• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

ساخت لاستیک ماشین با 3dsmax

AyTak

کاربر ويژه
در این اموزش طریقه ساخت یک لاستیک تایر که در شکل زیر نمایش داده شده را به شما توضیح خواهم داد .

57708256568140293786.jpg


شما می توانید برای شروع مدل سازی یک لاستیک، هم از Box Modeling و هم از Splines Modeling شروع کنید. من به شخصه 90 درصد اوقات از روش Splines استفاده می کنم. اما اگر شما هم از روش Splines استفاده می کنید باید دقت کنید که مدل رو منظم کنید تا در انتها Geometry یکدستی داشته باشید .

30787503686384986461.jpg

ترجیحا روی نصف مدل کار کنید و در انتها از Mirror استفاده کنید.
Face ها را انتخاب کنید و از Bevel تا حد کافی استفاده کنید تا مدل عمق دار به نظر برسند. سپس Edge های حاشیه را انتخاب کنید و با سمت دیگر Bridge کنید تا به هم دیگر متصل شوند و فضا های خالی ما بین آن ها پر شود.

96157670278239747110.jpg

رای مثال دقت کنید که تعداد Edge های ابتدا و انتهای مدل نمونه با هم برابر باشند و طوری قرار بگیرند که وقتی مدل را در جلو و عقب تکرار می کنید برای weld کردن Point های ابتدا و انتهای مدل به مشکلی بر نخورید .

56730437257345330196.jpg


Poly به مدل اضافه کنید و دو بار به آن Tessellate بزنید.
با این کار Edge ها پس از اضافه کردن Mesh Smooth بهتر و Smooth تر دیده می شوند.

87613701073530735809.jpg


Mesh Smooth را به مدل اضافه کنید .

03168149497780985443.jpg

بار دیگر Edit poly را به مدل اضافه کنید و سعی کنید Edge loop های اضافه میانی را انتخاب کنید و پاک کنید تا مدل شما سبک تر و تمیز تر باشد. من از میانبر Ctrl + Backspace استفاده می کنم تا این کار راحت تر و سریعتر انجام گیرد.​
ولی حتما همیشه قبل از این کار فایل را Save کنید تا اشتباهات احتمالی قابل جبران باشد.

30233166156332375868.jpg
85543709714001783552.jpg

از مدل نمونه ایی که ساخته شده به تعداد 16 بار یا هر مقداری که به نظر خود شما مناسب لاستیک تایر است Copy کنید و مانند شکل نشان داده شده همه Point های متناظر را به هم Weld کنید تا Mesh شما یکپارچه شود.

62660642725508107093.jpg

اکنون از Mirror استفاده کنید و نقاط میانی را به هم Weld کنید. سپس Edge میانی را remove نمایید .
(مترجم: البته در این مرحله می توان از فرمان Symmetryاستفاده کرد که در منوی Modifer ها قرار دارد. به وسیله این فرمان ، مدل نیمه ساخته شده، در هر جهت X,Y,Z و با هر فاصله از مرجع، قرینه سازی می شود و دیگر نیاز به Weld کردن نقاط میانی نیست).

29649396617151138345.jpg

از فرمان Bend در Modifier ها استفاده کنید و Point های ابتدایی و انتهایی را به هم Weld کنید

52223837319347941302.jpg

لبه های دو طرف را مطابق شکل در جهت بیرونی بکشید تا Deform های لازم را پس از آن روی Mesh انجام دهیم .

34453924561509817776.jpg

فرمان FFD در Modifier ها را به مدل اضافه کنید و ان را روی 5*5*5 قرار دهید.

57762229643672303112.jpg


Edit poly را بار دیگر اعمال کنید و Edge های در لبه های هر دو طرف انتخاب کنید

44132545459031766231.jpg


Edge های انتخاب شده را تا 3 بار Extrude نمایید تا یک روند Smooth داشته باشید .

86014330371573945244.jpg


اکنون فقط رینگ را در محل قرار دهید و there you go !!!

64990021593490035444.jpg


خوشبختانه این اموزش کوتاه به شما در مورد ساختن یک لاستیک تایر کمک خواهد کرد تا در پروژه های خود از آن استفاده کنید. اما این فقط یک راه از بینهایت راه ساخت یک تایر است، هر چند من اکثرا از همین روش استفاده می کنم.

53044930064459171687.jpg


منبع : http://cgacademy.ir

نام تهیه کننده : کیوان پیشگاه حقی​
 
بالا