پروژه ی ورود سوبارو لگاسی به بازار ایران 4 سال پیش آغاز شد و طی خبر هایی مسئولان شرکت سیف خودرو به عنوان نماینده رسمی سوبارو ژاپن در ایران ، از واردات سوبارو مدل لگاسی 2005 با حجم موتور 2 لیتر ، به تعداد 200 دستگاه به گمرک ایران خبر دادند . از این 200 دستگاه ، تبلیغات و پیش فروش محموله های بعدی لگاسی خبری نشد تا اینکه در ماه های اخیر خبر هایی مبنی بر عرضه 200 دستگاه سوبارو لگاسی مدل 2005 که از گمرک ترخیص شده اند داده شد. مهم تر از این اتفاق معرفی نسل پنجم سوبارو لگاسی در نمایشگاه نیویورک در اوایل سال 2009 میلادی بود که هم اکنون در بازار های جهانی جایگزین مدل 2005 این خودرو شده است . بر اساس همین خبر مسئولان سیف خودرو در نظر دارند تا در ادامه مسیر واردات محصولات سوبارو که برای نخستین گام لگاسی را انتخاب کرده اند ، مدل 2010 این خودرو ، که به تازگی وارد بازار های جهانی شده است را به ایران وارد کنند .
سوبارو لگاسی به عنوان جایگزین مدل لئون ، در سال 1989 میلادی به بازار عرضه شد . لگاسی در کلاس خودروهای سواری متوسط قرار می گیرد و از ابتدا در دو مدل سدان و استیشن تولید و عرضه می شود . شرکت سوبارو هدف از طراحی لگاسی را ایجاد قدرتی برای بازار آمریکا در رقابت با هوندا آکورد و تویوتا کمری اعلام کرده است . سوبارو همچنین با عرضه تیپ های مختلف اسپورت از این خودرو رقابت با محصولاتی همچون ب ام و سری 3 و آئودی A4 را نیز هدف قرار داده است .
شرکت سوبارو را با موتور های معروف تخت ، گیربکس های قدرتمند CVT و خودرو های مجهز به سیستم همه ی چرخ ها فعال ( AWD ) می شناسند.لگاسی با دارا بودن سیستم AWD که به شتاب و هندلینگ خودرو کمک شایانی می کند به عنوان یک استثناء به بازار ایران وارد خواهد شد . مشخصه ای که هیچ رقیبی در مقابله با آن سلاح کارسازی ندارد و به ناچار باید سر تسلیم فرود آورد .
نسل چهارم سوبارو لگاسی در سال 2003 در دو مدل استیشن و سدان معرفی شد و تولید آن در آمریکای شمالی در سال 2004 آغاز شد . این نسل از لگاسی همان مدلی است که در ابتدای برنامه واردات سیف خودرو به کشور وارد شد اما عرضه گسترده آن در طول حیات نسل چهارم میسر نشد . این نسل لگاسی از تنوع پیشرانه های 1.6 تا 3 لیتری تخت بهره می برد و شامل انواع مدل های بنزینی ، توربو و دیزلی می شود .
سیف خودرو برنامه واردات مدل 2 لیتری این خودرو را داشت . این مدل از پیشرانه باکسر DOHC به حجم 2 لیتر بهره می برد که این پیشرانه به سیستم کنترل فعال سوپاپ مجهز است و این تکنولوژی علاوه بر کاهش مصرف سوخت ، در افزایش گشتاور خودرو نقش به سزایی را ایفا می کند. مدل 2 لیتری لگاسی توان تولید حداکثر قدرت 147 اسب بخار در 6000 rpm و حداکثر گشتاور 196 نیوتون متر در 3200 rpm را داراست . این نسل همچنین در سال 2003 – 2004 به عنوان خودرو برتر سال ژاپن انتخاب شد.
لگاسی نسل پنجم ، گردآورنده ی همه ی تکنولوژی های روز :
تولید این نسل از لگاسی که در اوایل سال 2009 میلادی معرفی شده بود ، در ماه می همین سال آغاز شد .
