نحوه راه اندازی ماژول های پرداخت بانکها
برای راه اندازی ماژولهای پرداخت ، دو مرحله را باید پشت سر بگذارید.مرحله اول کاملا عمومی بوده و ارتباطی به بانکها ندارد.باید ماژول مربوطه را در فروشگاه نصب نمایید.مراحل زیر را دنبال فرمایید:
1- پرونده مربوط به ماژول را در هاست خود کپی کنید.دقت کنید اگر پرونده دریافتی شما ، از نوع فشرده است ، آنرا از حالت فشرده خارج کنید.بعنوان نمونه ، در مورد ماژول بانک ملت موجود در این سایت ، با استفاده از برنامه winrar و یا برنامه مناسب دیگر ، بر روی کامپیوتر خود آنرا extract کنید.
2- در محل وجود پرونده های ماژول ، عمدتا دو پوشه admin و catalog را خواهید دید.این دو پوشه باید عینا در هاست شما کپی شوند.همانطور که میدانید معمولا برای کپی اطلاعات از رایانه شخصی به هاست ، از برنامه های ftp استفاده می شود.یکی از برنامه های مناسب و البته رایگان در این زمینه filezilla هست که می توانید از اینترنت دانلود کنید.بعنوان نمونه اگر فروشگاه شما در یک سرور لینوکس و در مسیر yoursite/shop نصب شده است ، در مسیر home/yoursite/shop باید دو پوشه admin و catalog را ببینید.کافی است که اطلاعات extract شده از ماژول در رایانه خود را به پوشه های متناظر فوق در سرور ، کپی نمایید.
3- وارد محیط مدیریت فروشگاه شوید.در مورد مثال بند 2 ، نشانی محیط مدیریت بصورت www.yoursite/shop/admin می باشد.از طریق منوی اصلی ، گزینه افزونه ها و سپس افزونه های پرداخت را انتخاب نمایید.نهایتا در مقابل نام ماژول مربوطه ، بر روی دکمه نصب کلیک کنید تا آن ماژول نصب گردد.
4- در همین قسمت ، در مقابل ماژول مربوطه ، بر روی دکمه اصلاح کلیک نمایید تا وارد تنظیمات ماژول پرداخت گردید.در همه ماژولهای پرداخت ، صرفنظر از اینکه مربوط به کدام بانک باشد ، گزینه وضعیت قرار دارد که برای آنکه مشتری بتواند زمان خرید کالا ، از روش پرداخت اینترنتی با استفاده از آن بانک ، استفاده نماید ، باید شما وضعیت آن ماژول را در محیط مدیریت فروشگاه ، به حالت فعال تغییر داده و تغییرات را ذخیره نموده باشید.بطور پیشفرض ، وقتی پس از نصب ماژول پرداخت ، دکمه اصلاح را کلیک می کنید ، وضعیت بصورت غیر فعال می باشد.
مرحله بعد ، بر اساس نوع بانک متفاوت خواهد بود.برای آنکه بتوانید از خدمات پرداخت اینترنتی یک بانک استفاده کنید ، ابتدا باید با بانک مربوطه قرارداد داشته باشید.بانکهای مختلف ، فرآیندهای متفاوتی را برای اینکار در نظر گرفته اند ، در خصوص بانک ملت ، شما باید از طریق سایت بانک ملت ، قسمت خدمات اینترنتی ، بخش پذیرندگان اینترنتی ، یک فرم را که مربوط به درخواست پذیرندگی است را پر نموده و طی 24 ساعت ، شرکت به پرداخت بانک ملت ، از طریق ایمیل ، قرارداد و فرمهاییکه شما باید تکمیل نمایید را برایتان ارسال می نماید.شما آن فرمها را تکمیل نموده ، یک نسخه را برایشان فکس نموده ، یک نسخه را ایمیل و نهایتا یک نسخه را بصورت چاپی و اصلی ، به نشانی اعلام شده ، پست می کنید.طی 48 ساعت ، کارشناسان بانک ملت ، termid و password مورد نیاز برای انجام مراحل آزمایشی پرداخت اینترنتی را برایتان ایمیل می کنند ، شما این اطلاعات را از طریق پانل مدیریت ، و کلیک بر روی گزینه اصلاح ، در مقابل ماژول پرداخت بانک ملت ، (بند 4 در مرحله قبل) وارد می کنید ، سپس ، بصورت آزمایشی ، مراحل پرداخت را بعنوان یک مشتری آزمایشی ، شخصا انجام می دهید.در مرحله آزمایشی ، شماره یک کارت آزمایشی بهمراه رمز آن به شما داده می شود.ضمنا در همین مرحله ، در قراردادیکه برای بانک ارسال نموده اید ، IP سرور مربوط به هاست فروشگاهتان را قبلا اعلام کرده اید.توجه داشته باشید که تست پرداخت چه در حالت آزمایشی و چه در حالت عملیاتی ، بدون ثبت IP مربوط به سرور هاست فروشگاه شما در سرور بانک ، امکانپذیر نخواهد بود.(اینکار ضمن تکمیل فرمهای قرارداد ، انجام می گردد و بانک پس از دریافت فرمهای تکمیل شده شده که در آن IP را اعلام کرده اید ، اینکار را انجام داده و به شما اطلاع می دهد.برای دریافت IP هاست خود ، میتوانید به کنترل پانل هاست خود مراجعه کنید و یا در ویندوز در قسمت run دستور ping -t yoursite.com را تایپ نمایید و بجای yoursite.com آدرس دامین سایت خود را وارد نمایید و پس از اجرای آن ، ببنید که نتیجه ping به چه IP پاسخ می دهد)
