Silver Star
مدير ارشد تالار

ترومپت :
درترومپت نسبت به سازهای دیگر مانند هورن ، ترومبون ، باریتون ، توبا از آلیاژ برنج بیشتری استفاده شده است. افرادی که نوازنده این ساز می باشند را اصطلاحا" Trumpeterیا Trumpet player می نامند. رایج ترین ترومپت اغلب روی سی بمل تنظیم می شوند که نت دو میانه دونت زیر تر از سی بمل می باشد ، گر چه انواع ترومپت های زیادی در این خانواده سازها وجود دارد.
ساختار :
ترومپت از لوله برنجی که به صورت حلزونی یا مارپیچ می باشد ساخته شده است. اگر چه قطر درون لوله استوانه ای ناهموار است دقیقا" از یک پیچیدگی خاصی در کاهش یا افزایش تدریجی قطر لوله ها برخوردار است. مثلا" دهانه آن کوچکتر و در انتهای آن به صورت بزرگتر ( گشادتر ) دیده می شود.
الگوی دقیق برای کاهش و افزایش قطر لوله در صدادهی این وسیله بسیار مهم است. صدا بوسیله فوت کردن هوا با لبهای بسته ایجاد می شود که بوسیله ایجاد وزوز کردن صدا در سری آن یک لرزه موج در هوای داخل آن ایجاد می شود. نوازنده میتواند بوسیله تغییر در لب خود اندازه هارمونیک را تنظیم کند. سه عدد پیستون سوپاپ وجود دارد که هرکدام از آنها قطر لوله را در زمان پایین آوردن افزایش می دهد وبدین طریق صدا بم تر می شود.
اولین سوپاپ تنظیم آن را دو نیم پرده بم تر می کند، دومین سوپاپ روی آن نیم پرده و سومین سوپاپ آنرا 3 نیم پرده بم تر می کند. اگر چهارمین سوپاپ نیز وجود داشته باشد ( معمولا در ترومپتهای پیکولو ) با فشار آن 5نیم پرده آن را بم تر میکند. استفاده جدا یا ترکیبی از این پیستونها این وسیله را خواهد داشت.
سر ساز لبه گردی دارد که امکان لرزش لب را برای محیط آن فراهم می کند. بلافاصله بعد از لبه گرد به گودی به مانند ته فنجان وجود دارد که کانالهای هوا که در قسمت تحتانی آن قرار دارد باعث می شود که کمی خود را با قطر لوله های ترومپت هماهنگ کنند. گستردگی این بخش از سری ( دهانه ساز ) در طنین و کیفیت صدا، راحتی در نوازندگی و آسوده خاطر بودن نوازنده اثر زیادی دارد. معمولا" عرض و عمق این گودی در سیاهی و طنین و شفافیت آن اثر می گذارد.
انواع ترومپت
رایج ترین نوع ترومپت ، ترومپت سی بمل است . اما ترومپتهای (دو) ، (ر) و( می بمل) و (می) ، (فا) ، (سل) و (لا) نیز وجود دارد . ترومپت (دو) معمولا در اکسترهای آمریکایی استفاده می شوداین ساز در سایز کوچکتر آن صدای شفاف تر و دوست داشتنی تری از ترومپت (سی بمل ) دارد .
از آنجا که آهنگساز برای ترومپت های اولیه از ترومپت های مختلف برای هر یک از کلید ها نیاز داشت و همچنین برای اینکه نوازنده ممکن بود بخواهد قطعات کوتاه مخصوص را از ترومپتهای مختلف که در علامات نشان داده شده و در قطعه وجود داشته باشد انتخاب کند را همان لحضه انتقال می دادند .
توانایی اجرای یک موسیقی برای ترومپت سی بمل در ترومپت دو وبالعکس خیلی معمول می باشد. وسعت صدای هر ترومپت از نت فا که از زیر نت دومیانه شروع می شود تا 3اکتا بالاتر گستردگی دارد . معمولا" در رپرتوارهای استاندارد از نتهای قابل اجرا در این وسعت صدایی در متد های آموزشی در نحـوه نوازنـدگی در کتابهای مختـلف از نقطه دو (دو بالا )دوکتا و بـالای دومی معمـولی استفاده می شود.
اغلب نوازندگان شهرت خود را از نواختن حرفه ای حد بالای وسعت صدایی ترومپت کسب کرده اند. مانند :
Wayne Bergeron،Bihh chase ،Rogeo Ingran ، Maynard Ferguson ،Dizzy Gillesepie ،Brandon carl ،Jin Foddis ، Cat Anderson،Malcolm Mcnab،James Morisinو Arturo Sandoval اگر چه این تکنیک اجرای نت فا غالبا"ایجاد Sound effec رودرو می شود تا این که یک پارت بوسیله آهنگساز نوشته شود. امکان تولید نت زیر نت فا بوسیله پدال نیز وجود دارد نوشته شود.
کوچکترین ترومپت معمولا" به نامه ترومپت مپکولو معروف است. اغلب اینگونه ترومپت برای نوازندگی در (سی بمل) و (لا) با یک لوله برای هریک کلید از آن استفاده می شود. لوله ترومپت پیکولو (سی بمل) نصف استاندارد ترومپت سی بمل میباشد . در حال حاضر ترومپت پیکولو (سل) ،(فا) و(دو) ساخته شده است و لیکن خیلی نادر هستند.