سالهاي سال است که شماري از خودروسازان مطرح جهان در جنگ بيپايان بر سر ساخت بهترين خودروها در کلاس سوپر اسپرت ها رقابت ميکنند. در اين بخش از بازار اتومبيل هنوز هم عده مدعيان زياد نيست.اصل موضوع ساختن ماشيني با قيمت حدود 250 هزار دلار و حجم قابل توجهي از عملکرد خيرهکننده و هيجانانگيز است و سقف حساسيت و انتظار را بالا خواهد برد. بنابر اين لوازم و ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به این سطح از رقابت برای آنها مثل مختصات جزیره شگفتانگيز سريال لاست بطور دائم تغییر میکند.البته منتظر گرد و خاک ابراتومبيلهايي مثل بوگاتي ويرون نباشيد چراکه سرعت بالا به تنهایی ملاک حضور در اين رقابت نيست بلکه قدرت بالا و لاستیکهای چسبنده نیز میتوانند در کسب عنوان بهترینها دخیل باشند. یک ماشین کامل باید مجموعه همگونی از ویژگیهای مهندسی را در خود داشته باشد، از مواد اوليه مطلوب و باکیفیت ساخته شده باشد و مهمترین ویژگی یعنی تناسب اندازهها در آن رعایت شده باشد. ماشین کامل در چنين رقابتي باید از نظر اندازه طوری طراحی شود که عرض زیاد آن مانع حرکت بيدردسر ماشینهای دیگر نشود و هم برای مسافتهای کوتاه شهری و حومه آن و هم برای مسافتهای طولانی مناسب باشد. گذشته از همه اینها حسن ماشینی که همه این قابليتها را داراست، اما هیچ وقت و هیچ کجا سوار آن نخواهید شد، چیست؟ رقابت پورشه، فراري و مکلارن را از دست ندهيد...
انتخاب مکلارن MP4-12C برای شرکت درمقایسه بهترین خودروها در این کلاس و در نتیجه ورود به جمع سه تایی آسانترين گزينه بود. 12Cگرد یک شاسی ساخته شده از فیبر کربن طراحی شده که پیش از این در بین خودروهای با این قیمت و این کلاس بی سابقه بوده است. این ماشین با یک موتور 593 اسببخاری توین توربو هشتسیلندر عرضه شده است. سیستم تعلیق قابل که تطبیق با شرایط مختلف جاده است، مسیر حرکت خودرو را بخصوص سر پیچها در خط استاندارد حفظ میکند. یک باله کششی در انتهای ماشین به عنوان یک عضو فرعی برای ترمز گرفتن بهتر در سرعتهای بالا به کمک این سیستم میآید. وجود آپشنهای متنوع و پیشرفته قیمت این مدل مکلارن را از 233500 دلار که قیمت مدل ساده آن است، بیشتر میکند. سیستم خروجی گاز از موتور در این ماشین پیشرفت شگرفی داشته، طوری که 5430 دلار به قیمت ماشین برای این سیستم اضافه میکند. سبکتر کردن ماشین و از بکار بردن چرخهای فورج شده 5140 دلاری را هم باید قسمتی از قیمت نسبتاً گران ماشین حساب کرد. سیستم ترمز قدرتمند «کربن-سرامیک» هم حدود 13130 دلار برای ماشین خرج برداشته است. با احتساب رنگ گرانقیمت در انتخابهای اختیاری و برخی گزینههای دیگر، قیمت خودروی تست شده در آزمایش ما به 303690 دلار رسیده است.
