• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تكنيك هاي دريفت

alirezakarimi

New member
تکنيک هاي دريفت

به طور كلي 2 تكنيك اصلي براي دريفت وجود دارد clutching technique كه مخصوص اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب ميباشد و در ديفرانسيل جلو براي دريفت كاربردي ندارد و hand brake technique که براي اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو نيز استفاده ميشود.

براي انجام اين تكنيكها يك راننده بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟
حساس نسبت به هر آنچه به چسبندگي لاستيكها و رفتار اتومبيل مربوط ميشود ، سريع و در عين حال با عملكرد روان ، آگاه ، كاملا مسلط و آگاه بر اتومبيل ، كاملا رفتارهاي اتومبيل و نحوه واكنش اتومبيل به فرامين مختلف را درك كرده باشد و در هر لحظه و در هر حالتي بداند اتومبيل چه رفتاري انجام خواهد داد و بتواند اتومبيل را به نحوي دلخواه و مطلوب هدايت كند و .... كه همه اينها از خصوصيات رانندگان ماهر ، حرفه اي و ورزيده است.

تصور كنيد به روش مثلا faint و يا Swaying شروع به دريفت كرده ايد و اتومبيل به شدن در حال دريفت با پهلو است و در لحظه اوج دريفت در حالي كه اتومبيل كاملا با پهلو در حال سر خوردن است و فرمان را به صورت معكوس تا حد ممكن چرخانده ايد ،اتومبيل رفته رفته از ميزان دلخواه شما بيشتر Oversteer شد و احساس كرديد اتومبيل به سوي Spin ميرود چه كاري انجام ميدهيد؟
كنترل پدال گاز و بازي كردن با فرمان نكته بسيار مهمي است و در هنگام دريفت هدايت اتومبيل تنها با فرمان صورت نميگيرد ، هر يك از 4 لاستيك همانند فرمان در كنترل اتومبيل نقش دارند و بايد بدانيد هنگامي كه در حال دريفت هستيد يعني اتومبيل شما فراتر از ليميتهاي چسبندگي لاستيكهاست ، نسبت به برخي از فرامين شما بسيار حساس ميشود و به برخي فرامين اتومبيل واكنشي فراتر از انتظار نشان ميدهد و به برخي از فرامين واكنشي در حد انتظار شما نخواهد داشت.

به لحظه اوج دريفت و پيشرفت به سوي اسپين بر ميگرديم ، به نظر من 2 گز ينه براي ادامه زيباي دريفت وجود دارد ، يا بايد چرخهاي عقب كمي چسبندگي خود را بازگيرند و يا بايد متناسب با همان ميزان oversteer اضافي ، چرخهاي جلو نيز سر بخورند. پس بدون رها كردن كامل پدال گاز ميزان گاز را تا حدي كاهش ميدهيم و اگر احساس شد اينكار كافي نخواهد بود بايد از چسبندگي لاستيكهاي جلو به ميزان Oversteer اضافي كاست ، كه اينكار بسته به شرايط ميتواند با بازي كردن با فرمان و يا در شرايط شديدتر كه هيچ گزينه اي نداريد با مقدار كنترل شده اي ترمز لاستيكهاي جلو را كمي سر دهيد ( شايد با left foot braking).البته ترمز كردن هنگام دريفت اصلا توصيه نميشود ولي گاهش اوقات بايد بدانيد با چه عملي اتومبيل شما چه عكس العملي نشان خواهد داد كه اين امر كاملا بستگي به شرايط دارد.

