alirezakarimi
New member
تعرفه واردات خودرو فعلا ثابت میماند
ایسنا- معاون وزیر بازرگانی گفت: هیچ پیشنهادی درباره تغییر تعرفه واردات خودرو به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.
حمید صافدل که رییس سازمان توسعه تجارت نیز هست، درباره مطرح شدن برخی بحثها درباره احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: در سال جاری تاکنون هیچ پیشنهادی درباره افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.
این در حالی است که چند روز پیش دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو خبر داد که در پیشنویس آئیننامه صادرات خودرو و قطعات، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودرو برای کمک به صادرات این صنعت ارائه شده است.
محمدرضا نجفیمنش اعلام کرده بود که طبق این پیشنهاد با افزایش میانگین 10 درصدی تعرفه واردات خودرو و قطعات، تا30 درصد از هزینههای صادرات خودرو و قطعه به عنوان جبران بخشی از هزینههای صادرات به دلیل تعدیل نشدن نرخ ارز به صادرکنندگان پرداخت میشود. هماکنون تعرفه واردات خودرو به کشور 90 درصد بوده و با احتساب هزینههای شمارهگذاری و پلاکگذاری این رقم به حدود 110 درصد هم میرسد. پیشتر قرار بود با اجرایی شدن قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی، به مرور از تعرفه واردات خودرو به کشور کاسته شود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند شرکتهای خودروسازی داخلی از یک سو چندان کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش نمیدهند و بازار را در انحصار خود گرفتهاند و از سوی دیگر درخواست افزایش تعرفه واردات را میدهند که این اقدام تناقض در رفتار خودروسازان محسوب میشود. مجلس پیشتر با کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور مخالفت کرده، اما در عین به خودروسازان هشدار داده بود که اگر کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا نبرند، احتمال بررسی کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور وجود دارد. هماکنون دو شرکت ایران خودرو و سایپا نزدیک به 95 درصد بازار خودروهای سواری داخلی را در اختیار دارند
ایسنا- معاون وزیر بازرگانی گفت: هیچ پیشنهادی درباره تغییر تعرفه واردات خودرو به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.
حمید صافدل که رییس سازمان توسعه تجارت نیز هست، درباره مطرح شدن برخی بحثها درباره احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: در سال جاری تاکنون هیچ پیشنهادی درباره افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.
این در حالی است که چند روز پیش دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو خبر داد که در پیشنویس آئیننامه صادرات خودرو و قطعات، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودرو برای کمک به صادرات این صنعت ارائه شده است.
محمدرضا نجفیمنش اعلام کرده بود که طبق این پیشنهاد با افزایش میانگین 10 درصدی تعرفه واردات خودرو و قطعات، تا30 درصد از هزینههای صادرات خودرو و قطعه به عنوان جبران بخشی از هزینههای صادرات به دلیل تعدیل نشدن نرخ ارز به صادرکنندگان پرداخت میشود. هماکنون تعرفه واردات خودرو به کشور 90 درصد بوده و با احتساب هزینههای شمارهگذاری و پلاکگذاری این رقم به حدود 110 درصد هم میرسد. پیشتر قرار بود با اجرایی شدن قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی، به مرور از تعرفه واردات خودرو به کشور کاسته شود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند شرکتهای خودروسازی داخلی از یک سو چندان کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش نمیدهند و بازار را در انحصار خود گرفتهاند و از سوی دیگر درخواست افزایش تعرفه واردات را میدهند که این اقدام تناقض در رفتار خودروسازان محسوب میشود. مجلس پیشتر با کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور مخالفت کرده، اما در عین به خودروسازان هشدار داده بود که اگر کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا نبرند، احتمال بررسی کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور وجود دارد. هماکنون دو شرکت ایران خودرو و سایپا نزدیک به 95 درصد بازار خودروهای سواری داخلی را در اختیار دارند