پس از آنکه بعنوان مشتری آزمایشی ، با استفاده از اطلاعات مربوط به یک کارت تست ، خرید آزمایشی از فروشگاه خود را بطور موفق انجام دادید ، باید شماره رسید (تراکنش) الکترونیکی را به بانک ایمیل کنید ، (در خصوص بانک ملت ، به شرکت به پرداخت بانک ملت) ، آنها پس از بررسی سوابق آن خرید در سرور خود ، و چند بار تماس تلفنی ، نهایتا termid و password نهایی را در اختیار شما قرار خواهند داد که باید برای پرداخت عملیاتی ، آنرا بجای termid و password آزمایشی در مرحله قبل ، در پانل مدیریت فروشگاه ، و در قسمت اصلاح ماژول پرداخت بانک ملت ، وارد کنید.از این پس ، خریداران شما قادرند تا پرداخت خود را بصورت اینترنتی انجام دهند.
در خصوص سایر بانکها نیز فرآیند مشابهی انجام می شود.برای بانک پاسارگاد ، تمامی مراحل اینترنتی است و شما حتی قرارداد را برای آنها پست نمی کنید.
برخی بانکها در هر پرداخت اینترنتی ، درصدی از مبلغ خرید را بعنوان کارمزد ، کسر می نمایند که میزان دقیق درصد کسر شده ، در قرارداد منعقده شما وجود دارد.بانک ملت هیچ کارمزدی کسر نمی کند.همچنین برخی از بانکها ، وجه مربوط به کالای خریداری شده را بین 24 تا 48 ساعت بعد به حساب شما انتقال می دهند.بانک ملت ، عملیات واریز وجوه به حساب شما را بصورت آنی انجام می دهد.
برای راه اندازی ماژولهای پرداخت ، دو مرحله را باید پشت سر بگذارید.مرحله اول کاملا عمومی بوده و ارتباطی به بانکها ندارد.باید ماژول مربوطه را در فروشگاه نصب نمایید.مراحل زیر را دنبال فرمایید:
1- پرونده مربوط به ماژول را در هاست خود کپی کنید.دقت کنید اگر پرونده دریافتی شما ، از نوع فشرده است ، آنرا از حالت فشرده خارج کنید.بعنوان نمونه ، در مورد ماژول بانک ملت موجود در این سایت ، با استفاده از برنامه winrar و یا برنامه مناسب دیگر ، بر روی کامپیوتر خود آنرا extract کنید.
2- در محل وجود پرونده های ماژول ، عمدتا دو پوشه admin و catalog را خواهید دید.این دو پوشه باید عینا در هاست شما کپی شوند.همانطور که میدانید معمولا برای کپی اطلاعات از رایانه شخصی به هاست ، از برنامه های ftp استفاده می شود.یکی از برنامه های مناسب و البته رایگان در این زمینه filezilla هست که می توانید از اینترنت دانلود کنید.بعنوان نمونه اگر فروشگاه شما در یک سرور لینوکس و در مسیر yoursite/shop نصب شده است ، در مسیر home/yoursite/shop باید دو پوشه admin و catalog را ببینید.کافی است که اطلاعات extract شده از ماژول در رایانه خود را به پوشه های متناظر فوق در سرور ، کپی نمایید.
3- وارد محیط مدیریت فروشگاه شوید.در مورد مثال بند 2 ، نشانی محیط مدیریت بصورت www.yoursite/shop/admin می باشد.از طریق منوی اصلی ، گزینه افزونه ها و سپس افزونه های پرداخت را انتخاب نمایید.نهایتا در مقابل نام ماژول مربوطه ، بر روی دکمه نصب کلیک کنید تا آن ماژول نصب گردد.
4- در همین قسمت ، در مقابل ماژول مربوطه ، بر روی دکمه اصلاح کلیک نمایید تا وارد تنظیمات ماژول پرداخت گردید.در همه ماژولهای پرداخت ، صرفنظر از اینکه مربوط به کدام بانک باشد ، گزینه وضعیت قرار دارد که برای آنکه مشتری بتواند زمان خرید کالا ، از روش پرداخت اینترنتی با استفاده از آن بانک ، استفاده نماید ، باید شما وضعیت آن ماژول را در محیط مدیریت فروشگاه ، به حالت فعال تغییر داده و تغییرات را ذخیره نموده باشید.بطور پیشفرض ، وقتی پس از نصب ماژول پرداخت ، دکمه اصلاح را کلیک می کنید ، وضعیت بصورت غیر فعال می باشد.