این نسل تحولات و تغییرات بسیاری نسبت به مدل قبلی خود دارد. فاصله بین دو محور این خودرو نسبت به نسل قبل افزایش یافته و فضای سرنشینان عقب نیز به تبع این تغییر 10 سانتیمتر بیش تر شده است . لگاسی 2010 برای نخستین بار از گیربکس Lineartronic™ CVT در کنار گیربکس های نسل قبل سوبارو بهره می برد و این خودرو روی پلت فرم بهسازی شده نسل قبل قرار گرفته است و سیستم تعلیق و پیشرانه های جدید به مجموعه ی امکانات فنی آن اضافه شده اند تا لذت رانندگی معروف لگاسی را دو چندان کنند .
همانند دیگر محصولات سوبارو این نسل از لگاسی نیز از سیستم متقارن همه ی چرخ ها فعال ( AWD ) استفاده می کند که آن را جزء معدود سدان های سایز متوسطی قرار می دهد که به این سیستم مجهز هستند .
طراحی ساده نسل چهارم این خودرو با استفاده از چراغ های باریک تر و طراحی ساده تر نسبت به این نسل آن چنان که باید عظمت تکنولوژی های به کار رفته در این خودرو را نمایان نمی کرد .نسل پنجم این خودرو در بین سدان های سایز متوسط از بزرگترین فضای کابین بهره می برد . خط شخصیت لگاسی مدل 2010 از جلوپنجره خودرو شروع و در ادامه با گذر از روی کاپوت به ستون A ختم می شود ، این خط با حرکتی قوس دار جلوه ای خشمگین به نمای جلوی خودرو می دهد که این زبان طراحی با اضافه شدن چراغ های خاص حالتی هجومی تر به خودرو می دهند ، به نظر می رسد سوبارو با این سبک طراحی نه تنها از نظر تکنولوژی بلکه با ظاهر خودرو نیز قصد ترساندن رقیبانش را دارد . گلگیر ها حجیم تر از حالت عادی طراحی شده اند و نمای جانبی خودرو بدون حضور هیچ خطی ، ساده و جذاب به نظر می رسد . نمای پشت خودرو نیز با قرار گیری پلاک روی صندوق بار و چراغ های دو تکه قرمز و سفید تکمیل می شود .
فضای داخلی لگاسی نسل جدید نه تنها بزرگتر از نسل گذشته است بلکه طراحی آن کاملا متفاوت است . خط آلومینیومی روی کنسول وسط خودرو امتداد پیدا کرده و تا روی درب های جلو کشیده شده است . کنسول وسط خودرو نیز در تضاد با تریم داخلی خودرو به رنگ کرومی است . نمایشگر اطلاعات خودرو ، کامپیوتر سفری ، سیستم صوتی و کلید های تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودرو روی کنسول وسط قرار گرفته اند . ترمز دستی نیز در این نسل به جای قرار گرفتن به صورت اهرمی دینامیکی در کنار دنده به صورت الکترونیکی روی کنسول خودرو قرار گرفته است .
لگاسی 2010 در تمامی مدل ها به امکانات و آپشن هایی نظیر :
چراغ های جلو HID با قابلیت تنظیم خودکار ، چراغ های مه شکن جلو و عقب ، آینه های برقی با چراغ های خطر ال ای دی نصب شده روی آن ها و شیشه های UV مجهز است .
لگاسی همچنین در تیپ های گوناگون از رینگ های 16 تا 18 اینچی به عنوان آپشن استفاده می کند.
این خودرو به عنوان آپشن به سان روف و رکاب های جانبی مجهز است که در صورت نصب روی خودرو چهره ای اسپورت تر به این خودرو می بخشند.
سوییچ از نوع هوشمند است و خودرو مجهز به سیستم Keyless go یا ورود بدون نیاز به سوییچ و تنها با تماس دست با درب خودرو است ، برای روشن کردن خودرو نیز دکمه ی Start / Stop روی کنسول خودرو تعبیه شده است .
