• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تست فورد اج و تویوتا RAV4 درتهران.

maksemos

متخصص بخش خودرو
با توجه به برتري تويوتا نسبت به فورد تصميم گرفتيم تا يك خودرو از اين دو شركت را جهت آزمايش انتخاب كنيم، آزمايشي كه شايد تنها وجه اشتراك بين دو خودرو SUVبودن آنها است. در يك صبح بهاري وقتي پيش آمد تا يك دستگاه فورد Edge (خوانده مي‌شود اج) مدل 2009 و يك دستگاه تويوتا RAV4 مدل 2004 را با هم مقايسه كنيم كه در ادامه به آن مي‌پردازيم. البته لازم به ذكر است قبل از آغاز آزمايش همه موافقت خود را مبني بر پيروزي و يكه‌تازبودن Edge نسبت به RAV4 را اعلام كرده بودند. پس بيهوده وقت خود را صرف انجام آزمايش سرعت و شتاب دو خودرو در كنار يكديگر هدر نداديم.
فورد اج مورد آزمايش از يك پيشرانه شش سيلندر به حجم 5/3 ليتر و قدرت 265 اسب‌بخار در دور 6250 بردقيقه بهره‌مند است و در طرف ديگر ميدان RAV4 از يك قلب تپنده چهار سيلندر دو ليتري با حداكثر قدرت 148 اسب‌بخار برابر با 110 كيلووات نيرو بهره‌مند است.


كار را با اج شروع كرديم. چهره‌اي جذاب‌تر و شكيل‌تر نسبت به رقيب نه چندان چالاك و جدي خود باعث شد تا توجه بسياري از عابرين را به خود جلب كند و در تمامي مراحل آزمايش عابران و خودروهاي بسياري توقف كوتاهي براي ديدن اين خودرو مي‌كردند. همچنين وجود يك دستگاه BMW-320 در كنار دو خودرو باعث تجمع علاقه‌مندان بيشتري هم شده بود.
فورد اج در سال 2006 معرفي و به بازار عرضه شد. يك SUV كاملاً زيبا و در عين حال تنبل. طراحي اج بسيار چشمگير و جذاب بوده، جلو پنجره استيل با سه شيار نزديكي به هم كه لوگوي آبي رنگ Ford در وسط آن حك شده است به همراه مه‌شكن‌هاي درون سپر، طراحي خيره‌كننده چراغ‌هاي جلو باعث شد تا چهره اصلي خودرو شبيه به يك خرس قطبي در حال مبارزه به نظر ‌رسد.
نماي جانبي نيز از طراحي بسيار ساده برخوردار است كه وجود رينگ‌هاي 10 پره استيل 18اينچي حس اسپرت‌بودن خودرو را افزايش مي‌داد. در قسمت پشت خودرو تنها قسمتي كه بسيار جلب توجه مي‌كرد چراغ‌ها و براگير نصب شده بر روي انتهاي سقف خودرو بود.

نوبت به آزمايش رانندگي با اين خرس قطبي مي‌رسد. خودرو ازنظر امنيت در درجه بالايي قرار دارد. براي ورود به كابين ابتدا راننده بايد رمز ورود را توسط كليدهاي قرار گرفته بر روي دستگيره در را بزند تا درها باز شوند. سرنشينان عقب به دليل ارتفاع بلند خودرو براي سوارشدن حتماً نياز دارند تا از دستگيره قرار گرفته بر روي ستون B استفاده نمايند تا در حين سوار و پياده‌شدن دچار مشكل نشوند.
اما چنين نقيصه‌اي براي ورود به قسمت جلو وجود ندارد و سرنشينان جلويي به راحتي مي‌توانند پياده‌ و سوار شوند. طراحي داخلي كابين بسيار فريبنده است. زماني كه بر روي صندلي‌هاي راحت با پوشش چرم همرنگ بدنه قرار مي‌گيريد احساس لوكس و اسپرت‌بودن كابين به شما دست مي‌دهد. اما بعد از مدتي متوجه استفاده قطعات معمولي در بسياري از قسمت‌ها مي‌شود البته كيفيت اين قطعات نسبت به پولي كه در ازاي خريد خودرو پرداخت كرده‌ايد مي‌ارزد.

