طي هفتههاي گذشته اعلام خبرهاي مختلفي در حوزه خودرو كه مهمترين آن تعيين تعرفه خودروهاي وارداتي و كاهش آن از 90درصد به 70 درصد از سوي مجلس در قانون بودجه 89 بود.
كاهش 20 درصدي تعرفه واردات خودرو، اين انتظار را به وجود ميآورد كه در بازار خودروي داخلي نيز شاهد تغيير و تحولاتي به خصوص كاهش قيمت باشيم. اما به نظر مي رسد تناقضات ايجاد شده در ابلاغ اين تعرفه به گمرك اين انتظار را از ميان برده باشد چرا كه در شرايط حاضر همان تعرفه 90 درصدي اعمال ميشود.
اما ايرج نديمي عضو هيات نمايندگان اتاق تهران در اين خصوص گفت: به احتمال زياد تعرفه 90درصد واردات خودرو هفته آينده در مجلس مطرح ميشود. معاون پارلماني وزير صنايع در خصوص روند تغييرات تعرفه واردات خودرو در سال 89 به فارس گفت: آخرين نشستي كه 23 نفر كميسيون مشترك كه تلفيقي از كميسيون صنايع و معادن، اقتصاد و برنامه و بودجه بود داشتند تصميم بودجه 89 براي تعرفه واردات خودرو لغو شد يعني تعرفه مطابق سالهاي قبل در اختيار دولت 90 درصد است.
در اين ميان سيدشريف حسيني، دبير كميسيون صنايع و معادن مجلس به ايسنا گفت: كيفيت كنوني خودروهاي داخلي قابل قبول نيست و تنها زماني كه كيفيت خودرو به شكل واقعي افزايش يابد، مصرفكننده راضي است. حسيني درخصوص تعرفه واردات خودرو گفت: نمايندگان مجلس در پايان سال 88 با تدوين تعرفه 70 درصدي واردات خودرو در برنامه بودجه سال 89 ، جهت ايجاد يك فضاي رقابتي براي ارتقاي سطح كيفي محصولات در بين خودروسازان داخلي موافقت كردند.
نماينده مردم اهواز در خصوص برگرداندن ميزان تعرفه تدوين شده در بودجه سال 89 به حالت اوليه، گفت: در طرحي كه توسط نمايندگان مجلس امضا و مطرح شده، مقرر شد تعرفه واردات به حالت گذشته يعني همان90درصد برگردد و با اجراي برنامهاي دقيق، سالانه پنج درصد از تعرفه واردات خودرو كاسته شود و به صورت همزمان كيفيت خودروهاي داخلي نيز افزايش يابد. اما در هفتهاي كه گذشت متقاضيان خريد خودرو در بازار كشور بار ديگر از زبان رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نام تعدادي از خودروهاي غيراستاندارد كشور چه از لحاظ رعايت 51 استاندارد اجباري و چه از لحاظ مصرف سوخت را شنيدند. اتفاقي كه ميتواند روي فروش اين خودروها در بازار اثر منفي بگذارد.
نظامالدين برزگري در اين خصوص گفت: پژو روآ و پژو 405، سايپا 141 و پرايد صبا فاقد استانداردهاي 51 گانه هستند. وي اين را هم گفت كه در گروه بهمن خودرو وانت مزداي تككابين به جاي مصرف سوخت 7.88 ليتر در هر 100 كيلومتر معادل 10.5 ليتر مصرف سوخت دارد. همچنين در شركت مرتب، خودرو موسو 4 سيلندر به جاي 8.4 ليتر در هر 100 كيلومتر، 11.36 ليتر بنزين ميسوزاند. در گروه ايران خودرو نيز سمند سورن و پژو405 معيار مصرف سوخت خودرو را رعايت نكردهاند به طوري كه مصرف سوخت هر دو خودرو بايد 6.9 ليتر در هر 100 كيلومتر باشد، اما سورن 8.80 و پژو 405 معادل 8.92 ليتر در هر 100 كيلومتر بنزين ميسوزانند. در گروه پارس خودرو نيز مصرف سوخت پيكاپ تككابين و دوكابين به جاي 9.24 در هر 100 كيلومتر 11.84 ليتر است.
به گزارش ايسنا اين اظهارات با واكنش تنها يكي از شركتهاي خودروساز يعني ايران خودرو مواجه شد. اما به غير از اظهارات رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، همچنان تكليف چگونگي اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها مشخص نشده و همين موضوع نيز بازار خودرو كشور را به نوعي در بلاتكليفي فرو برده است. در اين بين تعيين سرنوشت قيمت بنزين نيز قطعا تاثيرات جدي را روي بازار خودرو كشور خواهد گذاشت.
