• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

ایتالیا

Nicol

متخصص بخش گردشگری
-- قدیما ازدواجهاي ايتاليايي توسط خانواده هاي عروس و داماد ترتيب داده ميشد. اغلب برادر يا مردي از فاميل داماد، پهلوي پدر يا عموي دختر دم بخت ميرفت و اونو خواستگاري ميكرد. گاهي اوقات هم يه واسطه از طرف داماد يه ماشاتا (masciata - پيغام) به خانواده عروس ميفرستاد و آمادگي ازدواج داماد رو اعلام ميكرد. در نهايت وقتي كه دوتا خونواده به توافق رسيدن، نامزدي رسمي اعلام ميشد.

-- اگه دوماد بخواد خودش مستقيما به عروس پيشنهاد ازدواج بده، معمولا با اشعار عاشقانه شروع ميكنه، يا اگه بلد باشه سازي ميزنه. البته اينكار رو ممكنه به كمك دوستانش هم انجام بده.

-- تو قرون وسطي ايتاليايها به عنوان نشون نامزدي، انگشتر الماس ميدادن. اونا عقيده داشتن كه الماس از شعله هاي عشق بوجود اومده.

-- عروس قبل از عروسي واسه خودش دوته ( dote - جهاز) جمع ميكنه. چيزايي مثل اثاث منزل و لباسهايي واسه خودش، البته بعضي وقتها واسه شوهر آينده اشم لباس كنار ميذاره.

-- ايتالياييها عقيده دارن پوشيدن لباس سبز توسط عروس، شب قبل از عروسي، براي زوجين شگون داره و به زندگيشون بركت ميده.

-- گرفتن جشن مجردي، قبل از عروسي، واسه دوماد يا عروس، خصوصا تو جنوب ايتاليا اصلا رايج نيست.
عروسي

religiouswedding.jpg

-- از روز قبل عروسي تا بعد از اون، عروس هرچي طلا داره درمياره. مردم عقيده دارن انداختن طلا توسط عروس موقع عروسي يا حتي قبل از اون، بدشانسي مياره .
-- بر اساس يه سنت قديمي كليسا ازدواج رو تو ايام كوارزيما (quaresima - روزه ) و آونتو (Avvento - چهار يكشنبه قبل از ميلاد مسيح) قدقن كرده. همچنين تو ماههاي مي و اگوست (ارديبهشت و مرداد) هم كسي ازدواج نميكنه. ماه مي رو مختص مريم مقدس ميدونن و عقيده بر اينه كه ازدواج تو ماه اگوست هم بد شانسي و مريضي مياره. ازدواج تو روزهاي يكشنبه بجز ماههايي كه گفته شد، بهترين روز براي ازدواج محسوب ميشه.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
-- تو ناحيه ونتو (Veneto) ايتاليا، داماد به خونه عروس ميره، تا باهم قدم زنان به سمت كليساي برگزار كننده مراسم برن. بين راه ساكنين شهر كه قدم زدن اونا رو نگاه ميكنن، تجربيات مختلفي رو انجام ميدن. مثلا سر راه عروس يه جارو ميذارن، اگه عروس توجهش جلب بشه و اونو از سر راهش برداره، ميگن عروس خونه دار خوبيه، يا اگه اونا به يه بچه اي كه گريه ميكنه توجه كنن و سعي كنن آرومش كنن معنيش اينه كه والدين خوبي ميشن. اگه به گدايي كمك كنن، معلومه مهربون و سخاوتمندن و غيره..

-- تو جاهاي ديگه عروس آخر از همه به كليسا مياد. تو اين مدت دوماد جلوي كليسا منتظر ميمونه و در عين حال دوستاش سر به سرش ميذارن و اذیتش میکنن. مثلا ميگن: « به عروس گفتي كه امروز قراره ازدواج كنيد؟» يا اينكه « من كه فكر نمكنم ديگه پيداش بشه!» و چيزايي از اين قبيل .

-- تو ايتالياي شمالي، دوماد واسه عروسي يه دسته گل مياره. در واقع قراره رنگ گلها و نحوه تزئينش عروس رو سوپرايز كنه. اين دسته گل هديه اي از طرف خانواده دوماد به عروس تلقي ميشه. موقعي كه دوماد جلو در كليسا منتظره، بايد اين دسته گل هم تو دستش باشه.

-- بعضي ها ميگن بهتره دوماد يه تيكه آهن (Toc Ferro) روز عروسي تو جيبش بذاره تا چشم نخوره (mal'occhio) و روز عروسيش خراب نشه. عروس هم معمولا به همين دليل روشو با يه تيكه تور ميپوشونه تا از چشم بد مصون باشه .

-- تو مناطق جنوبي ايتاليا، آخر عروسي، عروس و دوماد يه گلدون يا ليوانو ميندازن زمين ميشكونن. تعداد تيكه ها نشون ميده كه چند سال اونا به خوبي و خوشي باهم زندگي خواهن كرد .

-- مردم به طرف عروس دوماد كون فتي (Confetti) کاغذای رنگی همراه با چيزي شبيه نقل خودمون با مغز بادوم پرت ميكنن، تا اجاقشون كور نباشه و بچه دار بشن .
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
مهماني و پذيرايي

Tarantella.jpg

-- معمولا ساقدوش عروس و دوماد، مهمونا رو به محلي كه با يه سيني شراب ازشون پذيرايي ميكنن، راهنمايي ميكنه. قبل از هر غذايي به خانوما شراب شيرين ميدن و نوشيدني هاي قويتر رو به آقايون تعارف ميكنن. اين به اين علته كه هر مهموني به سلامتي عروس و دوماد لبي تر كنه. Per cent'anni ( واسه صدسالگي) جمله ايه كه مهمونا اغلب تو اين موقع ميگن.

-- تموم مردا موقع پذيرايي با بوس كردن عروس هم براش آرزوي خوشبختي ميكنن و هم سعي ميكنن لج دوماد رو در بيارن .

-- عروس معمولا يه كيف اطلسي به اسم la borsa داره كه مهمونا توش پاكتهاي پول ميذارن. اين پول به خانواده عروس كه خرج عروسي به عهدشونه كمك ميكنه. موقع پذيرايي اين كيف رو مادربزرگ يا مادر عروس يا شايدم كس ديگه اي دست ميگيره. تو بعضي از عروسيها هر مردي كه بخواد با عروس برقصه بايد تو اين كيف پول بذاره.

-- تو بعضي از عروسيها، مخصوصا شمال ايتاليا ساقدوش كراوات دامادو ريز ريز ميكنه، بعد هر تيكه اشو ميذاره تو يه سيني به مهمونا ميفروشه. پولهاي جمع آوري شده رو به عروس و دوماد ميدن تا خرج زندگيشون كنن. دومادايي كه زرنگن معمولا تو عروسيشون كراواتاي ارزون قيمت ميزنن .

-- تو عروسيهاي ايتاليايي تاكيد زيادي رو غذا ميشه. غذا نقطه كانوني جشنه كه دوستان وفاميلهاي دو خانواده رو كنار هم جمع ميكنه .

-- تو رم باستان يه قرص نونو رو سر عروس و دوماد، نصف ميكردن تا زندگيشون پر بركت باشه. مهمونا خرده هاي اين نونو ميخوردن و عقيده داشتن خوش شانسي براشون مياره .

-- شام در چند وعده صرف ميشه، اغلب بيشتر از 14 وعده .

-- يه نوع شيريني پاپيوني به نام واندا (wanda) سمبل خوشبختيه و به عنوان شيريني عروسي ايتاليايي شناخته ميشه.

-- بعد از شام به مهمونا يه تيكه از كيك عروسي همراه با قهوه، اسپرسسو يا نوشيدني هاي ديگه ميدن.

-- اركستري كه آهنگهاي رقص مهمونا ميزنه ، ممكنه ماتزوركا (mazzurca – يه نوع رقص شاد لهستاني ) يا تارانتلا (tarantella – يه نوع رقص تند دونفره ايتاليايي) هم بزنه.

