• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

فراری 612در تهران (گرانترین خودرو در خاک ایران)

maksemos

متخصص بخش خودرو
فراری 612در تهران چندی پیش و در قالب آزمایشی دو خودروی فورد موستانگ و ب ام و X6 را با همکاری صمیمانه آقای کیارش مرادی مالک خودروها، مورد بررسی قرار دادیم.اما در هفته جاری فرصتی پیش آمد تا ملاقاتی داشته باشیم با جدیدترین خودروی ایشان یعنی فراری 612 اسکاگلیتی مدل 2009 که برچسب گران قیمت ترین خودروی پای گذاشته به خاک ایران را با خود یدک می کشد...
612_post.jpg

فراری 612 یک اتومبیل صد در صد جی تی است(جی تی مخفف کلمات گرن توریسمو است و به اتومبیل کوپه گران قیمتی اطلاق می شود که با سرعت زیاد اقدام به انجام سفرهای طولانی می کند).نام گذاری برخی از محصولات افسانه ای فراری از شخصیت های بزرگ یا مکان های تاریخی سرچشمه می گیرد.به عنوان مثال مدل دینو به دنبال فوت پسر فراری و یا ابر اتومبیل انزو به نام بنیان گذار کمپانی فراری شکل گرفته است.اما نام اسکاگلیتی نیز برای بزرگداشت از طراح معروف به نام آقای سرجیو اسکاگلیتی که مسئول برخی از پروژه های فراری در دهه 50 تا 60 میلادی بوده است در کنار 612 قرار گرفت.اسکاگلیتی اولین شخصی بود که برای ساخت بدنه اتومبیل از آلومینیم استفاده کرد و طراحی مدل 500TRC که در سال 1957 فاتح مسابقات شد به عهده ایشان بود.طراحی مدل 612 نیز مانند گذشته یکی دیگر از شاهکارهای استودیو طراحی پینین فارینا است که بخش عمده ای از طراحی آن توسط یک طراح ژاپنی به نام آقای کن اوکویاما صورت گرفته است.مدل 612 در واقع جایگزین مدل چهار نفره 456 می باشد. و کمپانی فراری نیز هدف از تولید این مدل را صرفا برای مشتریان سنتی و خاص فراری می داند که مایل هستند اتومبیلشان علاوه بر این که تمامی جنبه های اسپرتی فراری را داشته باشد ،فضای اتاق آن نیز به گونه ای باشد که به راحتی چهار نفر را در خود جای دهد.

طراحی

در قسمت جلو مطابق معمول جلو پنجره فراری در پایین ترین قسمت قرار دارد و در دو سمت آن ورودی های هوا برای ترمزها دیده می شوند و درست پایین آن ها براگیرهای زیر سپر جلو سر برآورده اند.چراغ های بادامی شکل با نوردهی خیره کننده زنون در امتداد برجستگی گلگیرها به طرف جلوی بدنه جاسازی شده اند.در پوش بلند و کشیده موتور در نمای جلو نگاه هر بیننده ای را به سمت جلو پنجره فراری با نشان اسب ایستاده کرومی روی آن سوق می دهد.قوس میانی اتاق با گلگیرهای عضلانی چرخ های عقب یکی شده و به انتهای بدنه ختم می شوند. جایی که چهار چراغ گرد که کاملا مشابه مدل افسانه ای انزو بوده و هماهنگی بسیار کاملی با 4 لوله اگزوز خروجی دارند.در کل طراحی فراری 612 با ابعاد بزرگ و خطوط ساده شکوه خاصی دارد.

