در این اموزش طریقه ساخت یک لاستیک تایر که در شکل زیر نمایش داده شده را به شما توضیح خواهم داد .
شما می توانید برای شروع مدل سازی یک لاستیک، هم از Box Modeling و هم از Splines Modeling شروع کنید. من به شخصه 90 درصد اوقات از روش Splines استفاده می کنم. اما اگر شما هم از روش Splines استفاده می کنید باید دقت کنید که مدل رو منظم کنید تا در انتها Geometry یکدستی داشته باشید .
ترجیحا روی نصف مدل کار کنید و در انتها از Mirror استفاده کنید.
Face ها را انتخاب کنید و از Bevel تا حد کافی استفاده کنید تا مدل عمق دار به نظر برسند. سپس Edge های حاشیه را انتخاب کنید و با سمت دیگر Bridge کنید تا به هم دیگر متصل شوند و فضا های خالی ما بین آن ها پر شود.
رای مثال دقت کنید که تعداد Edge های ابتدا و انتهای مدل نمونه با هم برابر باشند و طوری قرار بگیرند که وقتی مدل را در جلو و عقب تکرار می کنید برای weld کردن Point های ابتدا و انتهای مدل به مشکلی بر نخورید .
Poly به مدل اضافه کنید و دو بار به آن Tessellate بزنید.
با این کار Edge ها پس از اضافه کردن Mesh Smooth بهتر و Smooth تر دیده می شوند.
بار دیگر Edit poly را به مدل اضافه کنید و سعی کنید Edge loop های اضافه میانی را انتخاب کنید و پاک کنید تا مدل شما سبک تر و تمیز تر باشد. من از میانبر Ctrl + Backspace استفاده می کنم تا این کار راحت تر و سریعتر انجام گیرد.
از مدل نمونه ایی که ساخته شده به تعداد 16 بار یا هر مقداری که به نظر خود شما مناسب لاستیک تایر است Copy کنید و مانند شکل نشان داده شده همه Point های متناظر را به هم Weld کنید تا Mesh شما یکپارچه شود.
اکنون از Mirror استفاده کنید و نقاط میانی را به هم Weld کنید. سپس Edge میانی را remove نمایید .
(مترجم: البته در این مرحله می توان از فرمان Symmetryاستفاده کرد که در منوی Modifer ها قرار دارد. به وسیله این فرمان ، مدل نیمه ساخته شده، در هر جهت X,Y,Z و با هر فاصله از مرجع، قرینه سازی می شود و دیگر نیاز به Weld کردن نقاط میانی نیست).
از فرمان Bend در Modifier ها استفاده کنید و Point های ابتدایی و انتهایی را به هم Weld کنید
لبه های دو طرف را مطابق شکل در جهت بیرونی بکشید تا Deform های لازم را پس از آن روی Mesh انجام دهیم .
فرمان FFD در Modifier ها را به مدل اضافه کنید و ان را روی 5*5*5 قرار دهید.
خوشبختانه این اموزش کوتاه به شما در مورد ساختن یک لاستیک تایر کمک خواهد کرد تا در پروژه های خود از آن استفاده کنید. اما این فقط یک راه از بینهایت راه ساخت یک تایر است، هر چند من اکثرا از همین روش استفاده می کنم.
ترجیحا روی نصف مدل کار کنید و در انتها از Mirror استفاده کنید.
Face ها را انتخاب کنید و از Bevel تا حد کافی استفاده کنید تا مدل عمق دار به نظر برسند. سپس Edge های حاشیه را انتخاب کنید و با سمت دیگر Bridge کنید تا به هم دیگر متصل شوند و فضا های خالی ما بین آن ها پر شود.
رای مثال دقت کنید که تعداد Edge های ابتدا و انتهای مدل نمونه با هم برابر باشند و طوری قرار بگیرند که وقتی مدل را در جلو و عقب تکرار می کنید برای weld کردن Point های ابتدا و انتهای مدل به مشکلی بر نخورید .
با این کار Edge ها پس از اضافه کردن Mesh Smooth بهتر و Smooth تر دیده می شوند.
Mesh Smooth را به مدل اضافه کنید .
بار دیگر Edit poly را به مدل اضافه کنید و سعی کنید Edge loop های اضافه میانی را انتخاب کنید و پاک کنید تا مدل شما سبک تر و تمیز تر باشد. من از میانبر Ctrl + Backspace استفاده می کنم تا این کار راحت تر و سریعتر انجام گیرد.
ولی حتما همیشه قبل از این کار فایل را Save کنید تا اشتباهات احتمالی قابل جبران باشد.
از مدل نمونه ایی که ساخته شده به تعداد 16 بار یا هر مقداری که به نظر خود شما مناسب لاستیک تایر است Copy کنید و مانند شکل نشان داده شده همه Point های متناظر را به هم Weld کنید تا Mesh شما یکپارچه شود.
اکنون از Mirror استفاده کنید و نقاط میانی را به هم Weld کنید. سپس Edge میانی را remove نمایید .
(مترجم: البته در این مرحله می توان از فرمان Symmetryاستفاده کرد که در منوی Modifer ها قرار دارد. به وسیله این فرمان ، مدل نیمه ساخته شده، در هر جهت X,Y,Z و با هر فاصله از مرجع، قرینه سازی می شود و دیگر نیاز به Weld کردن نقاط میانی نیست).
از فرمان Bend در Modifier ها استفاده کنید و Point های ابتدایی و انتهایی را به هم Weld کنید
لبه های دو طرف را مطابق شکل در جهت بیرونی بکشید تا Deform های لازم را پس از آن روی Mesh انجام دهیم .
فرمان FFD در Modifier ها را به مدل اضافه کنید و ان را روی 5*5*5 قرار دهید.
Edit poly را بار دیگر اعمال کنید و Edge های در لبه های هر دو طرف انتخاب کنید
Edge های انتخاب شده را تا 3 بار Extrude نمایید تا یک روند Smooth داشته باشید .
اکنون فقط رینگ را در محل قرار دهید و there you go !!!