شاید مهمترین رقیب این مکلارن را بتوان خودرویی دانست که به لطف 45 سال حضور در بالاترین سطح مسابقات اتوموبیلرانی یعنی فرمول 1 همیشه جزء غولهای صنعت خودروسازی به حساب میآمده؛ فراری 458 محصول ایتالیا. انحناهای مسحور کننده بدنه خارجی، 562 اسب بخار قدرت موتور و 8 سیلندری که 9000 دور در دقیقه میللنگ را میچرخاننده، از 458 یک ماشین فوقالعاده ساختهاند. شاید تنها دلیلی که برای برنده شدن در رقابت این شماره ما، برای فراری 458 یک ضعف به حساب میآمد، قیمت 270790 دلاری آن برای مدل سادهاش بود که کمی بالا به نظر میرسید. چه برسد به قیمت 332032 دلاری که چشمان همه رابه تعجب واداشت. قیمتی که به خاطر آپشنهایی مثل رنگ 28000 دلاری و 52683 دلار مواد فیبر کربنی پدیدار شده است. شاید پرداختن این همه پول فقط برای رنگ، کمی سنگین به نظر برسد، اینطور نیست؟!) اگرچه در این رقابتی که ترتیب دادهایم، کمتر بودن قیمت یک امتیاز مثبت برای هر خودرو به حساب میآید، اما به هر حال طرفداران فراری و آنها که شیفته شکوه و شیدایی آن شدهاند، قیمت فاکتور کمارزشی است.
پورشه، که مدل 911 آن یکی از پرطرفدارترین ماشینها است و اتفاقا در رقابت قبلی ما هم جزء بهترین ماشینها بود، این بار با مدل GT2 RS حاضر شده است. GT2مثل GT3 از یک موتور توربو استفاده میکند و روی همان شاسی هم سوار شده است. اما در مدل RS تغییرات داده شده در موتور موجب تولید، 90اسب بخار بیشتر از حالت قبل شده است. ضمن اینکه استفاده از مواد فیبر کربنی و نیز آلومینیوم، در تولید قطعات مختلف و بخصوص در سیستم تعلیق، وزن کمتری را برای آن به ارمغان آورده است. این مدل 620 اسببخار قدرت، طراحي موتور در عقب به همراه دیفرانسیل عقب، وجود دو باله انحنا دار شبیه به دو شاخ در عقب ماشین، آن را شبیه یک جانور ترسناک کرده است. کارخانه برای این مدل قیمت 245950 دلار را تعیین کرده است. هرچند رنگ مشکی آن 3140 دلار گرانتر است.
والهای قطب شمال، بخوبی راندن در اعماق اقیانوس را آموختهاند و صدها و هزاران کیلومتر را بی هیچ نقصی میپیمایند. باید منتظر بود و دید این مصنوعات دست بشر، هرچقدر هم گران و دقیق و ظریف، چه روزی به توانایی این والها در خشکی میرسند. آیا از خودروهای مورد نظر ما، گزینهای این ویژگی را دارد؟
سه خودرو اسپرت و سه تعریف مختلف از حرکت. خودروهایی با حدود 600 اسب بخار قدرت .اولین ماشین هشت سیلندر جاده فراری در 1973عرضه شد. با 250 اسب بخار قدرت، حجم سه لیتری موتور، انتقال قدرت قابل قبول موتور مارانللو، گشتاور و دور موتور مناسب برای کنترل و هدایت ماشین در مسیرهای مختلف. وقتی مکلارن و پورشه از موتور دوقلوی توربو برای رسیدن به بهترین رتبهها استفاده میکردند، فراری مسیر طبیعی دشوار قبلی خودش را میپیمود. موتور 458 ایتالیایی ترکیبی از تزریق مستقیم سوخت، یک سیستم برق با بازده بالا و کمترین اصطکاک بین پیستون سیلندر هنگام تولید 562 اسب بخار قدرت در دور 9000 است (با وجود اینکه بیشترین دامنه حرکت پیستون داخل سیلندر برای موتور فراری است). نتیجه رکوردگیری این موتور رفت و برگشتی برای تولید قدرت 125 اسب بخار به ازای هر لیتر است. هشتاد درصد گشتاور 570 نیوتون متری این ماشین در دور 3250 دور در دقیقه قابل استحصال است و افزایش دور تا 6000 آرپیام برای رسیدن به بقیه آن است.گروه ارکستر موتور فراری را هشت ورودی هوا به عنوان ترومپتنواز تکمیل کردهاند که همراه با سه سوپاپ دیگر برای هر سیلندر به صورت کامپیوتری کنترل میشوند. باز و بسته شدن مرتب و منظم 4 سوپاپ به محفظه احتراق اجازه میدهد تا با بازده بالاتری کار کند. هشت سیلندر روی یک صفحه تخت 180 درجه قرار گرفتهاند و صدای متوازن و ششدانگی را بوجود میآورند. پیش از اینکه سوپاپهای خروج دود ، صدای مهیب ناشی از انفجار داخل سیلندر را به خارج هدایت کنند، صدا خفه کن، تا حد ممکن جلو صدای بلند را میگیرند. در نتیجه موتور 5/4 لیتری هشت سیلندر فراری کاری مثل یک تکنوازی مهیج را انجام میدهد.
