• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

عکسهای بسیار زیبا از اولین مرکز تجارت جهانی ایران در شیراز

Nicol

متخصص بخش گردشگری
مشخصات ویژه
اين پروژه در قالب شركت مركز تجارت جهانی ایران به شماره ثبت 22921
با سرمايه 100 % نقدی اوليه به مبـلغ:
سه هزار و پانصد ميليارد ريال (3500000000000 ريال) معادل:
سيصد و پنجاه ميليارد تومان (350000000000 تومان)
كه نقداً پرداخت شده، به ثبت رسيده است.
مسـاحت زميـن: نزديـك به 10000 متـرمربـع (ده هـزار مـتـر مـربـع)
مسـاحت زیر بنا: بیش از 95000 متر مربع (نـود و پنج هـزار مـتر مربع)
تعداد كل طبقـات: مجمـوعاً 47 طبـقه بـه شـرح ذيـل:
تعداد طبقات تجاری: 5 طبقه
تعداد واحدهای تجاری: بیش از 800 واحد
تعداد طبقات پاركينگ: 4 طبقه
ظرفیت پاركینگ: بیش از 1000 خودرو
تعداد طبقات اداری و مسکونی: 30 طبقه
تعداد واحدهای اداری و مسکونی: بیش از 200 واحد
تعداد طبقات خدماتی،ورزشی، تفریحی و فرهنگی:
4 طبقه واقع در پل شیشه ای
تعـداد طبقـات تـاسيسـات: 2 طبـقـه
تعداد طبقات لابی اداری و مسکونی: 2 طبقه
تعداد طبقات لابی اصـلی: پنج طبقه
تعداد كل لابی های اصلی و فرعی مركز تجارت جهانی برای اولين بار در ايران:
بیش از 40 لابی با مساحت تقریبی 30000 متر مربع (سی هزار متـر مربع)
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
مجتمع تجاری
بخش تجاری مرکز تجارت جهانی ایران بر روی پارکینگ ها واقع شده که بالغ بر 20/000 متر مربع فضای مفید تجاری در پنج طبقه را شامل می شود. از نكات قابل توجه در معــماری اين بخش می توان به طراحــی جزيره ای و انعطاف پذير واحد های تجاری اشاره نمود.

فضای هر طبقه به چند جزيره تقسيم شده است كه در هر جزيره تعداد زيادی واحد تجاری واقع گرديده است. در عین حال برای رفاه حال صاحبان واحدهای تجاری در هر طبقه مساحتی بیش از 250 متر مربع به بارانداز جهت سهولت در تخليه و بارگيری اجناس واحدهای تجاری اختصاص یافته است.همواره وقتی كه بخشی از يك سازه در زير سطح زمين ساخته می شود، یکی از نگرانی های طراحان، تامین نور طبیعی محیط است.



tejari2%20l.JPG
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
وید مرکزی
وید (Void ) عظيم مرکز تجارت جهانی نه تنها باعث نورگیری طبیعی فضای داخلی می شود بلکه باعث تنوع فضا و تداوم بیشتر فضای داخلی پروژه نيز می باشد و آرامش خاصی نیز به بازدیدکنندگان می دهد، زیرا راهروهای بلند و سقف های کوتاه مرسوم در مراکز تجاری، باعث ايجاد خستگی و احساس یکنواختی برای مراجعان می شود.

اما کارفرمـای ایـن پـروژه به مـنـظور رفـاه حال بازدیدکنندگان با صرفنظر از صدها میلیارد ریال و از دست دادن بیش از 5000 مترمربع فضای مفید تجاری علاوه بر تامین فضای وسیع و مطبوع برای خریداران، باعث افزایش قابل توجه ارزش تجاری فروشگاهها و مراکز تجاری در هر زاویه ای در طبقه همکف و سایر طبقات شده است.