كابين بسيار ساده اما گيرا است. بخش‌هايي نظير دور دريچه‌هاي هوا، بخشي از كنسول مركزي، قسمتي از سر دنده توسط استيل و كروم پوشانده شده است كه باعث شده تا كابين از يكنواختي و بي‌روحي نجات يابد. البته اگر صندلي‌ها و بخش‌هاي زيادي از تودري‌ها به رنگ مشكي درمي‌آمدند فضاي كابين حالت اسپرت‌بودن و يكنواختي را به شما القاء مي‌كرد. وجود دو عدد سانروف باعث مي‌شد تا در حين رانندگي و حتي مسافرت‌هاي طولاني علاوه بر آنكه از گاهي به آسمان نگاه‌كردن لذت ببريد احساس روشنايي و بزرگ‌بودن كابين را حس كنيد. پيشرانه شش سيلندر خودرو به آرامي روشن مي‌شود و بدون هيچ لرزش و صداي اضافي حركت خود را آغاز مي‌كنيم. حركت با دور آرام شما را ياد رانندگي با خودروهاي لوكس و بي‌صدا مي‌اندازد. پا را تا انتها بر روي پدال گاز مي‌فشاريم، هماهنگي فوق‌العاده ميان گيربكس شش سرعته اتوماتيك و پيشرانه‌ ما را مبهوت عكس‌العمل فوق‌العاده پيشرانه 265 اسب‌بخاري اج مي‌كند.

بعد از گذشت تنها 7/8 ثانيه عقربه كيلومترشمار عدد 100 را نشان مي‌دهد اما مثل اينكه خودرو باز هم جاي براي گازدادن دارد. البته صادقانه بايد گفت اين خودروي 5/1 تني با چنين پيشرانه‌اي بعد از عبور از سرعت 80 كيلومتر كمي كند و تنبل ظاهر مي‌شود كه گويي ميل چنداني به افزايش سرعت ندارد. نگاهمان به انتهاي مسير بود تا موقعيت مناسبي براي ترمزكردن پيدا كنيم كه عقربه سرعت‌سنج عدد 140 كيلومتر را نشان داد.

در اين حين بود كه پدال ترمز را فشار داديم و خودرو بدون هيچ عكس‌العمل اضافي تحت كنترل قرار گرفت. كاركردن با ادوات و كنترل‌ها بسيار ساده و آسان است و تنها نياز به تسلط به زبان انگليسي را مي‌طلبد. تجهيزات و امكانات اج ليست بلند پايه‌اي را همراه داشت. امكاناتي نظير سيستم تهويه اتوماتيك، سيستم تهويه جداگانه سرنشينان جلو، دريچه تهويه براي سرنشينان عقب، سيستم ESP و ABS، گرم‌كن صندلي‌هاي جلو، صندلي‌هاي برقي جلو با شش حافظه، آلارم بسته‌بودن كمربند سرنشينان جلو، سيستم صوتي با چنجر شش خشابي، فرمان تلسكوپي و آينه‌هاي جانبي برقي با سيستم گرم‌كن و 10 عدد ايربگ بخشي از امكانات مدل مورد آزمايش است.
لاستيك‌هاي 17 اينچ اصلي خودرو جاي خود را به لاستيك‌هاي ميشلن در اندازه P240/60R18 داده است تا انتقال نيرو به هر چهارچرخ به خوبي صورت گيرد. همچنين اين لاستيك‌ها در كنار سيستم تعليق مك‌فرسون باعث شد تا هندلينگ نسبتاً خوبي داشته باشد.
اج يك SUV در كلاس جمع‌وجورها (D-Segment) است كه رقيباني فراواني نظير ب‌ام‌و X3، نيسان مورانو، تويوتا RAV4 و ... را در پيش‌روي دارد. خودرويي كه داراي طول 4720، ارتفاع 1925، پهن 1700 و فاصله بين محور 2825 ميلي‌متري است و مي‌توان گفت از نظر جثه بزرگ‌تر از ب‌ام‌و X3 است. اج مورد آزمايش مدل 2009 است كه براي مالك آن قيمتي در حدود 40 ميليون تومان آب خورده است.