به احترام توربو
مکلارن موتور هشت سیلندر دوقلوی توربوای را عرضه کرده که شبیه به موتور 288 GTO فراری در 1984 و نیز در F40 آن است.توربوشارژرهای بزرگ میتسوبیشی کار خود را بخوبی انجام میدهند وهوا را از بین مانیفولدهای کامپوزیت-پلاستیکی خود به خوبی عبور میدهند. در حالت معمولی کروز گشت دور شهر، این موتور هشت سیلندر مثل یک گربه خانگی عمل میکند. اما وقتی پا روی دم آن گذاشته شود (وقتی توان اضافی با گاز بیشتر و افزایش دنده اعمال شود) دیگر تبدیل به یک جانور رم کرده میشود. تایمینگ سوپاپهای ورودی و خروجی بنا به شرایط بطور هوشمند قابل تغییر هستند و سیستم روغنکاری مثل فراری و پورشه بطور دقیق و بیعیب و نقص انجام میشود. یک میللنگ تخت هم به انتهای پیستونها متصل است تا تمام این 593 اسب بخار قدرت شگفتانگیز را در دور 7000 تحویل بگیرد. گشتاور هم از دور 3000 تا 7000 به ماکزیمم خود یعنی 630 نیوتنمتر میرسد. استفاده راحت و کاربرپسند از توان خودرو و قدرت و گشتاور بالای موتور این ماشین را شایسته دریافت برگزیده شدن میکند.پورشه یکی از اولین خودروهایی بود که در سال 1974 توربو را به موتور خود اضافه کرد . در GT2 RS یکی از جدید ترین مدلهای پورشه است و قدرتمندترین 911 ای است که پورشه تاکنون برای حضور در خیابانها تولید کرده است. توربو شارژرها با پرههای گردنده قابل تنظیم بصورت هوشمند، هوا ي مورد نياز را با قدرت به سیلندرها هدایت میکنند. خنککنندههای تعبیه شده بر سر خروجی دود و نیز مانیفولدهای پلاستیکی باعث میشوند که هوای داغ پیش از خروج از موتور به میزان قابل ملاحظهای خنک شود. هرچند تولید 620 اسب بخار توسط موتور 6/3 لیتری تخت پورشه در دور 6500 در دقیقه شگفت انگیز است، اما شایستگی مهم پورشه تولید 760 نیوتونمتر گشتاور است که از دور 2250 تا 5500 به اوج خود میرسد. سیلندرهای GT2 RS همانهایی است که در سال 1998 طراحی شده است و هنوز روی دست آنها تولید نشده است.
راستش ما شک کردیم که قصد اصلی پورشه 911 GT2 RS رانندگی است یا کشتن راننده! به هر حال باید خوشحال باشیم که از یک خطر مرگ حتمی هنگام گرفتن یکی از تستها نجات پیدا کردیم. چون کار به جایی رسید که با وجود تمام سیستمهای پیشگیری کننده و هشدار دهنده، اداره کار از دست راننده خارج شده و نزدیک بود یک فاجعه رخ بدهد.به هر حال آزمایش به این صورت بود که 911 GT2 RS در یک پیچ تند آزمایش شد تا میزان فرمانبری آن از کنترل راننده مشخص شود. اگر چه به نظر میرسد لاستیکهای پهن و بزرگ میشل پیلوت اسپورت کاپ چسبندگی کافی را برای ماشین دارند و از پس متعادل نگاه داشتن آن بر میآیند، اما قدرت بزرگ و ناگهانی موتور که هنگام استفاده از موتور توربو شارژ روی خودور اعمال میشود، کار را برای هر راننده ماهری دشوار میکند و گشتاور انتقالی به چرخهای عقب قویتر از توان انتقال یافته عمل میکنند. این تنها ماشین دیفرانسیل عقب دنیا است که در آن گشتاور حکمرانی میکند، نه توان!