مرحله بعد ، بر اساس نوع بانک متفاوت خواهد بود.برای آنکه بتوانید از خدمات پرداخت اینترنتی یک بانک استفاده کنید ، ابتدا باید با بانک مربوطه قرارداد داشته باشید.بانکهای مختلف ، فرآیندهای متفاوتی را برای اینکار در نظر گرفته اند ، در خصوص بانک ملت ، شما باید از طریق سایت بانک ملت ، قسمت خدمات اینترنتی ، بخش پذیرندگان اینترنتی ، یک فرم را که مربوط به درخواست پذیرندگی است را پر نموده و طی 24 ساعت ، شرکت به پرداخت بانک ملت ، از طریق ایمیل ، قرارداد و فرمهاییکه شما باید تکمیل نمایید را برایتان ارسال می نماید.شما آن فرمها را تکمیل نموده ، یک نسخه را برایشان فکس نموده ، یک نسخه را ایمیل و نهایتا یک نسخه را بصورت چاپی و اصلی ، به نشانی اعلام شده ، پست می کنید.طی 48 ساعت ، کارشناسان بانک ملت ، termid و password مورد نیاز برای انجام مراحل آزمایشی پرداخت اینترنتی را برایتان ایمیل می کنند ، شما این اطلاعات را از طریق پانل مدیریت ، و کلیک بر روی گزینه اصلاح ، در مقابل ماژول پرداخت بانک ملت ، (بند 4 در مرحله قبل) وارد می کنید ، سپس ، بصورت آزمایشی ، مراحل پرداخت را بعنوان یک مشتری آزمایشی ، شخصا انجام می دهید.در مرحله آزمایشی ، شماره یک کارت آزمایشی بهمراه رمز آن به شما داده می شود.ضمنا در همین مرحله ، در قراردادیکه برای بانک ارسال نموده اید ، IP سرور مربوط به هاست فروشگاهتان را قبلا اعلام کرده اید.توجه داشته باشید که تست پرداخت چه در حالت آزمایشی و چه در حالت عملیاتی ، بدون ثبت IP مربوط به سرور هاست فروشگاه شما در سرور بانک ، امکانپذیر نخواهد بود.(اینکار ضمن تکمیل فرمهای قرارداد ، انجام می گردد و بانک پس از دریافت فرمهای تکمیل شده شده که در آن IP را اعلام کرده اید ، اینکار را انجام داده و به شما اطلاع می دهد.برای دریافت IP هاست خود ، میتوانید به کنترل پانل هاست خود مراجعه کنید و یا در ویندوز در قسمت run دستور ping -t yoursite.com را تایپ نمایید و بجای yoursite.com آدرس دامین سایت خود را وارد نمایید و پس از اجرای آن ، ببنید که نتیجه ping به چه IP پاسخ می دهد)
پس از آنکه بعنوان مشتری آزمایشی ، با استفاده از اطلاعات مربوط به یک کارت تست ، خرید آزمایشی از فروشگاه خود را بطور موفق انجام دادید ، باید شماره رسید (تراکنش) الکترونیکی را به بانک ایمیل کنید ، (در خصوص بانک ملت ، به شرکت به پرداخت بانک ملت) ، آنها پس از بررسی سوابق آن خرید در سرور خود ، و چند بار تماس تلفنی ، نهایتا termid و password نهایی را در اختیار شما قرار خواهند داد که باید برای پرداخت عملیاتی ، آنرا بجای termid و password آزمایشی در مرحله قبل ، در پانل مدیریت فروشگاه ، و در قسمت اصلاح ماژول پرداخت بانک ملت ، وارد کنید.از این پس ، خریداران شما قادرند تا پرداخت خود را بصورت اینترنتی انجام دهند.
در خصوص سایر بانکها نیز فرآیند مشابهی انجام می شود.برای بانک پاسارگاد ، تمامی مراحل اینترنتی است و شما حتی قرارداد را برای آنها پست نمی کنید.
برخی بانکها در هر پرداخت اینترنتی ، درصدی از مبلغ خرید را بعنوان کارمزد ، کسر می نمایند که میزان دقیق درصد کسر شده ، در قرارداد منعقده شما وجود دارد.بانک ملت هیچ کارمزدی کسر نمی کند.همچنین برخی از بانکها ، وجه مربوط به کالای خریداری شده را بین 24 تا 48 ساعت بعد به حساب شما انتقال می دهند.بانک ملت ، عملیات واریز وجوه به حساب شما را بصورت آنی انجام می دهد.