سرمایه: از 15 مردادماه سال جاری تاکنون قیمت انواع خودرو وارداتی بین پنج تا 15 درصد و بهای انواع خودرو داخلی دو الی هفت درصد کاهش یافته است.رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ضمن بیان این مطلب به «سرمایه» گفت: «دو الی پنج درصد از کاهش قیمت رخ داده در رابطه با خودروهای داخلی مربوط به قبل از ماه مبارک رمضان بوده و دو درصد آن نیز در این ماه رخ داده است.»
جلال ریخته گرقدیمی تصریح کرد: «به عنوان مثال از نیمه مردادماه سال جاری تاکنون خودرو پژو 405 با یک میلیون و 200 هزار تومان کاهش از 15 میلیون به 13 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. همچنین طی این مدت قیمت خودرو پژو 206 تیپ دو از 15 میلیون به حدود 14 میلیون و 600 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.بهای خودرو مورانو اتومات نیز طی این مدت حدود هشت میلیون تومان کاهش یافته و از 68 میلیون به 60 میلیون تومان رسیده است.»
وی در رابطه با دلایل کاهش بهای خودرو در بازار آزاد گفت: «رکود حاکم بر معاملات خودرو مهم ترین عامل افت بهای این محصولات در بازار آزاد به شمار می آید.»
وی توضیح داد: «فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از یک سو و بازگشایی مدارس و آغاز دوره سرما از سوی دیگر کاهش تقاضا در بازار خودرو و در نهایت افت بهای این محصولات را به دنبال داشته است.»
وی پیش بینی کرد که رکود حاکم بر بازار خودرو و افت بهای این محصولات در بازار آزاد تا نیمه اسفندماه ادامه داشته باشد.
تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد خودرو
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو «به جز خودروهای وانت پیکان، روآ و سوزوکی سایر خودروها در بازار آزاد با قیمت هایی بیش از بهای کارخانه ای خود به فروش می رسند.»
قدیمی ادامه داد: «هم اکنون خودرو روآ بنزینی در بازار آزاد با قیمتی 300 هزار تومان زیر بهای کارخانه به فروش می رسد و نوع دوگانه سوز آن 500نیز الی 700 هزار تومان زیر قیمت کارخانه قیمت گذاری می شود. این تفاوت قیمت برای خودرو سوزوکی به سه میلیون و 500 هزار تومان می رسد به طوری که قیمت آزاد این خودرو حدود 42 میلیون تومان و قیمت کارخانه ای آن حدود 38 میلیون و 500 هزار تومان است. همچنین وانت پیکان در بازار آزاد 200 هزار تومان زیر بهای کارخانه ای آن قیمت گذاری می شود. این در حالی است که سایر خودروها پنج الی 15 درصد بالاتر از قیمت کارخانه ای در بازار آزاد فروخته می شوند.»
مجتبی شعاعی یکی از فعالان بازار خودرو نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: «بسیاری از خودروها در بازار آزاد پنج الی 15 درصد بالاتر از قیمت کارخانه ای خود به فروش می رسند که این مبلغ برای برخی خودروها که تولیدشان به شدت کم شده، به 20 درصد نیز می رسد.»
وی تصریح کرد: «به عنوان مثال در حالی که قیمت کارخانه ای خودرو پژو 405 با کارت طلایی در کارخانه حدود 13 میلیون و 150 هزار تومان است، این خودرو در بازار آزاد با قیمت 14 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین قیمت کارخانه ای خودرو پژو 206 تیپ 6 حدود 17 میلیون و 720 هزار تومان است در حالی که قیمت بازار آزاد این خودرو بین 19 میلیون تا 19 میلیون و 300 هزار تومان است.»
به گفته وی «در حالی که خودرو پژو 206 صندوق دار اتومات در کارخانه حدود 18 میلیون و 700 هزار تومان قیمت گذاری می شود، این خودرو در بازار آزاد با قیمت 19 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین در شرایطی خودرو پژو پرشیا معمولی در بازار آزاد با قیمت 18 میلیون و 800 هزار تومان عرضه می شود که قیمت کارخانه ای آن حدود 17 میلیون و 140 هزار تومان است.»
