مرسدس بنز S کلاس هنوز هم معیار کلاس خود، یعنی کلاس سدانهای لوکس بزرگ است! این جمله جرمی کلارکسون مجری معروف برنامه GEAR TOP است و نشان از تواناییهای بالای این خودروی لوکس و برتری آن نسبت به سایر رقبایش دارد.
تولید S کلاس به عنوان بزرگترین و لوکسترین سدان مرسدس بنز، در سال ۱۹۵۴ آغاز شد و تا امروز به عنوان یکی از پیشتازان عرصه ایمنی و تکنولوژیهای روز ادامه دارد. پادشاه بلامنازع کلاس F، با تولید اتاق W180، یا همان مدل جاودانه PONTON متولد شد. در سال ۱۹۵۹، این مدل جای خود را به FINTAIL با کد اتاق W111 داد. در همین سالها بود که مرسدس علاوه بر موتورهای ۶ سیلندر، به تولید موتورهای ۸ سیلندر برای کلاس S روی آورد. سپس در سال ۱۹۶۵ اتاق W108 معرفی و در آینده به یکی از ماندگارترین نسلهای S کلاس مبدل شد. مدلهای معروف 3/6 و 300SEL نیز از تبار همین سری بودند.
در سال ۱۹۷۲ با معرفی W116، کلاس S تحول عظیمی در طراحی بدنه و اتاق را تجربه کرد و به یکی از محبوبترین مدلهای S کلاس در سراسر دنیا تبدیل شد. این اتاق در سال ۱۹۷۹ جای خود را به W126 داد و از سال ۱۹۹۱ هم W140 ادامه دهنده راه خاندان S کلاس به حساب میآمد، تا اینکه در سال ۱۹۹۹ تحول عظیم دیگری در طراحی S کلاس صورت گرفت و از W220 پردهبرداری شد. طراحی این مدل نسبت به نسلهای قبلی کاملا دگرگون شده بود و دیگر از آن چراغهای بزرگ مستطیلی خبری نبود. همچنین با تولد این مدل، نحوه نامگذاری S کلاس به شیوه امروزی تغییر کرد.
در سال ۲۰۰۵، W221 با طراحی جدید جایگزین W221 شد، که در طراحی بدنه خط مشی مدل قبلی را دنبال میکرد، اما با ظاهری به روزتر و جذابتر! البته در سال ۲۰۱۰، مرسدس بنز این اتاق را فیس لیفت و با بهکارگیری چراغهای LED و تغییرات جزیی در طراحی، جذابیت S کلاس را دو چندان کرد.
اما ۲۰۱۲ سالی بود که عموم علاقهمندان به اتومبیل از پروژه جدید مرسدس بنز، یعنی تولید نسل جدید Sکلاس با خبر شدند. در این مدت شاهد انتشار دهها رندر مختلف و عکس جاسوسی از S کلاس جدید بودیم که همه نشان از اهمیت بالای این مدل درمیان علاقهمندان اتومبیل داشتند.
سرانجام در ۱۵ می ۲۰۱۳، مرسدسبنز به تمام گمانهزنیها و شایعات پایان داد و در مرکز ایرباس هامبورگ، پرده از فرزند جدید خانواده S کلاس با نام اتاق W222 برداشت. اغلب علاقه مندان مرسدسبنز با معرفی S کلاس جدید شوکه شدند و طراحی جدید و دگرگون شده آن برای بسیاری قابل هضم نبود.
بدون شک، محدودیت فضا مجال بررسی کامل نسل جدید S کلاس و پرداختن به جزییات دنیایی از فناوریها و امکانات جدیدش را به ما نمیدهد. اما در این نوشتار سعی کردیم اشارهای به تکنولوژیهای جدید و تغییرات این اتومبیل داشته باشیم و پرده از رمز و رازهای آن برداریم.