نکته جالب در مورد RS این است که این ماشین قابلیت بسیار بالایی در رانندگی شهری دارد. سیستم تعلیق بسیار محکم و مطمئن، کلاچ راحت و بدون زحمت و عدم کشش بیش از حد قسمت انتهایی ویژگیهای خوب آن هستند. اما روشن است که هدف اصلی 911 GT2 RS چیزی بیش از تولید یک خودرو شهری ساده است که چینیها هم در تولید آن ماهرند. صندلیهای مخصوص مسابقه هر رانندهای را مقهور و مجذوب خودش میکند، طوری که دیگر دلتان نمیخواهد از آن پیاده شوید. آنها بسیار راحت هستند، اگرچه کمی کوچکتر از صندلیهای مرسوم امریکایی هستند و شاید بتوان گفت استفاده آن برای کاربر کمی بدقلقتر از مدلهای دیگر 911 است. اگر شما در نگاه اول متوجه نشوید که این یک خودرو معمولی شهری برای استفاده روزمره نیست، خود ماشین، این را در کیلومتر اول به شما خواهد گفت. پلیکربناتهای سبکوزن جایگزین شده اطراف شیشه عقب، به هر صدای خارجی اجازه ورود میدهند و حتی داخل ماشین میتوان سر و صدای برخورد اشیای خارجی به سپر و گلگیر را هم متوجه شد. در بزرگراهها هم اگرچه اثرات این صدا کمتر است ولی ممکن است این صداها در مدت طولانی شما را کمی عصبانی کند. اگر از آن دسته کسانی باشید که زیاد سوار ماشینتان نمیشوید و یا ماشین دوم شماست، میتوانید از رادیو و سیستم تهویه هوای مطبوع آن هم بگذرید. در آن صورت ارزانترین ماشین، با کیفیتی در سطح این کلاس از خودروها را خواهید داشت و از مزایای آن استفاده خواهید کرد.یکی از مهمترین ویژگیهای مثبت GT2 RS این است که کنترل و هدایت ماشین بسیار ساده و سبک است و این شاید به خاطر سبک وزن بودن خود ماشین باشد که هشت کیلوگرم از فولکسواگن GTI نیز سبکتر است. سفتی کلاچ، دستهدنده و فرمان همگی در تعادل کامل و متناسب با راحتی راننده هستند.پیش از این اشاره کردیم که بین سهگانه رقابت ما، این تنها ماشین با جعبهدنده دستی است. مسافت لازم برای ترمز کامل ماشین از 110 کیلومتر بر ساعت تا صفر نیز از ویژگیهای مثبت پورشه مورد بحث ما است و در کنار مکلارن یکی از پایینترین رکوردهایی است که تا کنون در بین اتومبیلها ثبت شده است. پورشه با وجود این ترمز و پدال سفت و قابل تنظیمش، خودش را از سایر ماشینهای همکلاس خود یک سر و گردن بالاتر آورده و شایسته رقابت با مکلارن و فراری شده است. سیستم فرمان روان و قدرتمند GT2 RS قطعا مهمترین دلیل قرار گرفتن این ماشین در صدر رقابت اسلالوم است.البته شاید زمان 3/3 ثانیه لازم برای رسیدن سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت کمی قابل تامل باشد. به هر حال با وجود یک جعبهدنده دستی این زمان هم رکورد خوبی به حساب میآید. البته در سرعتهای بالاتر نیز این مدل پورشه، نسبت به مکلارن و فراری کمی ضعیفتر است، اما نسبت به مدلهای دیگر پورشه در این کلاس و کلاسهای پایینتر رکوردهای خوبی ثبت شده است.در جاده، قابلیتهای GT2 RS بیپایان است. شما میتوانید دیرتر ترمز بگیرید، پیچها را با سرعت بیشتر بپیمایید و درخمهای تند از امنیت ماشین خیالتان راحت باشد. قدرت تولید شده توسط موتور این پورشه، نسبت میزان مصرف پایینی که دارد فوقالعاده است. بنا براین روی GT2 RS هم از لحاظ قیمت خودرو و هم از لحاظ مصرف سوخت میتوانیم به عنوان یک خودرو اقتصادی حساب باز کنیم.RS یکی در میان نتایج بسیار خوب و ضعیف در تستهای ما داشت. همانطور که قبلا هم گفتیم سر و صدای زیاد داخل ماشین از راحتی آن کاسته است و در سرعتهای بالا و روی سطوح ناصاف تکانهای ماشین بیش از حد است. به هرحال نتیجه همه این بالا و پایینها، رتبه سوم را برای پورشه GT2 RS به ارمغان آورد.