وی با بیان اینکه «نوع ELX این خودرو در بازار آزاد با قیمت هایی از 23 میلیون و 600 هزار تا 24 میلیون تومان فروخته می شود» اظهار داشت: «این در حالی است که تولید این خودرو به شدت محدود شده و پژو پرشیا ELX در بازار نایاب است. این خودرو در کارخانه با قیمتی زیر 20 میلیون تومان فروخته می شود.»
قیمت خودرو در ایران 20درصد بالاتر از استاندارد جهانی است
قیمت خودرو در ایران تنها 20 درصد با استاندارد جهانی آن فاصله داشته و از آن بالاتر است.
اوستا گودرزی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درباره اینکه «آیا هزینه تمام شده تولید خودرو در کشور ما بالاست» با بیان مطلب فوق اظهار کرد: «به عنوان مثال در حال حاضر خودرو در کلاس D قیمتی بین 13 تا 15 هزار دلار دارد و قیمت سمند نیز تقریباً در این حدود است و تفاوت اساسی این خودرو با محصولات مشابه همین تفاوت در کیفیت و تکنولوژی است، بنابراین باید هزینه ها از طریق کارا شدن طراحی در بخش خودرو سامان یابد.»
وی افزود: «قیمت خودرو خیلی بالا نیست ولی چیزی که در این میان موجب اعتراض مردم شده کیفیت آنهاست که باید کیفیت به نسبت قیمتی که خودرو با آن عرضه می شود، همخوانی داشته باشد.»
او با ابراز تاسف از مطلوب نبودن کیفیت خودروهای داخلی به ایسنا گفت: «باید بین هزینه پرداختی برای خرید خودرو و کیفیت محصول توازن ایجاد شود. در این میان اگر خودروهای کلاس متوسط سواری دارای یک سری امکانات معقولی باشند، در محدوده قیمتی بین 12 تا 14 هزار دلار قرار می گیرند.»
نوسان قیمت در بازار خودرو
قیمت خودرو در بازار تهران طی یک هفته گذشته با کمی نوسان همراه بود.
در هفته گذشته افزایش قیمت مشهود مربوط به تندر 90 فول آپشن و پراید هاچ بک بود و خودروهایی مثل ریو، پژو 206، زانتیا و حتی پژو پارس معمولی نوسان قیمتی چندانی نداشتند.
اما به اعتقاد کارشناسان با توجه به قرار داشتن در روزهای پایانی ماه رمضان و بازگشایی مدارس، به تدریج تقاضا برای خودرو افزایش و قیمت ها کم کم روند صعودی به خود خواهد گرفت.
عدم استقبال از پراید 132
در هفته مورد بررسی پراید صبای بنزینی با کمی افزایش قیمت به هشت میلیون و 150هزار تومان رسید و جالب اینکه پراید 132 با توجه به عرضه اولیه با قیمتی حدود 5/8 میلیون تومان، به دلیل کاهش نسبی تقاضا به قیمتی حدود هشت میلیون و 50هزار تومان در نوع بنزینی دست یافته است. از خانواده پراید، مدل هاچ بک آن مدتی است که مشمول افزایش قیمت شده و هم اکنون با قیمت هشت میلیون و 800هزار تومان در بازار تهران به فروش می رود که در این زمینه تیراژ کم و سهم دو درصدی تولیدات پراید سایپا از این خودرو را می توان دلیل افزایش و نایاب شدن آن در بازار عنوان کرد.
ریو، زانتیا و سیتروئن؛ بدون حاشیه
قیمت ریو، دیگر محصول سایپا نیز تغییر چندانی نکرد و به حدود 14تا 14میلیون و 100هزار تومان دست یافت.
در دو محصول دیگر سایپا یعنی زانتیا و سیتروئن C5 نیز این هفته نوسانی در قیمت آن ها دیده نشد و به ترتیب به بهای 30میلیون تومان و 45تا µ/45میلیون تومان به فروش رفتند.
