- گردشگری، امروزه به عنوان صنعتی مطرح است که موفقیت آن وابسته به خدمات و امکانات ارائهشده از سوی دولت است. سازمان مدیریت گردشگری با برنامهریزی و فراهمکردن خدمات رفاهی برای توریستها، به توسعه آن کمک خواهد کرد.این هدف از طریق احداث زیرساختها و برنامههای کلان گردشگری محقق میشود. زیرساختهای کنونی گردشگری در کشور ما به میزان حداقل است و توریسم هنوز به عنوان صنعت مؤثر بر جامعه شناخته نمیشود. در مقابل، کشورهای اروپایی صنعت توریسم را در حد اعلای آن پرورانده و حتی به یکی از قطبهای اقتصادی تبدیل کردهاند.در این مقاله، برخی از سیاستهای کشور فرانسه در مدیریت تسهیلات و خدمات گردشگری ارائه میشود. این سیاستها در سه حوزه طبیعی، روستایی و شهری تعریف می شوند.[h=2]حوزه طبیعیدر این حوزه، غالب فعالیت، معطوف به معرفی مکانهای طبیعی بکر و دستنخورده و ارائه برنامههای گردشگری برای سفر به این مکانها است. برنامههای جنگلنوردی، کوهنوردی، صخرهنوردی، موجسواری، غواصی و ... مشمول این بخش است.[h=2]حوزه روستاییهدف این حوزه، بازگرداندن مردم به زندگی روستایی و طبیعی است. بدین منظور، سازمانی با عنوان «خانه روستایی فرانسه» تأسیس شد. این سازمان فعالیت خود را در سال 1951 با ثبت اطلاعات خانههای روستایی شروع کرده و در سال 1955 رسماً ثبت شد. روش کار سازمان خانه روستایی فرانسه به این صورت است که تمامی اطلاعات یک خانه روستایی را از قیبل مساحت، امکانات، که در کنار یک مزرعه و یا اصطبل باشد، ثبت کرده و با ذکر نام صاحب خانه در اختیار گردشگران میگذارد. گردشگران میتوانند با رزرو این خانه ها از طریق اینترنت یا شعبات اداری سازمان، برای تعطیلات خود برنامهریزی کنند.این خانهها به صورتهای مختلف وجود دارد؛ خانههای روستایی محل زندگی یک خانواده، خانههای روستایی اشرافی یا قصرهای تاریخی که با تغییراتی ساده، اتاقهای آن به خانوادههای مختلف اجاره داده میشود. گردشگران در کنار لذت از روستا و زندگی طبیعی، از خوراک محلی هر خطه نیز برخوردار می شوند.به علاوه، اطلاعرسانی مراسم و جشنهای سنتی آن روستا نیز از دیگر خدماتی است که سازمان «خانه روستایی فرانسه» در اختیار گردشگران قرار میدهد. این سازمان علاوه امکانات اقامتی، برنامههای تخصصی همچون دورههایی برای دانشآموزان با شرایط سنی، برای دوستداران طبیعت و حیات وحش و ... نیز برگزار میکند.