-- عروس و دوماد قبل از اينكه شب برن استراحت كنن، يه گلدون يا ظرف شيشه اي رو ميشكنن. تعداد تيكه ها نشون ميده كه چند سال به خوبي و خوشي در كنار هم زندگي خواهند كرد
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
نقشه سیاسی جمهوری ایتالیا

ITALLOC.jpg



مشخصات آماری جمهوری ایتالیا

نام رسمی جمهوری ایتالیا (Repubblica Italiana)

حکومت: جمهوری

عضو : سازمان ملل متحد،جامعه اروپا،پیمان آتلانتیک شمالی،اتحادیه اروپای غربی،گروه هفت‌، شورای اروپا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ، کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا

مختصات جغرافیایی: 42 درجه و 50 دقیقه شمالی و 12 درجه و 50دقیقه شرقی

مساحت: 301230 کیلومتر مربع

خط ساحلی: 7600 کیلومتر

پایتخت: رم یا (رما)

شهرهای مهم: میلان ، ناپل ، تورین ، پالرمو ، جنووا ، بولونیا ، فلورانس ، باری ، ونیز ، مسینا ، ورونا

جمعیت : 58,057,477 نفر (July 2004 est)

رشدسالانه جمعیت : 0.09% (2004 est)

امید طول عمر: 77 سال

زبان: ایتالیایی

مذهب: کاتولیک رومی

واحد پول : یورو
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
رم​




270px-Roma_posizione.png


محل استان رم در منطقه لاتزیو​

رُم پایتخت کشور ایتالیا و همچنین مرکز استان لاتیوم ایتالیا است. رم در کنار رودخانه تیبر و در نزدیکی دریای مدیترانه قرار گرفته است. کشور واتیکان در درون شهر رم قرار گرفته است.


از استودیوهای معروف و تاریخی فیلم در رم چینه‌چیتا است و بقایای کولوسئوم، آمفی‌تئاتر معروف رومی نیز در همین شهر است.

 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
تاریخ رم


تاریخ رم را معمولا از ۲۲ آوریل ۷۵۳ ق‌م، تاریخ سنتی بنیانگذاری شهر رم (که در دوره‌ای مبدأ تاریخ به حساب می آمده)- تا ۴ سپتامبر ۴۷۶، یعنی تاریخ برکناری رمولوس آگوستوس، آخرین امپراتور رم غربی در نظر می گیرند.

این دوازده قرن تاریخ را ادوارد گیبون، سیاستمدار انگلیسی قرن ۱۸ و مشهورترین مورخ تاریخ رم، در ۶ جلد جا کرده و ویل دورانت، یک جلد ۹۰۰ صفحه ای از تاریخ تمدن‌اش را به آن اختصاص داده.

تاریخ رم با افسانه شروع می‌شود. انیید، یکی از بازماندگان شهر تروا در آن جنگ افسانه‌ای، به سرزمین ایتالیای امروزی می‌آید. نوادگانش رموس و رمولوس، بنا به دستور پادشاهی که پسران را می‌کشته، به آب افکنده می شوند و از قضا، توسط ماده گرگی پرستاری و بزرگ می‌شوند. و بعدها این دو تن، شهر رم را بر روی هفت تپه نزدیک به رود تیبر بنیان می‌گذارند. این افسانه، خالی از حقیقت هم نیست. بنیانگذاران شهر رم، مردمانی غیر از ساکنان بومی سرزمین ایتالیا بودند که امروزه قوم و تمدن شان به نام اتروسکانی شناخته می شود. آن طور که محققان حدس می‌زنند، کسانی از بابل یا الهام گرفته از تمدن بابل بودند که به رم آمدند و شهرنشینی را به آن سرزمین آوردند.

تاریخ رم، سه دوره آغازین و جمهوری، امپراتوری، و افول و سقوط امپراتوری را شامل می شود. سنای رم، مجلسی که به تقلید از یونانی ها برپا شده بود، بازیگر ثابت هر سه دوره بود. در ابتدا، پس از منازعات فراوان، اختلاف طبقاتی بین اشراف و توده‌های زیردست برداشته شد و جمهوری شکل گرفت. رمی‌ها به خاطر ارتش منظم شان توانستند قلمرو خود را از دشت های اطراف رم (موسوم به لاتیوم، یعنی سرزمین مردم لاتین) به کل ایتالیا گسترش بدهند (۲۳۸ ق‌م). بعد نوبت تسلط بر دریای مدیترانه بود. رمی ها بر سر تصرف جزیره سیسیل با دولت کارتاژ درگیر شدند و بعد از سه جنگ بزرگ، عاقبت (در ۱۴۹ ق‌م) دولت کارتاژ که روزی بر تمامی ساحل دریای مدیترانه، از سیسیل تا اسپانیا تا آفریقا حکومت می‌کرد، به کلی نابود شد. یونان هم (در ۱۲۹ ق‌م) به دست رمی‌ها افتاد. امپراتوری شکل گرفته بود. با ظهور چهره قدرتمندی به نام ژولیوس سزار، اختلافات داخلی تمام شد و جایگاه امپراتور به عنوان بالاترین قدرت و مظهر اراده رم شکل گرفت. در دوره طلایی (۲۷ ق‌م تا ۱۹۲م) آن‌ها به همسایگی امپراتوری ایران رسیدند و رم از شهری آجری به شهری از مرمر تبدیل شد. تمام ادیبان و فیلسوفان مهم رم در این دوره زندگی می کردند و اکثر داستان های رم باستان، مربوط به این دوران است. پادشاهی کومودوس پایان عصر طلایی بود. بعد از او، دیگر هیچ چیز مثل قبل نبود. سرداران کشور را چند پاره کردند و اختلافات بین هواداران مسیح و کافران به کیش جدید هم به این چندپارگی افزود. کنستانتین، تنها امپراتور بزرگ بعد از عصر طلایی، کشور را متحد کرد، مسیحیت را آیین رسمی اعلام کرد و شهر کنستانتینوپل (استانبول) را به عنوان پایتخت جدید ساخت (۳۳۶م). با این کار البته میراث رم تا قرن‌ها بعد در امپراتوری بیزانس حفظ شد، اما در واقع کنستانتین به شهر رمولوس خیانت کرد. با مرگ او، امپراتوری به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شد (۳۹۵م). فاصله این دو پاره امپراتوری، مدام با هم بیشتر می‌شد. دیگر نه رم شرقی تاب مقابله با امپراتوری ایران را داشت و نه رم غربی می توانست مانع از هجوم هون‌ها و وندال‌ها و گوت‌ها و سایر اقوام بیابان‌گرد بشود. آتیلا (در ۴۴۴م) رسما برای حمله نکردن به رم از امپراتوران غرامت می‌گرفت. اوضاع در داخل امپراتوری از این هم عجیب‌تر بود. یکی از آخرین امپراتورها، خودش هم از این که به مرگ طبیعی می‌میرد و هیچ کس علیه اش توطئه نکرده در تعجب بود. آخرین امپراتور رم، پسربچه‌ای بود. ادووآکر، پسر ادکون، وزیر ایتالیا با تهاجم به رم، به سادگی او را از سلطنت خلع کرد (۴۷۶م) و پایان امپراتوری رم را اعلام کرد. او دستور داد از آن به بعد، آن سرزمین را ایتالیا بخوانند
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
دیدنی های تاریخی میلان
دیدنی‌های میلان