شما بايد كاملا رفتار و ليميتهاي اتوملبيل خود را بشناسيد و حالت تعادل در Slide و drift را به نحو مطلوبي ايجاد كنيد.به همين دليل اگر تقسيم وزن اتومبيل در جلو و عقب مساوي و يا در حالتي تقريبا مساوي باشد كار شما راحتتر و بهتر صورت خواهد گرفت. ايجاد حالت neutral balance ( به لغتنامه رانندگي مراجعه كنيد) هم از لحاظ ساختاري اتومبيل و هم از لحاظ رانندگي مهم است.
تكنيكهاي دريفت (Drifting techniques) عبارتند از :
Heel Toe Shifting
E-Brake Drift , Side Brake Drift , hand brakedrift
Clutch Kick
Shift Lock Drift
Dirt Drop Drift
Feint Drift - Faint Drift
Jump Drift
Braking Drift
Kansei Drift
Long Slide Drift
Swaying Drift , Manji Drift , Choku-Dori
Power Over
Heel ToeShifting
در قسمت پنجم رانندگي فني تكنيك Heel-toe downshifting به صورت كامل توضيح داده شده بود ، ميتوان از اين تكنيك براي دريفت استفاده كرد.
Heel toe shifting يك تكنيك Race است كه بدين روش راننده ميتواند در حال ترمز كردن به سرعت معكوس دهد.انجام درست اين تكنيك باعث ايجاد تعادل و تناسب بين موتور ، اجزاي سيستم انتقال نيرو ، چرخها و سرعت اتومبيل ميشود و بدين طريق هنگام معكوس دادن اتومبيل از drive line دلخواه لغزش نخواهد داشت.
هنگام دريفت از تكنيك heel toe downshifting براي انجام معكوس همراه با افزايش rpm ( دور موتور) در هنگام ترمز كردن براي انتقال وزن اتومبيل به چرخهاي جلو و كاهش وزن روي چرخهاي عقب استفاده ميشود.
1- قبل از ورود به پيچ ترمز كنيد تا وزن اتومبيل روي چرخهاي جلو منتقل شود ، Double clutch / heel toe downshift را انجام داده ( قسمت بعدي را ببينيد) فرمان را چرخانده و وارد پيچ شود ، حركت بايد به گونه اي باشد كه اتومبيل دچار Oversteer شود.
2- كلاج را فشار داده و دنده را خلاص كرده و كلاج را رها كنيد ، در حال ترمز كردن ، پاشنه پا را روي پدال گاز آورده و دور موتور را افزايش دهيد (blip) تا دور موتور متناسب با سرعت اتومبيل و اجزاي انتقال نيرو باشد. بدون تنظيم كردن دور موتور هنگام دنده معكوس ، سرعت موتور باعث تكان اتومبيل و خارج شدن از driveline دلخواه ميشود و چسبندگي لاستيكهاي عقب كنترل ناپذير خواهد بود.
3- بعد از تنظيم دور موتور (revs) كلاج را بگيريد و دنده معكوس بدهيد. Double clutching ( 2 كلاج براي heel and toe downshift) اختياري است و ميتوانيد از Double clutching استفاده نكنيد ولي انجام ندادن اينكار باعث فرسايش صفحه كلاج و ساير قطعات انتقال نيرو ميشود. اگر نيروي حركتي و دنده معكوس براي ايجاد ميزان دلخواه oversteer كافي نيست ، از ترمز دستي (e-brake) استفاده كنيد.
4- كلاج را رها كنيد ، پا را از روي پدال ترمز برداريد و گاز را فشار دهيد. به حد كافي بايد گاز داد تا چرخها در جا بچرخند و حالت oversteer ادامه پيدا كند. حالا فرمان عكس بدهيد (countersteering و يا steering input ) تا جلوي اسپين و پرت شدن اتومبيل را بگيريد (pivoting و spinning out) . كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

E-Brake Drift
اين تكنيك از روشهاي ساده و ابتدايي دريفت به شما ميرود ولي با اين روش نيز ميتوان به زيبايي دريفت كرد و بخصوص در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو كاربرد دارد.
1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ، با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.
2- با تكنيك Heel-Toe Downshift معكوس دهيد ، بايد از دنده اي استفاده كنيد كه در طول دريفت بتواند اتومبيل را بكشد ( غالبا دنده 2)
3- به صورت تيز فرمان را چرخانده و وارد پيچ شويد ، زماني كه دنده معكوس و چرخاندن فرمان را به اتمام رسانديد بايد در Apex پيچ باشيد.
4- دكمه ترمز دستي (E-Brake) را فشار داده ، ترمز دستي را سريع و با قدرت كشيده و بخوابانيد ( بايد فقط براي حدودا 1 ثانيه ترمز دستي را بكشيد) . در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب(RWD) هنگام كشيدن ترمز دستي بايد كلاج بگيريد. در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (FWD) هنگام كشيدن دستي به گاز دادن ادامه دهيد.
5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل به صورت بصورت ضربه اي سر خورد ، بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ، اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ، اتومبيل يا از مسير خارج ميشود و يا اسپن وحشتناكي روي ميدهد.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ، بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ، اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

