• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آلبوم عکسهای مشهد

rahsazan

کاربر ويژه
حوض چشم-پارک ملت
544400_566099780089873_1075.jpg
 

navid-mashhad

کاربر ويژه
خیابان ارگ ( دروازه ارگ،چهارطبقه)
خیابان ارگ در سال‌های 1307 و 1309 شمسی درامتداد ارگ قدیم مشهد در جهت شمالی به جنوبی احداث و بدین جهت به خیابان «ارگ قدیم» مشهور شده است. در جوار ارگ قدیم مشهد که در گذشته محله نظامی شهر بوده، درحدود «بانک ملی»، دروازه ای نیزبه نام «دروازه ارگ» وجود داشته که هم‌اکنون هیچ اثری جز نام آن باقی نیست. این خیابان (امام خمینی فعلی) هنوز هم توسط مردم، خیابان ارگ خوانده می شود. «کوچه ارگ» قبل احداث خیابان «خسروی» راه ارتباطی خیابان ارگ به حرم مطهر بوده (اواسط بین خاکی و بازار سرشور)، به همین دلیل به کوچه ارگ نام‌گذاری شد،‌ بعدها به دلیل استقرار ژاندارمری استوار اشکان به «کوچه اشکان» مشهور گردید و بعد انقلاب به «کوچه خامنه ای» تغییر نام یافت. ساختمان «چهارطبقه» در حاشیه خیابان ارگ که هم‌زمان با خیابان ارگ در سال‌های 1307-1309 احداث شد و ابتدا هتل پارس برد. بعدها اداره کل فرهنگ و ارشاد در آن استقرار یافت. به هنگام احداث خیابان«دروازه طلایی» (مدرس فعلی)در سال 1350 شمسی تخریب شد؛ ولی نام چهارطبقه هنوز بر زبان مردم جاری است

 

rahsazan

کاربر ويژه
بند طرق
عكاس : ميثم دهقاني
اين بند در 25 كيلومتري جاده قديم مشهد - نيشابور واقع شده است.طول تاج اين بند 322 متر است كه بناي اوليه اين سازه آبي در زمان تيموري و به دستور « امير عليشير نوايي » ساخته شده است.

ShowPicture.aspx
 

rahsazan

کاربر ويژه
ShowPicture.aspx

راه و بيراه
عكاس : امين خسروشاهي
شناخت لحظه‌اي اهميت يك موضوع يا رويداد در كسري از ثانيه و همين‌طور پيداكردن فرم و تركيب دقيقي كه روح آن موضوع را به‌نحو مناسب بيان كند، قطعاً درخروجي ثبت يك عكس سهم به‌سزايي دارد. لحظه قطعي در‌واقع لحظه‌اي است كه بايد در ذهن جريان پيدا كند و چيزي متفاوت از انجماد است. لحظه‌اي كه مي‌تواند به قبل و بعد آن گواه باشد و ارزشش به آن است كه روايت ساخته‌شده در ذهن هيچ دو بيننده‌اي يكسان نباشد.
«كارتيه برسون» عكاس مشهور فرانسوي اعتقاد راسخ به لحظه تعيين‌كننده در عكاسي داشت و معتقد بود تنها در اين لحظه است كه يك عكاس مي‌تواند رويدادي را به تصويري ماندگار بدل سازد.
او مي‌گويد: "رويدادها خود ضرباهنگ ساختاري «شكلها» را پديد مي‌آورند و كسي كه بتواند مطابق اين ضرباهنگ عكاسي كند، لحظه قطعي را خواهد يافت".
ارائه اين نظريه در دنياي عكاسي به نظريه لحظه قطعي شهرت يافت. عكاس در اين عكس خواسته يا ناخواسته، با الهام از اين نظريه و يا به صورت اتفاقي، توجه به لحظه قطعي را به‌وجود آورده است. اين تصوير كه كبوتر در حال پرواز بين ماه و گنبد مطهر حضرت رضا(ع) قرار گرفته است، اتفاقي نبوده و شايد بتوان گفت عكاس براي ثبت اين لحظه زمان زيادي را به انتظار نشسته تا به‌اصطلاح اين لحظه را شكار كند . حال سؤال اينجاست كه اگر پرنده در جايي غير از اين نقطه قرار مي‌گرفت چه اتفاقي مي‌افتاد؟ قطعاً درمفهوم عكس با تغييراتي مواجه مي‌شديم. مثلاً اگر پرنده را درانتهاي سمت چپ كادر مشاهده مي‌كرديم، مفهوم خروج از كادر و دوري را تداعي مي‌كرد و يا فرض كنيد كه پرنده به سمت ماه در پرواز بود قطعاً تفسير عكس ديگر اين‌گونه نبود...
ماه در شب و تاريكي نقش هدايت‌گر داشته اما پرنده را درحالي‌كه به سوي گنبد مطهر در پرواز است مشاهده مي‌كنيم! به لحاظ مفهومي كبوتر نماد شخصي است كه در دل سياهي نوري را براي نجات جست‌وجو مي‌كند و در اين سياهي بايد دست به انتخاب بزند و اين انتخابِ درست است كه مي‌تواند نجات‌بخش او باشد. عكاس در اين عكس در پي ارائه يك مفهوم است كه به‌درستي با ثبت لحظه قطعي توانسته بيننده را درگير مفهومي كه در ذهن داشته نمايد. انتخاب كادر افقي باعث افزايش كنتراست، افزايش حجم سياهي و درنتيجه بيش‌تر ديده‌شدن سه عنصر ماه، كبوتر و گنبد مطهر و تأكيد فراوان براي رسيدن به مفهوم عكس شده است.
فرامرز عامل بردبار