ظاهر جدید، خوب یا بد؟
از زمان انتشار عکسهای جاسوسی و رندرهایی که بعضا شبیه به طرح اصلی S کلاس بودند، زمزمههایی از انتقادات به این اتومبیل به گوش میرسید و با رونمایی رسمی از این خودرو این انتقادها شدت گرفت. طراحی S کلاس هم مانند سایر خودروهای جدید، تعدادی منتقد و تعدادی طرفدار دارد.
با نگاهی به ظاهر S کلاس جدید، میتوان قدری به منتقدان حق داد. کمی از اصالت S کلاس در W222 کاسته شده و به مدلهای پیشین شباهت چندانی ندارد. اما پیکره این خودرو در کل هماهنگ و زیباست. همچنین ردپاهایی از المانهای اصلی طراحی مرسدس بنز در آن به چشم میخورد.
طراحی چراغهای LED جلو، از سبک جدید طراحی چراغهای جلو در سایر مدلهای جدید بنز همچون SL,CLA,GLK,GL,A و B کلاس پیروی میکند. همچنین جلوپنجره بزرگ فلزی جلو که در تمام محصولات بنز از المانهای اصلی طراحی است، خودنمایی میکند.
طراحی جدید سپر جلو با حفرههای بزرگ، یک سدان پرقدرت و خشن را در ذهن بیننده تداعی میکند که کاملا با ذات S کلاس همخوانی دارد. نمای عقب S کلاس اکثر انتقادها را متوجه خود ساخته است. طراحی این قسمت بیش از حد شلوغ به نظر میرسد و سادگی نسل قبل را ندارد. حالت چراغهای عقب تغییر کرده، اما همچنان سنت مرسدسبنز در طراحی چراغهای پلهای را دنبال میکند. همچنین یک ردیف چراغ LED هم به سپر عقب اضافه شده است که با وجود یک ردیف چراغ بالای شیشه عقب، اضافی به نظر میرسد.
ده مدل رینگ آلومینیومی برای S کلاس جدید قابل سفارش است و با سفارش AMG SPORT PACKAGE، نمای ظاهری جذابتر و اسپرتتر میشود. همچنین، مرسدس بنز نمونه LONG با طول بیشتر اتاق را نیز معرفی کرده است.
فضای کابین، مجلل تر از یک هتل پنج ستاره!
قبل از اینکه به معرفی تکنولوژیها و سیستمهای جدید کابین S کلاس بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که، مدتی است از توقف تولید میباخ (یکی از برندهای لوکس زیر مجموعه مرسدس بنز) میگذرد و این طور که معلوم است، مرسدس برای پرکردن جای خالی میباخ، به تجهیز هرچه بیشتر S کلاس با آخرین تکنولوژیهای و امکانات لوکس روی آورده است. همچنین کیفیت قطعات و پوششهای کابین، مثل همیشه در بالاترین سطح کیفیت قرار دارد و نسبت به قبل بهتر هم شدهاست.
کابین S کلاس جدید هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد و همه چیز به کلی تغییر کرده است. از جالبترین تغییرات کابین، میتوان به فرمان دو شاخه، کنسول جلو با طراحی جدید و استفاده از ۶ دریچه هوا به سبک بنتلی اشاره کرد. همچنین میتوان تغییر حالت صندلیهای عقب و اضافه شدن کنسول بزرگ میان دو صندلی، از تغییرات اصلی کابین برشمرد.
با وجود سیستم KEYLESS GO START/STOP، ورود به کابین بدون کلید میسر میشود. حتی میتوان سقف شیشهای و صندوق عقب را نیز با ریموت باز و بسته کرد. همچنین سنسوری زیر سپر عقب قرار گرفته که با تکان دادن پا مقابل آن و در صورت روشن بودن ریموت، درب صندوق بار به صورت خودکار باز میشود.
با بازشدن دربها، سیستم روشنایی خیرهکننده فعال میشود. لامپهای مخفی در سراسر کابین و زیر پوشش ها کارگذاشته شدهاند و میتوان رنگ نور خروجی را به یکی از ۷ رنگ موجود تغییر داد. همچنین با تغییر تنظیمات، در روشنایی روز و زیر نور شدید خورشید هم میتوان از نورپردازی کابین لذت برد.