Clutch Kick
1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ، با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.
2- فرمان را به داخل پيچ چرخانده و گاز را فشرده و نگه داريد.
3- در اين سرعت اتومبيل شما بايد شروع به Understeer كند. وقتي اين حالت رخ داد و يا درست قبل از رخ دادن آن ، كلاج را فشار داده و نگه داريد و همچنان گاز را فشار دهيد.
4- با فشار دادن كلاج و نگه داشتن گاز دور موتور تا حداكثر بالا ميرود ، به محض اينكه دور موتور بسيار بالا رفت كلاج را ناگهان رها كنيد و اين كار باعث از دست دادن ناگهاني چرخهاي عقب ميشود.
5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ، بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ، اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ، اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ، بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ، اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

Shift LockDrift
1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ، با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.
2- شروع به پيچيدن كرده و سريعا دنده معكوس بدهيد ( غالبا اتومبيل بايد در دنده 2 باشد)
3- بوسيله معكو سريع ( بدون Heel-Toe Downshifting) اتومبيل دچار لغزش شده ، سرعت كاهش زيايد ميابد و دور موتور بالا ميرود.
4- پس از معكوس دادن سريعا گاز بدهيد و اينكار باعث مي شود لاستيكها چسبندگي خود را ناگهان از دست بدهند و دريفت آغاز ميشود.
5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ، بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ، اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ، اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ، بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ، اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

Dirt DropDrift
1- با سرعت كم و يا متوسط وارد پيچ شويد.
2- شروع به پيچيدن كرده و به گاز دادن ادامه دهيد ، ولي با پهلوي اتومبيل كمي به طرف بيرون مسير تمايل پيدا كنيد ( براي مثال اگر پيچ به چپ است ، چرخهاي سمت راست را از روي خرده ريزه ها و گرد و خاك اطراف مسير پيست عبور دهيد)
3- هنگامي كه چرخهاي عقب در لبه بيروني مسير ( محل چركهاي اطراف مسير) است ، گردو خاك و كثافت سطح آسفالت باعث كاهش چسبندگي لاستيكها و خواهد شد. به گاز دادن ادامه بدهيد تا oversteer تشديد پيدا كند و اتومبيل را به داخل مسير عادي برگردانيد تا به دريفت ادامه دهيد.
4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ، بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ، اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ، اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
5- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ، بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ، اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

Feint Drift - FaintDrift
1- در حال رسيدن به پيچ ، فرمان را خلاف جهت پيچ بچرخانيد.اينكه چه ميزان بايد فرمان را در خلاف جهت پيچ چرخاند بستگي به سرعت اتومبيل دارد.هدف از چرخاندن فرمان در خلاف جهت پيچ ، انتقال وزن به يك طرف اتومبيل بر روي تعليق است ، اينكار باعث متراكم شدن فنرهاي يك سمت شده و اتومبيل در جهت معكوس پيچ تمايل به گرانش پيدا ميكند.
2- هنگامي كه تعليق يك طرف متراكم شد ( تعليق مخالف جهت پيچ فشرده ميشود) ، سريعا فرمان را به سمت ديگر بچرخانيد ( موافق جهت پيچ).
اين حركت فريب مانند (feint motion) بايد با رواني صورت گيرد و لزومي ندارد خيلي با سرعت عمل كنيد.چرخاندن خيلي ناگهاني فرمان در جهت پيچ باعث understeer خواهد شد.
3- بعد از برگشت اتومبيل به سمت دلخواه ، گاز بدهيد. هنگام تركيب نيروي چرخشي ، گريز از مركز و برگشت ، با گاز دادن زياد اتومبيل وارد دريفت ميشود. در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (FWD) ميتوان عوض گاز دادن از ترمز دستي (E-Brake) براي oversteer استفاده كرد.
4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ، بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ، اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ، اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
5- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ، بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ، اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