180px-Milano_galleria_piazza_duomo.jpg

میدان دلدوئومو، میدان مرکزی میلان

  • از میدان‌های اصلی و جالب این شهر می‌توان از میدان دلدوئومو نام برد.
  • از دیدنی‌های شهر میلان کلیسای دومو است که به سبک معماری گوتیک ساخته شده است و
  • تئاتری بنام (Teatro della Scala) که به زبان ایتالیایی تئاتر پلکانی معنی می‌دهد. این تئاتر باشکوه در سال ۱۷۷۸ میلادی ساخته شده و برای ۳۶۰۰ نفر تماشاچی جا دارد و روبروی مجسمهٔ لئوناردو داوینچی در میدان Palazzo della Scala قرار دارد.
  • مجتمع نمایشگاهی تجاری فیِرا میلانو (Fiera Milano) که در حومهٔ شمال غربی شهر ساخته شده‌است، بزرگ‌ترین پروژهٔ ساخت و ساز در اروپا و خود مجتمع بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری دنیا به حساب می‌آید. این مجتمع در آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی افتتاح شد
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
اسلام در ايتاليا


89h8xmc.jpg


سابقهحضور اسلام و گروه هاي اسلامي در ايتاليا نسبت به ديگر كشورهاي اروپائيهمچون فرانسه، انگليس و آلمان جديدتر ميباشد. ولي اين سابقه كوتاه دليليبر اهميت كمتر حضور اسلام در ايتاليا نيست
.
مهاجرتمسلمانان به ايتاليا از اواخر دهه هشتاد آغاز شد و در زماني كوتاه موجبتشكيل حمعيتي گرديد كه در اواخر قرن بيستم بر اساس آمارهاي ارائه شده بهيك مليون نفر مسلمان ميرسد. از اين تعداد حدود پنجاه هزار نفر مسلمانانايتاليائي الاصل يا مسلمان مهاجر با تابعيت ايتاليائي ميباشند.
علاوه بر اهميت كمي حضور اسلام در ايتاليا ميتوان دلايلي كيفي نيز براي آن ذكر نمود.
پديدهمهاجرت در ايتاليا با كشورهاي پر سابقه تري مانند فرانسه و انگليس بسيارتفاوت دارد زيرا در اين كشورها توانسته اند تقابل بين فرهنگ غربي و تمدناسلامي را طي گذشت دهه ها و قرن ها كاهش دهند.
مهاجرين در اين كشورها و مناطق تحت سلطه آنهامستقر گرديده اند و اكثر آنها توانسته اند شناخت كمابيش عميقي از كشورميزبان حاصل نمايند، شبيه به اين موضوع براي كشورهاي ميزبان نيز اتفاقافتاده، به عبارتي اين كشورها يا به صورت مستقيم از طريق حضور مهاجرينمسلمان در كشورشان و يا به صورت غير مستقيم از طريق تقابل و تعامل فرهنگيدراز مدت در كشورهاي تحت سلطه خود توانسته اند شناخت عميقي از اسلام ومردم مسلمان به دست آورند.
اماخلاف اين موضوع براي ايتاليا صدق ميكند، زيرا در ايتاليا وضعيتي كاملامتفاوت به وجود آمد كه به هيچ وجه در چهارچوب تشريح شده براي فرانسه وانگليس نمي گنجد. مهاجرين ايتاليا را پائين ترين اقشار جامعه كشورهاي شمالآفريقا تشكيل ميدهند، اين افراد از سطح فرهنگي و مشاغل پائيني برخوردارندو با توجه به ويژگي متمايز "ادراكي بودن" سنن اسلامي ، حتي از نظر مذهبينيز از سطح بالائي برخوردار نيستند. از طرفي در كشوري همچون ايتاليا كهخواستگاه قديمي كاتوليك است رقابت با اسلام به صورتي جدي مشاهده ميشود.
امابر خلاف آنچه در كشورهاي ديگر غربي مشاهده ميشود ميتوان گفت در ايتالياحداقل از نظر حقوقي زمينه مساعدتري در قانون اساسي براي به رسميت شناختنجمعيت اسلامي در چهارچوب نظام ملي وجود دارد.
رابطه بين دولت ايتاليا و كشور واتيكان (بين رجال مذهبي و سياسي وقت) شروعآن در قرون وسطي تا به امروز همواره در تاريخ ايتاليا مشاهده ميشود.
انتخاب شهر رم به عنوان پايتخت ايتالياي متحد نيز جزئي از اين مقوله قديمياست، اين رابطه اغلب لحظات بحراني را طي كرده است. پيمان هاي "لاترانيزه"
منعقد شده در سال 1929 م. بين دولت وقت ايتاليا و واتيكان نشانگر لحظه اياست كه هماهنگي نسبي بين دو كشور بوجود آمده و زمينه ساز رابطه اي شد كهحيات ايتاليا را عميقا تحت تاثير قرار داد.
دولت در ايتاليا به صورت نسبي غير مذهبي است و بديهي است اين عامل نسبيت از ديدگاه مذهبي مثبت ارزيابي ميشود.
تجربياتفرانسه به وضوح نشان ميدهد زمانيكه يك نظام حقوقي بر اساس اين اعتقاد شكلبگيرد كه زندگي مذهبي شهروندان از زندگي اجتماعي و مدني جدا و بيگانه استچه مسائل و مشكلاتي به دنبال خواهد داشت
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
چند سال اخير در فرانسه پيرامون مفهوم "لائيك بازنگري شده" و "لائيك مثبت"
كه فراي جدائي كامل بين كليسا ها و دولت "جدائي دين از سياست" ميباشد بحث
شده است.
در
ايتاليا ، پيمان هاي منعقد شده در رم در سال 1929 م. مقدمات رابطه اي فعال
بين حكومت و مكاتب مذهبي را فراهم آورد. اين مقدمات را كه نتيجه پيمان هاي
مذكور ميباشد به خوبي در متن قانون اساسي گنجانيده اند و در زمان تنظيم آن
با دورانديشي فوق العاده اي اين اصل را علاوه بر واتيكان براي ديگر مذاهب
نيز محفوظ داشته اند. بدين ترتيب سيستم فعلي توافقنامه هاي مذهبي در
ايتاليا ترسيم شد.
جا دارد مضمون مواد 7 و 8 قانون اساسي را كه در اين رابطه ميباشند بطور كامل يادآور شد:
ماده 7 -
حكومت (دولت ايتاليا) و كليساي كاتوليك (كشور واتيكان) هر يك در نظام
حكومتي خود مستقل و حاكم هستند. رابطه آنها بر اساس پيمان هاي "لاتينزه"
تنظيم شده است. تغيير مفاد اين پيمان ها در صورتيكه از سوي طرفين قرارداد
متقابلا پذيرفته شود ملزم به بازنگري و اصلاح در قانون اساسي نيست.
ماده 8
- تمامي مكاتب مذهبي در مقابل قانون به صورت يكسان آزاد هستند و علاوه بر
مذهب كاتوليك ديگر مذاهب نيز اين حق را دارا ميباشند تا بر اساس اساسنامه
خود تشكيلات بوجود آورند، و اين امر در صورتي قابل پذيرش است كه اساسنامه
آنها با نظام حقوقي ايتاليا در تضاد نباشد.
رابطه اين تشكيلات مذهبي با دولت ايتاليا از طريق قانون و بر اساس تفاهم نامه اي بين نمايندگان مذاهب با دولت تنظيم مي گردد.
با
اين وجود در ابتداي عهدنامه اولين توافقنامه از دو توافقنامه اي كه پيمان
"لاترانيزه” را تشكيل ميدهد ، ماده يك اساسنامه حكومت به تاريخ 4 مارس
1848 دوباره تكرار شده است. مضمون اين ماده عبارت است از "مذهب كاتوليك به
رهبري پاپ مستقر در رم تنها مذهب رسمي ايتاليا است". به همين علت براي
ايجاد امكان عقد تفاهم نامه با ديگر مذاهب بر اساس ماده 8
قانون اساسي لازم است در پيمانهاي منعقد شده با واتيكان حداقل در رابطه با
ماده مذكور بازنگري شود. انجام اين بازنگري و اعمال تغييرات لازم جهت بهره
برداري از ابزارهاي پيش بيني شده در قانون اساسي (ماده 8) و همزمان تعيين
چهارچوب اجرائي از آن تا 18 فوريه 1984 به درازا كشيد، در همين تاريخ
چهارچوب قانوني نيز براي آن تعيين گرديد. در نتيجه عهدنامه ها بايد در
چهارچوب حقوقي عمل نمايند.
در سال 1984 فرقه مسيحي Valdesi موفق شد تفاهم نامه خود را رسمي نمايد و در سال 1988 به ترتيب تفاهم نامه فرقه هاي مسيحي Avventisti و Assembli di Dio و جمعيت يهوديان نيز به رسميت شناخته شدند.
اخيرا
بودائي ها و فرقه مسيحي "شاهدان يهوه" نيز تفاهم نامه هائي با دولت
ايتاليا امضا نموده اند كه هنوز از سوي پارلمان ايتاليا تصويب نشده اند.
تا به امروز تنها نهاد اسلامي CICI (مركز اسلامي فرهنگي ايتاليا) در سال 1974 از سوي رياست جمهوري ايتاليا به عنوان نهاد مذهبي پذيرفته شده و لازم به ذكر است اين نهاد باني ساخت مسجد رم شده است كه كار ساخت مسجد پس از بيست سال يعني در سال 1995 خاتمه يافت.
پذيرش
از سوي رئيس جمهور شرط لازم براي عقد تفاهم نامه است ولي كافي نيست، زيرا
نهاد تشكيل يافته بايد نماينده پيروان ايتاليائي آن مذهب باشد، بنابر اينCICI نميتواند
با دولت ايتاليا تفاهم نامه امضا نمايد. يا حد اقل به تنهائي نميتواند اين
كار را انجام دهد. در شوراي اجرائي اين نهاد تقريبا اكثر سفراي كشورهاي
اسلامي حضور دارند و اين سفرا چون ايتاليائي نيستند نميتوانند قرارداد
حقوقي در سطح ملي امضا نمايند.
براي فايق آمدن بر اين مانع CO.RE.IS (جمعيت مذهبي اسلامي ايتاليائي) كه قبلا در سال 1966 با عهدنامه اي مشخص، عملي ترين پيشنهادي را كه
تاكنون از سوي جمعيت هاي مختلف ايتاليائي مطرح شده است ارائه نموده بود
درخواست به رسميت شناختن تفاهم نامه خود را به عنوان اولين نهاد اسلامي
نماينده ايتاليائي هاي مسلمان تقديم رياست جمهور ايتاليا نمود. كه پس از
ئائيد رياست جمهوري تفاهم نامه جمعيت در ابتداي سال 2002 م. به امضاء دولت
ايتاليا نيز رسيد
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
وضعیت مسلمانان ایتالیا
بر گرفته از خبر گزاری مهر

