همان طور كه مسير فوتونهاي نوري به وسيله يك آيينه قابل جهت دادن هستند، اتمهايي كه داراي يك لحظه مغناطيسي هستند، با استفاده از يك آيينه مغناطيسي قابل كنترل خواهند بود.
به گزارش (ايسنا)، در تحقيقي كه در مجله فيزيك كاربردي به چاپ رسيده، امكان استفاده از ديوارهاي دامنه مغناطيسي براي راستا دادن و در نهايت به دام انداختن تك تك اتمها در ابري از اتم هاي فوقالعاده سرد مورد ارزيابي و آزمايش قرار گرفته است.
توماس هي وارد ــ محقق دانشگاه شفيلد انگليس - در اين تحقيق خاطرنشان كرد: ما در جستوجوي روشي براي ايجاد سيستمهاي مغناطيسي هستيم كه بتوانند اتمها را دستكاري كنند و با استفاده از مواد فرومغناطيسي در ابعاد نانو مثل نانوآيينهها مي توانيم ويژگيهاي مواد و راستاي اتم ها را تغيير داده و اصلاح كنيم. در همين راستا محققان طراحي، ساخت و ويژگيهاي آيينه اي را تشريح كردهاند كه با ميدان مغناطيسي ايجاد شده توسط ديوارهاي دامنه اي درون مجموعهاي از نانو سيمهاي مغناطيسي، شكل ميگيرد.
مرحله بعدي انداختن ابري از اتم هاي فوقالعاده سرد روي اين آيينه است، به طوري كه بتوان نوسان آنها را مشاهده كرد.
كاربرد اين نانوآيينه در فنآوري فيزيك كوآنتوم قابل ملاحظه خواهد بود.
دانش -تماشاگران حیرتزده از هنرمندی این شعبدهباز (!) خوششان آمده، اما کافی است کمی نترس باشید، خودرویی با تایرهای مناسب انتخاب کنید و آن را به سرعت 90 کیلومتر برساعت برسانید تا این دیوارها را دور بزنید!
ذوالفقار دانشی: تماشاگران حیرتزده هندی از هنرمندی این شعبدهباز (!)هندی خوششان آمده، اما این آقا کار خاصی انجام نداده است. کافی است کمی نترس باشید، خودرویی با تایرهای مناسب انتخاب کنید و آن را به سرعت کافی برسانید تا این دیوارها را دور بزنید.
این نیروی اصطکاک تایرها با دیواره چوبی است که با خنثی کردن وزن خودرو، مانع از سقوط آن میشود. مقدار نیروی اصطکاک از حاصلضرب ضریب اصطکاک در نیروی عمود بر سطح بدست میآید. ضریباصطکاک تایر نو روی سطح زبری مانند چوب بیشتر از ضریب اصطکاک تایری مستعمل روی سطحی صافتر مثلا بتن است.
اما آنچه در اینجا نقش اساسی دارد، نیروی عمود برسطح است که از دوران خودرو بدست میآید. قطعا وقتی خودرو با سرعت نسبتا زیادی سر پیچ میپیچد، نیرویی را احساس کردهاید که شما را در جهت مخالف هل میدهد. مقدار این نیرو که سرنشینان خودرو به آن «نیروی گریز از مرکز» میگویند، از تقسیم مجذور سرعت بر شعاع دوران بدست میآید.بنابراین هرچه سرعت خودرو بیشتر و شعاع دوران آن کمتر باشد، مقدار این نیرو هم بیشتر خواهد بود.
اگر شعاع دوران این خودرو (شعاع مسیر دایرهای شکل) را حدود 10 متر و ضریباصطکاک تایرها و سطح چوبی را 0.15درنظر بگیریم، میتوان تخمین زد که سرعت این خودرو برای حفظ این تعادل نباید از 25متر بر ثانیه معادل 92کیلومتر بر ساعت کمتر باشد.
جالب اینجاست که این نتیجه مستقل از وزن خودرو و سرنشینان آن بدست میآید. به عبارت دیگر هر خودروی دیگری که به سرعت 92 کیلومتر بر ساعت برسد، میتواند اینچنین دوران کند؛ البته به شرطی که دیوار چوبی بتواند آن را تحمل کند! بدیهی است اگر از تایرهای با ضریباصطکاک بیشتر استفاده کنید، با سرعت کمتری میتوانید همین نمایش را انجام دهید.
