بر اساس آخرين ردهبندي خودروسازان جهان، شركت جنرال موتورز آمريكا با توليد 9 ميليون و 97 هزار دستگاه خودرو، تويوتا با هفت ميليون و 338 هزار دستگاه، فورد با شش ميليون و 497 هزار و رنونيسان با توليد شش ميليون و 110 هزار دستگاه بزرگترين خودروسازان دنيا در سال 2005 ميلادي بودند.
به گزارش ايسنا، بر اين اساس ايرانخودرو با توليد 553 هزار دستگاه خودرو جايگاه 20 و سايپا با توليد 413 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته ميلادي رتبه 26 را از آن خود كرده است.
البته با اين كه كيفيت اين دو خودروساز ايراني هنوز از توليدكنندگان اصلي خودرو فاصله دارد، اما سايپا با سود سالانه 18 درصد و ايران خودرو با سود 10 درصد، از پر سودترين خودروسازان جهان در سال 2005 ميلادي لقب گرفتهاند.
در رتبهبندي پنج خودروساز برتر دنيا در سال 2005 نسبت به سال 2004 تغيير ايجاد شد و شركت تويوتا با يك پله صعود مكان دوم را كسب كرد و فورد با يك پله سقوط به مقام سوم رسيد. ..
گروه رنو نيسان نيز با توليد شش ميليون و110 هزار دستگاه خودرو، از گروه فولكس واگن - رقيب اصلياش- فاصله گرفته و سعي ميكند خود را به فورد برساند. البته اين شركت در صورت ادغام با جنرال موتورز يك گروه مشترك با توليد سالانه بيش از 15 ميليون خودرو را شكل خواهد داد.
تويوتا نيز در سال 2005 با يك پله صعود در جاي دوم قرار گرفت و سعي دارد تا سال 2006 جاي جنرال موتورز را در صدر جدول توليدكنندگان خودرو به دست آورد؛ هدفي كه كمي دور از دسترس به نظر ميرسد.
بر اين اساس اسامي 26 خودروساز بزرگ جهاني در سال 2005 بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن خودروسازان جهان به ترتيب زير است. لازم به يادآوري است كه به دليل عضو نبودن ايران در انجمن خودروسازان جهان، نامي از خودروسازان ايراني در اين آمار به چشم نميخورد، ولي ايسنا بر اساس توليدات ايرانخودرو و سايپا جايگاه آنها را در اين فهرست مشخص كرده است:
1 ـ جنرال موتورز( اپل، واكسهال و دوو ) با 9 ميليون و 97 هزار دستگاه
2 ـ تويوتا با هفت ميليون و 338هزار دستگاه
3 ـ فورد (جگوار- ولوو) با شش ميليون و 497 هزار دستگاه
4 ـ رنو نيسان با شش ميليون و 110 هزار دستگاه (گروه رنو 2ميليون616هزار، گروه نيسان 3ميليون 494هزار دستگاه)
5 ـ گروه فولكس واگن با پنج ميليون و 212 هزار دستگاه
6 ـ دايملر كرايسلر با چهار ميليون و 818 هزار دستگاه
7 ـ هوندا با سه ميليون و 436 هزار دستگاه
8 ـ Psa (پژو سيتروئن) با سه ميليون و 373 هزار دستگاه
9 ـ هيونداي ـ كيا با سه ميليون و 91هزار دستگاه
10 ـ سوزوكي با دو ميليون و 71 هزار دستگاه
11 ـ فيات با 2ميليون و 37 هزار دستگاه
12 ـ ميتسوبيشي با يك ميليون و 331 هزار دستگاه
13 ـ بي.ام.و با يك ميليون و 323 هزار دستگاه
14 ـ مزدا با يك ميليون و 287هزار دستگاه
15 ـ دايهاتسو با يك ميليون و 11 هزار دستگاه
16 ـ آفتاواز با 720 هزار دستگاه
17 ـ دانگ فنگ با 593 هزار دستگاه
18 ـ سوبارو با 591 هزار دستگاه
19 ـ بيجينگ با 559 هزار دستگاه
20 ـ ايران خودرو با 553 هزار دستگاه
21 ـ Faw با 539هزار دستگاه
22 ـ Saic با 518 هزار دستگاه
23 ـ ايسوزو با 510 هزار دستگاه
24 ـ چانا موتورز با 422 هزار دستگاه
25 ـ تاتا موتورز با 419 هزار دستگاه
26 ـ سايپا با 413 هزار دستگاه
اين آمار نشان مي دهد كه خودروسازان چيني و هندي وضعيت خود را در رده بندي جديد ارتقا دادهاند؛ به طوري كه حتي با رشد خودروسازان ايراني، اين خودروسازان جاي ايران را دراين ردهبندي از آن خود كردهاند؛ بر اين اساس ايران خودرو با يك پله سقوط از مكان 19 به بيستم و سايپا با پنج پله سقوط از مكان 21 به مكان 26 رسيده است؛ حال آن كه سايپا 81 هزار دستگاه و ايران خودرو نيز 103 هزار دستگاه افزايش توليد داشتهاند.