جمهوري ايتاليا در نيمکره شرقي و نيمکره غربي در طول جغرافيايي ۶ تا ۸ درجه شرقي و عرض جغرافيايي ۳۶ تا ۴۶ درجه شمالي در شبه جزيره اي که از جنوب اروپا تا درون درياي مديترانه ادامه يافته قرار دارد.
تعدادي از جزاير مجاور آن ۳۰۱۲۷۷ کيلومتر مربع مساحت دارند. دو جزيره اصلي ايتاليا سيسيل در جنوب غربي و جزيره ساردني واقع در کوه هاي آلپ هستند که مرزهاي طبيعي اين کشور را ايجاد کرده و کشورهاي فرانسه در شمال غربي، سوئيس و اتريش در شمال و يوگسلاوي در شمال شرقي را از ايتاليا جدا مي کنند.اين کشور در غرب به درياي تيرنه و ليگوريا در جنوب به درياي ايوني و تنگه سيسيل و در شرق به درياي آدرياتيک محدود مي شود.


ورود اسلام به ايتاليا

در مقايسه با ديگر کشورهاي اروپايي دين در ايتاليا از اهميت و نفوذ بيشتري برخوردار است و اين امر با قرارگيري واتيکان، مرکز کليساي کاتوليک روم در قلب پايتخت اين کشور بي ارتباط نيست. بيش از ۹۰ درصد مردم ايتاليا پيرو آيين کاتوليک روم بوده و در بين کشورهايي که داراي اکثريت کاتوليک هستند تنها اسپانيا با اين کشور قابل ملاحظه است.

اگرچه سيسيل ساردني و برخي مناطق شبه جزيره اي ايتاليا بين سالهاي ۸۲۸ و ۱۳۰۰ بخشي ازامت اسلام بوده است، اما تقريباً از سال ۱۸۶۱ تا ۱۹۷۰ اسلام در اين سرزمين غايب بود تا هنگامي که اولين مهاجران شمال آفريقا به ايتاليا وارد شدند.

اين آفريقايي هاي شمالي اکثراً بربر (اهل طايفه بزرگ شمال آفريقا) يا عرب تبار بودند که اغلب از مراکش مهاجرت کرده بودند.در سالهاي اخير اين موج مهاجر از کشورهاي تونس و آلباني بيشتر مشاهده شد اما تعدادي از مهاجرين ليبيايي، مصري، پاکستاني، و کردها نيز در ايتاليا ساکن شدند.

تعداد مسلمانان ايتاليا امروزه از يک ميليون نفر تجاوز کرده است، در حالي که در حدود ۳۰ هزار نفر از مسلمانان اين کشور را خود ايتاليايي ها تشکيل داده اند و يکي از مشهورترين ايتاليايي هايي که به اسلام روي آورده سفير سابق ايتاليا درعربستان است.
اسلام در ايتالياي ديروز
پس از درگذشت پيامبر اعظم اسلام حضرت محمد(ص) و طي قرون هفتم تا یازدهم بخشهاي کوچکي از جنوب ايتاليا، سيسيل و ساردني توسط مسلماناناشغال شد و چندين مسجد زيبا که توسط مسلمانان ساخته شده بود به دنبال عقب نشيني مسلمانان در دهه ۱۱۰۰ به کليساهاي کاتوليک تبديل شدند.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
اسلام در ايتالياي امروز