رتبه دوم برای فراری 458 ایتالیا اصلا به معنای این نیست که شکوه و افتخار این ماشین را نادیده بگیریم. خودرویی که فاصله با فاصله و اختلاف بسیار کمی دوم میشود، کم از بهترینها نخواهد داشت. صدای ناله موتور هشت سیلندر فراری، تمام مسیر جاده را پر کرده بود و هر بینندهای را سر جای خودش میخکوب میکرد. طراحی داخلی آن با روح و تحریک کننده است و چرم نرم و صاف آن تمام سطوح را پوشانده است. قسمتهای دیگر هم با لایه فیبرکربنی صاف و صیقلی پوشانده شدهاند و حتی قسمتهای فلزی آن طوری با آلومینیوم پوشانده شدهاند که هیچ نشانی از سختی و زمختی فلز در آن احساس نمیشود. طراحی این 458 ایتالیایی از نظر شیکی جذابیت میتواند حتی به عنوان مدل فشن نیز انتخاب شود.
انحناهای زیبایی که از بیرون چشم شما را مجذوب خود میکنند، غیر از زیبایی وظیفه مهمتری هم دارند. همین انحناهای حساب شده رکورد 3 ثانیهای صفر تا صد کیلومتر را برای این فراری به ارمغان آوردهاند. تعویض به موقع دندههای گیربکس این احساس را القا میکند که تا هرجا شما پدال را فشار دهید، خودرو سریعتر خواهد دوید.مکان قرارگیری پدالها، فرمان و دستهدنده کاملا مطابق ارگونومی بدن انسان و کمی هم قابل تطبیق و تغییر بر طبق تفاوت ظاهری رانندهها با هم است. خودرو بطور هوشمند هنگامی که شما فرمان را میچرخانید، به گیربکس دستور میدهد تا سرعت را تنظیم کند تا از حوادث تصادف تا حدممکن جلوگیری شود. در خودرو تمام احتیاطها برای جلوگیری از پرت شدن حواس راننده رعایت شده و حتی برفپاککنها بطور هوشمند شیشه را برای راننده تمیز میکنند. البته این قابلیت هم وجود دارد که در شرایطی که راننده تشخیص میدهد کنترلهای خودکار ماشین را از حالت اتوماتیک به حالت دستی تغییر دهد.
التبه گویا طراحان فراری 458 چیزهایی در مورد خودرو تولیدیشان میدانستند که این همه سیستم امنیتی برای آن گذاشتند. چون گاهی در حالت دستی، به خصوص در سرپایینیها به نظر میرسد که ماشین از کوره در میرود و کنترل آن برای راننده کمی دشوار میشود. شاید این یکی از مهمترین ضعفهای این فراری باشد. سیستم فرمان هم طوری است که با کوچکترین تکان راننده، بلافاصله عکسالعمل نشان میدهد و گاهی منجر به تکان و کششهای ناگهانی میشود. با فشار انگشتان پای شما روی پدال گاز، دور موتور به سرعت افزایش مییابد و به محض رسیدن به مرز هشدار، LEDهای هشداردهنده بالای چرخ فرمان شروع به چشمک زدن خواهند کرد. باید اذعان داشت که رانندگی با 458 میتواند یکی از هیجان انگیزترین خاطرات رانندگی برای هر راننده حرفهای باشد.
اما نقطه ضعفی که در بالا گفته شد، تنها امتیاز منفی فراری 458 ایتالیا نیست. نکته دیگر در مورد این ماشین شوکهایی است که گاهی هنگام رانندگی احساس میشود و به نظر میرسد منشا آن همان شاسی باشد که در طراحی در نگاه اول بینظیر به نظر میرسد.