Jump Drift
انجام اين تكنيك رو توصيه نميكنم.
1- با سرعت متوسط وارد پيچ شويد.
2- شروع به پيچيدن كرده و به گاز دادن ادامه دهيد ، چرخهاي داخل پيچ را از روي crub ( يا bumper) كوتاهي عبور دهيد.
3- وقتي چرخ عقب از روي curb پريد به گاز دادن ادامه دهيد. زماني كه چرخها با آسفالت برخورد كردند ، درجا ميچرخند كه بدين وسيله traction (چسبندگي كششي) لاستيكها كم شده و لاستيكها چسبندگي خود را از دست ميدهند. به گاز دادن ادامه دهيد تا دريفت آغاز شود.
4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ، بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ، اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ، اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
5- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ، بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ، اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
نكات : انجام اين تكنيك توصيه نميشود و حتي در برخي از پيستها و در آموزش دريفت نيز انجام آن ممنوع است.دليل واضح است ، كمك گرفتن از crubs براي پرتاب اتومبيل و كمك به oversteer كه ميتواند حادثه ساز باشد.
Braking Drift
1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ، با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل دچار Understeer شود.
2-به روش Heel -toe downshift اتومبيل را در دنده اي قرار دهيد كه هنگام گاز دادن لاستيكهاي عقب چسبندگي خود را از دست بدهند.( دنده 2) در اينجا ترمز كردن بايد بگونه اي باشد كه چسبندگي لاستيكها كاهش يابد.
3- به صورت تيز وارد پيچ شويد. هنگامي كه اتومبيل روي apex پيچ قرار گرفت شما بايد چرخاندن فرمان را به اتمام رسانده و دنده معكوس داده باشيد.
4- به شدت گاز دهيد ، ولي براي ادامه دريفت گاز را تنظيم كنيد ( بازي با پدال گاز)
5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ، بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ، اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ، اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ، بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ، اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
Kansei Drift
من نديدم کسي اين دريفت رو در ايران انجام داده باشه , معمولا از اين دريفت براي passing در پيست ها و مسابقات فوق حرفه اي استفاده ميشه
در اين حالت اگر کمي خطا يا اشتباه صورت بگيره راننده اي که ميخواد سبقت بگيره با سر ميره تو در ماشين رقيب
پر هيجانترين و قشنگترين و خطرناکترين نوع سبقت و دريفت هستش که فقط به فقط از عهده راننده هاي ماهر و فوق حرفه اي بر مياد چرا که بايد در خروج ريس لاين را اشغال کرد و به حريف اجازه سبقت نداد
1- با سرعت بالا وارد پيچ شويد ، Kansei Drift در سرعتهاي race انجام ميشود.به نحوي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل دچار Understeer شود.
2- به صورت تيز وارد پيچ شده و سريع گاز را رها كنيد. نيروي گرانشي همراه با از دست دادن چسبندگي در اثر رها كردن گاز ، باعث ايجاد Oversteer ميشود.
3- زماني كه لاستيكها شروع به از دست دادن چسبندگي (oversteer) كردند ، دوباره سريعاگاز بدهيد.اينكار باعث غلبه قدرت بر چسبندگي لاستيكها ميشود و لاستيكها چسبندگي ناچيز خود را نيز از دست ميدهند و دريفت آغاز ميشود.
4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ، بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ، اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ، اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
5- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ، بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ، اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
براي اجراي اين تكنيك نياز به اتومبيلي با neutral balanced است ( تعادل وزني برابر ، لغتنامه رانندگي را ببينيد) تا oversteer قابل كنترل باشد.
اگر اتومبيل در پيچ "پله" كند اين تكنيك انجام نخواهد گرفت.
 
بالا