نوبت به تويوتا RAV4 مي‌رسد، موش آزمايشگاهي مشكي قدمتي بيشتر از اج دارد. به طور خلاصه عرض مي‌كنيم، اولين نسل تويوتا RAV4 در سال 1996 و بعد از آن نسل دوم در سال 2001 تا 2005 و نسل فعلي آن كه تعداد قابل توجهي از آن وارد كشور شده‌اند از سال 2006 توليد شده‌اند.
RAV4 مورد آزمايش ما در سال 2004 توليد شده كه از حيث امكانات و تجهيزات و قيمت حرفي براي گفتن در مقابل اج ندارد. RAV4 داراي دو مدل دودر و چهاردر (مدل دودر براي آمريكاي شمالي سفارش داده نشد) و سه پيشرانه گوناگون است. پيشرانه دو ليتري ديزل و دو پيشرانه چهار سيلندر بنزين‌سوز با حجم‌هاي 2 و 4/2 ليتر قابل سفارش است. طراحي خودرو با توجه به سال ساخت بسيار زيبا و در عين حال ساده است. چراغ‌هاي جلو به همراه جلوپنجره و مه‌شكن‌هاي بزرگ داخل سپر چهره خودرو را كاملاً جنگي و تند و تيز نشان مي‌دهد. قسمت كناري خودرو نيز بسيار ساده و قسمت عقب خودرو به لطف استفاده از ركاب‌هاي اسپرت و چراغ‌هاي اسپرت جذاب به نظر مي‌رسد.

البته نسل جديد RAV4 از طراحي بهتر و امكانات بيشتري بهره‌مند است. داخل كابين كمي تنگ اما اسپرت است. صندلي‌ها با آنكه از پوشش پارچه‌اي بهره‌مند هستند، بدن را به خوبي در خود جاي مي‌دهند، ولي دستي‌بودن تنظيم صندلي‌ها يكي از نقايص اين خودرو محسوب مي‌شود. ادوات و كنترل‌ها به خوبي در جاي خود قرار دارند ولي كمي شلوغ به نظر مي‌رسد. كنسول، داشبورد، تودري‌ها و ديگر قسمت‌هاي كابين به رنگ مشكي طراحي شده‌اند كه حس اسپرت‌بودن را به شما القا مي‌كند. با توجه به ارتفاع كوتاه‌تر RAV4 نسبت به اج سوار و پياده شدن در اين خودرو راحت‌تر صورت مي‌گيرد. پيشرانه چهار سيلندر خودرو را روشن مي‌كنيم، لرزش جزئي و بعد از آن نرم كاركردن پيشرانه سلامت كامل اين پيشرانه طي مدت پنج سال را بيان مي‌كند.

بلافاصله جهت انجام و آزمايش شتاب صفر تا 100 اقدام مي‌كنيم. گيربكس چهار سرعته اتوماتيك هماهنگي نسبتاً خوبي با پيشرانه دارد. 148 اسب‌بخار قدرت باعث مي‌شد تا اين اس‌يووي دوست‌داشتني ظرف مدت زمان 2/11 ثانيه به سرعت 100 كيلومتر در ساعت دست يابد كه اين آزمايش دو بار تكرار شد و ركورد جابه‌جا نشد.

كيفيت قطعات داخل كابين به نسبت اج كمي بهتر است. سرعت را به عدد 120 مي‌رسانيم و بعد از آن اقدام به ترمزگيري مي‌كنيم. ترمزهاي ديسكي مجهز به ABS به راحتي خودرو را در دست شما قرار مي‌دهد. در حين حركت به علت جثه‌ كوچك خودرو ميدان ديد در جلو و اطراف و حين دنده عقب بسيار بهتر از اج ظاهر مي‌شود. تويوتا RAV4 امكانات و تجهيزات مناسبي نظير هشت عدد ايربگ، كروز كنترل، سيستم ESP، سيستم تهويه مطبوع هوا، آينه و شيشه برقي، صندلي‌هاي عقب با قابليت خواباندن، سانروف و ... را در ليست خود جاي داده است، با توجه به قيمت تمام شده 38 ميليون توماني جهت پلاك‌كردن خودرو چنين امكاناتي بسيار مناسب است.

RAV4 مورد آزمايش از لاستيك‌هاي بريجستون در اندازه 23560/R26 بهره‌مند است. اين خودرو داراي اندازه طول 4230، پهناي 1730، ارتفاع 1680 و فاصله بين محور 2490 ميلي‌متر است.
 
بالا