مقدمه
سیستمهای برقی تنظیم صندلی ،آینه و نورگیر را در یک فصل گنجانده ایم زیرا شبیه یکدیگر کار می کنند . شیشه بالابر و قفل مرکزی برقی نیز شبیه هم کار می کنند .
اساسا همه این سیستمها با استفاده از یک یا چند موتور یا آهنربای دائمی همراه با یک مدار معکوس کننده جهت جریان کار می کنند در شکل 1 یک مدار متداول برای معکوس کردن جریان در موتور نشان داده شده است . وقتی کلید زده می شود یکی از رله ها به کار می افتد و قطبیت جریان رسیده به یک طرف موتور را تغییر می دهد . اگر کلید را به طرف دیگر بزنیم ، قطبیت طرف دیگر موتور تغییر می کند . وقتی موتور کار نمی کند پتانسیل دو طرف آن برابر است ،بنابراین وقتی وقتی موتور متوقف می شود ،این کار را به صورت آنی انجام می دهد .اصلاحات دیگری هم به عمل می آید تا این سیستمها بهتر کار کنند . کلید های حدی ،حافظه های وضعیت و محدود کنند نیرو از همه متداولترند . در بخش های بعدی به شرح این اصطلاحات می پردازیم .
شکل – 1
شکل – 2
این سیستم غالبا با سیستم تنظیم آینه برقی تلفیق می شود . در شکل 3 نحوه ثبت وضعیت صندلی در حافظه نشان داده شده است وقتی صندلی جابجا می شود یک مقاومت متغیر ،که با موتور اتصال مکانیکی دارد ،نیز جابجا می شود .مقدار مقاومت الکتریکی این مقاومت به به واحد کنترل الکتریکی پسخورانده می شود این مقدار را می توان به چند روش «به خاطر سپرد »، بهترین روش رساندن جریانی با ولتاژ ثابت به این مقاومت است ، به طوری که خروجی نسبت به وضعیت صندلی متناسب با وضعیت باشد . سپس می توان این ولتاژ را از حالت قیاسی به رقمی تبدیل کرد تا «عدد»ی ساده بدست آید که در حافظه رقمی ذخیره شود .
شکل – 3
وقتی راننده شستی کلید فراخوانی حافظه را فشار می دهد رله های موتور به وسیله واحد کنترل الکترونیکی فعال می شوند تا عدد ثبت شده در حافظه با عدد پسخورانده از صندلی برابر شود وقتی موتور روشن است ،این سیستم از دور خارج می شود تا صندلی نتواند در حین رانندگی تغییر وضعیت دهد و وضعیت خطرناکی پیدا کند . در این حالت باز هم می توان با زدن کلید ها ،به صورت عادی ،صندلی را تنظیم کرد . غالبا گرمکن صندلی را نیز در این سیستم می گنجانند .
در شکل 4 یک مدار آینه برقی نشان داده شده است که مقامتهای پسخورد فرست به حافظه نیز دارد.
شکل – 4
شکل – 5
کلید برق را به موتور می رساند تا آن را در جهت مورد نظر به کار بندازد . سپس نورگیر باز می شود یا وضعیت مایل به خود می گیرد . وقتی کلید برای بستن نورگیر فعال می شود ،موتور در جهت مقتضی کار می کند تا در نتیجه بسته شدن میکروسوئیچ ،رله قفل کننده تغییر وضعیت می دهد و موتور را متوقف می کند . اکنون باید کلید کنترل را رها کرد . و اگر کلید را دوباره فشار دهیم ، رله قفل کننده یک بار دیگر تغییر وضعیت می دهد و موتور به کار می افتد .
منبع : وبلاگ دانش خودرو
[url]www.DANESHKHODRO.persianblog,ir[/URL]
سیستمهای برقی تنظیم صندلی ،آینه و نورگیر را در یک فصل گنجانده ایم زیرا شبیه یکدیگر کار می کنند . شیشه بالابر و قفل مرکزی برقی نیز شبیه هم کار می کنند .