سنسور باران در مواقع مورد نیاز به صورت اتوماتیک برف پاک کن های خودرو را فعال می کند .
صندلی ها برای تمامی تیپ ها با پوشش چرم عرضه می شوند و روکش چرم فرمان نیز به عنوان آپشن در دسترس خواهد بود . صندلی راننده در 10 وضعیت و صندلی سرنشین جلو در 8 وضعیت به صورت الکترونیکی تنظیم می شوند و همچنین صندلی راننده به حافظه مجهز است . ترمز دستی نیز به صورت الکترونیکی از روی کنسول کنترل می شود . سوبارو لگاسی مدل 2010 علاوه بر این امکانات از تجهیزات دیگری همچون : سینی وسط برای سرنشینان جلو و عقب ، فضای بار و لیوان روی همه ی درب ها ، خروجی 12 ولت برق روی کنسول وسط ، سیستم تهویه مطبوع دو گانه محهز به تکنولوژی جلوگیری از ورود گرد و غبار ، سیستم تهویه مجزا برای سرنشینان عقب ، ترمز ABS ، ترمز کمکی BAS ، 4 کیسه هوا ، سیستم صوتی SRS CS Auto مجهز به 6 بلند گو و سی دی چنجر با ظرفیت 6 سی دی بهره می برد و به آپشن هایی نظیر سیستم ناوبری ، دوربین های دید عقب ، تعویض دنده از روی فرمان ، سیستم کنترل اطلاعات خودرو و پدال های آلومینیومی بهره می برد .
لگاسی مدل 2010 از سه نوع سیستم AWD با توجه به نوع پیشرانه و گیربکس مورد استفاده بهره می برد . در لگاسی های 2.5 لیتری که به گیربکس 6 دنده دستی مجهز است این سیستم که به قفل دیفرانسیل وسط مجهز است قدرت را به صورت مساوی بین محور ها پخش می کند . مدل های 2.5 لیتری که از گیربکس Lineartronic™ CVT استفاده می کنند با استفاده از کلاچ CVtransfer و با توجه به شرایط رانندگی قدرت را بین دو محور پخش می کنند.
مدل های با حجم بالا نیز با استفاده از گیربکس های دنده اتوماتیک به سیستم تقسیم متغیر گشتاور بین محور ها مجهزند .
مدل 2010 لگاسی تنها با پیشرانه های 2 و 2.5 لیتری با تنوع مدل های دیزلی ، بنزنیی و توربو در دو نوع استیشن و سدان عرضه می شود .
در ادامه بررسی مشخصات فنی این خودرو به معرفی پیشرانه های 2 و 2.5 لیتری بنزینی سدان این خودرو که امکان حضورشان در ایران وجود دارد می پردازیم :
لگاسی 2.5 لیتری بنزینی با استفاده از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپی توانایی تولید حداکثر قدرت 165 اسب بخار در 5600 rpm و حداکثر گشتاور 229 نیوتون متر در 4000 rpm را داراست . این تیپ از رینگ های 9 پره 17 اینچی استفاده می کند و پیشرانه آن به تکنولوژی SOHC مجهز است . این تیپ تنها به گیربکس Lineartronic™ CVT مجهز است و با استفاده از این گیربکس مصرف خودرو به 8 لیتر در سیکل ترکیبی می رسد .
لگاسی 2 لیتری بنزینی نیز با استفاده از پیشرانه ای به حجم دقیق 1994 سی سی ، مجهز به 4 سیلند و 16 سوپاپ توانایی تولید 147 اسب بخار در 6000 rpm و 196 نیوتون متر گشتاور در 3000 rpm را داراست که نسبت به نسل قبلی در دور پایین تری به حداکثر گشتاور دست پیدا می کند . این تیپ با دو نوع گیربکس 6 دنده دستی و Lineartronic™ CVT عرضه می شود و مصرفی حدود 8 لیتر در 10 کیلومتر تقریبا مشابه مدل 2.5 لیتری دارد .