تولید S کلاس به عنوان بزرگترین و لوکسترین سدان مرسدس بنز، در سال ۱۹۵۴ آغاز شد و تا امروز به عنوان یکی از پیشتازان عرصه ایمنی و تکنولوژیهای روز ادامه دارد. پادشاه بلامنازع کلاس F، با تولید اتاق W180، یا همان مدل جاودانه PONTON متولد شد. در سال ۱۹۵۹، این مدل جای خود را به FINTAIL با کد اتاق W111 داد. در همین سالها بود که مرسدس علاوه بر موتورهای ۶ سیلندر، به تولید موتورهای ۸ سیلندر برای کلاس S روی آورد. سپس در سال ۱۹۶۵ اتاق W108 معرفی و در آینده به یکی از ماندگارترین نسلهای S کلاس مبدل شد. مدلهای معروف 3/6 و 300SEL نیز از تبار همین سری بودند.
در سال ۱۹۷۲ با معرفی W116، کلاس S تحول عظیمی در طراحی بدنه و اتاق را تجربه کرد و به یکی از محبوبترین مدلهای S کلاس در سراسر دنیا تبدیل شد. این اتاق در سال ۱۹۷۹ جای خود را به W126 داد و از سال ۱۹۹۱ هم W140 ادامه دهنده راه خاندان S کلاس به حساب میآمد، تا اینکه در سال ۱۹۹۹ تحول عظیم دیگری در طراحی S کلاس صورت گرفت و از W220 پردهبرداری شد. طراحی این مدل نسبت به نسلهای قبلی کاملا دگرگون شده بود و دیگر از آن چراغهای بزرگ مستطیلی خبری نبود. همچنین با تولد این مدل، نحوه نامگذاری S کلاس به شیوه امروزی تغییر کرد.
در سال ۲۰۰۵، W221 با طراحی جدید جایگزین W221 شد، که در طراحی بدنه خط مشی مدل قبلی را دنبال میکرد، اما با ظاهری به روزتر و جذابتر! البته در سال ۲۰۱۰، مرسدس بنز این اتاق را فیس لیفت و با بهکارگیری چراغهای LED و تغییرات جزیی در طراحی، جذابیت S کلاس را دو چندان کرد.
اما ۲۰۱۲ سالی بود که عموم علاقهمندان به اتومبیل از پروژه جدید مرسدس بنز، یعنی تولید نسل جدید Sکلاس با خبر شدند. در این مدت شاهد انتشار دهها رندر مختلف و عکس جاسوسی از S کلاس جدید بودیم که همه نشان از اهمیت بالای این مدل درمیان علاقهمندان اتومبیل داشتند.
سرانجام در ۱۵ می ۲۰۱۳، مرسدسبنز به تمام گمانهزنیها و شایعات پایان داد و در مرکز ایرباس هامبورگ، پرده از فرزند جدید خانواده S کلاس با نام اتاق W222 برداشت. اغلب علاقه مندان مرسدسبنز با معرفی S کلاس جدید شوکه شدند و طراحی جدید و دگرگون شده آن برای بسیاری قابل هضم نبود.
بدون شک، محدودیت فضا مجال بررسی کامل نسل جدید S کلاس و پرداختن به جزییات دنیایی از فناوریها و امکانات جدیدش را به ما نمیدهد. اما در این نوشتار سعی کردیم اشارهای به تکنولوژیهای جدید و تغییرات این اتومبیل داشته باشیم و پرده از رمز و رازهای آن برداریم.
ظاهر جدید، خوب یا بد؟
از زمان انتشار عکسهای جاسوسی و رندرهایی که بعضا شبیه به طرح اصلی S کلاس بودند، زمزمههایی از انتقادات به این اتومبیل به گوش میرسید و با رونمایی رسمی از این خودرو این انتقادها شدت گرفت. طراحی S کلاس هم مانند سایر خودروهای جدید، تعدادی منتقد و تعدادی طرفدار دارد.
