• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

راهنمایی برای استفاده بهینه تصاویر در وب (وبلاگ)

admin

Administrator
عضو کادر مدیریت
راهنمایی برای استفاده بهینه تصاویر در وب (وبلاگ) :

برنامه‌هاي ویرایش تصاویر پیچیده مثل " آدوب فتوشاپ" به صورت خودکار این روش را اجرا می‌کنند. این ویرایشگرها در صفحاتی که طراحان صفحه آرایی کرده‌اند، نصب می شوند. اما اگر فرآیند صفحه آرایی و گرافیک پیچیده باشد (مثلا در مورد لوگو صفحه اصلی) ممکن است بخواهید ابتدا از طریق برنامه‌هاي طراحی مثل آدوب ایلستریتر یا ماکرومیدیا فریلند این روش را اجرا کنید. برنامه‌هاي طراحی برای تنظیمات متن بهتر هستند و به شما این امکان را می‌دهند تا متن خود را مثل یک نقاشی ویرایش کنید. تنظیم نهایی معمولا با تبدیل گرافیکی در فتوشاپ صورت می‌گیرد که در آن کل متن به صورت خودکارشفاف می شود.
ما اغلب از فونت‌هاي گرافیکی در داخل یک لوگو یا کلیدهای جهتی استفاده می‌کنیم اما به ندرت پیش می‌آید که از این نوع نوع به عنوان جایگزینی برای عناوین یا زیرعنوان‌هاي استفاده کنیم. صفحه آرایی گرافیکی قابلیت جستجو ندارد و در متونHTML نیز هیچ شاخصی ندارد. بهترین گزینه، استفاده مکرر از متن گرافیکی در محیط Atl است و باید امیدوار بود که موتور جستجوی صفحه این متن‌ها را شناسایی کند. سرانجام اینکه فراموش نکنید استفاده از نوع گرافیکی برای ویرایش یا به روزکردن متن HTML سخت‌تر است.

در چه مواقعی از روش شفاف سازی استفاده نشود
شفاف‌سازی برای نمایش بهتر فونت‌هاي بزرگ گزینه‌ای بسیار عالی است اما برای فونت‌هاي کوچک مناسب نیست به خصوص فونت‌هايی که کمتر از 10 هستند. شفاف سازی خوانایی فونت‌هاي کوچک را به خصوص در مواقعی که از یک برنامه طراحی مثل آدوب ایلستریتر به برنامه فتوشاپ منتقل می شوند، کاهش می‌دهد. اگر شما می‌خواهید فونت‌هاي کوچک را شفاف کنید این کار را با فتوشاپ انجام بدهید. ما برای تشریح اجزاء شکل زیر از فونت 9 که شفاف هم نشده است استفاده کردیم.

سبک نوشتاري
در ابتدا ما فکر می کردیم که کامپیوترشخصی یک دستگاه ماشین حساب است. کمی بعد متوجه شدیم که این دستگاه می‌تواند اعداد را تبدیل به حروف کند و بنابراین به آن به چشم یک ماشین تایپ نگاه کردیم. سپس گرافیک را کشف و فکر کردیم که کامپیوتر یک دستگاه تلویزیون است و اکنون با ظهور شبکه جهانی اینترنت ما آن را یک بروشور تلقی می کنیم.