این فضای باز در ميانه سطح طبقه های تجاری است كه از سقف 1- آغاز و در 3+ به يك سقف شيشه ای ختم می شود. مساحت غير قابل باور بيش از 1000 متری فضای نورگير، اين امكان را به ديگر طبقه ها میدهد تا در هنگام روز حتی الامكان از نور طبيعی بهره ببرند. هدايت نور طبيعی روز و استفاده از آن در كنار نورهای مصنوعی باعث می شود تا مراجعانی كه در اين طبقه ها بيشتر از ديگر نقاط برج در رفت و آمد هستند به لحاظ روانی احساس مطبوعی داشته و در حين گردش و خريد در اين مركز آن را يك فضای روباز تصور كنند. علاوه بر همه این موارد، خریداران در هر زمان به راحتی موقعیت خود را تشخیص داده و بر خلاف اکثر مراکز تجاری، برای بازیابی فروشگاه های مورد نظر خود در بازدیدهای بعدی دچار سردرگمی نمی شوند.

از دیگر امکانات ویژه وید مرکز تجارت جهانی ایران می توان به وجود کافی شاپ و خدمات رفاهی دیگر، وجود نمایشگرهای عظیم دیجیتالی (LCD-SMD ) جهت اطلاع رسانی و تبلیغات برندها و واحدهای موجود در بخش تجاری، وجود دهها دستگاه پله برقی و آسانسور با دسترسی و دید مناسب به تمام طبقات، طراحی جزیره ای با قابلیت ایجاد فروشگاهها و نمایشگاههای عظیم مانند اتومبیل، راهروهای عریض با نورپردازی های ویژه، سیستمهای فوق مدرن امنیتی، خدماتی، رفاهی و ... اشاره کرد.

بر خلاف اکثر مراکز تجاری دیگر، کلیه واحدهای تجاری مرکز تجارت جهانی دارای ارزش تجاری یکسان می باشد و به هیچ عنوان با دور شدن از ورودی ها یا راهرو های اصلی از موقعیت تجاری آنها کاسته نمی شود. این امر به دلیل داشتن ویژگی های بارز و منحصر به فرد هر یک از واحد ها در کلیه طبقات مجتمع عظیم تجاری این مرکز می باشد. در واقع وجود ووید عظیم با طراحی ویژه و منحصر به فرد باعث هم ارزش شدن واحد ها در هر طبقه، و وجود باغ بر طبقه فوقانی مجتمع عظیم تجاری باعث هم ارزش شدن واحد ها در کلیه طبقات شده است.هریک از طبقات تجاری با توجه به پیش بینی های انجام شده و نوع خدمات جهت اختصاص به صنوف مختلف پیش بینی شده است:

طبقه 1- : با توجه به نیاز به امنیت بالا، شرایط ویژه و حجم سرمایه نهفته به صنوف طلا، جواهر و سنگهای قیمتی، ساعت، عطر و لوازم آرایشی بهداشتی و بانک ها اختصاص می یابد.طبقه همکف: با توجه به تعداد قابل توجه مخاطبان و جلوگیری از ترددهای غیرضروری در طبقات مجتمع عظیم تجاری، به صنوف پوشاک، کیف و کفش و لوازم ورزشی اختصاص می یابد.
طبقه 1: به دلیل نوع مخاطبان ویژه و محصولات به صنوف لوازم خانگی، صوتی و تصویری و ... اختصاص می یابد.
طبقه 2: با توجه به داشتن مخاطبان جوان تر و تخصصی تر به صنوف کامپیوتر، موبایل، الکترونیک و ... اختصاص می یابد.
طبقه 3: به دلیل نوع نیازهای مصرفی به صنوف مواد غذایی، شکلات، فست فود، فود کورت و ... اختصاص می یابد.

قابل ذکر است با توجه به موقعیت استقرار ساختمان مرکز تجارت جهانی، در واقع دو طبقه همکف برای این مجتمع عظیم تجاری می توان تصور نمود. بطوریکه هیچ یک از کاربران در هنگام ورود به مجتمع احساس حضور در طبقه 1- را ندارد و ارزش واحدهای تجاری کلیه طبقات را حفظ می کند.با توجه به عدم استفاده از بادبند در سازه اين بخش و عدم وجود ديوارهای اجباری، چنانچه فرد يا شركتی جهت ارائه محصولات خود نياز به يك سالن يا نمايشگاه با متراژ دلخواه داشته باشد به راحتی می تواند با خريد تعداد واحد مورد نياز در كنار هم به اين هدف دست پيدا كند.