بر اساس آخرين آمار رسمي ايتاليا، مسلمانان در حدود ۳۴ درصد از جميعت ساکنان خارجي اين کشور را تشکيل داده اند. اما از سوي ديگر بر اساس آمار رسمي ۴۰ درصد از جميعت اين کشور را مهاجران غير قانوني تشکيل داده اند.آمار رسمي ايتاليا نشان مي دهد تا چند سال پيش که تعداد قانوني مسلمانان کمي از ۶۱۰ هزار نفر بيشتر اما تعداد مهاجران غير قانوني اين کشور به بيش از ۸۰۰ هزار نفر رسيده است نرخ تولد در ميان شهروندان ايتاليا رو به کاهش گذاشته اما در ميان مسلمانان رو به افزايش است و اين امر موجب افزايش جمعيت مسلمانان شده است، اما کاهش نرخ اخير را مي توان به کاهش ناگهاني مهاجرت غير قانوني به ايتاليا در چند سال اخير نيز نسبت داد.
اما بر اساس آماري که در سال ۲۰۰۵ ارائه شد تعداد مسلماناني که در ايتاليا زندگي مي کنند بين ۹۶۰ تا ۱ ميليون و ۳۰ هزار نفر برآورد شده است و رسانه هاي ايتاليا هنگام اشاره به مسلمانان اين کشور تعداد آنها را يک ميليون نفر اعلام مي کنند.
امروزه مسلمانان ۴/۱ درصد جميعت اين کشور را تشکيل داده اند و اين درصد نسبت به ديگر کشورهاي اتحاديه اروپا کمتر است و حتي کمتر از جمعيت مسلمانان در قرن نهم تا پايان قرن سيزدهم محسوب مي شود.
وسعت جوامع محلي مسلمانان اين کشور که خاستگاه مذهب کاتوليک به شمار مي رود، به معناي تأثير قابل توجه اسلام در زندگي عمومي ايتاليا است، اما در عين حال نشانه هايي مبني بر تغيير اين روند نيز وجود دارد. تاکنون چندين مورد برخورد ميان شهروندان ايتاليا و مهاجران مسلمان مشاهده شده که در اين خصوص مي توان به طرح دعوا در زمينه وجود صليب در کلاسهاي درس مدارس دولتي و بيمارستان اشاره کرد.
به تازگي يک گروه کوچک محلي به دليل درخواست برداشتن صليب در اماکن عمومي همچون ادارات دولتي، بيمارستانها و مدارس توجه بسياري از رسانه ها را به خود جلب کرده است. آنها به قانوني اعتراض کردند که در زمان موسليني تصويب شده بود. اين قانون اظهار داشته است که بايد در تمام اماکن دولتي صليب نصب شود
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
جغرافیای مسلمانان ایتالیا
سابقه حضور اسلام و گروه هاي اسلامي در ايتاليا نسبت به ديگر كشورهاي اروپائي همچون فرانسه، انگليس و آلمان جديدتر ميباشد. ولي اين سابقه كوتاه دليلي بر اهميت كمتر حضور اسلام در ايتاليا نيست.
مهاجرت مسلمانان به ايتاليا از اواخر دهه هشتاد آغاز شد و در زماني كوتاه موجب تشكيل حمعيتي گرديد كه در اواخر قرن بيستم بر اساس آمارهاي ارائه شده به يك مليون نفر مسلمان ميرسد. از اين تعداد حدود پنجاه هزار نفر مسلمانان ايتاليائي الاصل يا مسلمان مهاجر با تابعيت ايتاليائي ميباشند.
تعداد مسلمانان ایتالیا امروزه از یک میلیون نفر تجاوز کرده است، در حالی که در حدود ۳۰ هزار نفر از مسلمانان این کشور را خود ایتالیایی ها تشکیل داده اند و یکی از مشهورترین ایتالیایی هایی که به اسلام روی آورده سفیر سابق ایتالیا درعربستان است.
بر اساس آخرین آمار رسمی ایتالیا، مسلمانان در حدود ۳۴ درصد از جمیعت ساکنان خارجی این کشور را تشکیل داده اند. اما از سوی دیگر بر اساس آمار رسمی ۴۰ درصد از جمیعت این کشور را مهاجران غیر قانونی تشکیل داده اند.
آمار رسمی ایتالیا نشان می دهد تا چند سال پیش که تعداد قانونی مسلمانان کمی از ۶۱۰ هزار نفر بیشتر اما تعداد مهاجران غیر قانونی این کشور به بیش از ۸۰۰ هزار نفر رسیده است نرخ تولد در میان شهروندان ایتالیا رو به کاهش گذاشته اما در میان مسلمانان رو به افزایش است و این امر موجب افزایش جمعیت مسلمانان شده است، اما کاهش نرخ اخیر را می توان به کاهش ناگهانی مهاجرت غیر قانونی به ایتالیا در چند سال اخیر نیز نسبت داد.
اما بر اساس آماری که در سال ۲۰۰۵ ارائه شد تعداد مسلمانانی که در ایتالیا زندگی می کنند بین ۹۶۰ تا ۱ میلیون و ۳۰ هزار نفر برآورد شده است و رسانه های ایتالیا هنگام اشاره به مسلمانان این کشور تعداد آنها را یک میلیون نفر اعلام می کنند.
امروزه مسلمانان ۴/۱ درصد جمیعت این کشور را تشکیل داده اند و این درصد نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا کمتر است و حتی کمتر از جمعیت مسلمانان در قرن نهم تا پایان قرن سیزدهم محسوب می شود.
وسعت جوامع محلی مسلمانان این کشور که خاستگاه مذهب کاتولیک به شمار می رود، به معنای تأثیر قابل توجه اسلام در زندگی عمومی ایتالیا است، اما در عین حال نشانه هایی مبنی بر تغییر این روند نیز وجود دارد
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
اسلام در ايتاليا
سابقه حضور اسلام و گروه هاي اسلامي در ايتاليا نسبت به ديگر كشورهاي اروپائي همچون فرانسه، انگليس و آلمان جديدتر ميباشد. ولي اين سابقه كوتاه دليلي بر اهميت كمتر حضور اسلام در ايتاليا نيست.