داگلاس آدامز
در میان بسیای از تحولات وب، ظهور سبک نگارشی جدید که به عادات خوانشی خوانندگان وب پاسخ بدهد از اهمیت خاصی برخوردار شد. خوانندگان هرکدام سبک خوانشی خود رادر صفحه نمایشگر دارند. یک دلیل این است که خواندن متن در صفحه نمایشگر ناخوشایند است. با توجه به شفافیت اندک صفحه نمایشگر و همینطور کدری صفحات، بسیاری از خوانندگان ترجیح می‌دهند صفحات مورد نظر خود را چاپ کنند. یک دلیل دیگر این است که خواندن متن در وب فعالیت ایستا نیست. خوانندگان از صفحه‌ای به صفحه دیگر حرکت می‌کنند تا اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری کنند. آنها مجبورند محتوای یک صفحه را سریع بخوانند و اطلاعات مورد نظر خود را بیابند و به صفحه دیگر بروند. همچنین از آنجا که صفحات وب به صورت مستقیم و بدون هیچ مقدمه‌ای در دسترس هستند آنها قاعدتا از صفحات چاپی مستقل تر هستند. بسیاری از صفحات وب در حکم بخشی مستقل از اطلاعات هستند که از متن‌هاي بزرگ‌ترکه در حکم صفحات مادر آنها هستند جدا افتاده‌اند و قاعدتا خوانندگان نمی‌توانند مستقیما به منشا آن دست پیدا کنند.
یکی از بدیهی‌ترین ویژگی‌هاي نگارش در وب پیوندهای میان متنی است. نویسندگان وب از پیوندهای میان متنی برای ایجاد مفاهیم مکمل استفاده می‌کنند. فهرستی از پیوندهای مرتبط می‌تواند باعث غنای مطلب شود یا حتی نظر خواننده را به وب سایت جلب کند. مشکل این پیوندها این است که آنها زیاد با خود وب سایت مرتبط نیستند بلکه عمدتا متکی بر مفهوم میان متنی هستند.آیا همزمانی دو متن جدا و به لحاظ مفهومی مشابه باعث درک بهتر مطلب می‌شود؟ مجموعه پیوندها نمی‌تواند در نوع خود یک بحث را به صورت منسجم پیش ببرند یا مجموعه‌ای از حقایق را به صورت خوانا و موثر در اختیار خواننده قرار دهد. وقتی هیچ خط روایی منسجمی وجود نداشته باشد خوانندگان به متن‌هاي دیگر ارجاع داده می شوند. پیوندها نیز یکی از مسائلی هستند که باید برای آنها دلیلی یافت زیرا اکثر صفحات وب ماندگار نیستند. پیوندهای ناقص باعث می‌شوند که اعتماد خواننده به اعتبار و بی زمانی محتوا کاهش یابد. پیوندها باید به صورت موردی استفاده شوند و در واقع به عنوان تاکید بر یک محتوا نه به عنوان جایگزینی برای آن.

سازماندهی نثر
اسنادی که برای خواندن به صورت آنلاین نوشته می‌شوند باید فشرده باشند و آسان بتوان آنها را مشاهده کرد.خوانندگان عادت دارند صفحات وب را مرور کنند تا اینکه کلمه به کلمه بخوانند. از عناوین، فهرست‌ها و همینطور تاکیدات صفحه‌آرایی برای کلمات یا بخش‌هايی که می‌خواهید حتما خوانده شود و اینها عناصری هستند که نظر خواننده را جلب می‌کنند. این عناصر را به صورت شفاف و فشرده استفاده کنید. از عناوین صفحه و بخش‌هاي خود برای توصیف محتوای متن خود استفاده کنید. سبک نوشتاری هرم وارونه که در روزنامه نگاری استفاده می‌شود برای صفحات وب بسیار مناسب است زیرا نتیجه متن در ابتدای آن به صورت خلاصه آمده است. بخش‌هاي مهم را نزدیک عنوان و در پاراگراف اول قرار دهيد تا خوانندگان فورا به آن دسترسی یابند.
به خاطر داشته باشید که بیشتر اطلاعات با سبکی که برای متن‌هاي آنلاین مناسب هستند متناسب نیستند. نویسندگان وب اغلب چنان از سر و تن متن خود می‌زنند که معمولا نمی‌توان به آنها به اندازه یک جزوه چاپی انتظار داشت. نگارش فشرده همیشه خوب است اما نباید طوری فشرده نوشت که متن مفهوم خود را از دست بدهد. شما می‌توانید فرض را بر این بگذارید که خوانندگان ترجیح می‌دهند هر متنی را که طولانی‌تر از یک صفحه است چاپ کنند و بعد بخوانند. بنابراین سعی کنید فرآیند چاپ را برای خوانندگان خود ساده کرده و از وب به عنوان رسانه‌ای برای انتقال محتوا استفاده کنید بدون اینکه شالوده متن ناقص شود.
روش دیگر برای سازماندهی متن‌هاي اینترنتی این است که اطلاعات خود را به بخش‌هاي منطقی کوچک تقسیم کنید بدین صورت که آنها را با پیوندهای میان متنی به یکدیگر وصل کنید اما این کار را فقط مواقعی انجام دهید که ضروری است. هرگز متن‌هاي طولانی را خودسرانه به قطعات کوچک‌تر تقسیم نکنید زیرا خوانندگان باید هر بخش را جداگانه دانلود کنند و چاپ یا ذخیره کل متن برایشان مشکل است. یک راه مناسب برای تقسیم متن به قطعات مرتبط این است که آنها را بر اساس مفاهیم تقسیم بندی کنید. با این روش خوانندگان می‌توانند به موضوعات دلخواه خود رجوع کنند بدون اینکه مجبور شوند کل متن را مطالعه کنند.

منبع : دارد-نامشخص
 
بالا