نکته مثبت دیگر در مورد فراری انتخاب شده برای این رقابت سهگانه این است که با وجود این که حدود8/2 سانتیمتر از مکلارن پهنتر است، اما به نظر میرسد که در جاده، جای هیچ ماشین دیگری را اشغال نکرده و به خاطر ابعاد آن اصلا جای نگرانی نیست. یک دلیل این حس هنگام رانندگی این است که طراحی مکان صندلی راننده کاملا مطابق ارگونومی بدن بوده و مکان و سبک طراحی شیشههای کنار، جلو و عقب هم با این موضوع هماهنگ هستند. با این وجود هنگام رانندگی در خیابانها و جادههای باریک باید بیشتر مراقب ماشین بود، موضوعی که هنگام رانندگی در ترافیک هم باید رعایت شود.
ترمزها در فراری وظیفه خود را به بهترین شکلی که برای یک ماشین میتواند وجود داشته باشند عمل میکنند. فشار کوچک روی پدال ترمز سرعت ماشین را به مقدار کافی کاهش میدهد و در صورت نیاز با فشار بیشتر با اطمینان میتوان روی ایستادن ماشین در و فاصله مورد نظر حساب کرد. هرچند در عمل عدد ترمز ناگهانی از سرعت زیاد تا صفر برای این ماشین نسبت به دو رقیب دیگرش در این مسابقه به اندازه چند ده سانتیمتر بیشتر است، اما در ترمزهای عادی چیزی کم از آنها ندارد و حتی میتوان گفت بینظیر است. اما راحتی فرمان، امنیت ترمز، طراحی زیبا و دیگر امکانات رفاهی فراری، به قیمت گرانی تمام میشود، شاید به اندازه 100000 دلار از کل قیمت آن.
البته این به این معنی نیست که فراری 458 ایتالیا فقط به ظواهر پرداخته و از این لحاظ فریبنده شده است. در واقع این فراری هر آنچه که یک ماشین عالی کلاسیک نیاز دارد را در خود جمع کرده است، پرخاشگر، پر ابهت و خیره کننده. تنها چیزی که فراری کم دارد، نجابت است!
داستان مدیرعامل گروه مکلارن، ران دنیس در مورد وسواس زیاد او در نظم و ترتیب و حداکثر دقت در کار معروف است. MP4-12C نمونه کامل این دقت و وسواس است. مثل یک توپ که هنگام بالا آمدن کمترین سرعت و اوج خودنماییش در بالاترین نقطهایست که میرسد، این خودرو هم در سر پیچها به این مرحله میرسد. موتور هشت سیلندر دوقلو توربو 12C شتاب بینظیر، قدرت بالا و کنترل حرکت عالی را برای راننده همراه دارد.
شاید به دلیل طراحی و ساخت استادانه GT2 RS و انحناهای ظریف و فریبنده آن، 12C معمولا دستکمگرفته میشود. یکی از جذابیتهای فوقالعاده 12C طراحی زیبا و فنی درهای آن است که از بالا لولا شده است و با کمترین انرژی بازو بسته میشود و با یک اشاره کوچک چفتهای آن باز میشود. سوار و پیاده شدن از این درها بسیار ساده و بدون دردسر است.
سوار مکلارن شدن، بعد از رانندگی با پورشه و فراری، به خوبی تفاوتهایش را با دو ماشین دیگر نشان میدهد. هرچند شاید این اختلافها بسیار کوچک و ناچیز باشند، اما در رقابت ما کوچکترین نکات، مهمترین نتایج را رقم میزنند. صندلیها کاملا فیت بدن هستند. چرخ فرمان به راحتی با توجه به مکان قرار گرفتن راننده و تنظیم صندلی او جابجا میشود و قابل تنظیم است. شیب و انحنای شیشه طوری است که راننده به راحتی محیط اطراف خود را ببیند، در مورد شیشه عقب هم به همین صورت و از نظر این ویژگی 12C یک سر و گردن از دو ماشین دیگر بخصوص فراری بالاتر است. تمام طراحیهای مکلارن بر طبق آسایش راننده است. فاصله صندلیها تا فرمان، نسبت به فراری بیشتر است و به همین خاطر کمی باریکتر به نظر میرسد و هنگام رانندگی این حس را به راننده میدهد که خودش را قسمتی از ماشین فرض کند.