همچنين اين شيوه تقسيم بندی فضا با كاهش قابل توجه طول راهروها و نقاط بن بست موجب افزايش تمركز، جلوگيری از سردرگمی مشتريان و روان سازی رفت و آمد مراجعين در فضای تجاری اين مجتمع می گردد.در آخرين طبقه از بخش تجارى، وجود سقف شيشه اى اين فضا ضمن تامين نور مناسب در بخش هاى مركزى و ايجاد مناظر زيبا از آسمان و قامت برج ها، با جلوگيرى از ايجاد تنگناى فضايی در مركز مجموعه موجب توليد حس نشاط در مراجعين و يك فضاى زنده در مركز مجموعه می گردد.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
باغی در ارتفاع
در طبقه سوم تجاری یک حرکت منحصر به فرد طراحی شکل گرفته و آن، ايجاد یک باغ عمومی با مساحتی در حدود 4000 متر مربع می باشد. وجود این باغ به عنوان یک مکان استراحت به سنین مختلف این امکان را می دهد تا در بین بازدید و خرید از مجموعه تجاری استراحت نمایند. این مساله زمان حضور مردم را در بخش تجاری افزایش می دهد که بر راندمان فروش محصولات اثر مثبت خواهد داشت.

از طرفی حضور باغ در طبقه فوقانی تجاری خود عامل تشویقی است تا مردم از طبقه آخر تجاری نیز بازدید نمایند و بدین ترتیب ارزش واحدهای طبقات بالاتر نه تنها کاهش نمی یابد و واحد ها در طبقات هم ارزش می شوند، بلکه حتی به واحدهای تجاری طبقات بالاتر ارزش مضاعف نیز خواهد داد.

فضاهای خدماتی در این طبقه متناسب با حضور افراد مختلف پیش بینی شده است. به طور مثال مبلمان راحت برای افراد مسن، مبلمان جمعی برای خانواده ها، پارک کوچک برای بازی کودکان، رستوران و کافی شاپ و خدمات رفاهی ديگر نیازهای افراد را پوشش خواهد داد.این نگاه متفاوت به فضای سبز در مرکز تجارت جهانی علاوه بر تکمیل خط سبز باغهای شیراز به دلیل قرارگیری در راستای باغهای معروف این شهر، نماد ویژه ای از باغهای شیراز که در ایران و حتی دنیا بی نظیر است به حساب می آید و عامل ویژه ای برای جذب توریست و بازدیدکنندگان ايرانی و خارجی به شمار می رود.


garden1%20l.JPG
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
لابی واحد های اداری مركز تجارت جهانی ایران

مرکز تجارت جهانی دارای 41 لابی عمومی و اختصاصی به این شرح می باشد:
2 لابی اصلی در 2 طبقه ورودی برجها و به عنوان لابی واحدهای اداری،4 لابی شیشه ای در 4 طبقه پارکینگ، 4 لابی خدماتی ویژه در پل شیشه ای، 1 لابی عظیم در وید و 30 لابی فرعی در 30 طبقه اداری به عنوان لابی اختصـاصی هر طبـقه که متـعلق به هر 6 واحد اداری می باشد.

لابی،محل استقرار مدیریت برج ها، سالن موزیک و سالن کنفرانس می باشد و طراحی آن به نحوی است که هر کدام از این فضاها بدون تداخل با فضای دیگر عمل می کند. به طور مثال به هنگام استفاده از سالن موزیک، آوای موسیقی هیچ مشـکلی بـرای سـالن کنـفرانـس یا بـخش مدیـریت ایـجاد نمی نماید.

از آن جا که لابی حکم ورودی دو برج را دارد باید در جهت پیوند با عظمت دو برج دارای طراحی ویژه ای باشد. لذا طراحان با بهـره گیری از آب نـماها و همچـنین تکنیک های طـراحی داخلی، سالن ها را به صورت مجلل و باشکوه طراحی نموده تا میهمانان و مدعوین بیشتر مورد توجه شکوه مجموعه قرار گیرند. چنانچه مراسم ویژه ای در لابی برگزار شود، باغ به کمک کافی شاپ به بهترین شکل از میهمانان پذیرایی خواهد نمود.