تندر 90 فول؛ 15میلیون تومان
در هفته مورد بررسی تندر 90 در مدل های مختلف تغییر قیمت چندانی نداشت ولی در مدل E2 فول
(E2+ LP)به قیمتی معادل 15میلیون تومان رسید. این خودرو در مدل های E0 با قیمتی حدود ±°.5 و E1 فول حدود 13میلیون و 300هزار تومان فروش رفت.
پژو روآ همچنان کم تقاضا
به گزارش ایسنا، از پژو روآ نیز خبر می رسد که این خودرو در مدل بنزینی هشت میلیون و 450هزار تومان و در مدل دوگانه سوز هشت میلیون و 700هزار تا هشت میلیون و 800 هزار تومان فروش رفته است. این خودرو همچنان از کمبود تقاضا رنج می برد.
خانواده 206؛ کم نوسان
بازار پژو 206و مدل تیپ «2»هاچ بک آنکه تقریباً پرتقاضاترین مدل هاچ بک این خودرو است، هم اکنون به قیمتی معادل 14میلیون و 800هزار تومان رسیده است که کمی افزایش را نسبت به هفته ماقبل نشان می دهد. بازار مدل های اتوماتیک هاچ بک و اس دی نیز تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشت و مدل v20 اس دی این خودرو هم اکنون با قیمت 14میلیون و 900هزار تا 15میلیون تومان به فروش می رود.
اختلاف قیمت 200هزار تومانی سمند بنزینی و دوگانه سوز
سمند و پژو 405به عنوان دو رقیب دیرینه نیز نوسان قیمت چندانی نداشتند. سمند در مدل بنزینی 14میلیون و 200هزار تومان و مدل دوگانه سوز آن 14میلیون و 400هزار تومان به فروش می رود که این اختلاف قیمت 200هزار تومانی در نوع خود قابل توجه است.
پژو 405در نوع بنزینی 14میلیون و 500 هزار تا 14میلیون و 550 هزار تومان و در مدل دوگانه سوز 15میلیون و 100هزار تومان به فروش رفت که نوع دوگانه سوز آن کمی افزایش قیمت را نشان می دهد.
پژو پارس همانند هفته های گذشته
قیمت پژو محبوب ایران خودرو (پارس) مدتی است در محدوده 18میلیون و 800هزار تومان در نوع بنزینی درجا می زند. پارس ELX نیز همچنان در محدوده
5/23 تا 24میلیون تومان در رنگ های مختلف در نوسان است.
جلال ریخته گرقدیمی تصریح کرد: «به عنوان مثال از نیمه مردادماه سال جاری تاکنون خودرو پژو 405 با یک میلیون و 200 هزار تومان کاهش از 15 میلیون به 13 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. همچنین طی این مدت قیمت خودرو پژو 206 تیپ دو از 15 میلیون به حدود 14 میلیون و 600 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.بهای خودرو مورانو اتومات نیز طی این مدت حدود هشت میلیون تومان کاهش یافته و از 68 میلیون به 60 میلیون تومان رسیده است.»
وی در رابطه با دلایل کاهش بهای خودرو در بازار آزاد گفت: «رکود حاکم بر معاملات خودرو مهم ترین عامل افت بهای این محصولات در بازار آزاد به شمار می آید.»
وی توضیح داد: «فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از یک سو و بازگشایی مدارس و آغاز دوره سرما از سوی دیگر کاهش تقاضا در بازار خودرو و در نهایت افت بهای این محصولات را به دنبال داشته است.»
وی پیش بینی کرد که رکود حاکم بر بازار خودرو و افت بهای این محصولات در بازار آزاد تا نیمه اسفندماه ادامه داشته باشد.
تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد خودرو
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو «به جز خودروهای وانت پیکان، روآ و سوزوکی سایر خودروها در بازار آزاد با قیمت هایی بیش از بهای کارخانه ای خود به فروش می رسند.»
