مديرعامل ايرانخودرو پس از رونمايي محصول ساخت داخل سايپا (مينياتور) درباره اينكه آيا پلتفرم محصول x12 ايران خودرو كه قرار است بهمنماه رونمايي شود كاملا داخلي است؟ گفت: محصول ما داخليتر از محصول سايپاست.
منوچهر منطقي در گفتوگو با ايسنا، در پاسخ به اينكه عنوان ميشود پلت فرم x12 (محصول داخلي ايرانخودرو) همان پلت فرم توسعهيافته پژو 206 است؟ گفت: مگر محصولي كه از سايپا رونمايي شد به روي چه پلت فرمي است؟ محصول ما داخليتر از پلت فرم محصول جديد سايپا (مينياتور) است.
او همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه باتوجه به قيمت عرضه خودروهاي داخلي دو شركت كه حدود 10 ميليون تومان اعلام شده، آيا اين دو محصول داخلي (S231 و X12 ) براي رقابت با يكديگر عرضه خواهند شد؟ گفت: اين دو محصول با طيفهاي مختلفي عرضه خواهند شد و رقابت آنها بيشتر در بازارهاي صادراتي است.
وي درباره سهمي كه ايرانخودرو درنظر دارد با X12 از بازار خودروهاي ارزان قيمت داخلي در دست گيرد، تصريح كرد: البته ابتدا بايد محصول عرضه شود تا به يك تقريب درست دسترسي پيدا كنيم. ولي پيشبيني ما در دست داشتن 30 تا 40 درصد از حوزه داخلي كلاسي است كه خودرو در آن عرضه ميشود.
منطقي با اشاره به اينكه در بازارهاي خارجي سعي ميكنيم كه اين محصول را در كنار سمند توليد كنيم، اظهار كرد: توليد انبوه X12 نيمه دوم سال 88 خواهد بود ولي بايد خودرو در شرايط توليد انبوه به كيفيت لازم دست يابد.
منطقي درباره تفاوت يك خودرو ملي با خودرو تماما داخلي نيز گفت: در اينجا دو بحث مطرح است؛ يا اينكه يك شركت خودروساز آن را به طور كامل طراحي ميكند يا اينكه مالكيت معنوي خودرو از آن اوست. اينكه 100 درصد يا 90 درصد خودرو تماما ساخت داخل شود به صرفه اقتصادي و قيمت هدف محصول بستگي دارد ولي در دنيا بيشتر بحث تامين جهاني مطرح است ولي معمولا منابع داخلي جواب بهتري ميدهند كه اين مساله نيز به صورت عام نيست.
وي درباره افتتاح كارخانه ايرانخودرو در سنگال و اينكه اين مساله درحالي صورت ميگيرد كه خودروسازان جهاني كارخانههاي خود را تعطيل كردهاند، اظهار كرد: اين مساله به اين نكته بستگي دارد كه چه بازاري توسط شما انتخاب شده باشد. ما روي بازارهايي سرمايهگذاري كردهايم كه خودروسازان بزرگ خيلي روي آن برنامهريزي نكردهاند و زماني هم كه وارد آن شديم با استقبال مواجه شديم.
مديرعامل ايران خودرو در پاسخ به سوال ديگر ايسنا، مبني بر اينكه دليل روي آوردن خودروسازان داخلي به سمت بازار خودروهاي ارزان قيمت چيست و آيا اين امر به بحران جهاني خودروسازان ارتباطي دارد؟ اظهار كرد: اتفاقا در شرايط بحران جهاني خودروهاي داراي طيف قيمت ارزان مشمول افزايش قيمت شدهاند و اين مساله يك روند جهاني است كه همه تمركز خود را در اين قسمت متمركز كردهاند.
منوچهر منطقي در گفتوگو با ايسنا، در پاسخ به اينكه عنوان ميشود پلت فرم x12 (محصول داخلي ايرانخودرو) همان پلت فرم توسعهيافته پژو 206 است؟ گفت: مگر محصولي كه از سايپا رونمايي شد به روي چه پلت فرمي است؟ محصول ما داخليتر از پلت فرم محصول جديد سايپا (مينياتور) است.
او همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه باتوجه به قيمت عرضه خودروهاي داخلي دو شركت كه حدود 10 ميليون تومان اعلام شده، آيا اين دو محصول داخلي (S231 و X12 ) براي رقابت با يكديگر عرضه خواهند شد؟ گفت: اين دو محصول با طيفهاي مختلفي عرضه خواهند شد و رقابت آنها بيشتر در بازارهاي صادراتي است.
وي درباره سهمي كه ايرانخودرو درنظر دارد با X12 از بازار خودروهاي ارزان قيمت داخلي در دست گيرد، تصريح كرد: البته ابتدا بايد محصول عرضه شود تا به يك تقريب درست دسترسي پيدا كنيم. ولي پيشبيني ما در دست داشتن 30 تا 40 درصد از حوزه داخلي كلاسي است كه خودرو در آن عرضه ميشود.
منطقي با اشاره به اينكه در بازارهاي خارجي سعي ميكنيم كه اين محصول را در كنار سمند توليد كنيم، اظهار كرد: توليد انبوه X12 نيمه دوم سال 88 خواهد بود ولي بايد خودرو در شرايط توليد انبوه به كيفيت لازم دست يابد.
منطقي درباره تفاوت يك خودرو ملي با خودرو تماما داخلي نيز گفت: در اينجا دو بحث مطرح است؛ يا اينكه يك شركت خودروساز آن را به طور كامل طراحي ميكند يا اينكه مالكيت معنوي خودرو از آن اوست. اينكه 100 درصد يا 90 درصد خودرو تماما ساخت داخل شود به صرفه اقتصادي و قيمت هدف محصول بستگي دارد ولي در دنيا بيشتر بحث تامين جهاني مطرح است ولي معمولا منابع داخلي جواب بهتري ميدهند كه اين مساله نيز به صورت عام نيست.
وي درباره افتتاح كارخانه ايرانخودرو در سنگال و اينكه اين مساله درحالي صورت ميگيرد كه خودروسازان جهاني كارخانههاي خود را تعطيل كردهاند، اظهار كرد: اين مساله به اين نكته بستگي دارد كه چه بازاري توسط شما انتخاب شده باشد. ما روي بازارهايي سرمايهگذاري كردهايم كه خودروسازان بزرگ خيلي روي آن برنامهريزي نكردهاند و زماني هم كه وارد آن شديم با استقبال مواجه شديم.
مديرعامل ايران خودرو در پاسخ به سوال ديگر ايسنا، مبني بر اينكه دليل روي آوردن خودروسازان داخلي به سمت بازار خودروهاي ارزان قيمت چيست و آيا اين امر به بحران جهاني خودروسازان ارتباطي دارد؟ اظهار كرد: اتفاقا در شرايط بحران جهاني خودروهاي داراي طيف قيمت ارزان مشمول افزايش قيمت شدهاند و اين مساله يك روند جهاني است كه همه تمركز خود را در اين قسمت متمركز كردهاند.