راحتی و دید بهتر همچنین به مکلارن اجازه استفاده بهتر و با بازده بالاتر از قدرت موتور را هم میدهد، طوری که شتاب دادن به هنگام تستها ساده تر بود و مکلارن از این لحاظ امتیاز بهتری گرفت. رکورد صفر تا 240 کیلومتر بر ساعت مکلارن تقریبا به اندازه نصف یک ثانیه بهتر از سریعترین خودرو پس از خودش یعنی GT2 RS بود.
نباید از ویژگی مهم دیگر مکلارن هم غافل شویم؛ از نظر سر و صدای موتور، مکلارن در مقابل پورشه و فراری انگار لال است. شاید بلندترین صدایی که در کابین شنیده بشود، صدای تعویض حالت ماشین از سواری کلاسیک به اسپرت است. مکلارن این موهبت را مدیون دمپرها، لرزهگیرها و توربوشارژرهای بیصدایش است که با بالاترین کیفیت و دقت طراحی و ساخته شدهاند. رانندگی بیصدا در جاده، زیباست، اما وقتی شما برای 593 اسب بخار، پول دادهاید، شاید دوست داشته باشید گاهی صدای آن را هم بشنوید!
سیستمهای امنیتی سیستم تعلیق و شاسی مکلارن بر اساس سبک جدیدی به نام«هدایت فوق فعال شاسی» (PCC) طراحی شده است. این شاید درخشندهترین ویژگی مکلارن باشد. به خاطر وجود یک ارتباط مشترک بین سیستم هیدرولیک و نیتروژن، PCC به هر چرخ اجازه میدهد تا در فشار و سرعتهای مختلف بهترین عکسالعمل را از خود نشان داده و بدین ترتیب امنیت به بالاترین سطح خود میرسد. در حالت معمولی، رانندگی با 12C مثل راندن بایک سواری معمولی است. حتی در مواج ترین شرایط یک جاده، مکلارن مثل راندن در یک جاده سنگفرش هموار عمل میکند.
12C را باید نمونه کامل هماهنگی تمام اجزا با هم دانست. دید وسیع جلو اتوموبیل به راننده اجازه میدهد در آسایش رانندگیکند و امنیت بالایی که نتیجه سیستم تعلیق پیشرفته آن است، امنیت را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. با وجود انتقال قدرت آرام، ترمزهای نرم و فرمان حساس و دقیق، شما وسیلهای دارید که مثل یک هیولا قوی و مثل یک اسب رام آرام است. هرچیزی در مکلارن همانطور که باید عمل میکند. در نتیجه شما با خیال راحت سرعت خودرو را در بهترین اندازه تنظیم میکند و زودتر از دو خودرو دیگر از مبدا به مقصد خود خواهید رسید.
12C شاید فقط یک میلیمتر تا تبدیل شدن به یک خودرو کامل فاصله داشته باشد. در سرعتهای پایین، جعبه دنده و ترمزها مثل یک کودک شیطان، به نظر میرسد برای یک خرابکاری برنامهریزی میکنند! هماهنگی این دو قسمت در این سرعتها اگر کمی بیشتر بود شاید ایستهای ناگهانی و تکانهای کوچک هم بوجود نمیآمد.
البته نباید فراموش کنیم که این هنوز نمونه کامل مک لارن نیست و قرار است در آینده نمونه تکمیل شده آن وارد بازار شود. مثلا قسمت فرمان ماشین ارتقا یافته فرمان مرسدس بنز SLR است که ران دنیس با این موضوع قطعا کنار نخواهد آمد. شاید ضعفهای کوچک مکلارن در نمونههای آینده جبران شود.
با وجود همه اینها، در نتیجه همه تستها، مکلارن MP4-12C به عنوان بهترین خودرو انتخاب شد.
MP4-12C قابلیتهای مهمی را در خود دارد که پیش از این در خودرو دیگری دیده نشده است. میتوان با خیال راحت مکلارن را به عنوان یک خودرو برای گشتن در سراسر کشور، در شرایط آب و هوایی مختلف در جادههای جور واجور انتخاب کرد.