http://photo.aqr.ir/Portal/home/?Image/45371/38424/122595/photo.aqr.ir_raho_birah.jpg
 

rahsazan

کاربر ويژه
طبيعت بهاري روستاي گلستان
عكاس : سيد حميد سده‌ئي
اين روستا در 5 كيلومتري مشهد، جاده طرقبه سمت چپ واقع شده است و در كنار بند گلستان، مناظر كوهستاني، باغ‌هاي ميوه و دره‌هاي سرسبز دارد.
تاریخ بارگذاری:
1392/2/25 چهارشنبه

ShowPicture.aspx
 

rahsazan

کاربر ويژه
دره زيباي كمر مقبولا
عكاس : سيد حميد سده‌ئي
در فاصله ۳ كيلومتري طرقبه منطقه‌اي به نام «كمر مقبولا» واقع است. اين منطقه بكر پوشيده از تخته سنگ‌هاي آتشفشاني با جلوه‌هايي بسيار زيباست، به نحوي كه ديدار از اين آثار سنگي با هيات‌هاي شگفت‌انگيز براي بيننده خالي از لطف نخواهد بود.

ShowPicture.aspx
 

rahsazan

کاربر ويژه
صحن عتيق
تصوير منتخب اين هفته، نمايي از صحن عتيق قديم و يا همين صحن انقلاب اسلامي معروف است.در اين عكس گروهي از زائران مشاهده مي‌شوند كه رو به مرقد منور نشسته و در حال زيارت و راز و نياز هستند.
برج ساعت كه بر سردرب غربي اين صحن واقع شده است در تصوير مشهود است.اين برج حلبي كه از سال 1335 برچيده شده و به جاي آن برج فعلي ساعت ساخته شد، از مواردي است كه عكاسان قديمي به تهيه‌ عكس از آن‌ علاقه‌مندي فراواني نشان داده و عكس‌هاي زيبايي را از اين برج تهيه كرده‌‌اند.
تصوير رو به رو در سال 1309 هجري قمري معادل با سال 1267 هجري شمسي تهيه شده است و عكاس آن عبدالله قاجار معروف به عكاس‌باشي يكي‌ از مشهورترين‌ و پركارترين‌ عكاسان‌ دوره‌ ناصرالدين‌‌شاه‌ قاجار است و در آموزش عكاسي حرفه‌اي در ايران نقش مؤثري بر عهده داشت و با برپا كردن عكاسخانه، فن عكاسي را متداول كرد.
اين عكس در كنار تعداد ديگري از تصاوير قديمي حرم مطهر رضوي كه توسط مركز اسناد آستان قدس رضوي شناسايي و مستند شده‌اند، در گنجينه‌ي تاريخ مشهد موزه‌ي مركزي آستان قدس رضوي به نمايش گذاشته شده است.

 

rahsazan

کاربر ويژه
صحن جامع رضوي
عكاس : مسعود نوذري
صحن جامع رضوي با 117584 متر مربع زيربنا و 55 غرفه، در جنوب اماكن متبركه واقع شده است. اين صحن از طريق دو بست به خيابان‌‌هاي امام رضا(عليه السلام) و خسروي نو(شهيد اندرزگو) ارتباط دارد.
علاوه بر اين، ورودي‌‌هاي فرعي نيز صحن جامع را به رواق امام خميني (قدس سره)، صحن قدس و بست شيخ بهائي مرتبط مي‌كنند.
در ضلع‌هاي صحن جامع، سه ايوان و سر در بزرگ به نام‌‌هاي «ايوان ولي عصر» در ضلع جنوبي، «باب الكوثر» در ضلع شرقي و «باب الغدير» در ضلع غربي آن ساخته شده كه در دو طرف هر ايوان دو گلدسته مرتفع وجود دارد.
به دليل اهميت ضلع قبله، ايوان و گلدسته‌‌هاي آن بزرگ‌تر از دو ايوان ديگر ساخته شده‌اند. گلدسته‌‌هاي ضلع قبله، هر كدام 70 متر و گلدسته‌‌هاي ديگر، هر كدام 57 متر ارتفاع دارند. سر در شرقي صحن، سطح 4682 متر مربع و سر در غربي آن، سطح 4373 متر مربع را در برگرفته است.

http://photo.aqr.ir

ShowPicture.aspx
 
بالا