اما در هفتهاي كه گذشت پژو 405 بنزينسوز با قيمتي معادل 13 ميليون و 200 هزار تومان معامله شد، اين در حاليست كه مدل دوگانهسوز اين خودرو 14 ميليون و 600 هزار تومان خريد و فروش شد. پارس بنزينسوز نيز 17 ميليون و 100 هزار تومان به فروش رفت و مدل دوگانهسوز اين خودرو يك ميليون تومان گرانتر يعني 18 ميليون و 100 هزار تومان خريد و فروش شد. قيمت هر دو مدل اين خودروها چه در نوع بنزيني و چه در نوع دوگانهسوز هيچ نوساني را نسبت به هفتههاي قبل نشان نميدهد. در خانواده سمند نيز سمند معمولي بنزينسوز بدون تغيير نسبت به هفته گذشته 13 ميليون و 500 هزار تومان فروخته شد، اين در حاليست كه سمند ال.ايكس بنزينسوز 15 ميليون تومان خريد و فروش شد كه اين قيمت نسبت به هفته گذشته هيچ تغييري را نشان نميدهد. همچنين سورن 16 ميليون و 600 هزار تومان در بازار معامله شد.
قيمت پژو 206 تيپ2 (مجهز به ترمز ضد قفل) در هفتهاي كه گذشت حدود 14 ميليون و 100 هزار تومان بود. مدل پژو 206 صندوقدار v9 نيز بدون تغيير نسبت به هفته گذشته با قيمت 19 ميليون و 500 هزار تومان در بازار به فروش رفت.
روآ نيز در هفتهاي كه گذشت در دو مدل بنزيني و دوگانهسوز به ترتيب 8 ميليون و 400 هزار تومان و 8 ميليون و 800 هزار تومان در بازار معامله شد.
مدل v8 نيز با قيمتي معادل 16 ميليون و 400 هزار تومان به فروش رفت. قيمت مدل v20 نيز روي عدد 13 ميليون و 900 هزار تومان ثابت باقي ماند. همچنين در هفتهاي كه گذشت، پرايد معمولي بنزينسوز بدون تغيير هفت ميليون و 700 هزار تومان خريد و فروش شد. مدل دوگانه سوز اين خودرو نيز هشت ميليون و 700 هزار تومان در بازار معامله شد. ريو نيز كه در هفته گذشته افزايش 800 هزار توماني قيمت را تجربه كرد، در آخر هفتهاي كه گذشت در بازار با قيمت 13 ميليون و 600 هزار تومان خريد و فروش شد.
منبع : تهران امروز
كاهش 20 درصدي تعرفه واردات خودرو، اين انتظار را به وجود ميآورد كه در بازار خودروي داخلي نيز شاهد تغيير و تحولاتي به خصوص كاهش قيمت باشيم. اما به نظر مي رسد تناقضات ايجاد شده در ابلاغ اين تعرفه به گمرك اين انتظار را از ميان برده باشد چرا كه در شرايط حاضر همان تعرفه 90 درصدي اعمال ميشود.
اما ايرج نديمي عضو هيات نمايندگان اتاق تهران در اين خصوص گفت: به احتمال زياد تعرفه 90درصد واردات خودرو هفته آينده در مجلس مطرح ميشود. معاون پارلماني وزير صنايع در خصوص روند تغييرات تعرفه واردات خودرو در سال 89 به فارس گفت: آخرين نشستي كه 23 نفر كميسيون مشترك كه تلفيقي از كميسيون صنايع و معادن، اقتصاد و برنامه و بودجه بود داشتند تصميم بودجه 89 براي تعرفه واردات خودرو لغو شد يعني تعرفه مطابق سالهاي قبل در اختيار دولت 90 درصد است.
در اين ميان سيدشريف حسيني، دبير كميسيون صنايع و معادن مجلس به ايسنا گفت: كيفيت كنوني خودروهاي داخلي قابل قبول نيست و تنها زماني كه كيفيت خودرو به شكل واقعي افزايش يابد، مصرفكننده راضي است. حسيني درخصوص تعرفه واردات خودرو گفت: نمايندگان مجلس در پايان سال 88 با تدوين تعرفه 70 درصدي واردات خودرو در برنامه بودجه سال 89 ، جهت ايجاد يك فضاي رقابتي براي ارتقاي سطح كيفي محصولات در بين خودروسازان داخلي موافقت كردند.
