رنو با عقب نشینی از حضور مستقیم در ایران تجربه پژو را به عنوان بهترین راه همکاری با شرکای ایرانی اش بر گزید.
آخرین نشست خبری مدیرعامل رنوپارس (شرکت تامین قطعات تندر90) امروز در شرایطی برگزار شد که پیش از آن گفته میشد، ژان میشل کربل جایش را به یک ایرانی-فرانسوی خواهد داد. کربل که تا امروز نشستی با بیش از 4 خبرنگار نداشته، امروز از 9 خبرنگار پذیرایی کرد تا اولین سنتشکنی این شرکت که به قول مدیرعاملش «دوست دارد با عمل حرفهایش را بزند» انجام پذیرد. سنتشکنی بعدی قبول تلویحی کنار کشیدن از تامین قطعات تندر90 بود که از سوی کربل عنوان شد.
رنوپارس تا چند ماه گذشته بر روی تامین قطعه بیشترین تاکید را داشت و با توجه به کیفیت خوب، علیرغم انتقادات شرکای خودروساز، از حمایت رسانهای مناسبی بهره میبرد. کربل پس از قبول تلویحی کنار کشیدن از تامین، در برابر سوالات مختلف خبرنگاران که از پژویی شدن رنو در ایران میپرسیدند، بارها بر کیفیت تاکید کرد، از ادامه روش رنو گفت و تا آخرین لحظات گفتگویش، بارها صندلی که بر روی آن نشسته بود را عقب و جلو برد!
مدیرعامل رنوپارس البته هیچ توضیحی در رابطه با تفاوتهای رنوپارس پس از کنار کشیدن از تامین قطعات این خودرو نداد اما تاکید کرد کیفیت، تکنولوژی و مشتریمداری هیچگاه از محصولات رنو جدا نخواهد شد. او که بارها با روش پژو در صورت کنار کشیدن از تامین قطعات مقایسه شد، تاکید کرد سادهسازی کار باعث مذاکرات با طرفهای ایرانی شده و ما ریشههای عمیقی داریم و اگر اینک تغییراتی صورت بگیرد فقط شامل شاخهها خواهد شد.
کربل در مقدمه سخنانش بیش از ده بار از واژه کیفیت استفاده کرد و آن را موفقیتآمیزترین بخش حضور این شرکت در ایران خواند. وی همچنین در مورد تجمیع تولید تندر در یک خودروساز به جای دو خودروساز فعلی، با عقب نشینی از گفتههای چند ماه قبل، آن را مربوط به طرف ایرانی دانسته و فقط گفت «مهم این است که سرمایهگذاریهای فعلی هدر نرود.» وی همچنین از سنتشکنی دیگر خبر داد و در حالیکه مطابق روش رنو، تولیدکنندگان قطعات جهت بالا بردن سود و افزایش بهرهوری، تک سورس انتخاب میشوند، ضمن انتقاد از 20 درصد قطعهسازان ایرانی طرف قرارداد به دلیل نرسیدن به کیفیت و ظرفیت مورد قبول، خروج از حالت تک سورس و ورود چند قطعهساز جدید به پروژه تندر خبر داد.
وی در مورد قیمت نیز، از پایین بودن بهرهوری صنعتی در ایران انتقاد کرده و گفت «آنهایی که میگویند قیمت بالا تقصیر رنوپارس است، پروژه را نشناختهاند.» کربل همچنین به آمار جالبی اشاره کرد و از حضور 250 مهندس ایرانی در کنار فقط 16 مهندس خارجی خبر داد و گفت 20 درصد کارمندان ما در پروژه تامین حضور دارند و 80 درصد بقیه در پروژههای دیگر فعالیت میکنند. مدیرعامل رنوپارس در مورد فازهای بعدی پررژه X90 از مذاکرات فازهای R و F با ایران خودرو و B90 با پارسخودرو خبر داد. این نشست که در سالگرد تاسیس رنوپارس با مالکیت 51 درصد طرف فرانسوی تشکیل شده بود با تاکید بر آنچه سادهسازی کار خوانده شد ادامه یافت.
به نظر میرسد دو طرف ایرانی و فرانسوی به دلیل افزایش سود، در حال انجام توافقاتی هستند که از یک سو واگذاری تامین قطعه به طرف ایرانی با هدف کاهش قیمت از یک سو و ورود خودروهای جدید رنو به خط تولید خودروسازان از سوی دیگر را شامل می شود مخصوصا آنکه کربل تاکید کرد «پس از سه سال، نه رنو از این پروژه پولی میسازد و نه شرکای ایرانی!» وی که به گفته خود با حکم بازنشستگی قصد ترک ایران را دارد در حالیکه همچنان صندلی که بر روی آن نشسته بود را عقب و جلو میبرد و به خاطر کنار کشیدن از تامین قطعه تا لحظات پایانی از او پرسیده میشد در پاسخ به سوالی که خواسته شد برای نفر جایگزینش جملهای بگوید گفت «زمان در ایران با آنچه ما در غرب میشناسیم فرق میکند و متاسفانه ما در غرب به آن توجه نمیکنیم.»
منبع : KhabarOnline
به نظر با این کار کیفیت بالای تندر نابود شد ........