اساسا همه این سیستمها با استفاده از یک یا چند موتور یا آهنربای دائمی همراه با یک مدار معکوس کننده جهت جریان کار می کنند در شکل 1 یک مدار متداول برای معکوس کردن جریان در موتور نشان داده شده است . وقتی کلید زده می شود یکی از رله ها به کار می افتد و قطبیت جریان رسیده به یک طرف موتور را تغییر می دهد . اگر کلید را به طرف دیگر بزنیم ، قطبیت طرف دیگر موتور تغییر می کند . وقتی موتور کار نمی کند پتانسیل دو طرف آن برابر است ،بنابراین وقتی وقتی موتور متوقف می شود ،این کار را به صورت آنی انجام می دهد .اصلاحات دیگری هم به عمل می آید تا این سیستمها بهتر کار کنند . کلید های حدی ،حافظه های وضعیت و محدود کنند نیرو از همه متداولترند . در بخش های بعدی به شرح این اصطلاحات می پردازیم .
شکل – 1
- تنظیم برق صندلی
- حرکت جلو به عقب
- تغییر ارتفاع عقب تشک
- تغییر ارتفاع جلو تشک
- تغییر شیب پشتی
- تغییر ارتفاع زیر سری
- تکیه گاه کمر
شکل – 2
این سیستم غالبا با سیستم تنظیم آینه برقی تلفیق می شود . در شکل 3 نحوه ثبت وضعیت صندلی در حافظه نشان داده شده است وقتی صندلی جابجا می شود یک مقاومت متغیر ،که با موتور اتصال مکانیکی دارد ،نیز جابجا می شود .مقدار مقاومت الکتریکی این مقاومت به به واحد کنترل الکتریکی پسخورانده می شود این مقدار را می توان به چند روش «به خاطر سپرد »، بهترین روش رساندن جریانی با ولتاژ ثابت به این مقاومت است ، به طوری که خروجی نسبت به وضعیت صندلی متناسب با وضعیت باشد . سپس می توان این ولتاژ را از حالت قیاسی به رقمی تبدیل کرد تا «عدد»ی ساده بدست آید که در حافظه رقمی ذخیره شود .
شکل – 3
وقتی راننده شستی کلید فراخوانی حافظه را فشار می دهد رله های موتور به وسیله واحد کنترل الکترونیکی فعال می شوند تا عدد ثبت شده در حافظه با عدد پسخورانده از صندلی برابر شود وقتی موتور روشن است ،این سیستم از دور خارج می شود تا صندلی نتواند در حین رانندگی تغییر وضعیت دهد و وضعیت خطرناکی پیدا کند . در این حالت باز هم می توان با زدن کلید ها ،به صورت عادی ،صندلی را تنظیم کرد . غالبا گرمکن صندلی را نیز در این سیستم می گنجانند .
- آینه برقی
در شکل 4 یک مدار آینه برقی نشان داده شده است که مقامتهای پسخورد فرست به حافظه نیز دارد.
شکل – 4
- نور گیر برقی
شکل – 5
کلید برق را به موتور می رساند تا آن را در جهت مورد نظر به کار بندازد . سپس نورگیر باز می شود یا وضعیت مایل به خود می گیرد . وقتی کلید برای بستن نورگیر فعال می شود ،موتور در جهت مقتضی کار می کند تا در نتیجه بسته شدن میکروسوئیچ ،رله قفل کننده تغییر وضعیت می دهد و موتور را متوقف می کند . اکنون باید کلید کنترل را رها کرد . و اگر کلید را دوباره فشار دهیم ، رله قفل کننده یک بار دیگر تغییر وضعیت می دهد و موتور به کار می افتد .
منبع : وبلاگ دانش خودرو
[url]www.DANESHKHODRO.persianblog,ir[/URL]