نماينده مردم اهواز در خصوص برگرداندن ميزان تعرفه تدوين شده در بودجه سال 89 به حالت اوليه، گفت: در طرحي كه توسط نمايندگان مجلس امضا و مطرح شده، مقرر شد تعرفه واردات به حالت گذشته يعني همان90درصد برگردد و با اجراي برنامهاي دقيق، سالانه پنج درصد از تعرفه واردات خودرو كاسته شود و به صورت همزمان كيفيت خودروهاي داخلي نيز افزايش يابد. اما در هفتهاي كه گذشت متقاضيان خريد خودرو در بازار كشور بار ديگر از زبان رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نام تعدادي از خودروهاي غيراستاندارد كشور چه از لحاظ رعايت 51 استاندارد اجباري و چه از لحاظ مصرف سوخت را شنيدند. اتفاقي كه ميتواند روي فروش اين خودروها در بازار اثر منفي بگذارد.
نظامالدين برزگري در اين خصوص گفت: پژو روآ و پژو 405، سايپا 141 و پرايد صبا فاقد استانداردهاي 51 گانه هستند. وي اين را هم گفت كه در گروه بهمن خودرو وانت مزداي تككابين به جاي مصرف سوخت 7.88 ليتر در هر 100 كيلومتر معادل 10.5 ليتر مصرف سوخت دارد. همچنين در شركت مرتب، خودرو موسو 4 سيلندر به جاي 8.4 ليتر در هر 100 كيلومتر، 11.36 ليتر بنزين ميسوزاند. در گروه ايران خودرو نيز سمند سورن و پژو405 معيار مصرف سوخت خودرو را رعايت نكردهاند به طوري كه مصرف سوخت هر دو خودرو بايد 6.9 ليتر در هر 100 كيلومتر باشد، اما سورن 8.80 و پژو 405 معادل 8.92 ليتر در هر 100 كيلومتر بنزين ميسوزانند. در گروه پارس خودرو نيز مصرف سوخت پيكاپ تككابين و دوكابين به جاي 9.24 در هر 100 كيلومتر 11.84 ليتر است.
به گزارش ايسنا اين اظهارات با واكنش تنها يكي از شركتهاي خودروساز يعني ايران خودرو مواجه شد. اما به غير از اظهارات رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، همچنان تكليف چگونگي اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها مشخص نشده و همين موضوع نيز بازار خودرو كشور را به نوعي در بلاتكليفي فرو برده است. در اين بين تعيين سرنوشت قيمت بنزين نيز قطعا تاثيرات جدي را روي بازار خودرو كشور خواهد گذاشت.
اما در هفتهاي كه گذشت پژو 405 بنزينسوز با قيمتي معادل 13 ميليون و 200 هزار تومان معامله شد، اين در حاليست كه مدل دوگانهسوز اين خودرو 14 ميليون و 600 هزار تومان خريد و فروش شد. پارس بنزينسوز نيز 17 ميليون و 100 هزار تومان به فروش رفت و مدل دوگانهسوز اين خودرو يك ميليون تومان گرانتر يعني 18 ميليون و 100 هزار تومان خريد و فروش شد. قيمت هر دو مدل اين خودروها چه در نوع بنزيني و چه در نوع دوگانهسوز هيچ نوساني را نسبت به هفتههاي قبل نشان نميدهد. در خانواده سمند نيز سمند معمولي بنزينسوز بدون تغيير نسبت به هفته گذشته 13 ميليون و 500 هزار تومان فروخته شد، اين در حاليست كه سمند ال.ايكس بنزينسوز 15 ميليون تومان خريد و فروش شد كه اين قيمت نسبت به هفته گذشته هيچ تغييري را نشان نميدهد. همچنين سورن 16 ميليون و 600 هزار تومان در بازار معامله شد.
قيمت پژو 206 تيپ2 (مجهز به ترمز ضد قفل) در هفتهاي كه گذشت حدود 14 ميليون و 100 هزار تومان بود. مدل پژو 206 صندوقدار v9 نيز بدون تغيير نسبت به هفته گذشته با قيمت 19 ميليون و 500 هزار تومان در بازار به فروش رفت.
روآ نيز در هفتهاي كه گذشت در دو مدل بنزيني و دوگانهسوز به ترتيب 8 ميليون و 400 هزار تومان و 8 ميليون و 800 هزار تومان در بازار معامله شد.
مدل v8 نيز با قيمتي معادل 16 ميليون و 400 هزار تومان به فروش رفت. قيمت مدل v20 نيز روي عدد 13 ميليون و 900 هزار تومان ثابت باقي ماند. همچنين در هفتهاي كه گذشت، پرايد معمولي بنزينسوز بدون تغيير هفت ميليون و 700 هزار تومان خريد و فروش شد. مدل دوگانه سوز اين خودرو نيز هشت ميليون و 700 هزار تومان در بازار معامله شد. ريو نيز كه در هفته گذشته افزايش 800 هزار توماني قيمت را تجربه كرد، در آخر هفتهاي كه گذشت در بازار با قيمت 13 ميليون و 600 هزار تومان خريد و فروش شد.
منبع : تهران امروز