مهاجرت مسلمانان به ايتاليا از اواخر دهه هشتاد آغاز شد و در زماني كوتاه موجب تشكيل حمعيتي گرديد كه در اواخر قرن بيستم بر اساس آمارهاي ارائه شده به يك مليون نفر مسلمان ميرسد. از اين تعداد حدود پنجاه هزار نفر مسلمانان ايتاليائي الاصل يا مسلمان مهاجر با تابعيت ايتاليائي ميباشند.
علاوه بر اهميت كمي حضور اسلام در ايتاليا ميتوان دلايلي كيفي نيز براي آن ذكر نمود. پديده مهاجرت در ايتاليا با كشورهاي پر سابقه تري مانند فرانسه و انگليس بسيار تفاوت دارد زيرا در اين كشورها توانسته اند تقابل بين فرهنگ غربي و تمدن اسلامي را طي گذشت دهه ها و قرن ها كاهش دهند.
مهاجرين در اين كشورها و مناطق تحت سلطه آنها مستقر گرديده اند و اكثر آنها توانسته اند شناخت كمابيش عميقي از كشور ميزبان حاصل نمايند، شبيه به اين موضوع براي كشورهاي ميزبان نيز اتفاق افتاده، به عبارتي اين كشورها يا به صورت مستقيم از طريق حضور مهاجرين مسلمان در كشورشان و يا به صورت غير مستقيم از طريق تقابل و تعامل فرهنگي دراز مدت در كشورهاي تحت سلطه خود توانسته اند شناخت عميقي از اسلام و مردم مسلمان به دست آورند.
اما خلاف اين موضوع براي ايتاليا صدق ميكند، زيرا در ايتاليا وضعيتي كاملا متفاوت به وجود آمد كه به هيچ وجه در چهارچوب تشريح شده براي فرانسه و انگليس نمي گنجد. مهاجرين ايتاليا را پائين ترين اقشار جامعه كشورهاي شمال آفريقا تشكيل ميدهند، اين افراد از سطح فرهنگي و مشاغل پائيني برخوردارند و با توجه به ويژگي متمايز “ادراكي بودن” سنن اسلامي ، حتي از نظر مذهبي نيز از سطح بالائي برخوردار نيستند. از طرفي در كشوري همچون ايتاليا كه خواستگاه قديمي كاتوليك است رقابت با اسلام به صورتي جدي مشاهده ميشود.
اما بر خلاف آنچه در كشورهاي ديگر غربي مشاهده ميشود ميتوان گفت در ايتاليا حداقل از نظر حقوقي زمينه مساعدتري در قانون اساسي براي به رسميت شناختن جمعيت اسلامي در چهارچوب نظام ملي وجود دارد.
رابطه بين دولت ايتاليا و كشور واتيكان (بين رجال مذهبي و سياسي وقت) شروع آن در قرون وسطي تا به امروز همواره در تاريخ ايتاليا مشاهده ميشود. انتخاب شهر رم به عنوان پايتخت ايتالياي متحد نيز جزئي از اين مقوله قديمي است، اين رابطه اغلب لحظات بحراني را طي كرده است. پيمان هاي “لاترانيزه” منعقد شده در سال ۱۹۲۹ م. بين دولت وقت ايتاليا و واتيكان نشانگر لحظه اي است كه هماهنگي نسبي بين دو كشور بوجود آمده و زمينه ساز رابطه اي شد كه حيات ايتاليا را عميقا تحت تاثير قرار داد.
دولت در ايتاليا به صورت نسبي غير مذهبي است و بديهي است اين عامل نسبيت از ديدگاه مذهبي مثبت ارزيابي ميشود.
تجربيات فرانسه به وضوح نشان ميدهد زمانيكه يك نظام حقوقي بر اساس اين اعتقاد شكل بگيرد كه زندگي مذهبي شهروندان از زندگي اجتماعي و مدني جدا و بيگانه است چه مسائل و مشكلاتي به دنبال خواهد داشت.
در چند سال اخير در فرانسه پيرامون مفهوم “لائيك بازنگري شده” و “لائيك مثبت” كه فراي جدائي كامل بين كليسا ها و دولت “جدائي دين از سياست” ميباشد بحث شده است.
در ايتاليا ، پيمان هاي منعقد شده در رم در سال ۱۹۲۹ م. مقدمات رابطه اي فعال بين حكومت و مكاتب مذهبي را فراهم آورد. اين مقدمات را كه نتيجه پيمان هاي مذكور ميباشد به خوبي در متن قانون اساسي گنجانيده اند و در زمان تنظيم آن با دورانديشي فوق العاده اي اين اصل را علاوه بر واتيكان براي ديگر مذاهب نيز محفوظ داشته اند. بدين ترتيب سيستم فعلي توافقنامه هاي مذهبي در ايتاليا ترسيم شد.
جا دارد مضمون مواد ۷ و ۸ قانون اساسي را كه در اين رابطه ميباشند بطور كامل يادآور شد:
ماده ۷ - حكومت (دولت ايتاليا) و كليساي كاتوليك (كشور واتيكان) هر يك در نظام حكومتي خود مستقل و حاكم هستند. رابطه آنها بر اساس پيمان هاي “لاتينزه” تنظيم شده است. تغيير مفاد اين پيمان ها در صورتيكه از سوي طرفين قرارداد متقابلا پذيرفته شود ملزم به بازنگري و اصلاح در قانون اساسي نيست.
ماده ۸ - تمامي مكاتب مذهبي در مقابل قانون به صورت يكسان آزاد هستند و علاوه بر مذهب كاتوليك ديگر مذاهب نيز اين حق را دارا ميباشند تا بر اساس اساسنامه خود تشكيلات بوجود آورند، و اين امر در صورتي قابل پذيرش است كه اساسنامه آنها با نظام حقوقي ايتاليا در تضاد نباشد.
رابطه اين تشكيلات مذهبي با دولت ايتاليا از طريق قانون و بر اساس تفاهم نامه اي بين نمايندگان مذاهب با دولت تنظيم مي گردد.
با اين وجود در ابتداي عهدنامه اولين توافقنامه از دو توافقنامه اي كه پيمان “لاترانيزه” را تشكيل ميدهد ، ماده يك اساسنامه حكومت به تاريخ ۴ مارس ۱۸۴۸ دوباره تكرار شده است. مضمون اين ماده عبارت است از “مذهب كاتوليك به رهبري پاپ مستقر در رم تنها مذهب رسمي ايتاليا است”. به همين علت براي ايجاد امكان عقد تفاهم نامه با ديگر مذاهب بر اساس ماده ۸ قانون اساسي لازم است در پيمانهاي منعقد شده با واتيكان حداقل در رابطه با ماده مذكور بازنگري شود.
انجام اين بازنگري و اعمال تغييرات لازم جهت بهره برداري از ابزارهاي پيش بيني شده در قانون اساسي ( ماده ۸ ) و همزمان تعيين چهارچوب اجرائي از آن تا ۱۸ فوريه ۱۹۸۴ به درازا كشيد، در همين تاريخ چهارچوب قانوني نيز براي آن تعيين گرديد. در نتيجه عهدنامه ها بايد در چهارچوب حقوقي عمل نمايند.
در سال ۱۹۸۴ فرقه مسيحي Valdesi موفق شد تفاهم نامه خود را رسمي نمايد و در سال ۱۹۸۸ به ترتيب تفاهم نامه فرقه هاي مسيحي Avventisti و Assembli di Dio و جمعيت يهوديان نيز به رسميت شناخته شدند.
اخيرا بودائي ها و فرقه مسيحي “شاهدان يهوه” نيز تفاهم نامه هائي با دولت ايتاليا امضا نموده اند كه هنوز از سوي پارلمان ايتاليا تصويب نشده اند.
تا به امروز تنها نهاد اسلامي CICI (مركز اسلامي فرهنگي ايتاليا) در سال ۱۹۷۴ از سوي رياست جمهوري ايتاليا به عنوان نهاد مذهبي پذيرفته شده و لازم به ذكر است اين نهاد باني ساخت مسجد رم شده است كه كار ساخت مسجد پس از بيست سال يعني در سال ۱۹۹۵ خاتمه يافت.
پذيرش از سوي رئيس جمهور شرط لازم براي عقد تفاهم نامه است ولي كافي نيست، زيرا نهاد تشكيل يافته بايد نماينده پيروان ايتاليائي آن مذهب باشد، بنابر اينCICI نميتواند با دولت ايتاليا تفاهم نامه امضا نمايد. يا حد اقل به تنهائي نميتواند اين كار را انجام دهد. در شوراي اجرائي اين نهاد تقريبا اكثر سفراي كشورهاي اسلامي حضور دارند و اين سفرا چون ايتاليائي نيستند نميتوانند قرارداد حقوقي در سطح ملي امضا نمايند.
براي فايق آمدن بر اين مانع CO.RE.IS (جمعيت مذهبي اسلامي ايتاليائي) كه قبلا در سال ۱۹۶۶ با عهدنامه اي مشخص، عملي ترين پيشنهادي را كه تاكنون از سوي جمعيت هاي مختلف ايتاليائي مطرح شده است ارائه نموده بود درخواست به رسميت شناختن تفاهم نامه خود را به عنوان اولين نهاد اسلامي نماينده ايتاليائي هاي مسلمان تقديم رياست جمهور ايتاليا نمود كه پس از ئائيد رياست جمهوري تفاهم نامه جمعيت در ابتداي سال ۲۰۰۲ م. به امضاء دولت ايتاليا نيز رسيد.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
سازمانها و تشكلهاى اسلامى در ايتاليا
منبع : سفارت ج. ا. ا واتيكان ، به نقل از روزنامه اونيره ۱۷/۳/۱۹۹۹
طبق آمار غير رسمى، تعداد ۰۰۰/۱۵۰/۱ مهاجر مسلمان داراى اقامت قانونى در ايتاليا بوده، حدود ۰۰۰/۵۰۰ نفر مسلمان نيز به‏طور غير قانونى در ايتاليا اقامت دارند. شمار ايتالياييهايى كه به آئين مقدس اسلام مشرف شده‏اند، نزديك به ۰۰۰/۴۰ نفر مى‏باشد.
مهمترين سازمانها و تشكلهاى اسلامى موجود در ايتاليا به‏شرح زير مى‏باشند:
۱- اتحاديه جوامع و سازمانهاى اسلامى
اين اتحاديه در سال ۱۹۹۰ تاسيس گرديد و نزديك به ۱۱۷ انجمن و مركز اسلامى موجود در ايتاليا را تحت پوشش دارد. همچنين ۳۵۰ نمازخانه موجود در ايتاليا وابسته به اين اتحاديه مى‏باشند.
شايان ذكر است كه در سال ۱۹۸۴ تعداد نمازخانه‏هاى مسلمانان از ۱۲ نمازخانه تجاوز نمى‏كرد. اين اتحاديه اقدام به تهيه يك پيش نويس قرارداد براى امضا با دولت ايتاليا و رسميت‏يافتن جامعه مسلمانان در ايتاليا نموده است.
۲- مركز اسلامى - فرهنگى ايتاليا
اين مركز در سال ۱۹۹۶ توسط نمايندگان سفارتخانه‏هاى كشورهاى اسلامى تاسيس شد و مبتكر احداث مسجد بزرگ رم بوده است. اين مسجد كه بزرگترين مسجد در اروپا به‏حساب مى‏آيد، در ۱۹۹۵ افتتاح شد و هزينه بناى آن به يكصد ميليارد لير بالغ گرديد كه بخش اعظم آن را عربستان سعودى تامين كرده است. جمهورى اسلامى ايران درپرداخت هزينه آن مشاركت نداشت.
۳- اتحاديه اسلامى جهانى ايتاليا
اين ارگان در واقع شبكه ايتاليايى تشكل رابطة‏الاسلامى به‏حساب مى‏آيد كه در سال ۱۹۹۷ تاسيس شد و مقرش در محل ساختمان مسجد بزرگ رم قرار دارد. عمر كاميليتى ، ايتاليايى‏الاصل مسلمان شده كه يكى از مسؤولان تشكل رابطة‏الاسلامى مى‏باشد، در مصاحبه‏اى با روزنامه اونيره اظهار داشت: هدف از تاسيس رابطة‏الاسلامى، ترويج اسلام واقعى، يعنى اسلام معتدل و صلح‏طلب و حمايت از همه مسلمانان جهان مى‏باشد.
۴- مؤسسه فرهنگى - اسلامى ميلان
مشهور است كه اين مؤسسه نماينده جناح اسلام افراطى و بنيادگرايان اسلامى است. دهها مركز اسلامى وابسته به اين مؤسسه مى‏باشند.
۵- جامعه مذهبى - اسلامى ايتاليا، (Coreis)
اكثريت اعضاى اين تشكل را ايتاليايى‏الاصلهايى تشكيل مى‏دهند كه به اسلام پيوسته‏اند. گفته مى‏شود اعضاى آن اغلب گرايشهاى صوفيانه دارند. رهبر معنوى آنان، شيخ عبدالوحيد پالاويچينى نام دارد.
۶- گروه دعوت انسانى بين‏المللى
۷- انجمن امداد اسلامى
اين دو تشكل انجمنهاى انسان‏دوستانه و الهام گرفته از اسلام هستند كه عمدتا در زمينه‏هاى كمك‏رسانى به آوارگان، بخصوص مردم كوزوو و بوسنى و هرزگوين و در كنار آن، كمك به نيازمندان و مشاركت و حمايت از طرحهاى توسعه در كشورهاى ضعيف جهان تلاش مى‏كنند
شبكه ايتاليايى رابطة‏الاسلامية
شبكه ايتاليايى رابطة‏الاسلامية كه از سوى عربستان تاسيس گرديده و پشتيبانى مى‏شود، در محل مسجد رم مستقر است. اين مسجد بزرگترين مسجد اروپا به حساب مى‏آيد.