کابین

با باز کردن درب خودرو و ورود به کابین،اولین نکته ای که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند نام کمپانی معظم فراری است که بر روی پادری و از جنس آلومینیم خود نمایی می کند.پوشش درها و صندلی ها به همراه پشت سری ها و غربیلک فرمان همگی از چرم طبیعی قرمز رنگ و به صورت دست دوز می باشند که مبلغی بالغ بر 27 میلیون تومان برای مالک آن آب خورده است.در قسمت نشان دهنده ها دو دایره که به ترتیب از سمت راست میزان سرعت در زمینه ای مشکی رنگ که تا 340 کیلومتر مدرج شده است و دور موتور در زمینه ای قرمز رنگ که تا 10000RPM مدرج شده است به چشم می خورد. و در سمت چپ نیز یک صفحه از جنس کریستال مایع قرار دارد که اطلاعاتی از قبیل میزان سوخت،روغن،ساعت و مسافت طی شده و درجه حرارت آب را به اطلاع راننده می رساند.در کابین لوکس و اسپرت 612 از آلومینیم نیز در کنار چرم در تزئین نشانگر سرعت،دور موتور،اهرم های کنترل هوا،پدال های مخصوص و پادری ها استفاده شده است.در داشتبورد و در قسمت میانی نیز سیستم صوتی بی نظیر 612 که از نوع CD پلیر شش خشابی و شش کانال دیجیتالی است دیده می شود.که فن آوری آن توسط BOSE طراحی شده و متشکل از یک باکس آمپلی فایر 100 وات در جلو و یک آمپلی ساب ووفر 100 وات در عقب می باشد.درست در قسمت پایین دستگاه صوتی دو پرچم کوچک به چشم می خورد که نشانه قهرمانی فراری در سال 2003 در مسابقات فرمولاوان می باشد.از آخرین تکنولوزی های به کار گرفته شده در این فراری می توان به سیستم CST،کنترل پایداری و هرزگردی اشاره کرد که برای نخستین بار در این مدل از فراری مورد استفاده قرار گرفته است.

موتور

فراری مطابق سنت گذشته در نام گذاری این مدل و در کنار نام اسکاگلیتی از عدد 612 استفاده کرده است.که عدد 6 نشان دهنده حجم پیشرانه(5748 سی سی)و 12 بیانگر تعداد سیلندر های آن می باشد.پیشرانه 12 سیلندر V شکل این مدل که زاویه سیلندرهای آن با یکدیگر 65 درجه است از مدل مارانلوی 575 به عاریت گرفته شده است که توانایی تولید 540 اسب بخار قدرت در 7250 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 588 نیوتن متر را در سرعت دورانی 5250 دور در دقیقه را داراست.محل قرار گیری پیشرانه درست در پشت اکسل جلو و گیربکس در مرکز کنسول عقب قرار دارد.همچنین سیستم های خنک کننده،اگزوز،باطری و منبع سوخت مطابق معمول در انتهایی ترین قسمت 612 جای گرفته اند.فراری 612 را می توان نخستین اسب یاغی این کمپانی با قرار گیری پیشرانه در جلو و بهره مندی از آلومینیوم در ساخت شاسی و بدنه در نظر گرفت.ساخت بدنه و شاسی از آلومینیم در کاهش وزن اتومبیل تاثیر به سزایی داشته به طوری که وزن این فراری 1844 کیلوگرم بوده و توان تولیدی آن 104 اسب بخار بیش از مدل 456 است.در پایان با تشکر از آقای کیارش مرادی مالک خودروی فراری که امکان تهیه این گزارش را برای ما مهیا کردند. نظر شما دوستان را به جدول مشخصات فنی این خودروی زیبا جلب می کنم...



مدل

سال ساخت 2009
كمپاني سازنده فراري
مدل 612 اسكاگليتي
شکل ظاهری دو در
سبک اسپرت
قيمت 1670000 درهم

موتور و قدرت

نوع موتور 12سیلندر
حجم موتور 5.7 (لیتر)
حداكثر قدرت 540 اسب بخار در 7250دور در دقیقه
حداكثر گشتاور 588 نیوتن متردر5250 دوردردقیقه
سوپاپ 4 عدد در هر سیلندر
قطر سيلندر x کورس پيستون 77×89 (میلی متر)
نسبت تراكم 11.2:1
گيربكس 6 دنده
شتاب اوليه 3.7

سوخت

ظرفيت مخزن سوخت 100 (لیتر)
نوع سوخت بنزين
مصرف سوخت در شهر 20.0 لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه 14.0 لیتر در هر 100 کیلومتر

وزن و ابعاد خارجي

وزن 41840 (کیلوگرم)
طول 4902 (میلی متر)
عرض 1957 (میلی متر)
ارتفاع 1344 (میلی متر)
فاصله دو محور 2950 (میلی متر)
فاصله چرخ هاي جلو 1680 (میلی متر)
فاصله چرخ هاي عقب 1641 (میلی متر)
 
بالا