قدیمی ادامه داد: «هم اکنون خودرو روآ بنزینی در بازار آزاد با قیمتی 300 هزار تومان زیر بهای کارخانه به فروش می رسد و نوع دوگانه سوز آن 500نیز الی 700 هزار تومان زیر قیمت کارخانه قیمت گذاری می شود. این تفاوت قیمت برای خودرو سوزوکی به سه میلیون و 500 هزار تومان می رسد به طوری که قیمت آزاد این خودرو حدود 42 میلیون تومان و قیمت کارخانه ای آن حدود 38 میلیون و 500 هزار تومان است. همچنین وانت پیکان در بازار آزاد 200 هزار تومان زیر بهای کارخانه ای آن قیمت گذاری می شود. این در حالی است که سایر خودروها پنج الی 15 درصد بالاتر از قیمت کارخانه ای در بازار آزاد فروخته می شوند.»
مجتبی شعاعی یکی از فعالان بازار خودرو نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: «بسیاری از خودروها در بازار آزاد پنج الی 15 درصد بالاتر از قیمت کارخانه ای خود به فروش می رسند که این مبلغ برای برخی خودروها که تولیدشان به شدت کم شده، به 20 درصد نیز می رسد.»
وی تصریح کرد: «به عنوان مثال در حالی که قیمت کارخانه ای خودرو پژو 405 با کارت طلایی در کارخانه حدود 13 میلیون و 150 هزار تومان است، این خودرو در بازار آزاد با قیمت 14 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین قیمت کارخانه ای خودرو پژو 206 تیپ 6 حدود 17 میلیون و 720 هزار تومان است در حالی که قیمت بازار آزاد این خودرو بین 19 میلیون تا 19 میلیون و 300 هزار تومان است.»
به گفته وی «در حالی که خودرو پژو 206 صندوق دار اتومات در کارخانه حدود 18 میلیون و 700 هزار تومان قیمت گذاری می شود، این خودرو در بازار آزاد با قیمت 19 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین در شرایطی خودرو پژو پرشیا معمولی در بازار آزاد با قیمت 18 میلیون و 800 هزار تومان عرضه می شود که قیمت کارخانه ای آن حدود 17 میلیون و 140 هزار تومان است.»
وی با بیان اینکه «نوع ELX این خودرو در بازار آزاد با قیمت هایی از 23 میلیون و 600 هزار تا 24 میلیون تومان فروخته می شود» اظهار داشت: «این در حالی است که تولید این خودرو به شدت محدود شده و پژو پرشیا ELX در بازار نایاب است. این خودرو در کارخانه با قیمتی زیر 20 میلیون تومان فروخته می شود.»
قیمت خودرو در ایران 20درصد بالاتر از استاندارد جهانی است
قیمت خودرو در ایران تنها 20 درصد با استاندارد جهانی آن فاصله داشته و از آن بالاتر است.
اوستا گودرزی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درباره اینکه «آیا هزینه تمام شده تولید خودرو در کشور ما بالاست» با بیان مطلب فوق اظهار کرد: «به عنوان مثال در حال حاضر خودرو در کلاس D قیمتی بین 13 تا 15 هزار دلار دارد و قیمت سمند نیز تقریباً در این حدود است و تفاوت اساسی این خودرو با محصولات مشابه همین تفاوت در کیفیت و تکنولوژی است، بنابراین باید هزینه ها از طریق کارا شدن طراحی در بخش خودرو سامان یابد.»
وی افزود: «قیمت خودرو خیلی بالا نیست ولی چیزی که در این میان موجب اعتراض مردم شده کیفیت آنهاست که باید کیفیت به نسبت قیمتی که خودرو با آن عرضه می شود، همخوانی داشته باشد.»
او با ابراز تاسف از مطلوب نبودن کیفیت خودروهای داخلی به ایسنا گفت: «باید بین هزینه پرداختی برای خرید خودرو و کیفیت محصول توازن ایجاد شود. در این میان اگر خودروهای کلاس متوسط سواری دارای یک سری امکانات معقولی باشند، در محدوده قیمتی بین 12 تا 14 هزار دلار قرار می گیرند.»
نوسان قیمت در بازار خودرو
قیمت خودرو در بازار تهران طی یک هفته گذشته با کمی نوسان همراه بود.
در هفته گذشته افزایش قیمت مشهود مربوط به تندر 90 فول آپشن و پراید هاچ بک بود و خودروهایی مثل ریو، پژو 206، زانتیا و حتی پژو پارس معمولی نوسان قیمتی چندانی نداشتند.
