعات زميني نه تنها گرم نشده بلكه در اثر مجاورت باسطح زمين دماي خود را از دست داده و سرد ميشود اين ارتباط هوا بازمين باعث كاهش دماي آن در نزديكي سطح زمين دماي خود را از دست داده و سرد ميشو د و در نتيجه يك سطح وارونگي INVERSION حرارتي ايجاد ميشود ، اگر دماي هواي فوق الذكر در نزديكي نقطه شبنم خود سرد شود مه يا ابر سطح پايين ايجاد ميشود اين نوع مه را مه تشعشعي گويند .
ابرهائيكه بدين ترتيب تشكيل ميشوند هنگام تشعشعات روزانه از بين ميروند ،اثر بارندگي از ابرها ي سطوح فوقاني و ايجاد رطوبت كافي در نزديكي زمين و انجام تشعشعات زميني امكان تشكيل ابر موجود مي باشد.
 
بالا