با نگاهی به ظاهر S کلاس جدید، میتوان قدری به منتقدان حق داد. کمی از اصالت S کلاس در W222 کاسته شده و به مدلهای پیشین شباهت چندانی ندارد. اما پیکره این خودرو در کل هماهنگ و زیباست. همچنین ردپاهایی از المانهای اصلی طراحی مرسدس بنز در آن به چشم میخورد.
طراحی چراغهای LED جلو، از سبک جدید طراحی چراغهای جلو در سایر مدلهای جدید بنز همچون SL,CLA,GLK,GL,A و B کلاس پیروی میکند. همچنین جلوپنجره بزرگ فلزی جلو که در تمام محصولات بنز از المانهای اصلی طراحی است، خودنمایی میکند.
طراحی جدید سپر جلو با حفرههای بزرگ، یک سدان پرقدرت و خشن را در ذهن بیننده تداعی میکند که کاملا با ذات S کلاس همخوانی دارد. نمای عقب S کلاس اکثر انتقادها را متوجه خود ساخته است. طراحی این قسمت بیش از حد شلوغ به نظر میرسد و سادگی نسل قبل را ندارد. حالت چراغهای عقب تغییر کرده، اما همچنان سنت مرسدسبنز در طراحی چراغهای پلهای را دنبال میکند. همچنین یک ردیف چراغ LED هم به سپر عقب اضافه شده است که با وجود یک ردیف چراغ بالای شیشه عقب، اضافی به نظر میرسد.
ده مدل رینگ آلومینیومی برای S کلاس جدید قابل سفارش است و با سفارش AMG SPORT PACKAGE، نمای ظاهری جذابتر و اسپرتتر میشود. همچنین، مرسدس بنز نمونه LONG با طول بیشتر اتاق را نیز معرفی کرده است.
فضای کابین، مجلل تر از یک هتل پنج ستاره!
قبل از اینکه به معرفی تکنولوژیها و سیستمهای جدید کابین S کلاس بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که، مدتی است از توقف تولید میباخ (یکی از برندهای لوکس زیر مجموعه مرسدس بنز) میگذرد و این طور که معلوم است، مرسدس برای پرکردن جای خالی میباخ، به تجهیز هرچه بیشتر S کلاس با آخرین تکنولوژیهای و امکانات لوکس روی آورده است. همچنین کیفیت قطعات و پوششهای کابین، مثل همیشه در بالاترین سطح کیفیت قرار دارد و نسبت به قبل بهتر هم شدهاست.
کابین S کلاس جدید هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد و همه چیز به کلی تغییر کرده است. از جالبترین تغییرات کابین، میتوان به فرمان دو شاخه، کنسول جلو با طراحی جدید و استفاده از ۶ دریچه هوا به سبک بنتلی اشاره کرد. همچنین میتوان تغییر حالت صندلیهای عقب و اضافه شدن کنسول بزرگ میان دو صندلی، از تغییرات اصلی کابین برشمرد.
با وجود سیستم KEYLESS GO START/STOP، ورود به کابین بدون کلید میسر میشود. حتی میتوان سقف شیشهای و صندوق عقب را نیز با ریموت باز و بسته کرد. همچنین سنسوری زیر سپر عقب قرار گرفته که با تکان دادن پا مقابل آن و در صورت روشن بودن ریموت، درب صندوق بار به صورت خودکار باز میشود.
با بازشدن دربها، سیستم روشنایی خیرهکننده فعال میشود. لامپهای مخفی در سراسر کابین و زیر پوشش ها کارگذاشته شدهاند و میتوان رنگ نور خروجی را به یکی از ۷ رنگ موجود تغییر داد. همچنین با تغییر تنظیمات، در روشنایی روز و زیر نور شدید خورشید هم میتوان از نورپردازی کابین لذت برد.