اما به اعتقاد کارشناسان با توجه به قرار داشتن در روزهای پایانی ماه رمضان و بازگشایی مدارس، به تدریج تقاضا برای خودرو افزایش و قیمت ها کم کم روند صعودی به خود خواهد گرفت.
عدم استقبال از پراید 132
در هفته مورد بررسی پراید صبای بنزینی با کمی افزایش قیمت به هشت میلیون و 150هزار تومان رسید و جالب اینکه پراید 132 با توجه به عرضه اولیه با قیمتی حدود 5/8 میلیون تومان، به دلیل کاهش نسبی تقاضا به قیمتی حدود هشت میلیون و 50هزار تومان در نوع بنزینی دست یافته است. از خانواده پراید، مدل هاچ بک آن مدتی است که مشمول افزایش قیمت شده و هم اکنون با قیمت هشت میلیون و 800هزار تومان در بازار تهران به فروش می رود که در این زمینه تیراژ کم و سهم دو درصدی تولیدات پراید سایپا از این خودرو را می توان دلیل افزایش و نایاب شدن آن در بازار عنوان کرد.
ریو، زانتیا و سیتروئن؛ بدون حاشیه
قیمت ریو، دیگر محصول سایپا نیز تغییر چندانی نکرد و به حدود 14تا 14میلیون و 100هزار تومان دست یافت.
در دو محصول دیگر سایپا یعنی زانتیا و سیتروئن C5 نیز این هفته نوسانی در قیمت آن ها دیده نشد و به ترتیب به بهای 30میلیون تومان و 45تا µ/45میلیون تومان به فروش رفتند.
تندر 90 فول؛ 15میلیون تومان
در هفته مورد بررسی تندر 90 در مدل های مختلف تغییر قیمت چندانی نداشت ولی در مدل E2 فول
(E2+ LP)به قیمتی معادل 15میلیون تومان رسید. این خودرو در مدل های E0 با قیمتی حدود ±°.5 و E1 فول حدود 13میلیون و 300هزار تومان فروش رفت.
پژو روآ همچنان کم تقاضا
به گزارش ایسنا، از پژو روآ نیز خبر می رسد که این خودرو در مدل بنزینی هشت میلیون و 450هزار تومان و در مدل دوگانه سوز هشت میلیون و 700هزار تا هشت میلیون و 800 هزار تومان فروش رفته است. این خودرو همچنان از کمبود تقاضا رنج می برد.
خانواده 206؛ کم نوسان
بازار پژو 206و مدل تیپ «2»هاچ بک آنکه تقریباً پرتقاضاترین مدل هاچ بک این خودرو است، هم اکنون به قیمتی معادل 14میلیون و 800هزار تومان رسیده است که کمی افزایش را نسبت به هفته ماقبل نشان می دهد. بازار مدل های اتوماتیک هاچ بک و اس دی نیز تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشت و مدل v20 اس دی این خودرو هم اکنون با قیمت 14میلیون و 900هزار تا 15میلیون تومان به فروش می رود.
اختلاف قیمت 200هزار تومانی سمند بنزینی و دوگانه سوز
سمند و پژو 405به عنوان دو رقیب دیرینه نیز نوسان قیمت چندانی نداشتند. سمند در مدل بنزینی 14میلیون و 200هزار تومان و مدل دوگانه سوز آن 14میلیون و 400هزار تومان به فروش می رود که این اختلاف قیمت 200هزار تومانی در نوع خود قابل توجه است.
پژو 405در نوع بنزینی 14میلیون و 500 هزار تا 14میلیون و 550 هزار تومان و در مدل دوگانه سوز 15میلیون و 100هزار تومان به فروش رفت که نوع دوگانه سوز آن کمی افزایش قیمت را نشان می دهد.
پژو پارس همانند هفته های گذشته
قیمت پژو محبوب ایران خودرو (پارس) مدتی است در محدوده 18میلیون و 800هزار تومان در نوع بنزینی درجا می زند. پارس ELX نیز همچنان در محدوده
5/23 تا 24میلیون تومان در رنگ های مختلف در نوسان است.