همچنین در صورت نیاز طبقات فوقانی، کافی شاپ، سفارش آنان را برآورده خواهد کرد و از این بابت واحدها نیازی به داشتن یک آشپزخانه مجهز نخواهند داشت.

دسترسی لابی های اصلی مرکز تجارت جهانی به باغ در ارتفاع و نیز امکان دید از بالای ووید به کلیه طبقات تجاری از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد لابی های این پروژه است.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
واحدهای اداری مرکز تجارت جهانی ایران
هر طبقه از برج دارای 6 واحد اداری بوده که با توجه به طراحی ویژه و منحصر به فرد به راحتی قابلیت تبدیل شدن به 5، 4، 3، 2 و یک واحد را دارا می باشد و هیچگونه مانعی برای آن وجود ندارد.علاوه بر آن، در هر طبقه یک لابی اختصاصی به مساحت 100 مترمربع به این 6 واحد اختصاص یافته که در صورت تجمیع این 6 واحد توسط یک مجموعه، تبدیل به یک فضای اختصاصی و ویژه 100 مترمربعی متعلق به آن طبقه خواهد شد که دسترسی به کلیه آسانسورهای پرسرعت ویژه بار و افراد را دارد.

به جز آن کلیه ساکنین واحدهای اداری هر طبقه می توانند فضایی بسیار کارآمد و ویژه در این لابی اختصاصی را برای برگزاری برخی از جلسات، استقرار مسئول دفتر یا هماهنگ کننده و... استفاده نموده و یا آنرا به بخشهای کوچکتر کاملا اختصاصی تقسیم نمایند. در این صورت نیز بطور متوسط حداقل 15 مترمربع فضای ویژه علاوه بر متراژ هر واحد به مالک هر واحد تعلق می گیرد.

به دلیل تنوع خدماتی که واحدهای اداری خواهند داشت، طراحان خود را ملزم به طراحی واحدهایی با تغییر پذیری بسیار بالا کرده اند بطوریکه علاوه بر طراحی کلیه واحدها با يك، دو و سه اتاق امکان ایجاد پلان آزاد نیز برای خریداران محترم وجود دارد تا بتوانند بر حسب نیاز با ترکیب و یا تغییر به طرح ایده آل خود برسند.

به همین جهت محل استقرار تاسیسات و سرویسها در کلیه واحدها بشکلی در نظر گرفته شده است كه مزاحمتی در این تغییر و تبدیل ایجاد نکند. بدین ترتیب علاوه بر تغییر پذیری كليه واحدهای اداری ترکیب دو یا چند واحد از واحدهای اداری نیز به دلیل عدم وجود بادبند به راحتی امکانپذیر خواهد بود بطوریکه در صورت نیاز شخص به یک دفتر كار با مساحت بیشتر علاوه بر ترکیب شش واحد هر طبقه از برجها، لابی همان طبقه نیز بصورت اختصاصی به عنوان بخشی از دفتر مورد نظر ارائه خدمات خواهد نمود.

نباید از نظر دور داشت که پلان مثلثی شکل برجها و ارتفاع آن با در نظر گرفتن موقعیت خاص پروژه در شهر شیراز و احداث نمای دو پوسته ای شیشه ای در کلیه واحدهای اداری این مجموعه امکان ایجاد و دیدن مناظر بی بدیل را همواره فراهم کرده است و کلیه واحد ها را به طور همزمان از نور شمالی و جنوبی بهره مند می سازد. از ویژگی های منحصر به فرد طبقات اداری چشم اندازهای زیبا برای کلیه واحدها می باشد زیرا بدلیل نوع طراحی ویژه، همچنين قرار گرفتن بر بالای مجتمع عظيم تجاری و لابی های برج ها، ارتفاع اولین طبقه اداری از سطح زمین معادل طبقه هشتم یک ساختمان معمولی است.

استفاده از شیشه های دوجداره با فاصله برای جریان هوا، تاسیسات فوق مدرن و پیشرفته بر اساس استانداردهای روز دنیا و... از دیگر امکانات واحدهای اداری است.