يك مسلمان ايتاليايى‏الاصل به‏نام عمر كاميليتى كه يكى از مسؤولان رابطة‏الاسلامية مى‏باشد، در مصاحبه‏اى با روزنامه اونيره، هدف از تشكيل اين شبكه را تبليغ و ترويج اسلام واقعى، يعنى معتدل و صلح طلب و حمايت از همه مسلمانان جهان ذكر كرد.
ماريو شلايه، سفير اسبق ايتاليا در عربستان كه از ۱۹۸۷ به اسلام پيوسته و اكنون معاون شبكه ايتاليايى رابطة‏الاسلامية مى‏باشد نيز در مصاحبه‏اى اظهار داشت: اين شبكه پيشرفته‏ترين وسايل ارتباطات را در اختيار دارد . با هدف اطلاع‏رسانى و ارائه كمكهاى گوناگون به مسلمانان، بويژه آموزش نحوه ديالوگ و فن گفت و گوى دينى با نهادهاى ايتاليايى و رسانه‏هاى گروهى تاسيس شده است و چنانچه احيانا مشكلاتى ميان جامعه مسلمانان و مقامات محلى ايتاليا بوجود آيد، براى حل و فصل آن تلاش مى‏كند. نمونه آن، حل اختلافاتى بود كه اخيرا ميان جامعه مسلمانان شهر وارزه، (Varese) و شهردارى بوجود آمده بود و شهردارى حكم تعطيلى مسجد مسلمانان را صادر كرده بود كه با تلاش شبكه ايتاليايى رابطة‏الاسلامية، اين مشكل حل و فصل گرديد.
ماريو شلايه همچنين اظهار داشت كه در تلاش هستيم تا بزودى «شوراى اسلامى ايتاليا» را به‏عنوان يك تشكل واحد و نماينده مسلمانان ايتاليا رسما به ثبت‏برسانيم. شلايه افزود: در شوراى اسلامى ايتاليا، تاكنون نمايندگان اتحاديه اسلامى جهانى ايتاليا، اتحاديه جوامع و سازمانهاى اسلامى ايتاليا، اتحاديه دانشجويان مسلمان و جامعه مذهبى ايتاليا حضور يافته‏اند و ما اميدواريم نمايندگان جوامع شيعه نيز به اين شورا بپيوندند.
قرار است‏بزودى شوراى مزبور براى امضاى قرارداد با دولت ايتاليا وارد مذاكره شود و سپس به ثبت رسيده و رسميت‏يابد. برابر قوانين ايتاليا، نمايندگان جوامع اقليت طرف مذاكره با دولت ايتاليا، جهت امضاى قرارداد، بايد ايتاليايى الاصل و تبعه ايتاليا باشند
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
خواسته‏هاى شوراى مذكور به نمايندگى از مسلمانان از دولت ايتاليا عبارتند از:
- تدريس تعليمات اسلامى در مدارس به فرزندان مسلمان
- ايجاد يك سرپرستى مذهبى براى زندانيان و بيماران مسلمان در بيمارستانها براى نظارت در امر غذا و شؤونات اسلامى
- احترام به مقررات اسلامى در باره خوراكها در اماكن غذاخورى
- اختصاص مكانهاى خاص به‏عنوان قبرستان براى مسلمانان
- امكان غيبت از كار و مدارس براى مسلمانان در روزهاى تعطيلى اسلامى و نيز شركت در نماز جمعه و جبران آن در ايام ديگر

پراكندگى مراكز اسلامى در ايتاليا
در ايتاليا بنا به آمار منتشره، تعداد ۱۷ مركز اسلامى و انجمن كوچك و ريز و درشت اسلامى فعاليت دارند كه اتحاديه جوامع و سازمانهاى اسلامى نزديك به ۸۵ درصد آن را دربرمى‏گيرد. پراكندگى جوامع اسلامى مهم در استانهاى مختلف ايتاليا به‏شرح زير مى‏باشد:
استان پيه مونته ۱۷ انجمن
استان ليگوريا ۷ انجمن
استان لمبارديا ۱۸ انجمن
استان ترنيتى ۴ انجمن
استان ونتو ۱۴ انجمن
استان فيو فرى يولى ۳ انجمن
استان اميليا ۱۴ انجمن
استان توسكانا ۷ انجمن
استان اومبريا ۳ انجمن
استان ماركه ۲ انجمن
استان ابروتزو ۲ انجمن
استان لاتزيو (رم) ۷ انجمن
استان كامپانيا ۹ انجمن
استان سيسيل ۸ انجمن
طبق همين آمار، در كل ايتاليا تعداد ۳۵۰ نمازخانه داير است
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
موزه هاى ايتاليا؛


