ترنهای مَگلِو
قطارهای معلق مغناطیسی -كه اختصاراً به آن ها مَگلِو گفته میشود- از نیروی القاءمغناطیسی استفاده میكنند و بهكمك آن قطار به صورت معلق بر روی ریل قرار میگیرد.
ازآن جاكه مَگلِوها حدود چند سانتی متر از ریل فاصله میگیرند، بنابراین به چرخ نیاز ندارند و هم چنین اصطكاك آن ها با ریل در حد صفر است. بر این اساس مَگلِوها میتوانند بسیار سریع تر از قطارهای معمولی حركت كنند. در تصویر زیر مَگلِو سریع السیری را مشاهده میكنید كه میتواند با سرعت 110m/s یا (400km/h) حركت كند.
شكل زیر نشان میدهد كه چگونه مَگلِو بهكمك آهنربای الكتریكی نصب شده بر روی بازوها بر روی ریل معلق شده است. وقتی جریان الكتریكی به آهنربای الكتریكی داده میشود، میدان مغناطیسی حاصل از آن باعث القاء مغناطیس در نردههای روی راه آهن میشود.
نیروی جاذبه رو به بالا كه بر اثر القاءمغناطیسی بهوجود میآید برابر وزن قطار است بنابراین قطار میتواند بدون تماس با راه آهن حركت كند.
نیروی مغناطیسی القائی فقط باعث بلند و معلق شدن قطار نمیشود بلكه میتواند باعث حركت رو به جلوی آن نیز شود. تصویر زیر چگونگی ایجاد نیروی پیش برنده مغناطیسی را نشان میدهد.
با تنظیم درست جهت جریانها در آهنرباهای الكتریكی، این امكان وجود دارد كه یك قطب ناهمنام در ریل دقیقاً در مقابل قطب آهنربای الكتریكی قطار قرار گیرد.
بنابراین هر آهنربای الكتریكی واقع در قطار توسط آهنربای الكتریكی واقع بر ریل رانده و یا جذب میشود. با تنظیم زمان بندی قطبهای هم نام و غیر هم نام بر روی ریل راه آهن، سرعت قطار تنظیم میشود.
با معكوس كردن قطبهای آهنرباهای الكتریكی واقع بر راه آهن، قطار میتواند ترمز گرفته و حتی در جهت عكس حركت كند.
مرکز یادگیری سایت تبیان

ازآن جاكه مَگلِوها حدود چند سانتی متر از ریل فاصله میگیرند، بنابراین به چرخ نیاز ندارند و هم چنین اصطكاك آن ها با ریل در حد صفر است. بر این اساس مَگلِوها میتوانند بسیار سریع تر از قطارهای معمولی حركت كنند. در تصویر زیر مَگلِو سریع السیری را مشاهده میكنید كه میتواند با سرعت 110m/s یا (400km/h) حركت كند.

شكل زیر نشان میدهد كه چگونه مَگلِو بهكمك آهنربای الكتریكی نصب شده بر روی بازوها بر روی ریل معلق شده است. وقتی جریان الكتریكی به آهنربای الكتریكی داده میشود، میدان مغناطیسی حاصل از آن باعث القاء مغناطیس در نردههای روی راه آهن میشود.
![]() | ![]() |
نیروی جاذبه رو به بالا كه بر اثر القاءمغناطیسی بهوجود میآید برابر وزن قطار است بنابراین قطار میتواند بدون تماس با راه آهن حركت كند.

نیروی مغناطیسی القائی فقط باعث بلند و معلق شدن قطار نمیشود بلكه میتواند باعث حركت رو به جلوی آن نیز شود. تصویر زیر چگونگی ایجاد نیروی پیش برنده مغناطیسی را نشان میدهد.

با تنظیم درست جهت جریانها در آهنرباهای الكتریكی، این امكان وجود دارد كه یك قطب ناهمنام در ریل دقیقاً در مقابل قطب آهنربای الكتریكی قطار قرار گیرد.
بنابراین هر آهنربای الكتریكی واقع در قطار توسط آهنربای الكتریكی واقع بر ریل رانده و یا جذب میشود. با تنظیم زمان بندی قطبهای هم نام و غیر هم نام بر روی ریل راه آهن، سرعت قطار تنظیم میشود.
با معكوس كردن قطبهای آهنرباهای الكتریكی واقع بر راه آهن، قطار میتواند ترمز گرفته و حتی در جهت عكس حركت كند.
مرکز یادگیری سایت تبیان