alirezakarimi
New member
تاریخچه جیپ
جیپ ، خودرویی چندمنظوره اولین بارساخت خودروی جیپ توسط فرماندهان نظامی در جنگ جهانی اول پایهگذاری شد. نیاز به خودرویی چند منظوره که در ابتدای پیدایش و طرحهای اولیه او را به همین اسم میشناختند، باعث پیدایش اولین اتومبیل 2 دیفرانسیل به نام جیپ گردید.
نام جیپ از کلمه General Purpose به معنای چندمنظوره که به اختصار به (G.P) و در اثر تلفظ زیاد به Jeep بدل شد گرفته شده است. آقای Ward M. Canaday از اوایل سال 1939 به دنبال ساخت خودرویی سبک برای اهداف شناسایی ـ نظامی بود، حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش برای ساخت خودرویی که در میادین جنگ قابل استفاده باشد آن بود که قرار شد کمپانی ویلیز نمونه اولیه را برای بررسی آماده کند.
طرح اولیه خودرو با مشخصات فنی ویژه ژوئن 1940 از سوی ارتش آمریکا ارائه شد و مدل اولیه موتور 4 سیلندر جیپ سال 1940 به سفارش کمپانی بنتام توسط شرکت کنتینانتال (Continental) ساخته شد. نمونه اولیه خودرویی که بعدها تبدیل به اولین جیپ نظامی دنیا یعنی Willys MB شد، توسط مهندسی اهل دیترویت بنام کارل پرابست (Karl Probst) طراحی شد. اولین نمونه دستساز بنتام 21 سپتامبر 1940 تکمیل شد، این خودرو قدرت فراوان خود را اثبات کرد و نشان داد که تمامی نیازها را برآورده خواهد کرد. سرانجام شرکت ویلیز و فورد نیز نمونههایی را بر مبنای طرحهای بنتام آماده ساختند. کمپانی ویلیز در نمونه خود که کوآد (Quad) یعنی چهارگوش نامگذاری شده بود و فورد در نمونه خود به نام پیگمی (Pygmy) به معنی کوتوله هرکدام تغییراتی را به صلاحدید خویش به نمونه اولیه بنتام اضافه کردند.
در نهایت با توجه به وضعیت متزلزل اقتصادی و خط تولید ضعیف بنتام همچنین برتریهای خودروی ویلیز، قرارداد ارتش به کمپانی ویلیز اوورلند واگذار شد و از آنجا که وزارت دفاع آمریکا احتیاج داشت که تعداد زیادی از این خودرو در مدت بسیار کوتاهی تولید شود، کمپانی ویلیز اوورلند از دولت درخواست مجوز غیر انحصاری کرد تا بتواند به کمپانیهای دیگر اجازه تولید خودرو بر اساس مشخصات ویلیز را اعطا کند.
بر همین اساس، شرکت ویلیز مشخصات کامل خودروی مورد نظر خود را به کمپانی فورد که در تولید سری و سیستم تولید خطی بسیار پرتوان بود، ارائه کرد. در دوران جنگ دوم جهانی ویلیز و فورد بیش از 700 هزار سفارش دریافت کردند که 330 هزار عدد از این خودروها را که ویلیز امبی (Willys MB) نامیده میشد در کمپانی ویلیز ساخته شد. شماره سریال 1500 دستگاه جیپهای اولیه از 1072 تا 2572 و با شماره ثبت W۲۰۱۵۹۱۹ بود و هنوز هم کلکسیونرها در سراسر جهان به دنبال یافتن هرچه بیشتر از این مجموعه اولیه هستند.
نام جیپ از کلمه General Purpose به معنای چندمنظوره که به اختصار به (G.P) و در اثر تلفظ زیاد به Jeep بدل شد گرفته شده است. آقای Ward M. Canaday از اوایل سال 1939 به دنبال ساخت خودرویی سبک برای اهداف شناسایی ـ نظامی بود، حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش برای ساخت خودرویی که در میادین جنگ قابل استفاده باشد آن بود که قرار شد کمپانی ویلیز نمونه اولیه را برای بررسی آماده کند.
طرح اولیه خودرو با مشخصات فنی ویژه ژوئن 1940 از سوی ارتش آمریکا ارائه شد و مدل اولیه موتور 4 سیلندر جیپ سال 1940 به سفارش کمپانی بنتام توسط شرکت کنتینانتال (Continental) ساخته شد. نمونه اولیه خودرویی که بعدها تبدیل به اولین جیپ نظامی دنیا یعنی Willys MB شد، توسط مهندسی اهل دیترویت بنام کارل پرابست (Karl Probst) طراحی شد. اولین نمونه دستساز بنتام 21 سپتامبر 1940 تکمیل شد، این خودرو قدرت فراوان خود را اثبات کرد و نشان داد که تمامی نیازها را برآورده خواهد کرد. سرانجام شرکت ویلیز و فورد نیز نمونههایی را بر مبنای طرحهای بنتام آماده ساختند. کمپانی ویلیز در نمونه خود که کوآد (Quad) یعنی چهارگوش نامگذاری شده بود و فورد در نمونه خود به نام پیگمی (Pygmy) به معنی کوتوله هرکدام تغییراتی را به صلاحدید خویش به نمونه اولیه بنتام اضافه کردند.
در نهایت با توجه به وضعیت متزلزل اقتصادی و خط تولید ضعیف بنتام همچنین برتریهای خودروی ویلیز، قرارداد ارتش به کمپانی ویلیز اوورلند واگذار شد و از آنجا که وزارت دفاع آمریکا احتیاج داشت که تعداد زیادی از این خودرو در مدت بسیار کوتاهی تولید شود، کمپانی ویلیز اوورلند از دولت درخواست مجوز غیر انحصاری کرد تا بتواند به کمپانیهای دیگر اجازه تولید خودرو بر اساس مشخصات ویلیز را اعطا کند.
بر همین اساس، شرکت ویلیز مشخصات کامل خودروی مورد نظر خود را به کمپانی فورد که در تولید سری و سیستم تولید خطی بسیار پرتوان بود، ارائه کرد. در دوران جنگ دوم جهانی ویلیز و فورد بیش از 700 هزار سفارش دریافت کردند که 330 هزار عدد از این خودروها را که ویلیز امبی (Willys MB) نامیده میشد در کمپانی ویلیز ساخته شد. شماره سریال 1500 دستگاه جیپهای اولیه از 1072 تا 2572 و با شماره ثبت W۲۰۱۵۹۱۹ بود و هنوز هم کلکسیونرها در سراسر جهان به دنبال یافتن هرچه بیشتر از این مجموعه اولیه هستند.