098442.jpg


با وجود هزاران موزه در كشور ايتاليا كه آثارى از تمدن رم باستان را در بناهاى تاريخى به نمايش گذاشته اند، مردم ايتاليا تمايل چندانى به ديدن اين موزه ها ندارند.
اگر شما در طول روز سرى به موزه كاخ سلطنتى در پيزا (Pisa) بزنيد، به جز تعداد معدودى گردشگر كه براى ديدن اين كاخ زيبا و آثار تاريخى اش به اين مكان آمده اند، كسى ديگرى را نخواهيد ديد.
در طول سال هاى گذشته، ميزان بازديد مردم ايتاليا از موزه هاى اين كشور به شدت كاهش يافته و اين امر، نگرانى مسئولان فرهنگى ايتاليا را درپى داشته است.
ازسوى ديگر، سال هاى اخير بيشتر تورهاى مسافرتى نيز بازديد از موزه هاى ايتاليا را از برنامه خود حذف كرده اند و گردشگرانى نيز كه به ندرت در موزه هاى ايتاليا ديده مى شوند، گردشگرانى هستند كه به صورت انفرادى به اين كشور سفر مى كنند.
البته تعداد بازديد كنندگان از بناهاى تاريخى ايتاليا روبه افزايش است و در تمام ايام سال، گردشگران فراوانى از بناهاى اين كشور مانند كلزيوم، بخش تاريخى واتيكان، شهر تاريخى ونيز و برج پيزا ديدن مى كنند.
اين افزايش در حدى است كه مسئولان فرهنگى ايتاليا تصميم گرفته اند براى حفاظت از آن ها، تعداد بازديد كنندگان از اين بناهاى تاريخى را كاهش دهند. با اين وجود، مسأله اى كه تعجب مسئولان فرهنگى ايتاليا را برانگيخته، تمايل نداشتن مردم اين كشور به بيش از چهارهزار موزه ايتالياست.
اين درحالى است كه موزه هاى ايتاليا به دليل نمايش آثار فراوانى از تمدن رم باستان و قرار داشتن تعدادى از آن ها در ساختمان هاى عصر رنسانس از غنى ترين و زيباترين موزه هاى جهان به شمار مى روند. طبق آمارهاى ارائه شده ازسوى مسئولان فرهنگى ايتاليا حدود دوميليون و دويست هزار نفر از موزه هاى اين كشور ديدن كرده اند كه بخش اعظم آن ها گردشگر بوده اند.
براساس همين آمار، تعداد بازديد كنندگان برخى موزه هاى ايتاليا در سال ۲۰۰۷ ميلادى كم تر از ۳۰۰ نفر بوده است. يكى از مسئولان فرهنگى ايتاليا در گفتگو با گاردين، موزه هاى ايتاليايى را زيبا، اما تنها توصيف كرد و از راهكارهاى جديد دولت ايتاليا براى كشاندن مردم به موزه ها خبر داد
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
نواحی ایتالیا

نام ناحیه ----------------------- نام مرکز----------------------- مساحت(کیلومتر مربع)


آبروتسی ------------------------- لاکوئید------------------------- 10794

امیلیا رومانیا------------------------- بولونیا-------------------------- 22123

اومبریا -------------------------------- پروجا-------------------------- 8456

بازیلیکاتا ---------------------------- پاتنزا -------------------------- 9992

پولیا --------------------------------- باری ----------------------- 19347

پیمونته ------------------------ تورین (تورینو) --------------------- 25399

ترنتینو – آلتوآدیجه-------------- ترنتو و بولتسانو --------------------- 13613

توسکانا------------------------------ فلورانس ------------------------ 22992

ساردنیا ------------------------------ کالیاری ------------------------- 24090

سیسیل ----------------------------- پالرمو ------------------------- 25708

فریولی – ونتساجولیا -----------------تریسه -------------------------- 7846

کالابریا ----------------------------- کاتانزارو ----------------------- 158080

کامپانیا ------------------------------ ناپل ------------------------- 13595

لاتسیو ---------------------------- رم (رما) ----------------------- 17203

لومباردیا --------------------------- میلان ------------------------- 23834

لیگوریا ----------------------------- جنووا ------------------------- 5413

مارکه ------------------------------- آنکونا ------------------------------9692

مولیزه ------------------------- کامپوباسو ----------------------------- 4438

واله د آئوستا ------------------------- آئوستا --------------------------- 3262

ونتو --------------------------------- ونیز ------------------------- 18368
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
آموزش

میزان با سوادی : 1/98%

( شناسنامه کشورهای جهان - انتشارات گیتاشناسی1382- بر مبنای کتاب سال بریتانیکا(2003)

سنین تحصیل اجباری: 6 تا 14 سال

تعداد دانشگاه : 59 ، شامل دانشگاه آزاد و دو پلی تکنیک همطراز با دانشگاه.


دفاع

خدمت سربازی : 1 سال
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری


Venice.jpg


ونیز شهری روی آب


کوههای آلپ مرزی طبیعی میان ایتالیا و کشورهای همسابه غرب و شمال را تشکیل می‌دهد.
در جایی که کوهها و تپه‌های دامنه کوهها به هم می‌رسد ، رشته‌ای از دریاچه‌ها وجود دارد که شامل دریاچه‌های مابوده و لوگانو و کومو میباشد.
دره حاصلخیز پو ، میان تپه‌های دامنه کوههای آلپ در شمال، تپه‌های دامنه کوههای آپنین در جنوب، کوههای آلپ در غرب و دریای آدریاتیک در شرق جای دارد.
ارتفاعات باریک آلپ لیگوریایی ، کوههای مریتایم آلپ را به کوههای آپنین متصل می‌کند. کوههای آپنین مانند ستون فقرات در کل طول شبه جزیره ایتالیا امتداد دارد.
زمینهای پست ساحلی اندک و نسبتا محدود است ولی شامل آبگیر آرنو در توسکانا، آبگیر تیبر در اطراف رم ، زمینهای پست کامپانیا دراطراف ناپل و جلگه‌هایی در امتداد خلیج تارانتو و در پولیا پاشنه ایتالیا می‌باشد.
دو جزیره بزرگ ایتالیا ،ساردینا و سیسیل هر دو غالبا کوهستانی است . بیشتر خاک ایتالیا از نظر زمین شناختی ناپایدار است و در معرض زمین لرزه قرار دارد. این کشور چهار آتش فشان فعال دارد از آن جمله اتنا در سیسیل و وزوو نزدیک ناپل.
رودهای مهم: پو، تیبر، آرنو، ولتورنو، گارالیانو
بلندترین نقطه: نقطه ای درست در زیر قله مونته بلانکو (مون بلان) 4760 متر.
آب و هوا: ایتالیا با تابستانهای گرم و خشک ، زمستانهای معتدل ، از آب و هوایی مدیترانه‌ای برخوردار است. جزایر سیسیل و ساردینا از بخش اصلی کشور گرمتر و خشک تر است. کوههای آلپ و دره پو زمستانهای سردتر و مرطوب تری دارند.


اقتصاد


Pizza001.jpg

برج پیزا از مکانهای توریستی ایتالیا میباشد


شمال ایتالیا با دسترسی آسانش به دیگر نقاط اروپا، مرکز اصلی صنعت ایتالیاست. در مقابل، جنوب کشور غالبا زراعی است و محصولاتی از قبیل انگور، چغندر قند، گندم ، ذرت ، گوجه فرنگی و سویا تولید می‌کند.
اکثر مزارع کوچک است ، به این علت میانگین درآمد در جنوب ایتالیا (متسو جیورنو) در حدنسبتا زیادی از شمال کشور پایین تر است. کشاورزی در شمال بیشتر مکانیزه است و محصولات عمده آن شامل گندم، ذرت، برنج، انگور ،میوه و علوفه برای گله‌های دام است . این گله وابسته به صنایع لبنی است.
هم اکنون صنعتی کردن جنوب مجدانه تشویق می‌شود. صنایع شمال کشور پیشرفته است و شامل صنایع الکتریکی و الکترونیکی، وسایل نقلیه ، دو چرخه سازی، نساجی، پوشاک، کالاهای چرمی، سیمان، شیشه، چینی و سرامیک می‌گردد.
شمال از نظر مالی و بانکداری نیز منطقه مهمی است و شهر میلان پایتخت تجاری ایتالیاست.
صنعت توریسم و پولی که ایتالیایی‌های شاغل در خارج به کشور می‌فرستند منابع مهم درآمد ارز خارجی است. رکود و کسری بودجه بخش عمومی به مشکلات فزاینده اقتصادی ایتالیا افزوده شده است.
 
بالا