مجله تايم در گزارشي اعلام كرد:
عجيب ترين و زشت ترين خودروها
جام جم آنلاين: مجله تايم در گزارشي به طبقه بندي 15 مدل خودرويي پرداخته است که از سال 1899تاکنون ساخته شده اند و در شمار عجيب ترين و بدترين خودروهاي تاريخ جاي دارند.
طبقه بندي مجله تايم بر پايه عجيب و يا زشت بودن اين خودروها انجام شده است و ذکر اين نکته ضروري به نظر مي رسد که بيشتر اين خودروهاي عجيب ساخت آمريکا هستند. با وجود اين در ليست تايم خودروهاي اروپايي و ژاپني نيز حضور دارند. در اين گزارش 10 خودرو از 15 خودروي عجيبي که تايم طبقه بندي کرده است معرفي مي شوند:
اين خودرو را "يوريا اسميت" در"بتل کريک" ميشيگان طراحي کرد. به نظر مي رسد اين خودرو حلقه گمشده تکامل ميان کالسکه و يک ماشين باشد. اين خودرو به جاي کاپوت جلو داراي يک کله اسب چوبي است. اين کله اسب چوبي در حقيقت همان مخزن سوخت است که براي نترساندن اسبهايي که هنوز در آن زمان به عنوان مهمترين وسيله نقليه به کار مي رفتند مفيد بود. واضح نيست که اين خودرو واقعا ساخته شده است و يا تنها طرح آن روي کاغذ باقي مانده است.
اين خودرو را ميلتون ريوز طراحي کرده است. اين خودرو به دليل اينکه هشت چرخ داشته است "اکتو- اتو" نامگذاري شده است. خودروي مذکور در مسابقات 500 مايلي ايندياناپليس شرکت کرد و نتايج متوسطي به دست آورد به طوري که يکسال بعد، ميلتون ريوز خودروي شش چرخي به نام "سکست- اتو" را معرفي کرد.
به سختي مي توان اين خودرو را در گروه خاصي قرار داد. اما به هر حال به نظر مي رسد که اين خودرو يک موتورسيکلت باشد که در عين حال به يک موتور V8 مجهز شده است. اين خودروي عجيب را "جيمز اسکريپس- بوس" ساخته است.
ايده ساخت اين خودرو را "آر. باکمينستر فولر" داده است و اولين خودرويي که در حد واسط يک ماشين، يک قايق و يک هواپيما است. اين خودرو بسيار بي ثبات و به سختي قابل هدايت بود. به هر حال اين خودرو اولين نمونه از سري طولاني تلاشهايي براي توسعه وسايل نقليه اي است که هم در هوا، هم در زمين و هم در دريا قابل استفاده باشند.
اين وسيله نقليه را که "والدو واترمن" ساخته است در حقيقت هواپيمايي بود که مي توانست در جاده نيز حرکت کند.
بعد از اولين تلاشهاي نا اميد کننده سال 1933 در ساخت خودروي ديمکسيون فولر، اين "هوا- ماشين" (Aerobile) ساخته شد که بالهايي تاشو داشت. اين به اصطلاح خودرو نيز نتوانست هيچ موفقيتي به دست آورد.
اين خودرو که وسيله نقليه اي بين يک قايق و يک ماشين بود در خيابان به اندازه کافي خوب عمل مي کرد اما حداکثر سرعت آن بالاتر از 20 کيلومتر بر ساعت نمي رفت. از اين خودرو بين سالهاي 1961 تا 68 حداکثر چهار هزار نمونه ساخته شد.
اين خودرو به دلايل هنوز ناشناخته ساخته شد. به نظر مي رسد که تنها براي يک مجموعه از يک سري فيلمهاي علمي تخيلي که در آن سالها توليد مي شد ساخته شده بود.
اين خودرو را يک شرکت توليدکننده موتورسيکلت در نورينبرگ ساخت. اين خودرو يک موتور 250 سي.سي با 14 اسب بخار داشت که سرعت آن را به 70 کيلومتر برساعت مي رساند.
ويژگي اين خودرو به خاطر محل قرارگيري صندليهاي آن بود. به طوري که صندليهاي عقب در جهت مخالف صندليهاي جلو بودند بنابراين سرنشينان صندليهاي جلو، روبه روي خود و سرنشينان عقب نيز روبه روي خود را مي ديدند.
اين مدل لامبورگيني در سالهايي ساخته شد که هنوز مدل "هامر اچ- 2" اين خودرو توليد نشده بود. اين LM002 يک موتور V12 داشت و احتمالا براي براي اميرهاي ثروتمند خاورميانه ساخته شده بود. در واقع "اودي حسين" پسر صدام يکي از اين مدلها را سوار مي شد.
عجيب ترين و زشت ترين خودروها
جام جم آنلاين: مجله تايم در گزارشي به طبقه بندي 15 مدل خودرويي پرداخته است که از سال 1899تاکنون ساخته شده اند و در شمار عجيب ترين و بدترين خودروهاي تاريخ جاي دارند.