آنچه در اين آمار جلب توجه ميكند عدم حضور ايران در آمار انجمن خودروسازان جهان است. اين در حالي است كه توليدات خودروسازان ايراني نيز در موسسات معتبر ثبت نشده است. در اين خصوص راعي، قائم مقام مالي ايران خودرو گفته كه سعي كردهايم امسال نام خود را در موسسه فيچ ثبت كنيم.
به گزارش ايسنا، بر اين اساس ايرانخودرو با توليد 553 هزار دستگاه خودرو جايگاه 20 و سايپا با توليد 413 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته ميلادي رتبه 26 را از آن خود كرده است.
البته با اين كه كيفيت اين دو خودروساز ايراني هنوز از توليدكنندگان اصلي خودرو فاصله دارد، اما سايپا با سود سالانه 18 درصد و ايران خودرو با سود 10 درصد، از پر سودترين خودروسازان جهان در سال 2005 ميلادي لقب گرفتهاند.
در رتبهبندي پنج خودروساز برتر دنيا در سال 2005 نسبت به سال 2004 تغيير ايجاد شد و شركت تويوتا با يك پله صعود مكان دوم را كسب كرد و فورد با يك پله سقوط به مقام سوم رسيد. ..
گروه رنو نيسان نيز با توليد شش ميليون و110 هزار دستگاه خودرو، از گروه فولكس واگن - رقيب اصلياش- فاصله گرفته و سعي ميكند خود را به فورد برساند. البته اين شركت در صورت ادغام با جنرال موتورز يك گروه مشترك با توليد سالانه بيش از 15 ميليون خودرو را شكل خواهد داد.
تويوتا نيز در سال 2005 با يك پله صعود در جاي دوم قرار گرفت و سعي دارد تا سال 2006 جاي جنرال موتورز را در صدر جدول توليدكنندگان خودرو به دست آورد؛ هدفي كه كمي دور از دسترس به نظر ميرسد.
بر اين اساس اسامي 26 خودروساز بزرگ جهاني در سال 2005 بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن خودروسازان جهان به ترتيب زير است. لازم به يادآوري است كه به دليل عضو نبودن ايران در انجمن خودروسازان جهان، نامي از خودروسازان ايراني در اين آمار به چشم نميخورد، ولي ايسنا بر اساس توليدات ايرانخودرو و سايپا جايگاه آنها را در اين فهرست مشخص كرده است:
1 ـ جنرال موتورز( اپل، واكسهال و دوو ) با 9 ميليون و 97 هزار دستگاه
2 ـ تويوتا با هفت ميليون و 338هزار دستگاه
3 ـ فورد (جگوار- ولوو) با شش ميليون و 497 هزار دستگاه
4 ـ رنو نيسان با شش ميليون و 110 هزار دستگاه (گروه رنو 2ميليون616هزار، گروه نيسان 3ميليون 494هزار دستگاه)
5 ـ گروه فولكس واگن با پنج ميليون و 212 هزار دستگاه
6 ـ دايملر كرايسلر با چهار ميليون و 818 هزار دستگاه
7 ـ هوندا با سه ميليون و 436 هزار دستگاه
8 ـ Psa (پژو سيتروئن) با سه ميليون و 373 هزار دستگاه
9 ـ هيونداي ـ كيا با سه ميليون و 91هزار دستگاه
10 ـ سوزوكي با دو ميليون و 71 هزار دستگاه
11 ـ فيات با 2ميليون و 37 هزار دستگاه
12 ـ ميتسوبيشي با يك ميليون و 331 هزار دستگاه
13 ـ بي.ام.و با يك ميليون و 323 هزار دستگاه
14 ـ مزدا با يك ميليون و 287هزار دستگاه
15 ـ دايهاتسو با يك ميليون و 11 هزار دستگاه
16 ـ آفتاواز با 720 هزار دستگاه
17 ـ دانگ فنگ با 593 هزار دستگاه
18 ـ سوبارو با 591 هزار دستگاه
19 ـ بيجينگ با 559 هزار دستگاه
20 ـ ايران خودرو با 553 هزار دستگاه
21 ـ Faw با 539هزار دستگاه
22 ـ Saic با 518 هزار دستگاه
23 ـ ايسوزو با 510 هزار دستگاه
24 ـ چانا موتورز با 422 هزار دستگاه
25 ـ تاتا موتورز با 419 هزار دستگاه
26 ـ سايپا با 413 هزار دستگاه
اين آمار نشان مي دهد كه خودروسازان چيني و هندي وضعيت خود را در رده بندي جديد ارتقا دادهاند؛ به طوري كه حتي با رشد خودروسازان ايراني، اين خودروسازان جاي ايران را دراين ردهبندي از آن خود كردهاند؛ بر اين اساس ايران خودرو با يك پله سقوط از مكان 19 به بيستم و سايپا با پنج پله سقوط از مكان 21 به مكان 26 رسيده است؛ حال آن كه سايپا 81 هزار دستگاه و ايران خودرو نيز 103 هزار دستگاه افزايش توليد داشتهاند.
آنچه در اين آمار جلب توجه ميكند عدم حضور ايران در آمار انجمن خودروسازان جهان است. اين در حالي است كه توليدات خودروسازان ايراني نيز در موسسات معتبر ثبت نشده است. در اين خصوص راعي، قائم مقام مالي ايران خودرو گفته كه سعي كردهايم امسال نام خود را در موسسه فيچ ثبت كنيم.