واحدهای اداری مرکز تجارت جهانی دارای کلیه امکانات مدرن ترین واحدهای اداری دنیا می باشند که به این موارد از آنها می توان اشاره نمود:

- دوربین های ویژه برای دیدن خودروی شخصی در پارکینگ یا لابی اصلی و دیگر بخشهای مورد نیاز در مجتمع

- دربهای ورودی فوق مدرن مجهز به تشخیص اثر انگشت و کارت های مغناطیسی

- سیستم های هوشمند الکترونیکی که با صدای مالک، فعال می شوند

- قابلیت کنترل از راه دور تجهیزات هر يك از واحدها از طریق تلفن همراه

- شبکه های عظیم کامپیوتری مجهز به مدرن ترین سرورهای روز دنیا

- سیستمهای ضد حریق- سیستمهای ویژه جهت ایجاد فضای آکوستیک

- امکان برقراری ارتباط تصویری با دیگر واحدها و یا خارج از مجموعه توسط اینترنت با پهنای باند بالا

- سیستمهای امنیتی مدرن و متصل به اداره پلیس، آتش نشانی، اورژانس و...
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
پل شيشه ای
موقعیت و اهمیت فوق العاده پل ارتباطی شیشه ای مرکز تجارت جهانی ایران بعنوان تنها نقطه ارتباط و تلاقی دو برج در طبقات فوقانی اين مجموعه، این محل را به مكانی با ویژگی ها و ارزش های خاص با ترافیك انسانی بالا تبدیل نموده است.

با توجه به این موضوع، فضاسازی های داخلی و مدیریت نوین خدمات عمومی در این مكان به نحوی تدوین شده تا علاوه بر جلوگیری از ازدحام و هیاهوی بیش از حد، فرصتی برای میهمانان مجموعه فراهم آید تا در آرامش همنوازی صدای ملایم آبنماها و پیانوی مستقر در محوطه، در میان نور پردازی های مخفی و موضعی سطوح داخلی، از پشت شیشه های یكپارچه پل شیشه ای، نظاره گر زیباترین تصاویر زنده از بام شهر شیراز باشند. در عین حال سقف شیشه ای متحرک این پل شیشه ای رویایی که قابلیت باز و بسته شدن دارد، از ویژگی های منحصر به فرد مجموعه خدماتی رفاهی مرکز تجارت جهانی می باشد. آرزوی هر بازدید کننده ایست که لااقل یک بار از چشم اندازهای رویایی و منحصر به فرد این پل شیشه ای در رستوران ها، کافی شاپ ها،فست فود، استخر و ... بازدید نماید.

رستوران دريایی
بهره گیری از روانشناسی فرم و رنگ توسط طراحان داخلی باعث شکل گیری رستوران دریائی ویژه ای گردیده است که بیش از اینکه نقش و تاثیر طراح در آن مورد توجه قرار گیرد دریا و ویژگیهای خاص دنیای زیر آب خودنمایی می کند.

انتخاب رنگ و نورپردازی روی سطوح، احداث حجم و بافت بدنه و سقف، برشهای منحنی و بستر نرم کف رستوران همه و همه دست به دست هم داده اند تا صرف یک غذای دریایی بی نظیر و خاطره انگیز را همراه با آرامش و نشاط دنیای زیر آب برای ميهمانان به ارمغان آورد.

استخر
یكی از نقاط قابل توجه در طراحی استخر مجموعه مرکز تجارت جهانی انتخاب محل آن می باشد. بر اساس بررسی های انجام شده برای مكان یابی استخر مجموعه و با در نظر گرفتن نكات فنی و ایمنی، طراحان این پروژه برای این موضوع به طراحی نوین دست یافته اند:

«استخری در ارتفاع»
مناظر بدیع و ویژه در محیط استخر واقع در پل ارتباطی بین دوبرج از یك سو و قابلیت استفاده از آن بعنوان مخزن عظیمی از آب در چنین ارتفاعی جهت استفاده در موارد اضطراری از جمله حریق، این بخش را تبدیل به یكی از مشخصه های استثنایی مرکز تجارت جهانی نموده است.
 
بالا