نویسنده : انی کاظمی
اعمال خاکسپاری (در مصر باستان) Funerary Practices (Ancient Egyptian)[VI] در تمام سطوح جامعه برای مردگان کالاهای تدفینِ پسا زندگی تهیه میکنند. این اجناس برای توانگران شامل این چیزها میشد: تابوتهای مستطیلی انسانمانند، صورتکها، خمرههای کانوپوسی (برای نگهداری امعا و احشای مردگان)، جواهرات تدفین، نظرقربانیها، اثاثیهی منزل، پوشاک، اسباب آرایش و خوردنی و نوشیدنی . تندیسکهای آبجوسازها، قصابها و نانواها هم بود که منبع مستمری از زاد و توشه تهیه کنند. صدها اوُشَبتی Ushabti (تندیسکهایی به شکل مومیایی که کارگران کشاورز را نشان میدادند) برای متوفی نیروی کارِ جادویی فراهم میآوردند.
شالودهی ادبیات تخصصی که در تشییع و در طی آداب مردگانی (ï خانهی خدایان) خوانده میشود مبتنی بر اثر جادویی آنها در غلبه بر شرّ و تضمین بقای مردگان است. در آغاز غرض از این ادبیات دستیابی جاودانگی شاه بود مثل (متنهای اهرام، قلمرو کهن، ﺣ ۲۵۰۰ قم) ، اما همگانی شدن رسوم دینی آنها را در دسترس عام توانگر قرار داد (متنهای تابوت، قلمرو میانه، ﺣ ۱۹۰۰ قم). متنهای قلمرو متأخر و قلمرو نو (ﺣ ۱۵۰۰ـ۱۱۰۰ قم) شامل کتاب مردگان ]معروف به کتاب مصری مردگان[ ، و متنهای کیهاننگارانه در وادی شاهان: کتاب دروازهها، کتاب غارها، کتاب روزو شب و آمـدوُاَتAm-Duat. (ï نیز مومیاکاری، اهرام.)
منبع: کتاب فرهنگ ادیان جهان
اعمال خاکسپاری (در مصر باستان) Funerary Practices (Ancient Egyptian)[VI] در تمام سطوح جامعه برای مردگان کالاهای تدفینِ پسا زندگی تهیه میکنند. این اجناس برای توانگران شامل این چیزها میشد: تابوتهای مستطیلی انسانمانند، صورتکها، خمرههای کانوپوسی (برای نگهداری امعا و احشای مردگان)، جواهرات تدفین، نظرقربانیها، اثاثیهی منزل، پوشاک، اسباب آرایش و خوردنی و نوشیدنی . تندیسکهای آبجوسازها، قصابها و نانواها هم بود که منبع مستمری از زاد و توشه تهیه کنند. صدها اوُشَبتی Ushabti (تندیسکهایی به شکل مومیایی که کارگران کشاورز را نشان میدادند) برای متوفی نیروی کارِ جادویی فراهم میآوردند.
شالودهی ادبیات تخصصی که در تشییع و در طی آداب مردگانی (ï خانهی خدایان) خوانده میشود مبتنی بر اثر جادویی آنها در غلبه بر شرّ و تضمین بقای مردگان است. در آغاز غرض از این ادبیات دستیابی جاودانگی شاه بود مثل (متنهای اهرام، قلمرو کهن، ﺣ ۲۵۰۰ قم) ، اما همگانی شدن رسوم دینی آنها را در دسترس عام توانگر قرار داد (متنهای تابوت، قلمرو میانه، ﺣ ۱۹۰۰ قم). متنهای قلمرو متأخر و قلمرو نو (ﺣ ۱۵۰۰ـ۱۱۰۰ قم) شامل کتاب مردگان ]معروف به کتاب مصری مردگان[ ، و متنهای کیهاننگارانه در وادی شاهان: کتاب دروازهها، کتاب غارها، کتاب روزو شب و آمـدوُاَتAm-Duat. (ï نیز مومیاکاری، اهرام.)
منبع: کتاب فرهنگ ادیان جهان