به گزارش (ايسنا)، در تحقيقي كه در مجله فيزيك كاربردي به چاپ رسيده، امكان استفاده از ديوارهاي دامنه مغناطيسي براي راستا دادن و در نهايت به دام انداختن تك تك اتمها در ابري از اتم هاي فوقالعاده سرد مورد ارزيابي و آزمايش قرار گرفته است.
توماس هي وارد ــ محقق دانشگاه شفيلد انگليس - در اين تحقيق خاطرنشان كرد: ما در جستوجوي روشي براي ايجاد سيستمهاي مغناطيسي هستيم كه بتوانند اتمها را دستكاري كنند و با استفاده از مواد فرومغناطيسي در ابعاد نانو مثل نانوآيينهها مي توانيم ويژگيهاي مواد و راستاي اتم ها را تغيير داده و اصلاح كنيم. در همين راستا محققان طراحي، ساخت و ويژگيهاي آيينه اي را تشريح كردهاند كه با ميدان مغناطيسي ايجاد شده توسط ديوارهاي دامنه اي درون مجموعهاي از نانو سيمهاي مغناطيسي، شكل ميگيرد.
مرحله بعدي انداختن ابري از اتم هاي فوقالعاده سرد روي اين آيينه است، به طوري كه بتوان نوسان آنها را مشاهده كرد.
كاربرد اين نانوآيينه در فنآوري فيزيك كوآنتوم قابل ملاحظه خواهد بود.
دانش -تماشاگران حیرتزده از هنرمندی این شعبدهباز (!) خوششان آمده، اما کافی است کمی نترس باشید، خودرویی با تایرهای مناسب انتخاب کنید و آن را به سرعت 90 کیلومتر برساعت برسانید تا این دیوارها را دور بزنید!
ذوالفقار دانشی: تماشاگران حیرتزده هندی از هنرمندی این شعبدهباز (!)هندی خوششان آمده، اما این آقا کار خاصی انجام نداده است. کافی است کمی نترس باشید، خودرویی با تایرهای مناسب انتخاب کنید و آن را به سرعت کافی برسانید تا این دیوارها را دور بزنید.
این نیروی اصطکاک تایرها با دیواره چوبی است که با خنثی کردن وزن خودرو، مانع از سقوط آن میشود. مقدار نیروی اصطکاک از حاصلضرب ضریب اصطکاک در نیروی عمود بر سطح بدست میآید. ضریباصطکاک تایر نو روی سطح زبری مانند چوب بیشتر از ضریب اصطکاک تایری مستعمل روی سطحی صافتر مثلا بتن است.
اما آنچه در اینجا نقش اساسی دارد، نیروی عمود برسطح است که از دوران خودرو بدست میآید. قطعا وقتی خودرو با سرعت نسبتا زیادی سر پیچ میپیچد، نیرویی را احساس کردهاید که شما را در جهت مخالف هل میدهد. مقدار این نیرو که سرنشینان خودرو به آن «نیروی گریز از مرکز» میگویند، از تقسیم مجذور سرعت بر شعاع دوران بدست میآید.بنابراین هرچه سرعت خودرو بیشتر و شعاع دوران آن کمتر باشد، مقدار این نیرو هم بیشتر خواهد بود.
اگر شعاع دوران این خودرو (شعاع مسیر دایرهای شکل) را حدود 10 متر و ضریباصطکاک تایرها و سطح چوبی را 0.15درنظر بگیریم، میتوان تخمین زد که سرعت این خودرو برای حفظ این تعادل نباید از 25متر بر ثانیه معادل 92کیلومتر بر ساعت کمتر باشد.
جالب اینجاست که این نتیجه مستقل از وزن خودرو و سرنشینان آن بدست میآید. به عبارت دیگر هر خودروی دیگری که به سرعت 92 کیلومتر بر ساعت برسد، میتواند اینچنین دوران کند؛ البته به شرطی که دیوار چوبی بتواند آن را تحمل کند! بدیهی است اگر از تایرهای با ضریباصطکاک بیشتر استفاده کنید، با سرعت کمتری میتوانید همین نمایش را انجام دهید.