طبقه بندي مجله تايم بر پايه عجيب و يا زشت بودن اين خودروها انجام شده است و ذکر اين نکته ضروري به نظر مي رسد که بيشتر اين خودروهاي عجيب ساخت آمريکا هستند. با وجود اين در ليست تايم خودروهاي اروپايي و ژاپني نيز حضور دارند. در اين گزارش 10 خودرو از 15 خودروي عجيبي که تايم طبقه بندي کرده است معرفي مي شوند:
اسب بدون اسب /1899 (Horsey Horseless)
اين خودرو را "يوريا اسميت" در"بتل کريک" ميشيگان طراحي کرد. به نظر مي رسد اين خودرو حلقه گمشده تکامل ميان کالسکه و يک ماشين باشد. اين خودرو به جاي کاپوت جلو داراي يک کله اسب چوبي است. اين کله اسب چوبي در حقيقت همان مخزن سوخت است که براي نترساندن اسبهايي که هنوز در آن زمان به عنوان مهمترين وسيله نقليه به کار مي رفتند مفيد بود. واضح نيست که اين خودرو واقعا ساخته شده است و يا تنها طرح آن روي کاغذ باقي مانده است.
اورلند اکتو- اتو /Overland OctoAuto ) 1911)
اين خودرو را ميلتون ريوز طراحي کرده است. اين خودرو به دليل اينکه هشت چرخ داشته است "اکتو- اتو" نامگذاري شده است. خودروي مذکور در مسابقات 500 مايلي ايندياناپليس شرکت کرد و نتايج متوسطي به دست آورد به طوري که يکسال بعد، ميلتون ريوز خودروي شش چرخي به نام "سکست- اتو" را معرفي کرد.
با- دوچرخ برو/ Bi-Autogo )1913)
به سختي مي توان اين خودرو را در گروه خاصي قرار داد. اما به هر حال به نظر مي رسد که اين خودرو يک موتورسيکلت باشد که در عين حال به يک موتور V8 مجهز شده است. اين خودروي عجيب را "جيمز اسکريپس- بوس" ساخته است.
ديمکسيون فولر/ Fuller Dymaxion) 1933)
ايده ساخت اين خودرو را "آر. باکمينستر فولر" داده است و اولين خودرويي که در حد واسط يک ماشين، يک قايق و يک هواپيما است. اين خودرو بسيار بي ثبات و به سختي قابل هدايت بود. به هر حال اين خودرو اولين نمونه از سري طولاني تلاشهايي براي توسعه وسايل نقليه اي است که هم در هوا، هم در زمين و هم در دريا قابل استفاده باشند.
هوا- ماشين واترمن / Waterman Aerobile) 1957)
اين وسيله نقليه را که "والدو واترمن" ساخته است در حقيقت هواپيمايي بود که مي توانست در جاده نيز حرکت کند.
بعد از اولين تلاشهاي نا اميد کننده سال 1933 در ساخت خودروي ديمکسيون فولر، اين "هوا- ماشين" (Aerobile) ساخته شد که بالهايي تاشو داشت. اين به اصطلاح خودرو نيز نتوانست هيچ موفقيتي به دست آورد.
آمفيکار / Amphicar) 1961)
اين خودرو که وسيله نقليه اي بين يک قايق و يک ماشين بود در خيابان به اندازه کافي خوب عمل مي کرد اما حداکثر سرعت آن بالاتر از 20 کيلومتر بر ساعت نمي رفت. از اين خودرو بين سالهاي 1961 تا 68 حداکثر چهار هزار نمونه ساخته شد.
پيل تريدنت/ Peel Trident) 1966)
اين خودرو به دلايل هنوز ناشناخته ساخته شد. به نظر مي رسد که تنها براي يک مجموعه از يک سري فيلمهاي علمي تخيلي که در آن سالها توليد مي شد ساخته شده بود.
زادپ ژانوس /Zunndapp Janus) 1958)
اين خودرو را يک شرکت توليدکننده موتورسيکلت در نورينبرگ ساخت. اين خودرو يک موتور 250 سي.سي با 14 اسب بخار داشت که سرعت آن را به 70 کيلومتر برساعت مي رساند.
ويژگي اين خودرو به خاطر محل قرارگيري صندليهاي آن بود. به طوري که صندليهاي عقب در جهت مخالف صندليهاي جلو بودند بنابراين سرنشينان صندليهاي جلو، روبه روي خود و سرنشينان عقب نيز روبه روي خود را مي ديدند.
لامبورگيني "ال- ام 002" / Lamborghini LM002) 1986)
اين مدل لامبورگيني در سالهايي ساخته شد که هنوز مدل "هامر اچ- 2" اين خودرو توليد نشده بود. اين LM002 يک موتور V12 داشت و احتمالا براي براي اميرهاي ثروتمند خاورميانه ساخته شده بود. در واقع "اودي حسين" پسر صدام يکي از اين مدلها را سوار مي شد.
"پلاي ماس پراور" / Plymouth Prowler) 1997)